С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
5 3 юни 2014, 7:00, 11514 прочитания

Решма Сохони: Предприемачите в България трябва да работят върху повече уникални идеи

Партньорът в SeedCamp Решма Сохони пред "Капитал Daily"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Визитка:
Решма Сохони е сред създателите на един от най-големите акселератори в Европа - Seedcamp. Тя бе в София за годишната технологична конфернеция Digital 2014, организирана от "Капитал" в партньорство с инвестиционните фондове Launchub и Neveq, като лично проведе Mini Seedcamp Sofia като част от конференцията. Опитът на Сохони в бизнеса е впечатляващ: след като завършва с диплома за инженер, а впоследствие и MBA програмата на INSEAD, работи в инвестиционното банкиране, рисковите инвестиции, телекомуникационната индустрия и др. Работила е в САЩ, Япония, Германия, Испания и Швеция. През 2007 г. създава с други партньори Seedcamp. Идеята й тогава е да създаде нещо по-добро и успешно от венчър фондовете. Днес Seedcamp има портфолио с над 100 фирми и е подкрепен от 30 институционални инвеститори и бизнес ангели.

Какви са впечатленията ви от това, което видяхте на Mini Seedcamp Sofia тази година, и какви са съветите, които бихте дали на местните предприемачи?

- На първо място искам да отбележа, че е нужна голяма доза кураж, първо, да си предприемач и, второ, да споделиш страстта си и това, над което работиш, с останалия свят и да получиш много критика и обратна връзка. Винаги се впечатлявам от смелостта на всеки, който излиза и представя идеята си не на родния си език. Това е изключително качество.

Това, което ми направи впечатление тук, е, че има много предприемачи ентусиасти, но моят съвет е да се опитат да работят повече върху по-уникални идеи и сегменти от пазара, където все още няма много конкуренция. Така че все още не виждам достатъчно уникални идеи тук.


Направи ми впечатление още, че младите предприемачи бързо възприемат съвети. Това си пролича в презентациите на екипите за Mini Seedcamp Sofia, с които преди действителното състезание направихме предварителна подготовка и разбор за него. Например бързо приеха предложението ми, когато презентират идеите си, да говорят повече за идеята като бизнес, не като продукт и как този продукт чисто комерсиално може да стане огромен бизнес. Защото в крайна сметка те искат да намерят финансиране от венчър капиталисти, за които основната цел е да инвестират в бизнес, който може да порасне стремглаво.

Как ви се струва средата в България на фона на другите места в Европа, където организирате събития?

- Средата в България определено все още е развиваща се. Има много неща, които има нужда се правят тук, и затова събития като Digitalk, работата на фондове като Launchub и въобще присъствието на инвеститори от Лондон и дори Силициевата долина са много важни за средата. А тя все още е в много ранен етап от развитието си не само спрямо Великобритания, но и спрямо места като Естония и Словения, които вече имат своите успешни примери, с които всеки следващ проект се измерва. Според мен България се нуждае точно от успешни проекти, които да са модел за подражание. Това като цяло е едно десетгодишно пътешествие, а България е още в самото му начало.

Наскоро инвестирахте в първата си стартираща компания от България - Farmhopping. С какво ви впечатли тя?

- Ако направим един макропоглед на света, ще видим, че хората глобално все повече се интересуват откъде идва храната им и какво е качеството й. Това е глобален тренд, който виждаме и който Farmhopping следват. Така че това е едната причина да инвестираме в тях. Другата е конкретното им решение, а именно да предложат начин на фермите директно да предлагат продуктите си, изрязвайки посредника от търговската верига, и чрез технологиите да стигнат до повече потребители. Не на последно място те се целят в глобалния пазар.

Един от въпросите, който бе засегнат и по време на Digital 2014, бе фрагментираният пазар в Европа особено по отношение на финансирането на стартиращи компании. Коментира се, че Силициевата долина е това, което е, защото самите инвеститори задължително следват неписани правила как инвестират в младите компании така, че да им позволят да се развиват и да привличат капитал и в бъдеще, не да ги блокират след първия рунд инвестиция. В Европа се коментира, че такива правила липсват и срещу малко пари понякога инвеститорите взимат огромен дял от компанията, което я прави нефинансируема след това. Така ли е и ако да, защо?

- Това не е вярно. На интернет страницата seedsummit.org например има разработени и качени най-простите възможни споразумения за финансиране. Те се изполват от около 20-30 инвестиционни компании, но основно в Западна Европа и Израел. Все още тези "правила" не са навлезли толкова дълбоко в Централна и Източна Европа. Много от възможностите за финансиране освен това могат да се реализират през няколко чисто правни възможности - например според английското, френското или друго законодателство. Всъщност според мен чисто законодателството тук трябва да навакса с възможността да се използват подобни прости за този тип инвестиции правни споразумения и документи. 

