Обратно в София, 5 млн. долара по-късно
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Обратно в София, 5 млн. долара по-късно

Момчил, дизайнерът Филип и другият основател на Leanplum Андрю работят да стартират продукта си публично преди няколко месеца<br />

Обратно в София, 5 млн. долара по-късно

Създадената от Момчил Кюркчиев и Андрю Фърст Leanplum набира софтуерни инженери за офиса си в София

35325 прочитания

Момчил, дизайнерът Филип и другият основател на Leanplum Андрю работят да стартират продукта си публично преди няколко месеца<br />

© Leanplum


Все още идеята да се върнеш от необятната и неограничена Америка, за да правиш бизнес в България, изглежда екзотична. Решението на пионерите в това начинание обаче може да носи и ползи и такава е и историята на Leanplum.

Основана наскоро от Момчил Кюркчиев и Андрю Фърст, компанията набра 4.8 млн. долара Shasta Ventures, която впечатлява с 1 млрд. долара под управление. Сделката индиректно води в България един от първите големи рискови инвеститори от Силициевата долина, тъй като с парите компанията смята да разшири екипа си от български инженери и да отвори офис в София.

Американските милиони

Leanplum е рожба на Кюркчиев и Фърст, които през 2012 г. напускат Google и основават собствена компания. Първоначалната им идея е да предложат на пазара софтуер, с който разработчиците на мобилни приложения бързо и лесно да тестват в реално време промените, които правят по тях - т.нар. A/B testing. Кандидатстват и са приети в акселераторската програма на TechStars в Сиатъл. Оттам си тръгват с 825 хил. долара финансиране, включително от български бизнес ангели.

Близо година по-късно на борда се присъединява Shasta Ventures. Компанията има зад гърба си четири фонда и капитал под управление от 1 млрд. долара. Тя набра четвъртия си фонд преди седмици с ресурс от 300 млн. долара. Shasta инвестират в стартиращи компании на сравнително ранен етап от развитието им, като вложенията й започват от няколко милиона и достигат няколко десетки милиона долара.

Вложението им в Leanplum е важно за България и поради обстоятелството, че това е един от първите големи инвеститори от Силициевата долина с вложени в ИТ проект с български корен. До момента американски инвеститор има българската ИТ компания "Телерик", но той не е базиран в долината.

Сделката оценява Leanplum на поне 15 млн. долара две години след създаването й предвид обичайната практика този тип инвеститор да придобива между 20% и 30% от капитала на компании, в които инвестират.

Българските инженери

С парите от Shasta Ventures Leanplum ще работи върху разширяването на услугите си, като целта й е да предложи пълен набор от инструменти за маркетинг автоматизацията на мобилните приложения.

Ресурсът ще се използва и за разрастването на екипа на компанията. В момента той наброява 13 души и Кюркчиев го определя като малък и сплотен. Според него истинските иновации се раждат именно от такива екипи. Leanplum смята да отвори офис в София, който по план трябва да заработи до няколко месеца. За целта иска да наеме пет български софтуерни инженери, първо, защото те са талантливи, и второ, защото са много по-отдадени от ИТ специалистите в Силициевата долина, които са затрупани от възможности. Или както казва Кюркчиев, скачат от работа на работа. "Ние искаме да дадем възможност на хората да станат част от историята на нашата компания, която за две години се разви повече, отколкото сме мечтали дори", казва той.

Компанията вече работи с български инженери. "Много сме доволни от тях, а и аз ще се радвам да се върна по някакъв начин в България чрез компанията си", допълни той.

Освен това по думите на Кюркчиев Leanplum има своята допълнителна топла връзка с българското стартап общество чрез местния фонд за инвестиции в стартиращи компании Launchub и един от партньорите в него - Любен Белов. Той е сред първите инвеститори в компанията, а Кюркчиев пък е ментор на някои от компаниите в портфейла на фонда.

Глобалният пазар

"Всичко се разви изключително бързо за нас", разказва Кюркчиев. Преди година компанията реално се състоеше от двамата основатели и още един човек, които имаха зад гърба си 825-те хил. долара, набрани след TechStars. Следва наемането на човек в развитието на бизнеса и привличането на ключови клиенти като японската компания за игри GREE, туристическия сайт Hotwire, няколко бързо развиващи се сайтове за електронна търговия като Modcloth,Wanelo и др.

"Другото, което направихме, е, че разширихме значително продукта си", разказва Кюркчиев. "Първоначално бяхме платформа за A/B testing. Колкото повече обаче навлизахме в тази област, осъзнахме, че трябва да предлагаме много повече анализ на информация от приложението", допълва той. Така преди дни компанията стартира в нова допълваща за продукта и досега сфера - т.нар. маркетинг автоматизация, където по думите на Кюркчиев в момента има няколко мултимилиардни компании, но фокусирани върху автоматизацията на интернет сайтовете.

Чрез тази услуга сайтовете "комуникират" с потребителите си. Изпращат им например мейли за новите неща на сайта или напомняния какво са правили на него, но не са довършили. Всъщност тя е много важна за маркетинг отделите на която и да било компания, защото им помага да накарат потребителите да са по-лоялни към тях.

"Ние разрешаваме същия проблем, но за мобилните приложения. За мен това е много по-интересен проблем, защото е много по-добре да маркетираш нещо на човек през телефона му, който почти през цялото време е в джоба му, отколкото през компютъра му, на който той сяда само за няколко часа", обяснява Кюркчиев. "Освен това за много хора мобилното устройство ще е първият им компютър, така че това е една огромна възможност. Пазарът настина е огромен", допълва той.

Целта на Leanplum е с техния софтуер да помогнат на клиентите им да оптимизират мобилните си приложения, като подобрят няколко параметъра – колко доволни са потребителите от приложението (engagement), колко често се връщат в него и го използват отново и отново (retention) и колко пари харчат в него (т.нар. монетизация). За да се оптимизират тези три неща, компаниите трябва непрекъснато да правят различни подобрения, за което могат да използват тестването на промените в реално време с A/B testing, което и Leanplum прави; могат да използват анализирани данни на потреблението на клиента в приложението и при стартирането да им изпращат съобщения - т.нар. in-app in-app messaging; и третото е да използват т.нар. push notifications, т.е. от време на време да изпращат на потребителите съобщения на телефона им.

"Повечето от тази комуникация обаче не е персонализирана. По-скоро е spam за клиентите. Докато при нас тя може да се персонализира, т.е. в зависимост от това какво прави даден клиент в приложението такова съобщение да му бъде изпратено", казва Кюркчиев. Така например, ако даден потребител е бил в приложение за електронна търговия, харесал си е нещо, добавил го е в електронната си кошница и след това е забравил да го купи, Leanplum помага на маркетинг екипите на компаниите да му изпратят напомняне, след като е напуснал приложението.

Leanplum вече има и първите си клиенти на тази интегрирана маркетинг услуга, като например сайта Stumbleupon. Парите от Shasta Ventures ще помогнат за доразработването й. Но освен финансовото си изражение партньорството с фонда има и своите синергични ползи за компанията. Както разказва единият от управляващите партньори във Shasta Ventures - Джейсън Пресман, пред Wall Street Journal, всъщност партньорството на компании на фонда с Leanplum предшества инвестицията му. "Няколко от нашите компании използваха продукта им и станаха техни клиенти. Тези отношения донакъде обуславят и последвалата инвестиция", казва Пресман пред американското издание.

Той споделя, че не е притеснен от растящата конкуренция като Apptimize, Azetone Aire, Omniture и Optimizely, които започват да таргетират и мобилните приложения. "В случая няма да говорим за един-единствен победител. На този пазар ще се родят няколко големи компании", смята Пресман.

"Най-доброто, което можем да направим, е да инвестираме колкото се може по-бързо в разрастване, ако искаме да сме лидери на пазара. Затова тази инвестиция идва в правилното време", казва Кюркчиев.

И целият екип на компанията в момента.
Фотограф: Предоставена от Leanplum

Все още идеята да се върнеш от необятната и неограничена Америка, за да правиш бизнес в България, изглежда екзотична. Решението на пионерите в това начинание обаче може да носи и ползи и такава е и историята на Leanplum.

Основана наскоро от Момчил Кюркчиев и Андрю Фърст, компанията набра 4.8 млн. долара Shasta Ventures, която впечатлява с 1 млрд. долара под управление. Сделката индиректно води в България един от първите големи рискови инвеститори от Силициевата долина, тъй като с парите компанията смята да разшири екипа си от български инженери и да отвори офис в София.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

30 коментара
  • 1
    ralev_com avatar :-|
    Ralev.com

    Надъхващо!

  • 2
    mkyurkchiev avatar :-|
    Momchil Kyurkchiev

    Невероятно добре написана статия за Leanplum, отново благодарение на талантливата Татяна Пунчева!

    Наистина се радвам да се завърна в България, макар и само чрез компанията си.

    Поздрави от целия ни екип в Сан Франциско.

    - Момчил Кюркчиев

  • 3
    _az_ avatar :-P
    _az_

    До коментар [#2] от "mkyurkchiev":

    Браво, Момчи, само така! Давайте добрия пример за тези, които ви следват. Нужно е!

  • 4
    le6tan avatar :-|
    le6tan

    Видях сайт-а на компанията - не разбрах какво правите в това Лийнплъм :Д С тея хиляди старт - ъпи, покрепяни от венчъри малко замирисва на дот ком бабъл - а от 2000. Важно е да се усвояват пари, докато има кой да ги дава. Както се казва - не е луд ония който яде зелника ...Напълни се Сан Фран с компании без добавена стойност, който не могат дори да формулират с какво продукта им е смислен. Добре, че поне Тесла и Гугъл правят нещо колкото могат.

  • 5
    whocares avatar :-|
    who cares

    ... ако Капитал продължава да ми предлага захарен памук, няма да го чета вече ;-) Бърз преглед на сайта на този хипер, дупер, мега, нано старТЪП показва, че от 12 (не 13) човека, има само едно момченце студент, което учи нещо свързано с компютрите. Останалите са ала-бала "продажби" ра'иш ;-) + едно момиче с музика (туш). Та събрали се тези немили-недраги и хоп "за милиони - няма закони, за кокошка - няма прошка". И за да не съм голословен - ето една по-стара платена дописка (ама с една и съща "хепи - бар и грил" снимка) - http://darikfinance.bg/novini/91013/Leanplum+-+%E8%E4%E5%FF+%E7%E0+%EC%E8%EB%E8%EE%ED%E8

    ... та, хайде моля ви се, кибиците настрана ;-)

  • 6
    le6tan avatar :-|
    le6tan

    До коментар [#1] от "Ralev.com":

    И кое по-точно е надъхващото? Момчетата са намерили начин да припечелят някой долар. То за какво Долината е притегателен център на всякакви хора от кол и въже. Всички тези глупости с аппс, телефони и тн са пълна идиотия, без добавена стойност, които виреят благодарение на бизнес моделите с модерен маркетинг. Няма лошо, начин за правене на много пари е - но не е нещо, което бих нарекъл надъхващо.

  • 7
    mitaka_mf avatar :-|
    Митака

    Кефите ме, може да пусна CV :)

    Публикувано през m.capital.bg

  • 8
    hud avatar :-P
    hud

    Всичко добре, само защо са си кръстили фирмата "слаба слива" :Д

  • 9
    hantov avatar :-|
    hantov

    Даже и да имаше балон, докато се спука, момчетата може да станат милиардери. Така че, взимайте пример и се надявайте да има повече такива Българи като Момчил.

  • 10
    ajx24375082 avatar :-|
    ajx24375082

    Това че някой от форума не вижда добавена стойност от продукта не значи че маркета или инвеститора не намира. = )

    Конкретно @le6tan & @who cares: А пък ако си наистина наточен вземи ти направи нещо смислено със друг стартъп.
    -
    За този коментар относно квалификацийте на отбора бих казал че са грешни. Pone 4ma koito poznavam sa ex-Google. Това че може да не е отразено в сайта с ГОЛЕМИ букви е друг въпрос.

    Za tezi koito ne znaqt znachenieto na "lean" kakto pone edin ot komentatorite vijte v tulkovniq. Tam ima pone 3,4 dumichki.

    Успех Момчи и ко. ! Пожелавам и на други българи успешно да си направят фирми които да се оценяват на световно ниво.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK