С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
4 14 мар 2014, 18:00, 6983 прочитания

Ако машините можеха да говорят

Разработената от българска компания система за предвиждане на производствени аварии HutGrip цели да промени как работят фирмите

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Болезнен ритник. След това крясък: "Кажи какво ти има, бе?!"

Така протича разговорът между инженер и машина, когато те просто не говорят на един и същ език. Понякога се случва дори най-опитният инженер да не може да разбере какво точно "се е счупило" и защо една машина не работи. А дори когато успее, може да е твърде късно.


Подобни ситуации, освен че са изнервящи, почти винаги имат и финансово изражение – предприятието не може да довърши в срок поръчките си и губи пари. Българската компания "Агиларт" се опитва да продаде решение на този проблем. Техният продукт HutGrip е система за анализ на данните, получени в реално време от сензори, поставени на различни места в производствените машини. Данните се обработват и се съхраняват в облака. Целта на екипа, начело на който стоят Иван Драгоев и Богдана Ракова, е чрез тяхната система предприятията да могат да предвиждат и предотвратяват потенциални производствени аварии.

Интернет на производствените неща

Всъщност концепцията за предмети, свързани с мрежата, далеч не е нова. Според прогноза на Cisco през 2015 г. в света ще има над 50 милиарда свързани с интернет устройства и предмети от заобикалящата ни среда, които ще генерират огромни количества данни. Intel вече работи върху проект "Интернет на нещата" (Internet of things), който има за цел да свърже колкото се може повече предмети от заобикалящата ни среда с глобалната мрежа, които непрекъснато да обменят информация помежду си. Затова поне едно е сигурно – ако един от световните технологични гиганти, Intel, иска да стъпи в тази ниша, в нея има перспектива.



Екипът на HutGrip обаче се стреми да свърже към мрежата не всякакви предмети или дори цели градове (каквато е идеята на Internet of things), а по-скромен спектър от "неща" – машините в производствените предприятия. Да се конкурираш с Intel обаче никак няма да бъде лесна задача за екипа, който се състои от общо 6 души. "Ние таргетираме малки и средни предприятия от по 50 - 100 души, където все още няма цялостно решение. Има играчи, които предлагат отделни части от цялостното решение, като например съхранение на данни или анализирането им в облака, но не и целия процес: от измерването, през съхраняване, визуализиране и анализирането им с цел превенция на аварии и спиране на производството до споделянето им в подходяща форма с всички структури на организацията", казва Иван Драгоев, който е управител на "Агиларт". Всъщност компанията вече дори има един плащащ клиент и бизнес модел, който в момента тества.

Диагностицирай това

HutGrip следи показателите на работа на оборудването или процесите в производството – от преси за печатане до по-специфични процеси, като например обгаряне на вълна при производството на килими. В един от случаите екипът на HutGrip поставя стандартни сензори в предавателните кутии на модулите на една машина. Чрез тях те събират данни за работата на машината в реално време и ги анализират, а информацията, получена от тях, може да се споделя между служителите на компанията – от оператора на машината до мениджмънта на компанията. По думите на Иван това, което дава на HutGrip конкурентно предимство, обаче са алгоритмите за анализ на събраните данни. Там е и същинската добавена стойност на продукта, който екипът на "Агиларт" предлага. На база на историческите и текущите данни те могат да предвидят кога някоя от машините ще се повреди и така да дадат време за реакция на инженерите, преди това да се е случило и производственият процес да спре за неопределено време. "Една от компаниите, с която работим, губи по 5 хил. долара на час при забавяне на поръчка заради спиране работата на една машина", разказва Иван. Допълнително над преките разходи са необходими и средства за подмяна на скъпи части или пък закупуване на нова машина, обяснява екипът.

Едно от най-големите предизвикателства пред екипа на Богдана и Иван обаче е да накарат фирмите да променят начина, по който са работили досега. Според тях това може да стане, когато клиентите им видят данни за показатели, които досега дори не са следили, и те им покажат от какво губят пари и как могат да оптимизират производството си. "Оттук насетне в каквато и посока да тръгнем, трябва да имаме бизнес модел още преди да продължим с разработката на продукта", смятат двамата. Другата им цел е да разширят екипа си в САЩ, където засега са и продажбите им.

Първият им клиент е компанията ТPC Printing & Packaging в Тенеси. Те печатат картонени кутии за марки като Victoria’s Secret и Jack Daniel’s. Другият модел, по който компанията цели да монетизира системата HutGrip, е чрез партньорство с компании, които произвеждат машини и оборудване. В момента от HutGrip тестват този модел с американска компания. Те смятат, че като свържат HutGrip  и машината още в процеса на сглобяването, могат да осигурят на клиента си нов начин на сервизиране на продукта – като дадат на производителите възможност да следят какво се случва с машината, когато вече е в ръцете на техния потребител. Като използва същия модел, екипът на HutGrip вече е започнал партньорство и на българския пазар с фирма, която произвежда различни контролери (платки и модули). Освен да се борят за по-силно присъствие в България и да развиват партньорствата си в САЩ, следващата стъпка за младата компания е да навлезе в други източноевропейски страни – Чехия, Полша и Унгария например, споделя Иван. Бизнес моделът на
HutGrip включва месечна такса, която е между 20 и 40 долара на сензор, разказва Иван, а обикновено необходимият минимум е 5 сензора.

Топла връзка в САЩ

Всъщност за да стигнат дотук, HutGrip също са преминали през акселераторска програма, но не в София, а в Чатануга, щата Тенеси. Градът, който има под 200 хил. жители, на пръв поглед не изглежда като най-оживеното и пълно с възможности място за стартиране на бизнес. Чатануга обаче е един от най-старите индустриални градове в САЩ, където е била открита и първата фабрика на Coca-Cola, разказва Иван. По думите му причината за това исторически е доста тривиална – в южните щати на Америка просто няма синдикати и затова там индустрията се е развила бурно. Акслераторът The Gigtank осигурява на проекта HutGrip първите му 15 хил. долара финансиране. Веднага след това стартиращата компания става част и от програмата за предприемачи Launch Tennessee, откъдето получават още 10 хил. долара.

В Тенеси HutGrip намират своите първи 6 пилотни проекта, които са в най-различни индустрии – производства на килими, вино, кифлички, а също и техният първи впоследствие клиент ТPC Printing & Packaging.

В момента екипът, който се занимава активно с HutGrip, се състои от 6 души. Иван Драгоев и Богдана Ракова са основатели на HutGrip. Още четирима души обаче са ангажирани в проекта целодневно. Емил Стойчев, Евгени Златанов и Георги Стоянов са софтуерният екип на компанията, а Сергей Тодоров е дизайнер.

Всъщност екипът вече има постижения и на българската startup сцена. През октомври те станаха победители в българския кръг на предприемаческото състезание Get in the Ring и участваха в битката за 1 млн. евро на финала в Ротердам. В края на декември пък бяха отличени като една от деветте най-иновативни стартиращи компании на фондация "Приложни изследвания и комуникации". Пред тях стоят истинските предизвикателства – дали ще успеят да намерят път да променят начина, по който протичат процесите в производствените компании и дали ще надвият някои от технологичните гиганти, които вече търсят мястото си в тази нова ниша.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

11 април 2019г.
Sofia Event Center

capital.bg/ecommerce

Конференция Стратегии за електронна търговия


Запазете своето място сега


Акценти в програмата:


  • Тенденции при онлайн пазаруването и нови бизнес модели в ерата на онлайн търговията
  • Иновативни услуги и ритейл стратегии
  • Бъдещето на физическите магазини и кои са най-добрите магазини в Европа
  • Как компаниите да предоставят най-доброто дигитално и физическо преживяване на своите клиенти
  • Как технологиите променят начина, по който пазаруваме
  • Нови форми на електронни разплащания
  • Иновации в логистиката при електронната търговия
  • Нарастващата значимост на маркетплейс платформите и какво следва за тях

Към регистрацията

Прочетете и това

Опитай по-дигитално 2 Опитай по-дигитално

Colibra разработва платформа, базирана на блокчейн, която прави по-лесна и прозрачна обработката на искове

15 фев 2019, 3687 прочитания

Търговията днес: Виж кой пазарува 1 Търговията днес: Виж кой пазарува

Млада българска компания търси решение за свиване на бездната между търговци и клиенти

8 фев 2019, 4481 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Каква е ползата от обучението на юристите

По-добрите съдебни процедури водят след себе си до по-висок икономически растеж

Стажове, стипендии, конкурси (11 - 17 февруари)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

PwC България подкрепя студенти и докторанти по педагогически специалности

Консултантската компания ще даде на 11 младежи едногодишни стипендии и едномесечен стаж по специалността

Стажове, стипендии, конкурси (4 - 10 февруари)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Предприемаческа програма изпраща 70 европейци в САЩ

Двама българи бяха стипендианти на Young Transatlantic Innovation Leaders Initiative през 2018 г.

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Предприемач" Затваряне
Швейцарско образование за български студенти предприемачи

Денят, след който интернет ще бъде друг

Или поне Брюксел си мисли така

Жилищен живот за терена на безалкохолния завод в София

Пловдивската фирма за метали "Хъс" строи комплекс върху 50 дка до Ловния парк в София

"Слънчо" поглежда отвъд хоризонта

С проект по "Конкурентоспособност" за 1.6 млн. лв. компанията ще започне да изнася детски храни в региона

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

Sisters аre doin' it for themselves

Първият македонски филм на Берлинале "Господ съществува, името й е Петруня" спечели публиката с позицията си за ролята на жената

Как (не) живеем

Кураторката Вера Млечевска за въпросите, които поставя предстоящото българско участие на Венецианското биенале

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 7

Капитал

Брой 7 // 16.02.2019 Прочетете
Капитал PRO, Всички местни строители искат "Кресна", инфлацията леко расте, американска инвестиция в Добрич

Емисия

DAILY @7AM // 18.02.2019 Прочетете