С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
6 16 окт 2014, 18:15, 21112 прочитания

В онлайн костюм

Трима млади предприемачи предлагат на света мъжка мода по мярка на атрактивна цена

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
233
хил. лв. са приходите за 2013 г. на "Болд фешън", дружеството зад бранда Dragon Inside. Финансовият резултат е загуба от 60 хил. лв.
В края на септември започна събирането на кандидатури за участие в конкурса "Най-добра българска фирма", организиран от Първа инвестиционна банка (ПИБ). Желаещите да се включат компании могат да го направят онлайн на едноименния сайт на конкурса до 31 октомври. Това ще бъде третото издание на инициативата, която цели да насочи обществения интерес към предприемачеството. През тази година наградите ще бъдат с една повече - освен категориите за микро-, малки и средни фирми ще има и отличие за "Внедряване на иновации". Седемчленно жури ще оценява участниците, които ще се конкурират на база финансови показатели като нетна печалба, възвращаемост на капитала, сума на активите, размер на краткосрочните и дългосрочните заеми. За да участват в конкурса, фирмите трябва да са основани с български капитал, да имат български мениджмънт и да налагат български бранд на пазара.
9 корпоративни истории ще разкаже "Капитал Daily" в следващия месец. Те ще са на компании, които са кандидатствали в конкурса "Най-добра българска фирма", организиран от Първа инвестиционна банка (ПИБ), и са подбрани от редакцията. През следващата седмица ще публикуваме историята на производителя на бронежилетки "Марс армор".


Честа критика към младите предприемачи е, че са заровили носове в технологиите и губят връзка с реалния бизнес. За тримата съдружници, които стоят зад марката Dragon Inside, Борислав Милоев, Елия Атанасова, Явор Симеонов този упрек не важи. Проектът, който движат повече от три години, е в област стара почти колкото цивилизацията - шиенето на костюми по мярка. Различното е, че го правят онлайн, което им отваря пазар по целия свят. Дотук са облекли над две хиляди души, основно американци.


Фокусът е само мъжката мода, в която влагат качествен италиански текстил, а на всяка от кутиите, които изпращат, пише Proudly Made in Europe. Дотук Dragon Inside спечели доверието на фонда за дялово инвестиране LaunchHub и приза "Най-добра фирма" за 2012 г. в категорията "Стартиращ бизнес" на Първа инвестиционна банка. Пазарът е в САЩ, но компанията опитва да привлече и клиенти от Европа, които също искат да изглеждат елегантно само с няколко клика на мишката, при това на сравнително ниска цена.

Тримата съдружници се събират преди четири години, за да работят по проект, свързан с текстилни изделия. Харесват се и решават да го продължат под формата на  собствен бизнес. В него влагат собствени спестявания, а впоследствие получават подкрепа от start-up акселератор, който ги финансира първоначално с 30 хил. евро, а след това с още 115 хил. евро.

Как работи



Три подбрани шивашки фирми в България са ангажирани в ушиването на костюмите, разказва Борислав Милоев. Платовете се поръчват от Италия, а кройката и моделът се избират от каталог на сайта. За да направи поръчка, потребителят въвежда мерките си или избира стандартен номер от менюто. За да се намали рискът от грешки, той може да попълни въпросник и да посочи например какво му се е налагало да коригира най-често при посещения при шивач.

Поръчаният костюм пристига до прага на вратата му в рамките на 25 дни. Ако се налагат корекции, то разноските при местен шивач до 75 долара се поемат от българската компания. На световния пазар на мъжка мода по размери имат за конкуренти три големи компании и още дузина, които се опитват да наложат марката си. Според наблюденията им успешните в този бизнес растат с 20% до 50% годишно. Все още Dragon Inside носи приходи, които са сравними с разходите му, и предпочита да расте пред това да поддържа висок марж на печалба.

Двата плюса

Набавянето на точна информация за мерките на клиента е едно от най-големите предизвикателства в този бизнес, разказват от екипа на Dragon Inside и споделят, че техният статистически модел явно е по-добър от този на конкурентите им, които не оцеляват дълго на пазара. По техни данни през миналата година поне пет малки компании са се отказали от този бизнес.

Смятат, че и ценово стоят добре в очите на потребителите. При € 339 средна цена на костюм, доставен до вратата на клиента, на сайта на Dragon Inside средната цена на костюм, изработен по мярка на клиента, е от € 400 нагоре. През миналата година компанията има близо 300 хил. лв. приходи, които обаче не са достатъчни, за да покрият разходите. Това ни най-малко не пречупва тримата предприемачи, които не бързат към големите печалби.

Постоянно променят нещо в начина, по който работят, за да проверят дали това няма да им помогне да доставят повече костюми, отколкото през предходния месец. Знаят, че са отхапали залък от един пазар, който по техните оценки постоянно расте, и нямат никакво намерение да го пуснат.




Основният ни пазар е американският

Кои бяха най-големите трудности, с които сте се сблъсквали дотук?

Елия Атанасова: - Най-трудното беше, че клиентите ни трябваше да използват метър, за да дадат мерките си. Първите месеци ни беше трудно да разберем къде бъркат, а те успяват да сбъркат много различни неща. Например всички си мислят, че имат титанично дълги рамене.

Кое е най-далечното място, до което сте доставяли костюм?

Е.А.: - Доставяли сме до места като Хондурас и Япония. Но имаше един човек на кораб, на когото не знам как точно DHL му доставиха пратката. Може би с лодка стигнаха до него.

Къде продавате най-много?

Борислав Милоев: - Основният ни пазар са САЩ и си го обясняваме с това, че там по-голямата част от хората ходят с костюми, в някои отдалечени райони не е лесно човек да се сдобие с хубав костюм офлайн. Дотук сме продали над две хиляди костюма, което не е много, но не е малко. 

Какъв е профилът на вашите клиенти?

Е.А.: - Това е мъж на възраст между 27 и 40 години, работещ във всякакви сфери, но най-често е млад специалист или човек на средна позиция във финансовата или банковата сфера. Имало е и музиканти.

Как той достига до сайта?

Е.А.: - Попада на нас в интернет. Купуваме ключови думи в Google. Често научава за нас от ревюта на блогъри.

Б.М.: - Това, което сме разбрали, че не работи, е рекламата чрез референции. Очаквали сме, че когато някой е много доволен от костюма, който сме му ушили, ще започне да споделя за нас с хората около себе си и те на свой ред ще станат наши клиенти. Всъщност ефектът е точно обратният. Което си го обясняваме с това, че мъжете не просто държат да изглеждат добре, а предпочитат да изглеждат по-добре от останалите. Така пазят тази тайна за себе си.

Е.А.: - Всеки месец около 30% от продажбите ни са на съществуващи клиенти, които вече са си поръчвали нещо от сайта. Това много ни радва, тъй като костюмът не е нещо, което си купуваш всеки ден. 

Какво ви отличава от конкуренцията ви?

Б.М.: - Нашите костюми са конкурентни като цени на пазара, но имат много предимства. Ако говорим за малките квартални шивачи, те не могат да предложат това, което ние можем с покупката на качествени платове от Италия. Ако гледаме към големите марки, то ние нямаме техните големи разходи по физическата издръжка на търговските обекти. Това, което ни помага, е и ръстът на електронната търговия, който всяка година е двуцифрен в проценти. 

Е.А.: - Нашият тип бизнес е и много млад. Първата онлайн компания за костюми по поръчка стартира преди 7 години. Нямаме и много конкуренция. Всички останали конкуренти шият в Азия с азиатски платове. Ние сме единствената марка на пазара, която работи с европейски платове. Освен това сме в отличната позиция да можем да обслужваме клиенти в Европа в реално време, тъй като няма големи часови разлики, телефонните разговори са достъпни.

Б.М.: - Това, което смятаме, че ни отличава от другите, е, че в подхода си към клиентите се опитваме да надхвърлим техните очаквания и да ги изненадаме положително. Защото костюмът не е просто продукт. Той е преживяване, особено когато е направен по твой размер. Не е като да отидеш в магазина и да уцелиш нещо, което ти става. Нашите клиенти искат да се усещат така, както техният шеф, но невинаги имат възможност да отделят четирицифрена сума за костюм.

Мислите ли един ден да започнете да шиете и костюми за жени?

Явор Симеонов: - Едно от най-готините неща е да не се разпиляваш навсякъде, а да вземеш само едно нещо и да работиш по него така, че да става наистина добре. Не се изкушаваме да мислим за каквото и да било друго различно от фокуса ни, а именно мъжкия костюм.

С какви трудности се сблъсквате като млади предприемачи?

Б.М.: - В България има един страх у хората да споделят бизнес идеите си, за да не им ги откраднат. Което е пълна глупост, защото идеи много, но реализацията е трудното и това, което помага в реализацията, е именно да обсъждаш идеята си с много хора.

Какво ще посъветвате изкушените да опитат свой бизнес?

Е.А.: - Хората, които се впускат в предприемачество, трябва да знаят, че докато започнат да печелят, ще мине доста време.

Я.С: - Да печелят? О, не, не!

Б.М.: - Ние сме млада компания и не сме в позиция да даваме фундаментални съвети, но от опита ни дотук мога да кажа, че собственият бизнес означава човек да е готов да даде години от живота си, през които да не спи много.

Я.С.: - Не може парите да са ти главната мотивация да започнеш нещо. Основното е човек много да харесва това, с което се занимава. Защото преди да дойдат парите, ти влагаш много време и труд и ако не харесваш онова, с което се занимаваш, в един момент става много трудно да продължиш да го вършиш. Трябва да хвърлиш много енергия и любов, преди да дойдат плодовете на успеха. И не става сам. Винаги трябва да си намерил още някого, с когото заедно да работите по сбъдването на идеята.

С какво ви помогна отличието в конкурса "Най-добра фирма" на ПИБ?

Б.М.: - Конкурсът на ПИБ дава добра експозиция - особено за компании, които са основно ориентирани към износ. В България имаме нужда от промяна на отношението към бизнеса и предприемачеството и такива инициативи са много полезни.








  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Да пазиш традицията "Под Балкана" Да пазиш традицията "Под Балкана"

Животновъдната ферма на семейство Кулови край Карлово е затворила целия цикъл на производство

6 дек 2019, 1663 прочитания

Производители на светове Производители на светове

Българската компания за виртуална реалност ZenArt разработва различни сюжети, включващи истински и легендарни места

29 ное 2019, 3860 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Предприемач" Затваряне
Нови идеи, нови стартъпи

Премина и последната фаза на седмата инвестиционна селекция от LAUNCHub

Още от Капитал
Какво прави една реклама ефективна

Николай Караджов, Светослава Диновска и Радомир Иванов от агенцията Saatchi&Saatchi Sofia, пред "Капитал"

Да пазиш традицията "Под Балкана"

Животновъдната ферма на семейство Кулови край Карлово е затворила целия цикъл на производство

Язовир "Черна дупка"

Пресъхването на язовир "Студена" заплаши Перник с пълно безводие до края на годината и разкри огромните пропуски при управлението на водите в България

Румънското управленско дуо: От едната страна на барикадата

Новият премиер Лудовик Орбан и преизбраният президент Клаус Йоханис обещават про-ЕС ера и реформи в Румъния

Звуковата терапия на Стейси Кент

What a Wonderful World: певицата за нуждата да имаме споделени преживявания в кризисно време

20 въпроса: Красимир Георгиев

Често предизвиква себе си, а с това мотивира и други хора към промяна

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10