Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Екипът на Scarlet стана първи на предприемаческото състезание. На снимката (от ляво на дясно): Пламен, Живко, Атанас Райков от Vivacom и Янко.

Уикенд за предприемачи - шести сезон

Проект за защита на дома от обири спечели шестото издание на Startup Weekend в София

11093 прочитания

Екипът на Scarlet стана първи на предприемаческото състезание. На снимката (от ляво на дясно): Пламен, Живко, Атанас Райков от Vivacom и Янко.

© Маргарит Ралев, Startup Weekend


Колко идеи могат да станат реалност за 54 часа? Поне 17, ако съдим по резултатите от шестия поред Startup Weekend Mobile в София. Състезанието за предприемачи се проведе през изминалия уикенд в Телефонната палата. Общо 84 души работиха по 17 приложения за смартфон. Идеята, която спечели гласовете на журито, се казва Scarlet. В нея екип от трима души успя да разработи приложение за защита на дома от обири само за един уикенд.

Идеи за 54 часа

Екипът на Scarlet се състои от трима души - дизайнерът Пламен, програмистът Янко и Живко, който се занимава с маркетинг. Всъщност тяхното приложение има две версии. Едната е за защита на дома и се състои от хардуерна част, която се слага на вратата, а приложението  алармира през смартфона на клиента, когато някой влезе в помещението. Втората версия пък е ориентирана към бизнеса и чрез нея магазини и организатори на събития например могат да правят статистика за броя хора, които влизат и излизат от помещението. "Идеята беше да създадем нещо като Google Analytics, но в реалния свят. Ще продължим да работим по идеята и ще развиваме и двата продукта", разказва Янко Александров.

Второто място беше спечелено от Spopal - приложение, през което всеки може да си сформира отбор за какъвто и да е спорт. Startup Weekend вече има и своите серийни предприемачи. Сред тях са например Николай Василев и Димитър Димитров, които бяха част от спечелилия екип в четвъртото издание на Starup Weekend с talkie - платформа за Android и iOS, която помага на децата да учат чужд език чрез картинки и повтаряне на думи. Новото им приложение се казва Tickey и ще позволява на хората със смартфони да плащат през него билети за градския транспорт.

Сред идеите имаше и приложение, което да предлага на потребителите как е добре да се хранят според начина им на живот - Food for Mood. Програмата Where пък има за цел да предлага дестинации за спонтанни екскурзии, като се съобразява с цената на билетите. Who Am I пренася в света на умните телефони популярната игра "Кой съм аз", в която хората лепят листчета с известни личности на челото си и чрез въпроси се опитват да познаят кой са. Coco Farm пък е приложение за фермери, отглеждащи животни, а целта му е да им помогне да планират бизнеса си.

От ентусиазъм към действие

Дългият уикенд за предприемачите започна в петък вечер в Телефонната палата. Тогава 36 души презентираха идеите си и след гласуване от всички участници бяха сформирани 18 отбора. Именно това е и основният проблем, който организаторите на Startup Weekend се опитват да решат - събирането на екип, с помощта на който една идея да стане реалност. Няколко пъти годишно събитието събира под един покрив програмисти, дизайнери, маркетинг специалисти и хора с идеи за бизнес, които за малко повече от 2 дни създават първите прототипи на продуктите си. Не е проблем някой да е дошъл без бизнес идея, стига да може да допринесе с уменията си. Най-търсените хора обикновено са софтуерните разработчици и дизайнерите. Освен това участниците имат шанс да развият и презентационните си умения, тъй като за 3 минути трябва да убедят журито, че идеята им има бъдеще. Крайната цел на всички екипи е да представят работещ продукт и да валидират бизнес модела си, понякога дори с цената на никакъв сън през целия уикенд.

Решаващия глас при класирането имаха съдиите, сред които бяха Даниел Томов, който е партньор в Eleven, Любен Белов - управляващ партньор в Launchub, и Атанас Райков - мениджър мобилни продукти и услуги за частни клиенти във Vivacom. Организаторите в България са от фондация Startup, а глобално проектът се подкрепя от институции като Google Entrepreneurs и Kauffman Foundation. Уикендът представлява организация, целяща да промотира предприемачеството глобално, и вече има зад гърба си 1800 събития в 120 страни по света.

Финансирай това

По време на Startup Weekend някои предприемачи дори успяват да убедят инвеститорите директно да финансират идеите им. Двата фонда по евроинициативата JEREMIE - Eleven и Launchub, вече инвестираха в няколко проекта, родени по време на предприемаческите уикенди. Последното издание от ноември 2013 г. беше спечелено от екипа на Stepsss, който за три дни създаде умни стелки за обувки, които следят как се натоварват краката при интензивно движение и предават информацията на мобилна и интернет платформа. След спечелването на състезанието екипът получи покана за разговори с фонда за стартиращи компании Eleven и малко по-късно получи финансиране от него. Подобна е и историята на 17-годишния ученик от Шумен Мартин Стоянов, който стана финалист на Startup Weekend във Варна миналото лято с идеята си да направи приложение за по-ефективното организиране на електронната поща. Заедно с партньора му Теодосий Теодосиев, с когото се запознават там, получават финансиране от Eleven, а след това стават част от програмата на един от най-големите и най-успешни акселератори в света - Y Combinator.


2 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK