Превод от статистически
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Превод от статистически

Тодор, Кристиан и Велико (от ляво на дясно) от StatAce ще се опитат да спестят разходи на компаниите за статистически пакети.

Превод от статистически

Младата българска компания StatAce разработва платформа, която улеснява анализа на данни

15094 прочитания

Тодор, Кристиан и Велико (от ляво на дясно) от StatAce ще се опитат да спестят разходи на компаниите за статистически пакети.

© Велко Ангелов


Ако статистиката като наука е произвела нещо със сигурност, то е... внушителен брой шеговити цитати за статистиката. И вероятно има защо - не само умишлените, а и съвсем неволните злоупотреби с числата са нещо обичайно от векове, а в ерата на компютрите - ежедневие.

Стъпвайки на това младата българска компания StatAce ще се опита да помогне  на желаещите да разбират по-добре данните за бизнеса си и да ги обработват по-лесно. Нейният продукт е платформа за статистически анализ, която позволява на клиентите да анализират данните си и да работят върху тях заедно в екип с други хора. Всичко това се случва "в облака" и става на принципа на услугите за хостинг на файлове (Dropbox и Google Drive например). В StatAce обаче, освен да съхранявате данни, може и да работите с тях и да правите статистически анализи.

Идеята на тримата предприемачи - Кристиан Младенов, Велико Минков и Тодор Казаков, обаче е по-голяма от статистическа платформа. Те искат да направят "пазар" на принципа на приложенията за смарт телефони (Google Play и App Store), където всеки, който може да пише код и иска да създаде собствен интерфейс, да го продава на други потребители. Засега функционалността, с която всеки може сам да създава визуални менюта е налична, но екипът на StatAce все още не е разработил самия "пазар", където те ще могат и да се продават.

Направи си сам

В момента основните конкуренти на StatAce на практика са стандартните статистически пакети като например SAS, SPSS и Matlab, от които особено по-големите компании трудно ще се откажат. Продуктът на българската компания обаче дава няколко основни предимства. "Това са леснотата на ползване, възможността служителите в компанията клиент да работят заедно в екип в платформата, както и възможността за скалиране", разказва Кристиан. Така, когато клиентът има нужда от по-мощен сървър, това лесно може да стане. Освен това платформата е интегрирана с Dropbox и Google Drive, откъдето можете да извличате данните си. Всъщност интегрирането е било идея, получена от едни от първите потенциални клиенти на българската компания и тя бързо е била имплементирана в платформата, разказват тримата.

За да стигне дотук, екипът на StatAce получaва 30 хил. евро финансиране от фонда за рискови инвестиции LAUNCHub през миналата година. Всъщност Кристиан започва да работи сам по идеята още през 2012 г., която му хрумва, докато пише дипломната си работа и обработва големи количества данни. Велико се присъединява към него малко преди да станат част от портфолиото на LAUNCHub. Третият в екипа - Тодор, започва да работи за StatAce от началото на тази година, след като намира обявата в jobs.bg и се връща от Франция, за да стане част от компанията. В момента и тримата програмират, но търсят още двама софтуерни инженери. Кристиан пък се занимава и с бизнес развитието и разговорите с клиенти. StatAce набира втори рунд финансиране, а средствата ще са им необходими, за да продължат работата по създаването на пазара за визуални менюта към платформата. "В момента се фокусираме върху това да направим платформата лесна за ползване", казва Кристиан. Предприемачите искат да разработят и продукт, който фирмите да може да свържат локално към собствените си системи, които използват в момента. "Проблемът с големите фирми е, че те искат да запазят данните си вътре в компанията. Затрахователните дружества и банките например пък имат законово изискване за това", казва Младенов. Затова тримата имат намерение да разработят така наречената in-house (от англ. - вътрешна) версия за тях.

Поглед на Запад

Засега целта на StatAce е да достигнат до малките и средни компании, при които прехвърлянето към новата платформа ще е по-лесно. "Насочили сме се към консултантски компании в областта на анализа на данни, които консултират например фирми в логистиката, телекомуникациите и други", казва Кристиан. Други потенциални сектори са бързооборотни стоки и маркетинг. Някои като фармацевтичните компании и фирмите в тежкото машиностроене са нетолерантни към какъвто и да било риск, защото дори и малка разлика в цифрите при тях може да е от огромно значение, разказват тримата предприемачи. Учебните заведения също вероятно биха се интересували от продукта, но при тях процесът на вземане на решения е твърде бавен, смята Кристиан. "Има много фирми, които ползват софтуер с отворен код. Искаме да привлечем и тях към по-високия сегмент", допълва той. Основният пазар, към който са се насочили StatAce, е САЩ и през следващия месец екипът заминава там, за да проучи потенциалните си клиенти и нуждите на по-големите компании. Според тях пазарът им се оценява на около 1 млрд. долара в световен мащаб (по данни за 2012 г.), а до 2018 г. се очаква да се утрои.

