С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
41 23 яну 2015, 18:00, 104970 прочитания

Как се прави онлайн магазин

Изработката на сайт за електронна търговия може да струва на малките фирми от нищо до 10 хил. лв.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация



Преди 10 или дори 5 години можеше и да си търговец без да съществуваш онлайн и това да не донесе никакви последици за продажбите ти. Днес без присъствие в мрежата все още е възможно, но в най-добрия случай означава пропуснати ползи. Бъдещето обаче идва със сигурната заявка, че да запазиш "аналоговия" стил е равностойно на харакири. В по-широк времеви хоризонт пък и идеята много търговски обекти просто да мигрират изцяло в интернет не звучи чак толкова фантастично. Кога и дали последното ще се случи за традиционните типове бизнес в търговията не е сигурно. Но при всички положения отварянето на онлайн магазин би спомогнало за продажбите на повечето видове бизнес. Възможностите да си направиш обект в мрежата са разнообразни, а инвестицията не е непосилна дори за най-малките предприемачи. Има, разбира се, и тънкости.

Преди да започнеш


При избора на подход за създаване на онлайн магазин задължителният фактор за отчитане е спецификите на продукта и аудиторията, която се таргетира. Платформата ще се нуждае от различни функционалности, ако продавате 20 хил. артикула или само 20, ако сте производител, вносител или само търговец. Трябва да вземете предвид и потенциалния интерес към стоките. Една голяма компания в период на промоция например може да привлече хиляди потребители на сайта си само за ден и този трафик трябва да е съобразен с немалко технически характеристики, за да не се окаже, че в един момент сайтът просто блокира. Ако очаквате да правите повече поръчки дневно, трябва да знаете, че и това товари системата.
"Повечето хора мислят, че е много лесно да се правят електронни продажби. А това не е съвсем така и както и при всяка друга търговия имаме разходи – за самата платформа, за реклама, за офиси или склад, продуктови такси и мита при внос. Често пъти не е по-евтино отколкото да продаваш в стандартен търговски обект", обяснява Асен Георгиев, създател на сайта за продажба на лаптоп батерии Batteryland. "Предизвикателство е и ако имаш много продукти, да позволиш на потребителите да ги открият буквално с две кликвания", смята той.
Когато започват в електронната търговия, повечето малки фирми често не знаят точно какво ще им трябва, как ще се развие бизнесът им и е по-добре да не се хвърлят да правят големи инвестиции в скъпи платформи, а да си дадат време за тест на продукта, пазара и самия онлайн магазин.

Направи си сам

В интернет са достъпни няколко безплатни платформи, които можете да ползвате, ако решите да създадете магазина сам. Трябват ви технически познания над базовите и вероятно ще успеете за няколко дни. Ако обаче имате съмнения, планирайте повече време, защото ще се наложи тепърва да прочетете и доста от форумите. Също не забравяйте, че дори да се ориентирате към безплатно решение, трябва да отделите известна сума за регистрация на домейн и хостинг. Удобни и сравнително лесно използваеми платформи и приложения могат да се намерят на WordPress. Те са практични, но не изобилстват на технически функционалности и са подходящи по-скоро за микро (занаятчийските производства или арт продукти) и малки бизнеси. Ако искате да направите подобрения на една такава платформа или да усъвършенстваш системите за управление, цената за труда на програмистите ще е минимум около 1000 лв. според данни на представители от сектора.
Обикновено, ако бизнесът се разрасне бързо, от един момент нататък такова решение е неподходящо. Като минус при използването на такива безплатни приложения се отчита и липсата на техническа поддръжка.



Да се качиш на готова платформа

Друга опция е да качите магазина си на готова платформа. Така наречените custom решения са подходящи за различни по обем бизнеси, но недостатъкът им е, че често мястото за доработки или персонализация на функциите е ограничено. Предимствата са, че можете да разчитате на техническа поддръжка по всяко време, а и тези платформи имат изградени връзки с ПОС терминалите на много банки и големи куриерски компании. Има и тестов период, в който можете да изпробвате разработките безплатно.
Качването на платформа е бързо и лесно, но и тук качествената продуктова фотография е ваша отговорност, а е добре да помислите за дизайна, така че да е съобразен със спецификите на вашите стоки.
На българския пазар водещите фирми, разработили такива продукти, оценени и в международен план, са Mirchev Ideas със Summer cart и Gombashop. Бизнес моделът им е идентичен по отношение на факта, че и двете са възприели абонамента като система за заплащане. Годишно ползването на Summer cart започва от 395 лева, като в тази цена се включват хостинг, поддръжка и ъпгрейд към нови версии на софтуера. За всяка следваща година цената е 195 лв. Абонаментът за Gombashop е месечен и се предлагат три пакета – старт (за до 50 продукта), бизнес (до 500 продукта) и професионален (над 500 продукта), съответно срещу 29, 59 и 95 лева на месец. По-скъпите планове включват допълнителни услуги. "Даваме много маркетингови съвети и помагаме на търговците. Ако те са доволни и продават повече, и ние печелим от по-дългото им задържане", казва Георги Костов, собственик на Gombashop. Една от ключовите разлики между нея и Summer cart е, че втората предлага платена модификация според допълнителните нужди на клиента.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Да пазиш традицията "Под Балкана" Да пазиш традицията "Под Балкана"

Животновъдната ферма на семейство Кулови край Карлово е затворила целия цикъл на производство

6 дек 2019, 2032 прочитания

Производители на светове Производители на светове

Българската компания за виртуална реалност ZenArt разработва различни сюжети, включващи истински и легендарни места

29 ное 2019, 3919 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Предприемач" Затваряне
Между Силициевата долина и София

Деян Витанов и Петър Добрев искат да създадат перфектната мултиплеър игра за мобилни устройства

Още от Капитал
Четиримилиардната алтернатива

Годината е рекордна за взаимните фондове, като те са сред малкото инвестиции, които бият инфлацията, макар да има и доста на загуба

Къде е еко-то в данъка за колите

Новите данъчни идеи на София се мотивират със замърсяването на въздуха, но реално нямат връзка с това

Язовир "Черна дупка"

Пресъхването на язовир "Студена" заплаши Перник с пълно безводие до края на годината и разкри огромните пропуски при управлението на водите в България

Трудните книжки

Министерството на труда предлага подмяна на сегашните трудови книжки с нови, без да може да обясни защо не ги цифровизира

Нова концепция: Bagri by Boykovski

"Искаме да придадем повече характер на заведението и на храната, която предлагаме"

Звуковата терапия на Стейси Кент

What a Wonderful World: певицата за нуждата да имаме споделени преживявания в кризисно време

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10