Как според вас ще се отразят на цялостната предприемаческа среда в Европа много различни програми за акселерация на млади компании, които се появиха на континента последните години? Мислите ли, че ще доведат до създаването на истинска start up индустрия, или по-скоро хората в Европа ще продължат да предпочитат да работят за някоя голяма корпорация?

- Според мен колкото повече талантливи хора окуражим или да създадат свой бизнес, вместо да се отдадат на някоя скучна бюрократична работа, или да работят за стартираща компании, защото не всеки може да измисли нещо ново, но може да помогне за реализацията му, толкова повече успехи ще имаме. Ние вече виждаме положителните плодове на 5-6-годишната си работа.



Много се коментира и фактът, че Европа окуражава предприемачеството с публичен ресурс и по-малко с частен. Това според вас проблем ли е?

- Според мен основната част от капитала, който се инвестира в стартиращите компани през последните няколко години, е всъщност частни капитали, не публичен. Така че частните пари на практика започнаха това движение и публичните пари са реално нови за него. Според мен публичният ресурс в Европа е просто в по-различна форма от тази в Америка.

Там парите не са директно от данъците на хората, но все пак са от осигуровките им например, защото голяма част от ресурса в Силициевата долина идва от американските пенсионни фондове. Това пак са парите на хората. В Европа обаче парите на хората трябва да се алокират по-добре. В момента се управляват малко разпръснато, докато в САЩ те са събрани в един пул и се управляват от професионални мениджъри. Така че според мен е чудесно, че публичен ресурс влиза в индустрията, но просто той трябва да се управлява от професионални мениджъри, които да го инвестират на пазарен принцип.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

13 март 2019
София Ивент Център

capital.bg/fintech

Annual FinTech Summit


Запазете своето място сега


Теми в програмата:


  • Тенденции и двигатели за растеж на финтех индустрията
  • PSD2 и възможностите за бизнеса
  • Мобилни плащания и дигитални портфейли
  • Кои са последните технологични иновации на пазара
  • InsureTech: дигиталната трансформация в застраховането
  • Международно сътрудничество и възможности за растеж на екосистемата

Към регистрацията

Прочетете и това

Опитай по-дигитално 2 Опитай по-дигитално

Colibra разработва платформа, базирана на блокчейн, която прави по-лесна и прозрачна обработката на искове

15 фев 2019, 3697 прочитания

Търговията днес: Виж кой пазарува 1 Търговията днес: Виж кой пазарува

Млада българска компания търси решение за свиване на бездната между търговци и клиенти

8 фев 2019, 4481 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Каква е ползата от обучението на юристите

По-добрите съдебни процедури водят след себе си до по-висок икономически растеж

Стажове, стипендии, конкурси (11 - 17 февруари)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

PwC България подкрепя студенти и докторанти по педагогически специалности

Консултантската компания ще даде на 11 младежи едногодишни стипендии и едномесечен стаж по специалността

Стажове, стипендии, конкурси (4 - 10 февруари)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Предприемаческа програма изпраща 70 европейци в САЩ

Двама българи бяха стипендианти на Young Transatlantic Innovation Leaders Initiative през 2018 г.

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Предприемач" Затваряне
Състезанията за млади предприемачи Betapitch и Pirates on Shore се обединяват

Заявки за участие се приемат до понеделник, самата надпревара ще се състои на 13 юни в Betahaus

Има ли шофьор в автобуса

Центърът за градска мобилност расте непрекъснато като функции и пари, но управлението на градския транспорт в София остава все така хаотично

Българският автопазар 2018: Повече дизел и нови коли

Старите автомобили над 20 години продължават да преобладават в българския автопарк, въпреки нарастването на продажбите на нови автомобили

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

Кредитор продава рециклиращите машини на Пламен Стоянов-Дамбовеца

Оборудването е струвало около 10 млн. лв. при покупката му, а сега се предлага за около половината

Sisters аre doin' it for themselves

Първият македонски филм на Берлинале "Господ съществува, името й е Петруня" спечели публиката с позицията си за ролята на жената

Дивото зове

Трима утвърдени български приключенски фотографи и техните "работни дни" на открито

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 7

Капитал

Брой 7 // 16.02.2019 Прочетете
Капитал PRO, Всички местни строители искат "Кресна", инфлацията леко расте, американска инвестиция в Добрич

Емисия

DAILY @7AM // 18.02.2019 Прочетете