С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
3 30 мар 2014, 11:35, 8066 прочитания

Приложна телевизия

Умните TV приемници скоро тотално ще променят навиците на гледане и българската компания ib3 media опитва да е пионер на пазарa с приложенията си

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Нещо като златната треска в Калифорния в средата на ХІХ век, но този път в индустрията на смарт телевизорите. Така Борис Банушев, който е съосновател и главен финансов директор на българската компания "Ай Би Три медия" (ib3 media), си представя, че ще се развие пазарът на приложения за умни телевизори. Неговата визия за компанията е, че точно в пиковия момент, когато всички създават приложения, те ще са вече една стъпка напред и ще продават "кирките и лопатите", с които това да става. За момента обаче екипът на ib3 media е по-скоро сред тези, които "копаят златото". Те разработват приложения за смарт телевизори, които осигуряват различни функционалности - от залагане през телевизора, докато гледаш мач, до поръчване на храна само с помощта на дистанционното, без да се налага да ползваш компютър или телефон. Сред идеите на ib3 например е да създадат приложение, с което, докато играят покер онлайн, участниците да могат да се виждат през камерата на телевизора, разказва Борис.

Може и да звучи футуристично, но по думите на Борис в глобален мащаб през следващата година се очаква да има 150 млн. умни телевизора и 70% от домовете по света да са снабдени с поне един такъв. Само в България пък през тази година те ще са около 200 хил., казва той. Към очакванията за бурно развитие на индустрията трябва да добавим и успеха на друга българска компания в сектора - Flipps, която разработи мобилно приложение, превръщащо телефона в дистанционно управление за умните телевизори. Така пътят на ib3 media обещава да бъде интересен, но и очакванията към тях от евентуални бъдещи инвеститори вероятно ще са доста високи, след като Flipps успя да набере финансиране от 2.4 млн. долара.


Досега в ib3 media

Българската компания вече е създала две приложения за телевизорите на Samsung в България, с които си партнират, разказва Борис. Едното е за сайта за споделяне на видеа VBOX7, а другото за интернет портала Dir.bg. Те не са просто превод на съдържанието от уебсайт към приложение за телевизор, обяснява основателят на ib3 media. Компанията добавя и различни функционалности, като например създаване на собствени списъци с музика. Така музиката може да се пуска през телевизора по време на парти и същевременно да върви клипът на екрана, и то с високо качество, смята Борис. Друго предимство според него е, че ib3 персонализират приложенията, така че те да изглеждат добре на екрана на телевизора. И в момента всеки може да свърже компютъра си към смарт телевизора и така да гледа оттам каквото пожелае, но идеята на компанията е да замести кабела, който свързва двете устройства. "Вече никой не влиза в мобилните версии на сайтовете през телефона си. Има си приложения. По същия начин е и със смарт телевизорите", смята Борис, като подкрепя думите си с данни. "За последните около 20 дена, откакто приложението за VBOX7 е достъпно, то е било свалено 26 хил. пъти", казва той.

Бизнес моделът на българската компания е в бъдеще да печели от реклама през приложенията, които ще разработва оттук нататък, но все още не е тествала този модел. По думите на Борис, ако рекламата се комбинира с приложение за телевизора, ефективността й се покачва с 40%. Самите приложения пък са безплатни за потребителите. Ib3 разработва приложенията по поръчка или на производителя на телевизори, или на компанията, чието съдържание се ползва за приложението, и засега печели именно от разработката. Приложението за всяка отделна марка обаче е различно заради различната архитектура на телевизорите. По думите на Банушев промяната на едно приложение от една марка към друга може да стане за около седмица. Тенденцията според него обаче е по-скоро на все по-голямо разминаване на архитектурите на различните марки телевизори.

В следващия епизод


Първият пазар, на който младата българска компания ще се опита да стъпи, е Англия, където Борис Банушев е завършил образованието си, а и защото вече познават пазара и имат контакти там. Ib3 вече имат връзка и с Италия, където трима от съоснователите са създавали приложения за смарт телевизори, преди да станат част от ib3. Всъщност компанията е създадена неотдавна - през юни миналата година. 



Засега компанията не е търсила финансиране и се развива органично, казва Борис, въпреки че вече са получили две предложения от бизнес ангели. По проекта работят на пълно работно време общо шестима души, казва Банушев. Боян Илиев е главният изпълнителен директор и съосновател на компанията. Стефан Стефанов е главен технологичен директор, а Силвия Александрова - маркетинг директор. По техническата част на бизнеса работят общо четирима програмисти и един дизайнер.

Крайната цел на ib3 media е да създаде уебсайт, на който всеки, дори и да не умее да програмира, да може да създаде собствено приложение за различните марки умни телевизори. "Ние на практика искаме да произвеждаме лопатите и кирките, когато започне златната треска за приложения за смарт телевизори", казва Борис. Предприемачът планира да започне работа по този проект до 2 месеца. "За наистина сложни сайтове обаче ние ще продължаваме да създаваме приложения", казва Борис. Според него производителите на умни телевизори позволяват да се пише на все по-ниско ниво и това дава повече възможности за разработване на функционалностите на приложенията.

Стъпката е логична, като се има предвид засилващата се конкуренция при създаване на приложения за телевизори. В нишата, в която са се насочили ib3 media обаче също не липсват играчи, още повече че скоро екипът на ib3 планира да излезе и извън България. Германската компания nexx.tv вече е разработила софтуер за компании, които искат да създадат версия на продукта си за смарт телевизор под формата на приложение. А само въпрос на време е да се появят и други. Това предвещава предизвикателен и интересен нов бизнес сезон за българската компания в света на умните телевизори.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Да пазиш традицията "Под Балкана" 1 Да пазиш традицията "Под Балкана"

Животновъдната ферма на семейство Кулови край Карлово е затворила целия цикъл на производство

6 дек 2019, 2959 прочитания

Производители на светове Производители на светове

Българската компания за виртуална реалност ZenArt разработва различни сюжети, включващи истински и легендарни места

29 ное 2019, 4081 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Предприемач" Затваряне
Българско-американска софтуерна компания привлече 1.9 млн. долара инвестиция

Rifiniti разработва специализиран софтуер за по-оптималното използване на офис пространството

Още от Капитал
Да пазиш традицията "Под Балкана"

Животновъдната ферма на семейство Кулови край Карлово е затворила целия цикъл на производство

Супер звук в мини тяло

Кои са най-добрите TWS слушалки на пазара

Доставянето на чиста енергия е по-лесно от съхранението й

Намаляването на емисиите зависи от узряването на технологиите за съхранение на енергия

Анестезиолозите на алианса

Лидерската среща на НАТО в Лондон се проведе "на обезболяващи", позаглади противоречията и отложи решаването на фундаменталните проблеми за по-късно

ЕСМ на 50

Поглед към влиянителния музикален лейбъл навръх 50-годишнината му

Звуковата терапия на Стейси Кент

What a Wonderful World: певицата за нуждата да имаме споделени преживявания в кризисно време

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10