С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
30 22 авг 2014, 15:28, 33695 прочитания

Обратно в София, 5 млн. долара по-късно

Създадената от Момчил Кюркчиев и Андрю Фърст Leanplum набира софтуерни инженери за офиса си в София

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Все още идеята да се върнеш от необятната и неограничена Америка, за да правиш бизнес в България, изглежда екзотична. Решението на пионерите в това начинание обаче може да носи и ползи и такава е и историята на Leanplum.
 
Основана наскоро от Момчил Кюркчиев и Андрю Фърст, компанията набра 4.8 млн. долара Shasta Ventures, която впечатлява с 1 млрд. долара под управление. Сделката индиректно води в България един от първите големи рискови инвеститори от Силициевата долина, тъй като с парите компанията смята да разшири екипа си от български инженери и да отвори офис в София.
 
Американските милиони
 
Leanplum е рожба на Кюркчиев и Фърст, които през 2012 г. напускат Google и основават собствена компания. Първоначалната им идея е да предложат на пазара софтуер, с който разработчиците на мобилни приложения бързо и лесно да тестват в реално време промените, които правят по тях - т.нар. A/B testing. Кандидатстват и са приети в акселераторската програма на TechStars в Сиатъл. Оттам си тръгват с 825 хил. долара финансиране, включително от български бизнес ангели.
 
Близо година по-късно на борда се присъединява Shasta Ventures. Компанията има зад гърба си четири фонда и капитал под управление от 1 млрд. долара. Тя набра четвъртия си фонд преди седмици с ресурс от 300 млн. долара. Shasta инвестират в стартиращи компании на сравнително ранен етап от развитието им, като вложенията й започват от няколко милиона и достигат няколко десетки милиона долара.
 
Вложението им в Leanplum е важно за България и поради обстоятелството, че това е един от първите големи инвеститори от Силициевата долина с вложени в ИТ проект с български корен. До момента американски инвеститор има българската ИТ компания "Телерик", но той не е базиран в долината.
 
Сделката оценява Leanplum на поне 15 млн. долара две години след създаването й предвид обичайната практика този тип инвеститор да придобива между 20% и 30% от капитала на компании, в които инвестират.

Българските инженери
 
С парите от Shasta Ventures Leanplum ще работи върху разширяването на услугите си, като целта й е да предложи пълен набор от инструменти за маркетинг автоматизацията на мобилните приложения.
 
Ресурсът ще се използва и за разрастването на екипа на компанията. В момента той наброява 13 души и Кюркчиев го определя като малък и сплотен. Според него истинските иновации се раждат именно от такива екипи. Leanplum смята да отвори офис в София, който по план трябва да заработи до няколко месеца. За целта иска да наеме пет български софтуерни инженери, първо, защото те са талантливи, и второ, защото са много по-отдадени от ИТ специалистите в Силициевата долина, които са затрупани от възможности. Или както казва Кюркчиев, скачат от работа на работа. "Ние искаме да дадем възможност на хората да станат част от историята на нашата компания, която за две години се разви повече, отколкото сме мечтали дори", казва той.
 
Компанията вече работи с български инженери. "Много сме доволни от тях, а и аз ще се радвам да се върна по някакъв начин в България чрез компанията си", допълни той.


Освен това по думите на Кюркчиев Leanplum има своята допълнителна топла връзка с българското стартап общество чрез местния фонд за инвестиции в стартиращи компании Launchub и един от партньорите в него - Любен Белов. Той е сред първите инвеститори в компанията, а Кюркчиев пък е ментор на някои от компаниите в портфейла на фонда.
 
Глобалният пазар
 
"Всичко се разви изключително бързо за нас", разказва Кюркчиев. Преди година компанията реално се състоеше от двамата основатели и още един човек, които имаха зад гърба си 825-те хил. долара, набрани след TechStars. Следва наемането на човек в развитието на бизнеса и привличането на ключови клиенти като японската компания за игри GREE, туристическия сайт Hotwire, няколко бързо развиващи се сайтове за електронна търговия като Modcloth,Wanelo и др.
 
"Другото, което направихме, е, че разширихме значително продукта си", разказва Кюркчиев. "Първоначално бяхме платформа за A/B testing. Колкото повече обаче навлизахме в тази област, осъзнахме, че трябва да предлагаме много повече анализ на информация от приложението", допълва той. Така преди дни компанията стартира в нова допълваща за продукта и досега сфера - т.нар. маркетинг автоматизация, където по думите на Кюркчиев в момента има няколко мултимилиардни компании, но фокусирани върху автоматизацията на интернет сайтовете.
 
Чрез тази услуга сайтовете "комуникират" с потребителите си. Изпращат им например мейли за новите неща на сайта или напомняния какво са правили на него, но не са довършили. Всъщност тя е много важна за маркетинг отделите на която и да било компания, защото им помага да накарат потребителите да са по-лоялни към тях.
 
"Ние разрешаваме същия проблем, но за мобилните приложения. За мен това е много по-интересен проблем, защото е много по-добре да маркетираш нещо на човек през телефона му, който почти през цялото време е в джоба му, отколкото през компютъра му, на който той сяда само за няколко часа", обяснява Кюркчиев. "Освен това за много хора мобилното устройство ще е първият им компютър, така че това е една огромна възможност. Пазарът настина е огромен", допълва той.
 
