С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
7 9 май 2014, 17:50, 14259 прочитания

Стигни лесно

Българска компания навлиза на европейския пазар за онлайн продажби на автобусни, жп и самолетни билети

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

Да споделиш дома си

Сайтът за краткосрочно отдаване на жилища под наем airbnb се превърна от нишова идея в голям играч на туристическия пазар

30 май 2014

Превод от статистически

Младата българска компания StatAce разработва платформа, която улеснява анализа на данни

1 май 2014

Шестият Startup Weekend започва в София на 9 май

В рамките на състезаниетo за 54 часа всеки млад предприемач и ентусист ще може да развие своята бизнес идея

14 апр 2014

Следващите 11 иноватора

Фондът за рискови инвестиции Eleven представи пред инвеститори и предприемачи прогреса на млади компанни от портфолиото си

9 апр 2014
Ако сте се опитвали да пътувате с автобус или влак преди дълъг уикенд в страната, със сигурност знаете колко мъчително и неприятно може да е закупуването на билет. Първо малко по-рано трябва да проверите кои компании предлагат превоз в удобен за вас час. След това трябва да посетите гарата, за да разберете дали все още има свободни места. Междувременно се оказва, че за някои линии билетът се продава само от превозвача, а точно те ви вършат най-добра работа. За други пък е нужно прекачване, но билети за тях не се предлагат на тази гара... А ако всичко това можеше да стане, без да се разкарвате и с няколко клика на мишката...

Това е идеята на Добромир Иванов и Ивайло Илиев, които от почти година работят заедно върху проекта Stigni.bg - сайт, през който можете да си купите автобусни билети онлайн за България. Целта на двамата предприемачи е по-голяма - да обхванат цяла Европа и да предлагат онлайн резервации и за пътуване с влак и самолет. В момента има още няколко сайта на български, които предлагат подобни услуги. Те обаче са или специализирани само за самолетни полети, или предлагат само автобусни билети за чужбина, или пък билети на определени компании, или за ограничени дестинации.

От началото до края

В момента на сайта Stigni.bg има актуални разписания на около 200 автобусни фирми, които пътуват в България и за чужбина. За 50 от тях можете да си купите билет директно онлайн, казват Добри и Ивайло. "Година по-рано Stigni.bg работеше само като информационен сайт, но от края на миналата година вече правим и онлайн продажби", казва Добри. От няколко дни младата българска компания вече има офис и на софийската автогара.

Всъщност сега сайтът предлага билети онлайн най-вече за международните маршрути от и за България. Вътрешните линии ще се развиват тепърва, като в момента са достъпни само маршрутите от София за други градове. Планът на младите предприемачи обаче е до началото на летния сезон да могат да продават пътуване с автобус от и за всички градове в страната. "Чисто функционално ще може да има и прекачвания. Целта е да обединим билети за автобус, влак и самолет", казва Добри. Екипът на Stigni.bg вече е готов да пусне самолетни билети, а в момента текат разговори и с БДЖ. Държавните железници вече стартираха пилотни онлайн продажби за някои основни дестинации с влак и вече имат създадена централна информационна система. Това пък би улеснило продажбата на жп билети през платформи като Stigni.bg.



"Това е много консервативен сектор. Това, което ние правим за автобусните компании, е да им дадем възможност за разширяване на пазара", обяснява Добромир. Засега обаче процесът не е напълно автоматизиран. Двамата предприемачи разказват, че само около 4-5 автобусни компании в България предлагат продажба на билетите си онлайн и едва десетина ползват вътрешна електронна система, през която различните офиси да резервират места. Голяма част от фирмите синхронизират продажбите си по телефона. Затова и в момента, ако решите да купите билет през Stigni.bg, ще трябва да изчакате 5 минути преди плащането, за да може екипът на Stigni.bg да провери дали има място в автобуса. Добромир обаче е убеден, че за да се промени индустрията, това трябва да стане отвътре, и скоро фирмите сами ще трябва да си разработят електронни системи, за да могат да продават повече. Това ще автоматизира и процеса на онлайн продажби през платформи като Stigni.bg.

Крайната и амбициозна цел на Добри и Ивайло е да могат да предложат пътуване от адрес до адрес, включително и прекачвания с различни видове транспорт в цяла Европа. Това лято ще е готово и мобилно приложение за покупка на билети. То ще бъде пуснато пилотно в цяла Европа, разказва Добри. За да реализират тези следващи стъпки и да разширят видовете транспорт и маршрути, които предлагат, Stigni.bg наскоро получиха инвестиция от 25 хил. евро от фонда Eleven. Средствата ще са им необходими и за маркетинг, като двамата предприемачи искат да наложат бранда на компанията си като универсален сайт за купуване на билети онлайн. За целта ще ребрандират мобилното си приложение така, че то да е лесно запомнящо се и за чуждоезични клиенти.

Бизнес моделът

Младата българска компания вече е направила първите си няколкостотин продажби и има около хиляда уникални посещения дневно. По думите на Добри и Ивайло Stigni.bg не оскъпява билета. Компанията печели, като взима отстъпки от автобусните компании, които варират между 5 и 25%, казват те. Ивайло и Добри оценяват пазара на автобусни билети в цяла Европа на около 4 млрд. евро. За да го завладеят обаче, те са наясно, че трябва да имат подход към клиентите. "Основното е нивото на обслужването. В момента двама души с опит в сферата работят за нас. Те отговарят на въпроси от клиенти по телефона или в чат на сайта", обяснява Добри. Другото конкурентно предимство на Stigni.bg е, че разписанията им са пълни и актуални, като тази информация по думите им не е изцяло налична дори на сайта на Централна автогара. Младата компания има партньори и из страната, които актуализират разписанията.

Неудобството обаче е, че след като си купите автобусен билет онлайн, трябва да отидете до агенция - партньор на Stigni.bg, или на каса на гарата например, за да получите валиден билет. Причината са законовите изисквания за документите за превоз, които се отпечатват при специален режим. Друго предизвикателство, което стои пред компанията, е, че голяма част от хората все още са негативно настроени към купуването на билети онлайн, защото се притесняват от измами. Младите хора обаче предпочитат да купуват онлайн.

Разбира се, не липсва и конкуренция в Европа. Чешката Idos например предлага билети за автобуси и влакове в Централна Европа. Френска компания с доста амбиции са Kelbillet. От Stigni.bg посочват като свои конкуренти и Universal Travel Search, Train & Bus ~ Europe, Pubtran. Според Добромир обаче транспортният сектор в Европа не е достатъчно интегриран, както е в Азия например. Предприемачът си обяснява това с по-големия брой туристи, които ползват автобус, в Азия. Затова и екипът на Stigni.bg обмисля партньорство с чешкия си конкурент Idos.

Между два сектора

Ако успее да обхване по-голямата част от компаниите превозвачи, екипът на Stigni.bg обмисля в бъдеще да започне да предлага и продажба на други туристически услуги. "Ако например пътувате от София до Варна, вероятно се интересувате и от хотели и ресторанти във Варна", обяснява Добри. Така предприемачите смятат, че ще могат да дадат възможно най-релевантна информация на клиентите си, без да ги затормозяват с изскачащи рекламни банери. За да реализират тази стъпка, те ще обмислят партньорства с туроператори и сайтове за групово пазаруване например. По думите на Добри и Ивайло обаче тази стъпка е по-далеч в бъдещето. Дотогава приоритетът им ще бъде да наложат бранда на платформа за онлайн билети на европейския пазар.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

30 октомври 2018г.
Sofia Event Center

regal.bg/rid2018

"Retail in Detail" Transforming Retail Together: How to Adapt to the New Frontiers



Акценти в програмата:


  • Персонализaция и как да разберем какви са нуждите на клиента
  • Как иновациите в технологии променят търговията на дребно
  • Как достигаме до поколението на милениълите
  • Прозрачност и устойчивост
  • Успехи на международните пазари - от местно към регионално присъствие
  • Еволюция на маркетинга - дигитален маркетинг (маркетинг чрез социални мрежи, мобилен маркетинг, и др.)

regal.bg/rid2018

Прочетете и това

Семейството с каменната мелница Семейството с каменната мелница

"Екосем" произвежда 21 вида брашна, а най-новото им предложение е полезната вафла "Лимецка"

21 сеп 2018, 4636 прочитания

Сладката "мисия Лондон" Сладката "мисия Лондон"

Българката Ирен Мердинян вече шеста година предлага на британския пазар сурови десерти под бранда Raw Bonbon

14 сеп 2018, 44074 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Стажове, стипендии, конкурси (17 - 23 септември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Уебинар: Как да изберете MBA програмата си и как да я завършите успешно

На 25 септември от 19 ч. можете да задавате въпросите си на Д-р Лесли Самози, академичен директор на MBA програмата на Шефийлдския университет

Какво да правим с визитките след GDPR

За да използвате по какъвто и да е начин данните на бизнес партньорите си, трябва да имате правно основание - съгласие или легитимен интерес - за обработването на тези данни и трябва да предоставите на лицето определена информация

Пет минути със ... Алесандро Салерно

Алесандро Салерно - мениджър "Производство" в завода за производство на електрическо оборудване ABB и финалист в последното издание на конкурса за млади бизнес лидери Next Generation 2018 на "Капитал" и "Кариери"

Кариерният форум "Кариера в България" ще се състои на 20 септември

Инициативата е предназначена за студенти, специалисти и предприемачи, които търсят кариерно развитие в България

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Предприемач" Затваряне
MasterCard ще подпомага млади предприемачи в Европа

Стартиращите компании, които искат да участват в програмата, трябва да се запишат до 16 май.

Семейството с каменната мелница

"Екосем" произвежда 21 вида брашна, а най-новото им предложение е полезната вафла "Лимецка"

Пазарът на занаятчийска бира е малък, но с потенциал

Все повече ентусиасти започват свой бизнес, рисковете обаче не са малко, както и възможностите

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

Миролио продаде дела си в "Булгартабак" за 26.6 млн. лв.

През фондовата борса бяха прехвърлени 7.22% от капитала, които отговарят точно на дела на италианския бизнесмен

20 въпроса: Мартин Колев

Дебютната пиеса на създателя на "Софийски магьосници" прави премиера тази есен

Кино: "Аз съм ти, Адриана"

Артистична елегия за две силни жени в две български епохи

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 38

Капитал

Брой 38 // 22.09.2018 Прочетете
Капитал PRO, Топ 5 от "Капитал": Темите, които можете да прочетете само тук

Емисия

СЕДМИЧНИКЪТ // 22.09.2018 Прочетете