С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
40 23 яну 2015, 18:00, 102881 прочитания

Как се прави онлайн магазин

Изработката на сайт за електронна търговия може да струва на малките фирми от нищо до 10 хил. лв.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация



Преди 10 или дори 5 години можеше и да си търговец без да съществуваш онлайн и това да не донесе никакви последици за продажбите ти. Днес без присъствие в мрежата все още е възможно, но в най-добрия случай означава пропуснати ползи. Бъдещето обаче идва със сигурната заявка, че да запазиш "аналоговия" стил е равностойно на харакири. В по-широк времеви хоризонт пък и идеята много търговски обекти просто да мигрират изцяло в интернет не звучи чак толкова фантастично. Кога и дали последното ще се случи за традиционните типове бизнес в търговията не е сигурно. Но при всички положения отварянето на онлайн магазин би спомогнало за продажбите на повечето видове бизнес. Възможностите да си направиш обект в мрежата са разнообразни, а инвестицията не е непосилна дори за най-малките предприемачи. Има, разбира се, и тънкости.

Преди да започнеш


При избора на подход за създаване на онлайн магазин задължителният фактор за отчитане е спецификите на продукта и аудиторията, която се таргетира. Платформата ще се нуждае от различни функционалности, ако продавате 20 хил. артикула или само 20, ако сте производител, вносител или само търговец. Трябва да вземете предвид и потенциалния интерес към стоките. Една голяма компания в период на промоция например може да привлече хиляди потребители на сайта си само за ден и този трафик трябва да е съобразен с немалко технически характеристики, за да не се окаже, че в един момент сайтът просто блокира. Ако очаквате да правите повече поръчки дневно, трябва да знаете, че и това товари системата.
"Повечето хора мислят, че е много лесно да се правят електронни продажби. А това не е съвсем така и както и при всяка друга търговия имаме разходи – за самата платформа, за реклама, за офиси или склад, продуктови такси и мита при внос. Често пъти не е по-евтино отколкото да продаваш в стандартен търговски обект", обяснява Асен Георгиев, създател на сайта за продажба на лаптоп батерии Batteryland. "Предизвикателство е и ако имаш много продукти, да позволиш на потребителите да ги открият буквално с две кликвания", смята той.
Когато започват в електронната търговия, повечето малки фирми често не знаят точно какво ще им трябва, как ще се развие бизнесът им и е по-добре да не се хвърлят да правят големи инвестиции в скъпи платформи, а да си дадат време за тест на продукта, пазара и самия онлайн магазин.

Направи си сам

В интернет са достъпни няколко безплатни платформи, които можете да ползвате, ако решите да създадете магазина сам. Трябват ви технически познания над базовите и вероятно ще успеете за няколко дни. Ако обаче имате съмнения, планирайте повече време, защото ще се наложи тепърва да прочетете и доста от форумите. Също не забравяйте, че дори да се ориентирате към безплатно решение, трябва да отделите известна сума за регистрация на домейн и хостинг. Удобни и сравнително лесно използваеми платформи и приложения могат да се намерят на WordPress. Те са практични, но не изобилстват на технически функционалности и са подходящи по-скоро за микро (занаятчийските производства или арт продукти) и малки бизнеси. Ако искате да направите подобрения на една такава платформа или да усъвършенстваш системите за управление, цената за труда на програмистите ще е минимум около 1000 лв. според данни на представители от сектора.
Обикновено, ако бизнесът се разрасне бързо, от един момент нататък такова решение е неподходящо. Като минус при използването на такива безплатни приложения се отчита и липсата на техническа поддръжка.



Да се качиш на готова платформа

Друга опция е да качите магазина си на готова платформа. Така наречените custom решения са подходящи за различни по обем бизнеси, но недостатъкът им е, че често мястото за доработки или персонализация на функциите е ограничено. Предимствата са, че можете да разчитате на техническа поддръжка по всяко време, а и тези платформи имат изградени връзки с ПОС терминалите на много банки и големи куриерски компании. Има и тестов период, в който можете да изпробвате разработките безплатно.
Качването на платформа е бързо и лесно, но и тук качествената продуктова фотография е ваша отговорност, а е добре да помислите за дизайна, така че да е съобразен със спецификите на вашите стоки.
На българския пазар водещите фирми, разработили такива продукти, оценени и в международен план, са Mirchev Ideas със Summer cart и Gombashop. Бизнес моделът им е идентичен по отношение на факта, че и двете са възприели абонамента като система за заплащане. Годишно ползването на Summer cart започва от 395 лева, като в тази цена се включват хостинг, поддръжка и ъпгрейд към нови версии на софтуера. За всяка следваща година цената е 195 лв. Абонаментът за Gombashop е месечен и се предлагат три пакета – старт (за до 50 продукта), бизнес (до 500 продукта) и професионален (над 500 продукта), съответно срещу 29, 59 и 95 лева на месец. По-скъпите планове включват допълнителни услуги. "Даваме много маркетингови съвети и помагаме на търговците. Ако те са доволни и продават повече, и ние печелим от по-дългото им задържане", казва Георги Костов, собственик на Gombashop. Една от ключовите разлики между нея и Summer cart е, че втората предлага платена модификация според допълнителните нужди на клиента.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Геймингът като професия Геймингът като професия

Танко Шокеров, студио мениджър на "Gameloft България", пред "Капитал"

16 авг 2019, 2193 прочитания

От сателитен куб до Sfera от данни От сателитен куб до Sfera от данни

Кои са българските космически проекти, зад които стоят сдружението SAT-1 и компанията Sfera Technologies

15 авг 2019, 1609 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Кой спечели конкурса за стипендии на ARC Academy

Петимата финалисти ще получат 50% от стипендията за магистърската програма "Реклама и бранд мениджмънт"

"Кариерен кошер" привлича обратно българите с опит и образование от чужбина

Събитието на 4 септември се очаква да събере над 1500 висококвалифицирани кандидати

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Предприемач" Затваряне
Между Силициевата долина и София

Деян Витанов и Петър Добрев искат да създадат перфектната мултиплеър игра за мобилни устройства

Българската реклама в чужбина

Българските рекламни агенции все повече се ориентират към обслужването на клиент на чужди пазари

Лаборатория на края на света

Българската база на Антарктида ще има нова сграда

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

Кино: "Имало едно време в... Холивуд"

Тарантино с филмово густо за носталгията и нихилизма

Лаборатория на края на света

Българската база на Антарктида ще има нова сграда