Целта на Leanplum е с техния софтуер да помогнат на клиентите им да оптимизират мобилните си приложения, като подобрят няколко параметъра – колко доволни са потребителите от приложението (engagement), колко често се връщат в него и го използват отново и отново (retention) и колко пари харчат в него (т.нар. монетизация). За да се оптимизират тези три неща, компаниите трябва непрекъснато да правят различни подобрения, за което могат да използват тестването на промените в реално време с A/B testing, което и Leanplum прави; могат да използват анализирани данни на потреблението на клиента в приложението и при стартирането да им изпращат съобщения - т.нар. in-app in-app messaging; и третото е да използват т.нар. push notifications, т.е. от време на време да изпращат на потребителите съобщения на телефона им.
 
"Повечето от тази комуникация обаче не е персонализирана. По-скоро е spam за клиентите. Докато при нас тя може да се персонализира, т.е. в зависимост от това какво прави даден клиент в приложението такова съобщение да му бъде изпратено", казва Кюркчиев. Така например, ако даден потребител е бил в приложение за електронна търговия, харесал си е нещо, добавил го е в електронната си кошница и след това е забравил да го купи, Leanplum помага на маркетинг екипите на компаниите да му изпратят напомняне, след като е напуснал приложението.
 
Leanplum вече има и първите си клиенти на тази интегрирана маркетинг услуга, като например сайта Stumbleupon. Парите от Shasta Ventures ще помогнат за доразработването й. Но освен финансовото си изражение партньорството с фонда има и своите синергични ползи за компанията. Както разказва единият от управляващите партньори във Shasta Ventures - Джейсън Пресман, пред Wall Street Journal, всъщност партньорството на компании на фонда с Leanplum предшества инвестицията му. "Няколко от нашите компании използваха продукта им и станаха техни клиенти. Тези отношения донакъде обуславят и последвалата инвестиция", казва Пресман пред американското издание.
 
Той споделя, че не е притеснен от растящата конкуренция като Apptimize, Azetone Aire, Omniture и Optimizely, които започват да таргетират и мобилните приложения. "В случая няма да говорим за един-единствен победител. На този пазар ще се родят няколко големи компании", смята Пресман.
 
"Най-доброто, което можем да направим, е да инвестираме колкото се може по-бързо в разрастване, ако искаме да сме лидери на пазара. Затова тази инвестиция идва в правилното време", казва Кюркчиев.


  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

13 март 2019
София Ивент Център

capital.bg/fintech

Annual FinTech Summit


Запазете своето място сега


Теми в програмата:


  • Тенденции и двигатели за растеж на финтех индустрията
  • PSD2 и възможностите за бизнеса
  • Мобилни плащания и дигитални портфейли
  • Кои са последните технологични иновации на пазара
  • InsureTech: дигиталната трансформация в застраховането
  • Международно сътрудничество и възможности за растеж на екосистемата

Към регистрацията

Прочетете и това

Опитай по-дигитално 2 Опитай по-дигитално

Colibra разработва платформа, базирана на блокчейн, която прави по-лесна и прозрачна обработката на искове

15 фев 2019, 3680 прочитания

Търговията днес: Виж кой пазарува 1 Търговията днес: Виж кой пазарува

Млада българска компания търси решение за свиване на бездната между търговци и клиенти

8 фев 2019, 4480 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Каква е ползата от обучението на юристите

По-добрите съдебни процедури водят след себе си до по-висок икономически растеж

Стажове, стипендии, конкурси (11 - 17 февруари)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

PwC България подкрепя студенти и докторанти по педагогически специалности

Консултантската компания ще даде на 11 младежи едногодишни стипендии и едномесечен стаж по специалността

Стажове, стипендии, конкурси (4 - 10 февруари)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Предприемаческа програма изпраща 70 европейци в САЩ

Двама българи бяха стипендианти на Young Transatlantic Innovation Leaders Initiative през 2018 г.

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Предприемач" Затваряне
Българска бактерия в Манхатън

Как местен пробиотик стана най-продаваната хранителна добавка в Ню Йорк

Денят, след който интернет ще бъде друг

Или поне Брюксел си мисли така

Жилищен живот за терена на безалкохолния завод в София

Пловдивската фирма за метали "Хъс" строи комплекс върху 50 дка до Ловния парк в София

"Слънчо" поглежда отвъд хоризонта

С проект по "Конкурентоспособност" за 1.6 млн. лв. компанията ще започне да изнася детски храни в региона

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

Как (не) живеем

Кураторката Вера Млечевска за въпросите, които поставя предстоящото българско участие на Венецианското биенале

Ах, Мария

Излезе първата книга на създателката на блога Brain Pickings

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 7

Капитал

Брой 7 // 16.02.2019 Прочетете
Капитал PRO, Всички местни строители искат "Кресна", инфлацията леко расте, американска инвестиция в Добрич

Емисия

DAILY @7AM // 18.02.2019 Прочетете