// K2: Бизнесът / Предприемач
Предприятие по формулата "година-машина"
"АТМ електроникс" скоро ще се премести в нова производствена сграда и ще се покаже на европейските си клиенти
Инфографика |
Заводът за електроника ползва активно програма "Конкурентоспособност", за да обновява оборудването си. |
Да изнасяш електроника за Китай на пръв поглед звучи малко странно. Макар и да не е сред основните пазари за софийската "АТМ Електроникс" обаче, азиатската страна все пак е една от държавите, до които продукцията й стига.
Светът е голям...
Основната част от изделията й се продават на европейските пазари – главно в Германия и Швейцария, а също така и в Италия и Швеция. Географското разпределение не е случайно – един от ключовите клиенти и партньори на "АТМ електроникс" е швейцарската индустриална група ABB, която има четири завода в България. Софийското дружество доставя и за тях, но над 60% от продукцията заминава зад граница, обяснява инж. Илия Богданов, който е мениджър по качеството и също съдружник в компанията.
В началото на историята си, през 1991 г., фирмата, тогава под друго име, започва работа в областта на производството на електромеханични изделия, но впоследствие изпълнява и проекти, свързани с електрониката. "Преструктурирахме фирмата през 2001 г., като разделихме електрониката от електромеханичните изделия, за да може да се концентрираме изцяло в развитието на това производство, тъй като то е високотехнологично и изисква постоянно следене на новите тенденции и на технологиите, които се развиват доста бързо", обяснява Шардин. "Така започнахме да работим изцяло само в областта на производството на промишлена електроника за големи интернационални компании, които още от началото ни се довериха, тъй като вече ни познаваха от създаването ни, и ни възложиха изделия, които са доста отговорни", допълва той. Днес произвежданите от "АТМ електроникс" изделия се влагат в рафинерии, в нефтени и газови платформи в Северно море и в други части на световния океан, посочва мениджърът.
И електроника дебне отвсякъде
По думите му най-хубавата черта на отрасъла, в който работи компанията, е това, че електрониката навлиза все повече и повече във всички области и полето на ползваемостта й постоянно нараства. "Ако вземем за пример селското стопанство – днес няма трактор, който да е без електроника, не като едно време", казва Шардин. Разбира се, динамиката в сектора често е предизвикателство, но пък пазарът е голям консуматор, което дава надежда за развитие. А тъй като и двамата с колегата му по образование са развойни инженери, работата за тях е и своеобразно хоби.
Повод за оптимизъм за бъдещето им дава и приключването на проекта им за преместване на производството в нова сграда в Суходол, което ще им позволи и да разширят бизнеса. В момента "АТМ електроникс" се помещава под наем в сграда, в която навремето са се произвеждали компютрите "Правец", разказва Богданов. Компанията обаче на практика заема столовата на бившата държавна фабрика, а отделните й помещения са разпръснати в лабиринт от коридори на няколко етажа. Новата сграда ще елиминира този проблем, като ще позволи дори чисто физически разкриването на нови работни места и достатъчно големи складови помещения за съхранение на материалите за производството и на готовата продукция.
Със собствени сили
Проектът за новата сграда е на стойност 3 млн. лв. и е финансиран със заем от Първа инвестиционна банка и средства от програмата JEREMIE. Извън него обаче като цяло собствениците избягват банковото финансиране, тъй като по думите им е прекалено бюрократично, а и поради факта, че прогнозирането на разходите в настоящата ситуация на кредитния пазар е сложно упражнение.
"Производството не е търговия – там нормата на печалба е много по-малка, но пък създава много повече работни места и е доста по-стабилно като бизнес – с малки печалби, но за по-дълго време", отбелязва Шардин. И допълва, че от създаването си досега компанията не е разпределяла дивидент между съдружниците, а цялата печалба се реинвестира в производството.
Според мениджъра най-големият проблем пред развитието на фирмата в последните години е именно финансирането. "Малките фирми имат труден достъп до финансовите пазари", казва той. Решение обаче намират във възможностите, които предоставя членството в ЕС. Досега компанията е изпълнила пет проекта за закупуване на оборудване за около 2 млн. лв. "Горе-долу всяка година правим проекти средно за между 500 до 600 хил. лв. по оперативната програма "Конкурентоспособност". Нямаме загубен проект. Приключвали сме си всичко в срок, и то добре, без корекции", изтъква Шардин. И разказва през смях как преди няколко месеца, когато пристигналите на проверка в компанията проверяващи от Министерството на икономиката поискали да видят закупените по проектите машини и останали изненадани, че те реално работят.
Екобъдещето
Шардин казва, че действително в процедурите по оперативната програма има много ненужни усложнения, които се надява да бъдат преодолени в новия програмен период, но и голяма част от компаниите, които кандидатстват за европейско финансиране, не са съвсем наясно какво искат да правят със средствата от ЕС.
Междувременно ръководството на "АТМ електроникс" вече очаква отварянето на схемите по новата оперативна програма "Иновации и конкурентоспособност" и планира закупуването на нови машини, които например да позволят на компанията да покрие изискванията на ЕС за премахване на опасните вещества от производството до 2018 г., разписани в т.нар. Директива RoHS (Restriction of Hazardous Substances). "В момента също произвеждаме по тази директива, но не в нужния капацитет, който се изисква от нашите клиенти", обяснява Шардин.
Сергей Шардин, съсобственик и управител: Най-добрата реклама е доволният клиент В какви типове машини се влагат вашите изделия? Работим в областта на индустриалната електроника – т.е. от автоматизация, което включва контролиране на процеси (process control), електрозадвижвания, включително комплексни решения за автоматизация. Имаме изделия, които са за инсталации и за сградна автоматизация. Работим и за машиностроителната индустрия, като изделията ни се влагат изключително много във всякакви видове машини – стругове, фрези, всичко, което има електродвигатели. Освен това намират приложение в транспортни средства, например по влаковете, в електроразпределението (power distribution) и в управлението на електроразпределение. Споменах инсталациите, но това включва и такива за защита – т.нар. дефектнотокови прекъсвачи. Като цяло продуктите ни имат изключително широк спектър на приложение, но това са основните браншове, които потребяват тези изделия. Като казвам автоматизация, говоря за електрозадвижване например в рафинерии, в циментови заводи, в химически фабрики, на нефтените платформи, които са в голямата си част по морето, но има и на сушата. Това са все неща, които изискват доста голяма степен на отговорност и не се произвеждат в големи бройки. Как привличате нови клиенти? Най-добрата реклама е доволният клиент. На немски има една дума Mundpropaganda, което буквално означава "устна пропаганда". Това е бранш, в който, въпреки че в световен мащаб компаниите са страшно много, помежду си те имат много кръстосани връзки. Един познава друг и му казва "аз при тях добре работя, имаме добри цени, добри условия, добро качество – ако искате, пробвайте" и така идват. Има и една информационна система, през която компаниите следят как се развиват доставчиците на оборудване като нашето, което ние произвеждаме, и явно там набират информация и за евентуалните им поддоставчици. Говорите за планове и желание за развитие – имате предвид нови пазари, нови клиенти, нови продукти или всичко това? След като реализираме, надявам се, в началото на следващата година, проекта си да се пренесем в новата сграда, ще имаме доста повече възможности да привлечем допълнително нови клиенти. В момента, когато дойде клиент и влезе в тази сграда, която не е пригодна за производство, трудно може да ни се довери и да ни даде някаква по-голяма поръчка в по-дългосрочен план, освен ако не сме имали преди това отношения с него. Но с преместването в новата сграда вече ще имаме възможност да привлечем клиенти и през нашия сайт, който иначе в момента не го поддържаме като особено атрактивен. Как ви се отрази кризата? Поради това, че ние работим в доста различни браншове, които потребяват нашите изделия, нещата се компенсират и сме в едно постоянно натоварване. Автоматизацията например е свързана с големи инвестиционни проекти и финансовата криза на световните пазари се отрази там и потреблението на бранша намаля, но пък се увеличи потреблението в областта на инсталациите. В момента в световен мащаб има и много проекти за енергийна ефективност, където също консумацията нараства. В машиностроенето също има развитие. Но, разбира се, кризата също се отразява. В периода 2008-2009 г., когато всички в България казваха, че няма криза, още през януари месец на 2008 г. в 12 часа нашите служители вече четяха вестници, тъй като нямаше какво да правят. Тогава всички средства, които бяхме събрали като пари за инвестиции, ги дадохме, за да запазим персонала, но не уволнихме нито един човек. И това беше добре, защото по-късно, когато кризата започна да настъпва в България и всички казваха "Идва криза", ние тогава вече толкова се задъхвахме от работа, че не можехме да изпълним всички поръчки и работехме и съботите. |
Още по темата
Революция в опаковките от Габрово
"Мехатроника" разработва три нови машини, които да произвеждат по-бързо, по-икономично и щадящо природата
27 ное 2014Варненската семейна компания "Руди-АН" започва производството в цех под наем и стига до роботизирано предприятие
23 ное 2014Най-добрите български фирми за 2013 г.
В третото издание на организирания от ПИБ конкурс участваха 220 компании
20 ное 2014"Артек роботикс": Командири на роботи
Млада компания от трима души иска да завземе специфична IT ниша - да препрограмира машини
18 ное 2014"Биопоника" иска да разработва земеделие, като вместо почва използва вода
17 ное 2014"Аглика" - от Твърдица към Флорида
Текстилният производител патентова собствени изделия, които ще произвежда и в новата си американска фабрика
12 ное 2014Производителят на бронежилетки "Марс Армор" работи на широк фронт, залагайки основно на пазарите в Близкия изток и Северна Африка
23 окт 2014Българска компания създаде едно от най-популярните приложения за обработка на документи в света
21 окт 2014Трима млади предприемачи предлагат на света мъжка мода по мярка на атрактивна цена
16 окт 2014
Община Велико Търново създава платформа за електронна търговия, която да улеснява предлагането на занаятчийска и земеделска продукция от двете страни на Дунав
14 дек 2019, 1277 прочитания

Успехът на малката пицария Franco’s в центъра на града се крие в качествените продукти, добрата цена и бързото обслужване
13 дек 2019, 15166 прочитания
14 дек 2019, 2040 прочитания
15 дек 2019, 1183 прочитания
15 дек 2019, 683 прочитания
15 дек 2019, 679 прочитания
15 дек 2019, 619 прочитания
"Искам си" е социално приложение, насочено към заведенията и ресторантите