В момента платформата StatAce има 2000 регистрации, от които всеки месец са активни около 400, а 40% от тях идват от САЩ, като най-много са именно фирмите от финансовия сектор. На този етап услугата е все още безплатна. Впоследствие месечният абонамент ще струва между 25 и 40 долара. Отгоре на това потребителите ще имат достъп до мощни сървъри за между половин долар и 10 долара на час. Екипът предвижда винаги да има безплатна версия, но с по-малко възможности.

Според предприемачите така те могат да спестят на компаниите няколко хиляди долара (цените на различните статистически пакети на пазара могат да достигнат и до 30 хил. долара). Отделно от това няма да им се налага да плащат за сървър. Българската компания използва сървъри на Amazon и така гарантира сигурността на данните, които се качват в облака.

Пазарът за визуални менюта, които екипът на StatAce се готви да разработи, пък ще използва бизнес модела на Google Play и App Store - процент от продаданите приложения, като все още не са решили колко ще е той.

Предизвикателствата

Българската компания вече има и сериозна конкуренция. Един от основните им конкуренти е германската dotplot, която също е основана през 2012 г. Според екипа на StatAce западните им колеги имат много добър интерфейс, но пък разполагат с по-ограничени възможности за анализ на данните. "Ако искаш да направиш анализ, който те не поддържат, това няма как да се случи", казва Кристиан. Българската платформа пък позвоява на всеки потребител да напише код за модела, който му е необходим. Освен че конкуренцията в сектора започва да става все по-динамична обаче, предизвикателството пред тримата предприемачи в следващите месеци ще бъде... статистиката. Те трябва да разберат колко голямо е платежоспособното търсене за техния продукт и как да стигнат до него. И тук имат предимство - за решаване на тази задача са въоръжени със собственият си инструмент.

Ако статистиката като наука е произвела нещо със сигурност, то е... внушителен брой шеговити цитати за статистиката. И вероятно има защо - не само умишлените, а и съвсем неволните злоупотреби с числата са нещо обичайно от векове, а в ерата на компютрите - ежедневие.

Стъпвайки на това младата българска компания StatAce ще се опита да помогне  на желаещите да разбират по-добре данните за бизнеса си и да ги обработват по-лесно. Нейният продукт е платформа за статистически анализ, която позволява на клиентите да анализират данните си и да работят върху тях заедно в екип с други хора. Всичко това се случва "в облака" и става на принципа на услугите за хостинг на файлове (Dropbox и Google Drive например). В StatAce обаче, освен да съхранявате данни, може и да работите с тях и да правите статистически анализи.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

7 коментара
  • 1
    cnj19351742 avatar :-|
    cnj19351742

    Пожелавам успех на инициативата!

  • 3
    forrestgump avatar :-|
    Forrest Gump

    не е лош продукта им, но от продукт да стане бизнес се искат бизнес усет, познания и умения. този случай е доста типичен - има добри идеи финансирани от фондовете, но си мислят, че трудната и ценна работа е програмирането, а е точно обратното.

  • 4
    pzashev avatar :-|
    pzashev

    Попътен вятър и успех!

  • trekster

    И ако работеше "Сайн ъп-а",можеше да повярвам,че има 2000 регистрации!Иначе браво на момчетата ,че поне правят нещо.Иначе,незнам как решихте,че тази индустрия(пазар) е 1млрд $,като Oracle се оценяват на 180млрд $ и са най-използвани за всякакъв тип обработка на данни,то има хиляди компании ,които се занимават с обработка на данни и всички имат "Big Data" процесинг със собствени клъстери и он-деманд процесинг,което не е нищо ново.Искам да попитам ,как бихте ме убедили да използвам вашите услуги ,вместо конкуренцията?Не искам да звуча много критично ,но никой не би използвал нещо ,което е още "зелено",а има по-добри безплатни алтернативи.

  • 6
    realismisthename avatar :-|
    realismisthename

    Пожелавам им късмет!

    Лично аз не бих се доверил на нов продукт, предпочитам си IMB-ския SPSS, но се надявам да има ентусиасти.

  • 7
    wizard avatar :-P
    Wizard

    Браво!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK