Революция в опаковките от Габрово
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Революция в опаковките от Габрово

Мирослав Хинков и съпругата му държат 50% от капитала на "Мехатроника", а другият голям акционер е швейцарската Wifag-Polytype Holding, която навлезе като стратегически партньор в компанията преди три години

Революция в опаковките от Габрово

"Мехатроника" разработва три нови машини, които да произвеждат по-бързо, по-икономично и щадящо природата

Гергана Михайлова
23672 прочитания

Мирослав Хинков и съпругата му държат 50% от капитала на "Мехатроника", а другият голям акционер е швейцарската Wifag-Polytype Holding, която навлезе като стратегически партньор в компанията преди три години

© Мехатроника


1

корпоративна история още ще разкаже "Капитал Daily" през следващата седмица. Тя ще е десетата и последна в поредицата.
Конкурсът



В края на септември започна събирането на кандидатури за участие в конкурса "Най-добра българска фирма", организиран от Първа инвестиционна банка (ПИБ). Подаването вече приключи, като се включиха 220 дружества. Това е третото издание на инициативата, която цели да насочи обществения интерес към предприемачеството. През тази година наградите бяха с една повече - освен категориите за микро-, малки и средни фирми имаше и отличие за "Внедряване на иновации". Седемчленно жури оценяваше участниците на базата на финансови показатели като нетна печалба, възвращаемост на капитала, сума на активите, размер на краткосрочните и дългосрочните заеми. За да се включат в конкурса, фирмите трябва да са основани с български капитал, да имат български мениджмънт и да налагат български бранд на пазара. Награждаването на победителите, сред които и "Мехатроника", беше на 19 ноември.

Една фирма е толкова голяма, колкото големи са целите, които си поставя. Габровската "Мехатроника" вече е една от трите най-големи производителки на машини за тубички в света и има принос за изработката на всяка пета опаковка козметика или паста за зъби в света. Но силната позиция явно не стига и сега се е заела с амбициозната задача да промени индустрията, в която е извоювала име, като създаде нови технологии за пакетиране на изделия. Целта е това да става по-бързо, по-икономично и щадящо природата. Разбира се, иновацията може и да не се появи скоро. Има риск да погълне значителни средства и няма гаранция, че ще направи "Мехатроника" по-печеливша. "Когато се опитваш да направиш нещо, което никой преди теб не е правил, шансът да успееш не е голям. Но това мотивира хората в екипа, че могат да постигнат нещо голямо в живота си, а именно те са тези, на които дължим успехите", казва собственикът на компанията Мирослав Хинков. В момента той ръководи екип от близо 90 души и вече е намерил начина да не страда от недостига на инженери в предприятието.

Измислено в Габрово

Че се опитва да направи технологична революция в опаковките, габровската компания подсказа още преди година, когато "Капитал" писа за нея. Тогава Мирослав Хинков разказа, че в партньорство с германска фирма опитват да създадат алтернатива на алуминиевите кенове за напитки. Вместо от метал опаковките са от тънко фолио, като материалът се разработва от външна компания, а технологията е дело на българските инженери. Необходимо е технологията да се усъвършенства, което ще се постигне в процеса на използването й, отбелязва собственикът на "Мехатроника".

Това далеч не е единственият проект, върху който работят специалистите в предприятието. Общо три са продуктите, които се опитват да създадат за пръв път в света. Дотук в разработването им са вложени над 4 млн. лв. Освен като модификации машините се разработват и в различни скорости, за да могат да отговорят на потребностите както на малки, така и на големи фирми.

"Тръгнали сме в много направления, за да можем да си позволим и някъде да се провалим", казва Хинков. При всички от изделията "Мехатроника" се опитва да разреши специфичен проблем за индустрията по начина, по който това направиха машините й "Комбис". Те са първите, които едновременно произвеждат тубичките, пълнят ги и ги подреждат в кашони, готови за дистрибуция до клиентите. Това оптимизира процесите и спестява пространство в предприятията, които се нуждаят от такива опаковки. А такива са най-големите гиганти в козметичната индустрия като Colgate, L'Oreal или Unilеver, който е традиционен клиент на габровската фирма.

Клиентите са тези, които най-често дават импулсите за иновации, тъй като познават пазара и могат да кажат какво се търси, казва собственика на "Мехатроника". Инженерите обаче са тези, от които зависи идеята да се превърне в работеща машина. Според Хинков именно възможността да работят над такива задачи, които променят глобално индустрията, и да поставят имената си като изобретатели е причината компанията да привлича интереса на млади хора. Във фабриката се инвестира непрестанно в ново оборудване, което стимулира служителите да учат през цялото време. Само през миналата година в технологично оборудване са били вложени над 900 хил. лв., а сред последните придобивки са 3D принтери, които използват в работата си стажанти, наети във фабриката да трупат познания и опит в инженерната професия.

Първо приватизация, после партньор

За да стигне там, където е сега, "Мехатроника" извървява пътя от държавен комбинат за производство на машинни детайли до частно предприятие, изработващо цели машини с висока добавена стойност. Компанията е приватизирана към края на 90-те години на миналия век от екипа, който сега я управлява и зад който стои холдингът "СТС инвест".

Преди три години дял в габровската фабрика придобива швейцарският Wifag-Polytype Holding, който е един от конкурентите на "Мехатроника" в бранша. В момента чуждият партньор държи 49.49% от акциите на габровската фирма, а Мирослав Хинков и съпругата му контролират 50% от капитала. В последния финансов отчет за миналата година "Мехатроника" показва над 50% ръст на приходите до 15.5 млн. лв. и скок на печалбата до 5.2 млн. лв. (виж таблицата).

Доброто финансово здраве на компанията е от значение не само за собствениците и работещите в нея, но и за множество по-малки машиностроителни компании в страната, които изработват компоненти за нейните машини. Около 20% от влаганите детайли са произведени в България, а средно от цеховете на "Мехатроника" излизат по две нови машини на месец.

Заразно мислене

Според данните на компанията тя е изнасяла активно за Русия, Бразилия, Турция, Швейцария, Индия, Индонезия, Пакистан, САЩ, Канада, ЕС. Нейни инсталации работят на почти всички континенти. През миналата година "Мехатроника" е доставяла оборудване и за български компании, като например за "Рубелла", което е любопитно, тъй като според Хинков машини като неговите се внедряват в страни, в които се подготвят за ръст на икономиката (виж интервюто).

Друго интересно наблюдение, което той споделя, е, че кризата не пречи на българските машиностроителни компании да печелят все повече бизнес от чужбина. По думите му това ще даде кураж и ресурси на предприемачите да инвестират в разработването на собствени изделия, които са с по-висока добавена стойност от детайлите, които изработват на ишлеме в момента. Според него няма съмнение, че това предстои да се случи. Въпросът е само кога.

Интервю: Мирослав Хинков, собственик

Фотограф: Мехатроника


Латинска Америка и Виетнам сега са растящите пазари

Каква беше за вас настоящата година?


За разлика от предишните тази година не е толкова добра, но има обективни причини. Поставили сме си много амбициозни цели и ги преследваме, а клиентите са предпазливи, когато става въпрос за инвестиции в нови технологии.

Какви са тези амбициозни цели и нови технологии?

На практика променяме индустрията. Донякъде успяваме, другаде се виждат недостатъци. Три са машините, при които правим обновления като модели и технологии. Стремим се да работим с много тънък материал, което позволява да се направи икономия на суровина за опаковките. Тъй като те са за еднократна употреба, колкото е по-тънък материалът, толкова по-малко се изхвърля после. Разработваме машините в различни модели с различни скорости и това също отнема време и ресурси.

Как решихте да се впуснете в тези нови разработки - клиентите ли поискаха това подобрение на технологиите?

Процесът е съвместен. Те познават пазара и какво се търси, но не знаят кое е технически възможно. Затова често имаме срещи и водим разговори, за да видим какво може да се направи. Обикновено те одобряват нещо на ниво идея, а ние трябва да го развием до работеща машина и едва тогава те са готови да я купят.

Как ще се променят позициите ви на пазара, ако успеете да пробиете с новите си разработки?

На този пазар сме заедно с още две фирми или общо три основни конкурента в индустрията в света. Тя е доста специфична и не очаквам, че някакъв пробив ще ни превърне в единствен доставчик на големите компании като Unilеver или L'Oreal. По правило те държат да имат алтернативен доставчик. Тоест няма да завоюваме пазар по начин, че да останем единствените.

Кои са географските пазари, към които се насочвате стратегически в момента?

В момента Латинска Америка и Виетнам се очертават като по-бързорастящи. По принцип машини като нашите се купуват, когато пазарът расте и има нужда от нови мощности, а не там, където пазарът стагнира, както е в Европа сега.

Какво ви прави впечатление в начина, по който работи и се развива секторът машиностроене в България?

Това, което аз забелязвам, е, че доста сe разрасна изработката на детайли, които се влагат в по-сложни продукти. Все повече фирми получават поръчки от чужбина, успяват да си намерят клиенти. Но работата на ишлеме не е много печеливша дейност. Има нужда тези фирми да започнат да изработват собствени продукти, с много по-висока рентабилност. Ние също сме минали по този път и знам, че за да узреят колегите за тази идея, трябва повече самочувствие, а то идва с ходенето в чужбина, с контактите. Разбира се, за едно такова нещо са необходими и средства. Вземете за пример фармацията - защо у нас се произвеждат само генерични продукти, а не собствени продукти? Защото една разработка може да струва стотици милиони левове. В машиностроенето е по-евтино, но инвестицията е рискова. Аз съм сигурен, че пръв по този път ще тръгнат онези, които работят за големи фирми, защото те виждат начина на работа в чужбина и ще се убедят, че могат да го направят. Просто трябва време.

Как мотивирате младите хора да останат да работят във фабриката ви?

Аз съм много доволен, че успяхме да съберем доста млади хора. Преди две-три години бях сериозно притеснен, но вече се успокоих. Според мен това, което ги мотивира най-много, е усещането, че са на място, на което се прави нещо на световно ниво.

Истината е, че картинката в професионалното образование е тъжна. Ние самите направихме учебен център, за да привличаме млади хора. В момента имаме стажанти, на които сме им купили 3D принтери. Поставили сме им задача да проектират светещи фонтани. На пръв поглед може да ви се стори, че няма общо с машиностроенето, но това е първа стъпка в изработването на цялостен продукт. Накрая ще постигнат нещо, което е функциониращо. Аз съм говорил с управата на града да ни разрешат да ги сложим тези фонтани в центъра на града. Така тези млади хора ще имат с какво да се похвалят и да им се вдигне самочувствието. А ние имаме нужда от това.
Фотограф: Мехатроника
1

корпоративна история още ще разкаже "Капитал Daily" през следващата седмица. Тя ще е десетата и последна в поредицата.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

10 коментара
  • 1
    izabell avatar :-|
    izabell

    От ишлеме към самостоятелно производство.Успех на фирмата да патентова собствен продукт/марка опаковки:)

  • 2
    petergos avatar :-|
    peter petrov

    Браво! Добър пример са!

  • 3
    nedyalkodonev avatar :-|
    nedyalkodonev

    Предприемачите са тези, които създават работни места, не политиците.

    Успех на такива предприемчиви българи.

  • 4
    simbad avatar :-|
    simbad

    Ето това вече е България!

  • 5
    ladadron avatar :-|
    Martin

    Браво!! Страхотна новина! От Габрово съм и майка ми е работила в Мехатрониката до 96та.. Много се радвам, че компанията е стигнала до тук. Успех на г-н Хинков и екипа му!! :)

  • 6
    bestbuy avatar :-|
    За да останат ХОРА в България.

    Хубаво е българските инженери да започнат да печелят от ума си - в България!

  • 7
    cinik avatar :-|
    cinik

    До коментар [#1] от "xalikarans":

    Този процес можеше да започне поне 15 години по-рано, ако държавата не беше изкривила пазара със серийни далавери покрай държавната ясла, които засмукаха огромен финансови и човешки ресурс. Даже не искам да си помислям що пари бяха прахосани първо с разни глупави бизнеси по САПАРД, от типа по 3 фурни за хляб във всяко село, къщи за селски туризъм, зайчарници, ферми за калифорнийски червеи :-) и пр., от които нищо не оцеля. През целите '90 та до ден днешен за висше търговско умение се смята да изсечеш някоя гора и да я натовариш на камионите за Турция, или да нарежеш някой завод, далекопровод, ЖП линия за скрап и да я прекараш на купчинки през кантара на НАДИН, защото там се плаща веднага и в брой. Който успя да направи такова нещо, останалите го гледаха със завист и си казваха "Да ни благослови Господ дано и ние да нарежем така нещо, а ако не ние, Господи, то поне децата ни!" . После за лош късмет ни подпря световната идиотия, когато се изсипаха евтините долари от Алан Грийнспан, Мек и Май, които раздуха имотния балон. Спука се, дойде следващият. Всичките фондове и представителства "Бългерия бла-бла риъл истейт инвестмънтс бла-бла" смениха само "риъл истейт" с "ринюъбъл енърджи" и се преместиха на следващия балон. Спука се и той, но веднага "солар енерджи" се превърна в "хелт сървисиз" и поне 1000 души с няколко милиарда свободни пари са хвърлили око на държавната здравна каса. Като я оглозгат, ще дойде ред на "публично-частните партньорства", който са дефакто ВЕИ-далаверата, само че не ограничена в енергийния сектор, ами разпростряна в цялата икономика и местна власт. От толкова далавери, кога да мислиш за машини. Въпреки че резултатите не са лоши, като гледам. На 15 милиона продажби - 5 милиона печалба. Е, не е като да купиш сутринта за 1 лев някой завод и до довечера да го изнесеш в пункта за вторични суровини, но пък за сметка на това капе по нещо всяка година.

  • 8
    dreamboxer avatar :-|
    hypercube

    До коментар [#7] от "cinik":

    Те тези си имат дъщерни предприятия дето се занимават със соларки и подобни шмекерии ...

    Поне произвеждат и изнасят нещо покрай другите си кухи бизнеси ...

  • 9
    cinik avatar :-|
    cinik

    До коментар [#8] от "hypercube":

    Не се изненадвам, аз така или иначе писах какво е дереджето по принцип

  • 10
    dreamboxer avatar :-P
    hypercube

    До коментар [#9] от "cinik":

    http://sts.bg/?page_id=168&lang=bg

    СТС Солар е едно от най-сериозните дружества в холдинга,

    http://solar.sts.bg/

    Шефа им е от членовете на Българската фотоволтаична асоциация ...

    Не са типични шмекери и тарикати, но и те са топнали лъжицата в блажното да намажат филията.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK