С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
7 9 май 2014, 17:50, 14535 прочитания

Стигни лесно

Българска компания навлиза на европейския пазар за онлайн продажби на автобусни, жп и самолетни билети

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Ако сте се опитвали да пътувате с автобус или влак преди дълъг уикенд в страната, със сигурност знаете колко мъчително и неприятно може да е закупуването на билет. Първо малко по-рано трябва да проверите кои компании предлагат превоз в удобен за вас час. След това трябва да посетите гарата, за да разберете дали все още има свободни места. Междувременно се оказва, че за някои линии билетът се продава само от превозвача, а точно те ви вършат най-добра работа. За други пък е нужно прекачване, но билети за тях не се предлагат на тази гара... А ако всичко това можеше да стане, без да се разкарвате и с няколко клика на мишката...

Това е идеята на Добромир Иванов и Ивайло Илиев, които от почти година работят заедно върху проекта Stigni.bg - сайт, през който можете да си купите автобусни билети онлайн за България. Целта на двамата предприемачи е по-голяма - да обхванат цяла Европа и да предлагат онлайн резервации и за пътуване с влак и самолет. В момента има още няколко сайта на български, които предлагат подобни услуги. Те обаче са или специализирани само за самолетни полети, или предлагат само автобусни билети за чужбина, или пък билети на определени компании, или за ограничени дестинации.


От началото до края

В момента на сайта Stigni.bg има актуални разписания на около 200 автобусни фирми, които пътуват в България и за чужбина. За 50 от тях можете да си купите билет директно онлайн, казват Добри и Ивайло. "Година по-рано Stigni.bg работеше само като информационен сайт, но от края на миналата година вече правим и онлайн продажби", казва Добри. От няколко дни младата българска компания вече има офис и на софийската автогара.

Всъщност сега сайтът предлага билети онлайн най-вече за международните маршрути от и за България. Вътрешните линии ще се развиват тепърва, като в момента са достъпни само маршрутите от София за други градове. Планът на младите предприемачи обаче е до началото на летния сезон да могат да продават пътуване с автобус от и за всички градове в страната. "Чисто функционално ще може да има и прекачвания. Целта е да обединим билети за автобус, влак и самолет", казва Добри. Екипът на Stigni.bg вече е готов да пусне самолетни билети, а в момента текат разговори и с БДЖ. Държавните железници вече стартираха пилотни онлайн продажби за някои основни дестинации с влак и вече имат създадена централна информационна система. Това пък би улеснило продажбата на жп билети през платформи като Stigni.bg.



"Това е много консервативен сектор. Това, което ние правим за автобусните компании, е да им дадем възможност за разширяване на пазара", обяснява Добромир. Засега обаче процесът не е напълно автоматизиран. Двамата предприемачи разказват, че само около 4-5 автобусни компании в България предлагат продажба на билетите си онлайн и едва десетина ползват вътрешна електронна система, през която различните офиси да резервират места. Голяма част от фирмите синхронизират продажбите си по телефона. Затова и в момента, ако решите да купите билет през Stigni.bg, ще трябва да изчакате 5 минути преди плащането, за да може екипът на Stigni.bg да провери дали има място в автобуса. Добромир обаче е убеден, че за да се промени индустрията, това трябва да стане отвътре, и скоро фирмите сами ще трябва да си разработят електронни системи, за да могат да продават повече. Това ще автоматизира и процеса на онлайн продажби през платформи като Stigni.bg.

Крайната и амбициозна цел на Добри и Ивайло е да могат да предложат пътуване от адрес до адрес, включително и прекачвания с различни видове транспорт в цяла Европа. Това лято ще е готово и мобилно приложение за покупка на билети. То ще бъде пуснато пилотно в цяла Европа, разказва Добри. За да реализират тези следващи стъпки и да разширят видовете транспорт и маршрути, които предлагат, Stigni.bg наскоро получиха инвестиция от 25 хил. евро от фонда Eleven. Средствата ще са им необходими и за маркетинг, като двамата предприемачи искат да наложат бранда на компанията си като универсален сайт за купуване на билети онлайн. За целта ще ребрандират мобилното си приложение така, че то да е лесно запомнящо се и за чуждоезични клиенти.

Бизнес моделът

Младата българска компания вече е направила първите си няколкостотин продажби и има около хиляда уникални посещения дневно. По думите на Добри и Ивайло Stigni.bg не оскъпява билета. Компанията печели, като взима отстъпки от автобусните компании, които варират между 5 и 25%, казват те. Ивайло и Добри оценяват пазара на автобусни билети в цяла Европа на около 4 млрд. евро. За да го завладеят обаче, те са наясно, че трябва да имат подход към клиентите. "Основното е нивото на обслужването. В момента двама души с опит в сферата работят за нас. Те отговарят на въпроси от клиенти по телефона или в чат на сайта", обяснява Добри. Другото конкурентно предимство на Stigni.bg е, че разписанията им са пълни и актуални, като тази информация по думите им не е изцяло налична дори на сайта на Централна автогара. Младата компания има партньори и из страната, които актуализират разписанията.

Неудобството обаче е, че след като си купите автобусен билет онлайн, трябва да отидете до агенция - партньор на Stigni.bg, или на каса на гарата например, за да получите валиден билет. Причината са законовите изисквания за документите за превоз, които се отпечатват при специален режим. Друго предизвикателство, което стои пред компанията, е, че голяма част от хората все още са негативно настроени към купуването на билети онлайн, защото се притесняват от измами. Младите хора обаче предпочитат да купуват онлайн.

Разбира се, не липсва и конкуренция в Европа. Чешката Idos например предлага билети за автобуси и влакове в Централна Европа. Френска компания с доста амбиции са Kelbillet. От Stigni.bg посочват като свои конкуренти и Universal Travel Search, Train & Bus ~ Europe, Pubtran. Според Добромир обаче транспортният сектор в Европа не е достатъчно интегриран, както е в Азия например. Предприемачът си обяснява това с по-големия брой туристи, които ползват автобус, в Азия. Затова и екипът на Stigni.bg обмисля партньорство с чешкия си конкурент Idos.

Между два сектора

Ако успее да обхване по-голямата част от компаниите превозвачи, екипът на Stigni.bg обмисля в бъдеще да започне да предлага и продажба на други туристически услуги. "Ако например пътувате от София до Варна, вероятно се интересувате и от хотели и ресторанти във Варна", обяснява Добри. Така предприемачите смятат, че ще могат да дадат възможно най-релевантна информация на клиентите си, без да ги затормозяват с изскачащи рекламни банери. За да реализират тази стъпка, те ще обмислят партньорства с туроператори и сайтове за групово пазаруване например. По думите на Добри и Ивайло обаче тази стъпка е по-далеч в бъдещето. Дотогава приоритетът им ще бъде да наложат бранда на платформа за онлайн билети на европейския пазар.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Как се прави меден бизнес 1 Как се прави меден бизнес

Основаната през 2016 г. от Петко Симеонов компания за биомед Bulgarian Organic Foods продава основно навън и гледа към създаване на собствен бранд

7 дек 2018, 4991 прочитания

Аспектът на софтуера Аспектът на софтуера

IT компанията HyperAspect разработва решения за бизнеса, базирани на отворен код и изкуствен интелект

30 ное 2018, 3363 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Стажове, стипендии, конкурси (19 – 25 ноември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Във Франция всеки студент има възможност да покаже на какво е способен

Филипа Тенева, завършила докторантура във Франция, разказва за впечатленията и опита си от френската образователна система

Университетът в Тулон, Франция

Марина Малчева разказва за магистратурата по дигитална комуникация и преживяванията си във френския университет

Мениджърът на бъдещето управлява чувствата, емоциите и мотивацията на хората

Хесус Вега, консултант и бивш управляващ директор на Zara-Inditex, лектор в HR and Leadership Forum

Стажове, стипендии, конкурси (25 - 30 септември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Предприемач" Затваряне
MasterCard ще подпомага млади предприемачи в Европа

Стартиращите компании, които искат да участват в програмата, трябва да се запишат до 16 май.

Как в Люксембург ще четат Пеевски

Видински съдия изпрати спорната законова поправка, даваща нови права на синдиците на КТБ, за тълкуване в Съда на ЕС

Доайените в рекламния бизнес

Съдружниците в определената за най-ефективна агенция Noble Graphics, Чавдар Кенаров, Иво Алтънов и Марсел Леви пред "Капитал"

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

Индексите на борсата започнаха седмицата с ръст

"Стара планина холд" реализира най-голям ръст след съобщението за дивидент

20 въпроса: Мила Михова

На 15 декември в "Люмиер" тя ще изпълни песни и арии на Росини, Белини и Доницети

Диалози на гениалността

Една изложба в два музея изследва културната приемственост и метафизичната връзка между Бунюел и Гоя

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 49

Капитал

Брой 49 // 08.12.2018 Прочетете
Капитал PRO, Природният газ поскъпва леко, Lidl отваря най-големия си магазин във Варна, Uber излиза на борсата

Емисия

DAILY @7AM // 11.12.2018 Прочетете
Капитал
СЪДЪРЖАНИЕ
  • К1Средата
  • К2Бизнесът
  • К3Моят Капитал
ПРОДУКТИ
МОБИЛНИ ПРИЛОЖЕНИЯ