На крилете на Lufthansa
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

На крилете на Lufthansa

На крилете на Lufthansa

Базираната в България технологична компания Vayant ще расте с германската авиокомпания зад гърба си

Татяна Пунчева-Василева
18326 прочитания

© reuters


За потребителя резервирането на самолетен билет вече е като детска игра. Само няколко клика и билетът е запазен и платен. Дигитализирането на икономиката увеличи прозрачността и конкуренцията на авиопазара. За момента обаче ползите са повече за потребителите, отколкото за самите авиокомпании. Превозвачите все още се борят със слабата конкуренция на пазара на авиоданни, но и това е на път да се промени.

Тази седмица една от най-големите авиогрупи в света - германската Lufthansa, придоби дял в създадената в България Vayant Travel Technologies. Продуктът на компанията може да даде повече свобода на превозвачите в това как, кой и на каква цена продава билетите им. Сделката е доказателство както за потенциала на разработката на българските ИТ инженери, така и за огромната нужда от разкрепостяването на пазара за авиоданни в света.

Сделката

От 14 юли 2014 г. миноритарен дял във Vayant вече притежава Deutsche Lufthansa AG. Авиогигантът финансира българската компания със свеж капитал от няколко милиона евро. От Lufthansa поясниха за "Капитал", че става въпрос за едноцифрена сума в категорията на милионите, но не посочиха точното число. Новият инвеститор ще има и представител в управление на Vayant. Това е вицепрезидентът на Deutsche Lufthansa AG, отговарящ за глобалните продажби и работата с ключови клиенти Кристиан Тилманс. От Lufthansa, чийто мениджмънт само преди дни обяви посока към иновации и дигитализация на услугите, поясниха още, че инвестицията съвпада именно с тази им цел, без да дадат повече подробности.

Така Lufthansa се явява петият по-голям акционер и инвеститор във Vayant след основаването на компанията през 2007 г. Досега тя е финансирана първо от българския фонд за рисков капитал Neveq, а впоследствие и от инвестиционния фонд Cape Capital.

"Търсихме допълнителен капитал и привличането на нов акционер беше една от опциите", разказа за "Капитал" главният изпълнителен директор на Vayant Ерик Дюма. Той също не коментира конкретните параметри по сделката, но поясни, че с това компанията ще може да ускори планираното разрастване. "Ние връщаме свободата на авиокомпаниите да продават билетите си по начина, по който искат, и на цената, на която искат да го правят", допълни Дюма.

Продуктът

Компанията се занимава с разработката на уникална технология за търсене и обработка на големи бази авиоданни чрез специални математически алгоритми. "Това е изключително предизвикателна задача и изисква много добри инженерни и математически умения, каквито има в София", допълни Дюма. Цялата развойна дейност на компанията е базирана в София, като от около 50 души 40 са висококвалифицираните ИТ специалисти и инженери, които разработват алгоритмите. Хората, отговарящи за маркетинг и продажбите й, пък са географски разпръснати по света.

Продуктът на Vayant е невидим за потребителя, но изключително важен за самите авиокомпании. Техният алгоритъм на практика смята актуални цени, време и всичко, което е нужно, за да може с няколко клика клиентът да си избере конкретен полет и да резервира билет. Vayant не правят сама резервацията, те само захранват авиокомпаниите и туристическите агенции с актуална информация според предварително зададени параметри за търсене на цени, разстояния и въобще опции за дадена дестинация. Vayant след това предоставя резултатите от това търсене на авиокомпаниите и агенциите, така че те да си изберат какви опции да предложат на клиента.

Сред клиентите на компанията са различни туристически агенции от Великобритания, Германия, Австралия, Швейцария и Северна Америка. При авиокомпаниите за момента превозвачите от групата на Lufthansa са най-големите й клиенти - Lufthansa, Austrian, Swiss. Услугите на компанията използват и по-малки превозвачи като AirEuropa и AirBaltic.

Vayant печели Lufthansa като ключов клиент през 2013 г. Тогава двете сключват споразумение, според което технологичната компания предоставя на авиокомпанията персонализирана предварителна информация за актуалните промени в компонентите на цените на билетите (например летищни такси, гориво и др.) и допълнителните услуги, на база на която компанията след това ценообразува т. нар. динамични пакети, т.е. пакети с билети, хотели, коли под наем и др.

Година по-късно германската компания вече е и инвестор в младата технологична компания. "Lufthansa инвестира във Vayant, след като вече се е уверила във високото качество на продуктите й, в тяхната полза за индустрията и същевременно в огромния им потенциал да се наложат на пазара", коментира Павел Езекиев, председател на борда на директорите на Vayant и партньор в Neveq, който осигури първото голямо финансиране за компанията още през 2007 г. До момента инвестицията на фонда надхвърля 6.5 млн. долара.

Според Езекиев това е и възможност Vayant да прибави към борда си познанията и контактите на висш мениджър от Lufthansa, което да засили развитието на бизнеса. За Lufthansa пък това e възможност "да участва и спечели от успеха на един нов и силно иновативен играч в индустрия, доминирана от малко на брой играчи", казва той.

Пазарът

Основните участници на пазара от повече от десетилетие са глобалните дистрибуционни компании като Sabre, Amadeus и TravelPort. На практика всяка авиокомпания в света работи с тях. Lufthansa дори е миноритарен акционер в Amadeus, макар и с малък дял. Дял има и Air France. Наличието на големи установени играчи прави навлизането на нови трудно. Подобна компания развива и Google - ITA Software, което придоби преди няколко години, като мегатърсачката атакува както бизнес, така и индивидуални клиенти.

