С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
2 11 апр 2014, 15:34, 11155 прочитания

Смарт такси

Освен че дава ясни ползи за потребителите, приложението TaxiStars модернизира и бизнеса на компаниите

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Представете си следната ситуация: проливен дъжд, стоите вирвода на улицата, жалостно махате за такси. Всички автомобили ви подминават, повечето напоително ви изпръскват, докато накрая спасителната жълта кола спира и ви качва. Доволен, че най-сетне сте на сухо и топло, изведнъж усещате, че нещо не е както трябва. Установявате, че автомобилът е от непозната фирма, имитираща известна такси компания. Миризмата вътре е странна, шофьорът с разгърдена риза пуши, а от радиото се чуват ориенталски ритми. Не ви остава нищо друго, освен да слезете обратно в дъжда. Със сигурност мнозина от нас са се сблъсквали с подобна "услуга". Решението е лесно и се предоставя от българското приложение TaxiStars. Създателите му се надяват както да подобрят преживяването на клиентите на такси услуги в страната, така и да подпомогнат самите компании и шофьори в работата им.               

Без съмнение в България и по света има редица приложения за таксиметрови услуги, като например TaxiMe или Uber съответно. Някои по-успешни, други не толкова. Но TaxiStars предлага много възможности, които продължават да се развиват и разширяват.


За клиента
На пръв поглед идеята е проста - клиентът може да поръча превоз през мобилния си телефон или таблет за секунди, без да разговаря с оператор. Той просто трябва да направи профил в TaxiStars, след като е свалил приложението за Android или iOS. Системата е свързана с партниращите таксиметрови фирми и засича клиента чрез геолокация. Потребителят бързо получава информация кой ще го обслужва, какъв модел е колата и т.н. Шофьорът пък знае кой е клиентът му, тъй като потребителят вече е регистриран в системата. Приложението дава  възможност и за електронни разплащания без ПОС терминал. Клиентът просто е регистрирал предварително картата си и само трябва да потвърди плащането с един бутон. Друга иновация на приложението е рейтингът - всеки потребител има възможност да въведе оценка за съответното пътуване - за колата, чистотата, шофьора и т.н. Всички резултати се агрегират и клиентите могат да вземат решение на базата на крайните оценки на шофьорите. Ако служителят има много нисък рейтинг, системата ще спре да му изпраща поръчки. Скоро TaxiStars ще предлага и VoIP услуга (интернет телефония) и клиентът и шофьорът ще могат да се свързват през самото приложение след взимане на поръчката.
 
"Най-важният факт е, че тази услуга излиза от анонимност - досега един случаен клиент се качваше на улицата при един случаен шофьор. Тоест случайността и за двете страни е еднаква, а в България много често това води до враждебност между клиента и шофьора", казва Атанас Шарков, който е един от създателите на проекта. Екипът зад TaxiStars има опит в мобилните технологии - стои зад системата за електронни плащания СЕП, която не успя да се наложи заради настъпилата финансова криза. Сегашната им компания "ОМГ Мобайл" работи над такси приложението в продължение на две години.

и за самите компании

Извън ясните ползи за крайния потребител екипът зад TaxiStars иска да се наложи като предпочитаният партньор за таксиметровите компании. "Основната ни цел е да модернизираме фирмите в сектора и да ги вкараме в дигиталния век. Искаме да сме сред сериозните участници на този пазар след години", казва Шарков, като допълва, че амбициите се простират далеч извън границите на България.

Създателите на TaxiStars наричат системата "мрежа за такси компании и интернет приложение". Всяка свързана фирма може както да използва услугата през TaxiStars, така и да направи собствено брандирано приложение на базата на платформата. Ползите за играчите в сектора са ясни - по-ниски разходи (например премахва се хартията като носител при отчитане и контрол), по-ефективно управление, по-добри услуги и повече възможности за привличане на клиенти и създаване на лоялност. "Не твърдим, че сме открили топлата вода, но търсим начини да направим услугата си колкото се може по-достъпна и лесна за бизнеса", казва Шарков.

В момента в България TaxiStars действа в София, Пловдив, Варна, Бургас и други по-малки градове. "Имаме фирми с десет автомобила в Гоце Делчев и много големи в София. Искаме да обслужваме компании без силен технологичен ресурс, за които е рисковано да пишат собствен софтуер. За тях плюсът е, че ползват услугите ни без никакви първоначални инвестиции. Единствено трябва да обучат своите шофьори и да покажат ползите на потребителите", казва Шарков. В София системата вече действа с "Йелоу Такси", а фирмата има свое приложение Yellow Taxi Mobile. Според Шарков вече 60 - 70% от колите на компанията използват услугите на TaxiStars. От 1 април системата се въвежда и в колите на "ОК Супертранс Такси" след завършване на тестовата фаза.   
 
"Когато в началото отидохме при фирмите и им казахме, че не им искаме пари, никой не ни вярваше и все казваха "е, как така", припомня си Шарков. Но пък системата се доказала с ефективността си доста бързо. Дори шофьори (които използват услугата през мобилни телефони и таблети) и досега нямали никакъв опит с компютри, бързо навлезли в тънкостите на TaxiStars. "ОМГ Мобайл" е спечелила проект по OП "Конкурентоспособност" за финансиране на покупката на таблети и предоставя такива на желаещите шофьори срещу минимална месечна такса.



Колко струва
Услугата е безплатна за крайните потребители, докато фирмите заплащат месечна такса за всяко такси, което използва системата. Сумата е между 10 и 15 лв. заедно с месечната тарифа за таблета. В повечето от големите фирми е въпрос на избор на шофьора дали да се включи към TaxiStars.

От началото на март TaxiStars присъства и на сръбския пазар, където си партнира с публични институции. "Свързахме се с търговската камара на такси компаниите, в която членуват всички в сектора. Камарата казва кой може да бъде шофьор и кой не, тоест контролът не е в организация като ДАИ, а бизнесът се саморегулира", казва Шарков. По време на презентацията дошли представители дори от общината в Белград и Ниш. Браншът веднага приел да използва иновативната услуга, тъй като според местните фирми тя била далеч по-евтина от други играчи на пазара.
 
Амбициите на създателите на TaxiStars не спират дотук и те предвиждат навлизане и в други държави. "На първо време основната ни цел е Източна Европа, но гледаме и към други континенти. Например вече имаме пилотен проект в Малайзия", казва Шарков.  

Екипът зад TaxiStars е финансирал проекта наполовина с лични средства и наполовина с помощта на външни инвеститори. Шарков казва, че предпочита да работи с бизнес ангели, а не с фондове. "Това ни е любимият начин за финансиране - от предприемачи, които са изкарали парите си с реален бизнес, а не с финанси", казва той. По думите му инвеститорите в компанията са чуждестранни предприемачи, които от години действат в България. Те са направили избора си за дъжда. Сега думата имат клиентите.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

05 ноември 2019
София Ивент Център

Конференция The Future of Retail


Ранна регистрация до 21 октомври.

Как ще изглежда ритейл секторът през следващите 5 години и какви са възможностите за нови пазари пред местните търговци?
Водещи лектори от България и чужбина ще представят своите отговори по време на ежегодния форум на Капитал, посветен на ритейл бизнеса.

Още акценти в програмата:


  • Нови технологии и дигитализация
  • Тенденции в ритейл маркетинга
  • Клиентско поведение и преживяване
  • Устойчива и екологична търговия
  • Синергия между физическите и онлайн магазини
  • Иновации в търговските пространства

Конференция The Future of Retail Запазете билет

Прочетете и това

Училище за писатели Училище за писатели

Творческа академия "Заешка дупка" предлага курсове за млади писатели в седем различни направления

13 сеп 2019, 1412 прочитания

Интернет, какво ми казваш? Интернет, какво ми казваш?

Българската компания Identrics обучава машини, за да извлича полезна информация за бизнесите в интернет

5 сеп 2019, 3962 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Предприемач" Затваряне
Шестият Startup Weekend започва в София на 9 май

В рамките на състезаниетo за 54 часа всеки млад предприемач и ентусист ще може да развие своята бизнес идея

Португалският инвеститор в българско стъкло

До пет години новият собственик на фабриките за бутилки и буркани в Пловдив и София - BA Glass, планира да вложи 400 млн. лв.

Ковачки цапа, всички му плащат

Горенето на отпадъци става с разрешението на държавните институции въпреки съмненията за спазване на еконормите

Как започва вносът на боклуци в България

Отпадъци за горене започват да се внасят в периода 2014 - 2016 г., като зад начинанието е бившият директор на "Лукойл България" Валентин Златев.

Училище в облака

Стратегията на 90-о СОУ привлича все повече ученици от съседни райони и училища с иновативните си методи

Книга: Иън Макюън - "Машини като мен"

Най-новият роман на популярния британски писател

Кино: "То: Част втора"

Сумата от всичките ни страхове по Стивън Кинг