Как се прави онлайн магазин
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Как се прави онлайн магазин

Как се прави онлайн магазин

Изработката на сайт за електронна търговия може да струва на малките фирми от нищо до 10 хил. лв.

Силвия Радославова
108240 прочитания

© shutterstock


Преди 10 или дори 5 години можеше и да си търговец без да съществуваш онлайн и това да не донесе никакви последици за продажбите ти. Днес без присъствие в мрежата все още е възможно, но в най-добрия случай означава пропуснати ползи. Бъдещето обаче идва със сигурната заявка, че да запазиш "аналоговия" стил е равностойно на харакири. В по-широк времеви хоризонт пък и идеята много търговски обекти просто да мигрират изцяло в интернет не звучи чак толкова фантастично. Кога и дали последното ще се случи за традиционните типове бизнес в търговията не е сигурно. Но при всички положения отварянето на онлайн магазин би спомогнало за продажбите на повечето видове бизнес. Възможностите да си направиш обект в мрежата са разнообразни, а инвестицията не е непосилна дори за най-малките предприемачи. Има, разбира се, и тънкости.

Преди да започнеш

При избора на подход за създаване на онлайн магазин задължителният фактор за отчитане е спецификите на продукта и аудиторията, която се таргетира. Платформата ще се нуждае от различни функционалности, ако продавате 20 хил. артикула или само 20, ако сте производител, вносител или само търговец. Трябва да вземете предвид и потенциалния интерес към стоките. Една голяма компания в период на промоция например може да привлече хиляди потребители на сайта си само за ден и този трафик трябва да е съобразен с немалко технически характеристики, за да не се окаже, че в един момент сайтът просто блокира. Ако очаквате да правите повече поръчки дневно, трябва да знаете, че и това товари системата.

"Повечето хора мислят, че е много лесно да се правят електронни продажби. А това не е съвсем така и както и при всяка друга търговия имаме разходи – за самата платформа, за реклама, за офиси или склад, продуктови такси и мита при внос. Често пъти не е по-евтино отколкото да продаваш в стандартен търговски обект", обяснява Асен Георгиев, създател на сайта за продажба на лаптоп батерии Batteryland. "Предизвикателство е и ако имаш много продукти, да позволиш на потребителите да ги открият буквално с две кликвания", смята той.

Когато започват в електронната търговия, повечето малки фирми често не знаят точно какво ще им трябва, как ще се развие бизнесът им и е по-добре да не се хвърлят да правят големи инвестиции в скъпи платформи, а да си дадат време за тест на продукта, пазара и самия онлайн магазин.

Направи си сам

В интернет са достъпни няколко безплатни платформи, които можете да ползвате, ако решите да създадете магазина сам. Трябват ви технически познания над базовите и вероятно ще успеете за няколко дни. Ако обаче имате съмнения, планирайте повече време, защото ще се наложи тепърва да прочетете и доста от форумите. Също не забравяйте, че дори да се ориентирате към безплатно решение, трябва да отделите известна сума за регистрация на домейн и хостинг. Удобни и сравнително лесно използваеми платформи и приложения могат да се намерят на WordPress. Те са практични, но не изобилстват на технически функционалности и са подходящи по-скоро за микро (занаятчийските производства или арт продукти) и малки бизнеси. Ако искате да направите подобрения на една такава платформа или да усъвършенстваш системите за управление, цената за труда на програмистите ще е минимум около 1000 лв. според данни на представители от сектора.

Обикновено, ако бизнесът се разрасне бързо, от един момент нататък такова решение е неподходящо. Като минус при използването на такива безплатни приложения се отчита и липсата на техническа поддръжка.

Да се качиш на готова платформа

Друга опция е да качите магазина си на готова платформа. Така наречените custom решения са подходящи за различни по обем бизнеси, но недостатъкът им е, че често мястото за доработки или персонализация на функциите е ограничено. Предимствата са, че можете да разчитате на техническа поддръжка по всяко време, а и тези платформи имат изградени връзки с ПОС терминалите на много банки и големи куриерски компании. Има и тестов период, в който можете да изпробвате разработките безплатно.

Качването на платформа е бързо и лесно, но и тук качествената продуктова фотография е ваша отговорност, а е добре да помислите за дизайна, така че да е съобразен със спецификите на вашите стоки.

На българския пазар водещите фирми, разработили такива продукти, оценени и в международен план, са Mirchev Ideas със Summer cart и Gombashop. Бизнес моделът им е идентичен по отношение на факта, че и двете са възприели абонамента като система за заплащане. Годишно ползването на Summer cart започва от 395 лева, като в тази цена се включват хостинг, поддръжка и ъпгрейд към нови версии на софтуера. За всяка следваща година цената е 195 лв. Абонаментът за Gombashop е месечен и се предлагат три пакета – старт (за до 50 продукта), бизнес (до 500 продукта) и професионален (над 500 продукта), съответно срещу 29, 59 и 95 лева на месец. По-скъпите планове включват допълнителни услуги. "Даваме много маркетингови съвети и помагаме на търговците. Ако те са доволни и продават повече, и ние печелим от по-дългото им задържане", казва Георги Костов, собственик на Gombashop. Една от ключовите разлики между нея и Summer cart е, че втората предлага платена модификация според допълнителните нужди на клиента.

Индивидуалният подход

Ако готовите решения не ви допадат, можете да се обърнете към специалист, който да направи индивидуална разработка за онлайн магазин. На пазара освен технологични компании с това се занимават и фрилансъри, винаги обаче е добре да се информирате за техния опит в конкретно тази област, преди да ги наемете.

Предимствата платформата да бъде изработена от екип програмисти и уеб дизайнери е, че те ще се съобразят с всички желания за функции и управление, а и този вариант позволява по-късно надграждане и промени.

"Възможността да правиш тези промени в движение е важна от гледна точка на това, че при готовите продукти често си лимитиран. Например да пуснеш нещо на промоция и то да е на изключително видно място или да въвеждаш стоките по-бързо, ако асортиментът ти порасне", казва собственикът на Batteryland Асен Георгиев.

Обикновено процесът по създаването на индивидуално решение е продължителен и двете страни трябва да са еднакво ангажирани в него. "Хубаво е да има една-две предварителни и поне две уточнителни срещи, преди да започне работата по магазина. За нас е добре да има и контактно лице от страна на компанията клиент, което да е на разположение винаги да отговаря на въпроси", обяснява Стефан Чорбанов, създател и управител на Stenik, която се занимава с разработки на онлайн магазини. От четири години специалистите на технологичната фирма използват платформата Magento. Разработките им са подходящи за търговци с повече и по-големи нужди. "Предимството на платформата е и че има много възможности, които могат да бъдат отключени сравнително лесно. Хубаво е, когато взимат решение на какво да базират магазина си, фирмите да помислят и кой ще го поддържа в бъдеще, защото ако е на custom решение, почти никоя фирма не би се захванала с него", казва той.

Еднократната инвестиция в такава разработка може да бъде между 5 и 10 хил. лв., но опитът показва, че ако искаш да продаваш добре в следващата една година, трябва да вкараш поне още 50% от първоначалните средства в доработки.

Като цяло по-високата цена се плаща при включване на допълнителни функции за административна оптимизация, интеграция със складови и ERP системи и други инструменти за продажба. Времето за изпълнение на сравнително просто решение за стартиране на магазин е 1-2 месеца, като в зависимост от сложността може да стигне и до 3-4 месеца.

Какъвто и вариант да използват предприемачите, той би бил обаче безсмислен, ако не гледат на него като на нов канал за продажби. А всеки такъв няма как да проработи без инвестиции за усъвършенстването му, реклама и чисто маркетингови усилия. Конкретно електронните магазини имат по-добри шансове за печалба, ако се обвържат с големите търговски платформи като store.bg, emag.bg, или по-широкото му приложение Marketplace. Тук също е необходима интеграция между платформите, а клиентите плащат комисиона за направените продажби, които варират между 6% и 50% за различните групи продукти.