Всъщност инвестицията на Lufthansa във Vayant показва, че все още авиокомпаниите търсят нови решения в дистрибуцията на продуктите си, така че да са по-гъвкави и по-адекватни на търсенето на клиентите им. По тази причина миналата седмица Карстен Спор, председател на борда на директорите и главен изпълнителен директор на Deutsche Lufthansa, начерта нов път за растеж на групата. Той включва и увеличаване на качеството и иновациите. За целта Lufthansa смята да създаде дори иновативен хъб в Берлин, "за да се доближи до света на стартъпите и дигиталната технологична сцена". Компанията си е поставила за цел да инвестира 500 млн. евро в иновации от 2014 до 2020 г. и да създаде тесни връзки и партньорства с компаниите от Силициевата долина, за да получи достъп до идеи, които могат да преобразят бизнеса изоснови.

Сделката с Vayant може да се разглежда включително и в тази светлина. Компанията попада в графата на типичните иновативни стартиращи бизнеси. Разлика е, че се е развивала при малко по-дълъг период на създаване на готов продукт (близо три години) и с привличането на рискови инвеститори с по-голям дял. Освен това в първите години на проекта основателите и Neveq се разминаха във вижданията си за развитието на компанията, което също забави реализирането на крайния продукт.

В крайна сметка той вече е факт. Сега Vayant гледа смело напред към разрастване на бизнеса. Стратегията й за растеж остава непроменена след влизането на Lufthansa и предвижда навлизане на ключови пазари като Близкия изток и Азия, където са компании като Qatar Airways, Emirates, Etihad, Air China и др., както и в Северна Америка. С новия ресурс компанията ще инвестира активно и в наемането на още силни маркетинг и ИТ специалисти.

Признанието за България

Освен признание за компанията и продукта сделката е и една от малкото последните години, в които чуждестранен инвеститор се доверява на българска  фирма.

Езекиев допълни, че се надява тя да елиминира все още съществуващите сред някои инвеститори предразсъдъци за компании от Източна Европа - за тяхната евентуална финансова нестабилност, качество на продукти, обслужване и прочие, което може би се подхранва и от факта, че няма много примери за български бизнес идеи, пробили на световния пазар. "Очакваме доверието на Lufthansa да премахне подобни предразсъдъци там, където ги е имало", каза той.

"Сделката е и потвърждение на това, което ние знаем, а именно, че България има много талантливи софтуерни специалисти, които могат да намират решения на изключително сложни алгоритмични задачи и да създават качествени софтуерни продукти", каза още Езекиев. "В повечето случаи досега големи софтуерни компании създават свои развойни звена в България, за да ползват този потенциал, докато Vayant е пример за еволюция, понеже е компания, създадена и развита от български екип и успяла да пробие на световния пазар, печелейки големи клиенти по цял свят", обобщи той.

Дюма, който освен работата си във Vayant има зад гърба си основаването на няколко технологични компании, пък допълни, че според него като цяло информационните технологии са една от малкото индустрии, които могат да изиграят важна роля за развитието на българската икономика. "Просто тук има фантастични кадри", каза той. По думите му последните години се вижда израстването на иновативния дух в страната, но ще отнеме време той да се окрили до глобални нива. Както показва примерът с Vayant, пътят е дълъг, но възможен. А жаждата на корпоративните гиганти за повече свобода чрез дигиталната икономика - огромна.

"Ние връщаме свободата на авиокомпаниите да продават билетите си по начина, по който искат, и на цената, на която искат да го правят", казва Ерик Дюма, главен изпълнителен директор на Vayant.
Фотограф: Надежда Чипева

За потребителя резервирането на самолетен билет вече е като детска игра. Само няколко клика и билетът е запазен и платен. Дигитализирането на икономиката увеличи прозрачността и конкуренцията на авиопазара. За момента обаче ползите са повече за потребителите, отколкото за самите авиокомпании. Превозвачите все още се борят със слабата конкуренция на пазара на авиоданни, но и това е на път да се промени.

Тази седмица една от най-големите авиогрупи в света - германската Lufthansa, придоби дял в създадената в България Vayant Travel Technologies. Продуктът на компанията може да даде повече свобода на превозвачите в това как, кой и на каква цена продава билетите им. Сделката е доказателство както за потенциала на разработката на българските ИТ инженери, така и за огромната нужда от разкрепостяването на пазара за авиоданни в света.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

4 коментара
  • 1
    tp avatar :-|
    tp

    Дано има повече такива добри примери!

  • 2
    molon.labe avatar :-|
    molon.labe

    Така Lufthansa се явява петият по-голям акционер и инвестор във Vayant..."

    На български думата е инвестИТОР.

    Публикувано през m.capital.bg

  • 3
    romanzz avatar :-|
    romanzz

    Интересна информация. Но защо такава неравна битка с езика: "става въпрос за едноцифрена сума в категорията на милионите, но не посочиха точното число", и "Луфтханза се явява...", и "Дюма, който освен работата си във Vayant има зад гърба си основаването на няколко технологични компании, пък допълни, че...". Макар че при всеобщата полуграмотност и копи-пейст може би прекалявам с претенциите?

  • 4
    the_shadow avatar :-?
    The Shadow

    Супер, това е добра новина.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK