Между Силициевата долина и София

Деян Витанов и Петър Добрев искат да създадат перфектната мултиплеър игра за мобилни устройства

Деян Витанов (вдясно) и Петър Добрев
Деян Витанов (вдясно) и Петър Добрев    ©  АНЕЛИЯ НИКОЛОВА
Деян Витанов (вдясно) и Петър Добрев
Деян Витанов (вдясно) и Петър Добрев    ©  АНЕЛИЯ НИКОЛОВА

Каква е мечтата на всеки геймър? Не толкова да "джитка" идеалната игра, колкото да участва в създаването й. Двама български предприемачи в Силициевата долина получиха такъв шанс, след като стартиращата им компания Chobolabs получи финансиране от 1.3 млн. долара. Сега целта на Деян Витанов и Петър Добрев е да създадат перфектната мултиплеър игра за мобилни устройства, а България е инженерната й база.

Началото

Двамата приятели се запознават през 2006 г., когато са състуденти в Германия. Петър учи компютърни науки, а Деян - социални науки. Впоследствие Деян продължава образованието си в Станфордския университет, където получава магистърска степен по бизнес администрация. Крайната му цел е Силициевата долина, където отново се събира с Петър и си партнират в първия си стартъп за рейтинговане на благотворителни кампании. Продават го през 2011 г. и започват да обмислят следващата си идея. И двамата са запалени геймъри (Деян дори е играл професионално четири години Counter-Strike и StarCraft), като страстта им са мултиплеър игрите в реално време. "Тогава непрекъснато играехме със смартфоните и така и не можехме да намерим подходящи приложения за нас. Не можехме да си обясним как може игрите, които харесваме, да липсват на най-бързо растящата гейминг база в света", казва Деян. Ето защо решават да създадат собствена мобилна платформа, в която да интегрират всичките си идеи и желания.  

"Визията ни е, че следващата голяма вълна в мобилния гейминг ще бъдат мултиплеър игри, в които потребителите се изправят едни срещу други в екип или поотделно през смартфона или таблета си. В момента този вид е основно на компютри и конзоли, но тепърва ще се развива за мобилни устройства", казва Петър. Причината е, че технологиите се развиват много бързо, а мобилните мрежи позволяват човек да играе в реално време почти без забавяне. "Идеята ни е да играем водеща роля в тази вълна", допълва Добрев.

Започват да изграждат платформата от нулата - цялата технология и гейм енджин (графичния софтуер, използван за основа на играта) е създаден от тях. Играта няма точно определен жанр и това я прави уникална - ще има всякакви елементи и на стратегия, и на бойни. А гейм енджинът работи на всички платформи - на iOS, Аndroid, Windows, като и уеб. Точно това ги прави и уникални в сектора. Малкото им конкуренти предпочитат да вземат съществуващ жанр и да го копират едно към едно за мобилни устройства. "Изграждаме от нулата изцяло мобилна платформа. Този сегмент има определени изисквания - по-малък екран, управление с пръсти върху екрана и следователно трябва да мислиш по различен начин", казва Витанов.

Немалко хардкор геймъри все още нямат голяма вяра в мобилните мултиплеър игри. Но според Добрев именно мобилността ги прави по-практични, тъй като позволява на потребителите да играят навсякъде - например на път за работа в метрото или в компания в парка.

В търсене на инвеститори

Първоначалната разработка отнема две години. Двамата предприемачи започват да търсят финансиране на проекта си. В първия сийд рунд успяват да наберат 1.3 млн. долара, като привличат някои от известните имена в Силициевата долина. Сред тях е фондът за рискови инвестиции Innovation Endeavors на председателя на борда на директорите и бивш изпълнителен директор на Google Ерик Шмит, както и един от първите бизнес ангели във Facebook Морис Вердегар.

"Направихме малък прототип на играта със зародиша на гейм енджина ни. Имахме десет слайда и един отвратително изглеждащ продукт в начален стадий. Но те веднага казаха, че биха инвестирали", казва Витанов. Двамата с Добрев са разделили задачите си - Деян търси инвеститори и отговаря за финансирането, докато Петър ръководи техническата част и развитието на продукта.

Двамата са решили инженерният екип да е изцяло в България. Chobolabs продължава да търси разработчици за офиса си в София. Според тях, за да създадат продукт на световно ниво, им е нужен и най-добрият технологичен талант, който е тук. "Продължаваме да търсим партньори тук, като искаме всеки от тях да притежава част от компанията и сам да взима решенията по задачите си", казва Петър. "Настояваме за това", допълва Деян. Целта им е да достигнат екип от 15 души тук и 10 в САЩ.  

Развитието на играта

В момента платформата на Chоbolabs е тествана нонстоп, за да се види какво работи и какво не на мобилните устройства. Без никакъв маркетинг имат 300 000 сваляния на бетаверсията. Компанията успява да привлече за продуктов мениджър Илиян Георгиев, който има сериозен опит в Силициевата долина и е считан за гуру в областта на мобилния гейминг. Проекти с негово участие са реализирали над 100 млн. долара приходи. Именно в областта на монетизацията предстои и най-много работа пред екипа на Chobolabs. Идеята е играта да бъде безплатна, а да се печели от допълнения, които геймърите да си купуват - допълнителни оръжия, екипи и т.н. "Една голяма причина да набираме частен капитал е да можем да изградим правилния бизнес модел", казва Витанов. През следващите около шест месеца ще продължат да тестват и работят по продукта си. "Искаме да добавим социални елементи - да можеш да играеш с приятели, да имаш клан, класация, да се организират турнири с наградни фондове. Ще работим по тези неща", казва Витанов. Идеята е играта, на която още е избрано име, да излезе колкото се може по-скоро, но двамата предпочитат да не се ангажират с конкретни срокове. "От опита си в технологиите съм научил едно нещо - когато казваш, че нещо отнема три дни, то отнема шест", казва Витанов.   

Мека за стартиращите компании

Целта на двамата млади предприемачи е да създадат мечтания от всеки стартъп в Силициевата долина, т.нар. черен лебед, тоест компаниите с пазарна оценка над 1 млрд. долара, които въвеждат иновации, променящи света. "Ако искате финансиране от Силициевата долина, то трябва да работите върху "черен лебед" и да вярвате в него безусловно", е съветът на Деян Витанов към млади предприемачи по време на негова лекция в Софийския университет. Той се надява българската стартъп екосистема да роди успешни компании на световно ниво. "През 2012 г. в една пицария се събрахме 15 човека - тогава това беше българската стартъп екосистема. А сега в СУ ме слушаха около 300 души. Минали са само две години, а на фирмите в такъв тип екосистема са нужни средно седем години, за да ги забележат хората", казва Деян.   

Още от Капитал