Преди 10 или дори 5 години можеше и да си търговец без да съществуваш онлайн и това да не донесе никакви последици за продажбите ти. Днес без присъствие в мрежата все още е възможно, но в най-добрия случай означава пропуснати ползи. Бъдещето обаче идва със сигурната заявка, че да запазиш "аналоговия" стил е равностойно на харакири. В по-широк времеви хоризонт пък и идеята много търговски обекти просто да мигрират изцяло в интернет не звучи чак толкова фантастично. Кога и дали последното ще се случи за традиционните типове бизнес в търговията не е сигурно. Но при всички положения отварянето на онлайн магазин би спомогнало за продажбите на повечето видове бизнес. Възможностите да си направиш обект в мрежата са разнообразни, а инвестицията не е непосилна дори за най-малките предприемачи. Има, разбира се, и тънкости.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

41 коментара
  • 1
    fve avatar :-P
    Федор Езерский

    Не е лоша статийката. Обаче не се казва най-важното - Не софтуера е проблема, не е и хостинга и домейна, а какво се продава.
    Ще ми тръгне бай Хасан Кебапчията да прави виртуална дюнерджийница. А че трябва да я направи, трябва, защото ако остане "аналогов" е равнозначно на "харакири" ;-)

  • 2
    intergalactic avatar :-|
    intergalactic

    Проблемите са в наличностите и логистиката, а не в технологиите.

    Публикувано през m.capital.bg

  • 3
    pirocorp avatar :-|
    Piroman

    До коментар [#1] от "Реформиран Соросоид":

    Продава се каквото се търси ....

  • 4
    pavlin_kralev avatar :-|
    Павлин Кралев

    За ги правя за 500 лева :) Поддръжката ми е 100 лева на месец :)
    http://iconomicabg.blogspot.com

  • 5
    bcp30351467 avatar :-|
    D. Bonin

    До като в милата ни родина, плащанията при покупка от онлайн магазин стават с наложен платеж няма да има истинска онлайин търговия. Не е трудно един пейпал всеки да си сетне и готово, така или иначе винаги може да върнеш продукта ако не ти харесва.... ама те българска му работа - да пипнем, да видим.

  • 6
    plovdivski avatar :-|
    Тъпата майна

    До коментар [#5] от "D. Bonin":

    Вече има и по-големи оператори на картови плащания, които правят покупките много по-лесни от пейпал. Двете, които поддържат БГ в момента, са PayMill и Braintree (компания на PayPal, която купиха преди 2 години). Лесна и сигурна интеграция, всички "западни" възможности и удобства за плащане с карти.

    Иначе ние сме големи фениве на WooCommerce - лесно и евтино се стартира онлайн магазин с нея, върви на WordPress. Повече - в блога ни: http://blog.metrilo.com/why-we-believe-woocommerce-is-awesome/

  • 7
    plovdivski avatar :-|
    Тъпата майна

    До коментар [#1] от "Реформиран Соросоид":

    Ти се шегуваш, ама дюнерите "Аладин" ползват системата на HappyBar & Grill и правят доставки с поръчка онлайн и плащане през ePay :-) Времената се менят

  • 8
    bulair avatar :-|
    Булаир

    До коментар [#5] от "D. Bonin":

    И с какво пейпал-а е по-добър от наложения платеж ? Че се връзваш с банка ??? Нали стоката все някой трябва да ти я достави - плащай на него и чиста работа.

  • 9
    fonche avatar :-|
    Иван

    Направих си сайта сам на Opencart. Много добра платформа за онлайн търговия и е оупънсорс. За сега не съм имал проблеми но магазина ми е малък с по-малко от 200 продукта. Има модул за PayPal плащане, даже някой е направил и модул за Борика и плащане директно с кредитна карта.

  • 10
    itacademybg avatar :-|
    IT-Academy.BG

    Онлайн пазаруването в България се развива. Все повече хора започват да плащат през epay или paypal, вместо с наложен платеж. Друг въпрос е, че всички ентусиасти да продават онлайн, трябва да се съобразят освен с подходящия софтуер за продажбата на продуктите им, а и с адекватните маркетингови канали за рекламата на онлайн магазина им.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK