Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
6 6 апр 2015, 16:41, 15409 прочитания

Без добър екип и най-добрата идея няма голяма стойност

Георги Стоянов, основател на приложението Clusterize, пред "Капитал Daily"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
За всички млади и активни хора, които често се чудят как да прекарат свободното си време, но нямат необходимата информация за случващото се около тях на едно място, Георги Стоянов разработва мобилното приложение Clusterize.

Платформата предлага на потребителите разнообразни събития в зависимост от зададените им интереси и последвани приятели. От концерти до бизнес събития и културни мероприятия, приложението дава възможност на всеки да бъде в крак с "най-горещите" масови събирания в столицата. Съвсем скоро Clusterize ще бъде активиран и в Холандия.


На българския пазар платформата се конкурира с финансирания от Eleven проект – Eventyard, който предоставя информация за случващото се освен в София и в Лисабон, Лондон и Берлин. Макар да извършват една и съща услуга, двете приложения имат различни бизнес модели и самостоятелно отговарят на потребителското търсене. Как се започва собствен бизнес на едва 22 години, кои са предизвикателствата и трудните решение по време на развиването му, разказва Георги Стоянов.

Кога и как се роди идеята за мобилното приложение, което разработвате?
- Налагаше ми се да пътувам много, но на всяко от новите места, където отивах, не знаех какво се случва наоколо и какви събития се организират. Имаше информация, но много разпиляна и от различни източници. Не можех лесно да намеря специфично място, което да подхожда на интересите ми. Тогава си казах защо да не създам продукт, който да синтезира и обработва цялата тази информация. Така, вместо потребителите да трябва да търсят през няколко различни източника, те лесно могат да зададат конкретните си предпочитания и на базата на тях да получат голям избор от места и събития, представени в една платформа. През май 2013 г. аз и впоследствие съeкипникът ми Никола Иринчев участвахме в стартъп събитие, където се запознахме и установихме, че имаме сходна идея за бизнес. И двамата се бяхме захванали да правим сходен продукт. Така решихме да работим заедно. В продължение на месец разработвахме приложението Clusterize и допуснахме много грешки – не тествахме, слагахме ненужни функции и цялостната ни концепция беше доста разтегната. След това работата ни спря, защото трябваше да замина на стаж в Microsoft.

Какво е да си на стаж в гигант като Microsoft и как реши да възобновиш работата си по Clusterize?
- В централата на Microsoft прекарах три месеца като стажант софтуерен разработчик. Тогава научих много и още повече неща ми се изясниха. Придобих основни умения като екипност, как да мотивираш и задържаш хората, с които работиш, и кои са основните стъпки за създаване на успешен проект. След като приключи стажът, се върнах в България и получих предложение за работа от Microsoft и от Google. Разполагах с около две седмици да реша какво искам да правя – дали да замина и да работя за някоя от тях, или да продължа да развивам собствения си проект. Осъзнах, че на този етап истински ми харесва да се занимавам с Clusterize, влагайки цялото си време и усилия в това да се получи наистина добре. Взех окончателното решение да остана в България и да работя заедно с Ники над проекта.

Кои бяха следващите стъпки за развитие на проекта?
- Започнахме да сформираме екип от хора, които притежават различни умения, необходими за разработването на приложението. Този процес ни отне доста време, но в момента сме вече общо 4 човека, напълно отдадени на работата си и с еднакви цели за развитие. Още в началото на създаването на Clusterize кандидатствахме за финансиране от рисковия фонд LAUNCHub. Първата им инвестиция беше в размер на 30 хил. евро, с които развихме цялостната визия на проекта - от техническата част до дизайнерските елементи. Съвсем скоро получихме и последващо финансиране от 70 хил. евро, които ще използваме за доразработване на приложението, а голяма част от тях ще вложим в силен маркетинг. Планираме тази сума да ни стигне до края на годината, а ако всичко се развива добре, през септември ще кандидатстваме отново за финансиране.



На какъв принцип работи Clusterize и какъв проблем решава?
- Създадохме двустранна платформа за събития. От едната страна са хората, които си търсят места, където да отидат, а от другата са организаторите, които се опитват да достигнат до повече клиенти и да продадат повече билети. Помагаме на потребителите ни лесно да проследяват какво се случва с любимите им клубове, изпълнители и приятели. Трябва единствено да се абонират към тях и ще получават известия за ежедневните им планове и програми. Освен това всеки може да зададе интересите си, било то музика, бизнес, култура, както и предпочитани места, а приложението да филтрира събития, свързани с тях по всяко време. Към момента разполагаме с над 1 млн. събития и около 2 хил. активни потребители месечно. Мобилното приложение е налично за операционните системи Android и iOS и е свалено общо над 6 хил. пъти. За да постигнем тези параметри, ни се наложи да направим много проучвания, допитвания, имаше проби и грешки, но всичко това ни помага постоянно да оптимизираме Clusterize. Отскоро предлагаме и услугата за закупуване на билети за масови събития. Заплащането става електронно. Фокусът ни е да предлагаме билети в два определени момента от кампанията на дадено събитие – в началото и малко преди края, когато търсенето е най-голямо. Като цяло улесняваме потребителите, вместо те да си търсят информацията, която ги интересува, ние им я предоставяме.

Целта на всеки бизнес е да е печеливш. Какъв е вашият бизнес модел за постигане на печалба?
- Специално за продажбата на билети ние действаме като посредник между организаторите на събития и хората, които искат да ги посетят. Направихме проучване и установихме, че за 98% от събитията остават непродадени билети. Опитваме да променим това с помощта на мобилните технологии, чрез които контактът с потребителите е много по-лесен. В началния и крайния етап от кампанията за продажба на билети организаторите често са склонни да свалят цената им, за да успеят да ги разпродадат. Clusterize уведомява потребителите ни за това и в крайна сметка всеки печели от сделката. Изпробвахме този метод, видяхме, че работи и е успешен, и вече имаме доста заявки от организатори да си партнираме. Това е и основният бизнес модел, чрез който възнамеряваме да генерираме приходи, предварително договаряйки се за процент от продажбата на всеки билет.

Какви ви предстои в близкото бъдеще?
- Имам визия и планове за развитие за следващите шест месеца, тъй като условията и пазарът се променят бързо и дългосрочното планиране е почти невъзможно. Искаме до няколко месеца да сме се разраснали и извън България, като първата държава, която избрахме, е Холандия. Изборът ни не е случаен, защото Амстердам е в топ 10 на световните културни дестинации, хората са свикнали да излизат много и ще имат полза от нашето приложение. Освен това са свикнали да плащат за почти всичко или онлайн, или с карти. Рядко използват кеш, което ще ни е от голяма полза при въвеждането на услугата за закупуване на билети. Целта ни е там да създадем голяма база от потребители, които да използват Clusterize. След това планираме усилено търсене на организатори и сделки за билети, за да можем да предложим на клиентите ни още по-голямо разнообразие от събития. До септември вече ще разполагаме с необходимата статистическа информация за използването на приложението в Холандия и България. Следващата стъпка ще е да я представим на инвеститори, които на базата на нея да вземат решения дали да ни финансират.

Какъв съвет би дал на хората, които искат да започнат собствен бизнес?
- Двата най-ценни съвета, които бих могъл да дам на хората, тепърва навлизащи в стартъп средите, са да споделят идеите си и да имат достатъчно търпение, за да ги разработят. Някои хора се страхуват да не им откраднат идеята за бизнес и затова не я казват на никого. Истината е, че тези, които са най-открити и постоянно търсят обратна връзка за това, което правят, те продължават и успяват. Идеята е много малка част от реализирането на проекта, тя, разбира се, е основата, но без един добър екип, който да я осъществи, тя вече няма голяма стойност. Намерят ли правилните хора, с които да работят, трябва да знаят, че плодовете на бизнеса се берат след много времe упорит труд. За да може една компания да се установи на пазара, да улегне и да бъде разпознаваема от потребителите, в общия случай й трябват поне 5 години. Това е един дълъг процес, по време на който трябва да вярваш, обичаш и да се посветиш изцяло на това, което правиш.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Предприемачът, който завладя парафина Предприемачът, който завладя парафина

Старозагорската "Евриком" е най-големият производител на восъчни смеси у нас

5 апр 2020, 2531 прочитания

Мартин Ангелов, "Колелиния": Не очакваме големи промени Мартин Ангелов, "Колелиния": Не очакваме големи промени

Съоснователят компанията производител на велосипедите Halfbike пред "Капитал"

3 апр 2020, 1998 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Предприемач" Затваряне
Sportal купи второ мобилно приложение

Betscores дава информация за спортни мачове и залози.

Още от Капитал
В енергетиката всичко върви надолу

Блокирането на икономиката заради COVID-19 доведе до най-драстичния спад в цените на електроенергията и природния газ

Пат в туризма

Хиляди туроператори трябва да върнат на клиенти си суми за провалени почивки, които обаче са предплатени към партньори

Тяхната първа криза

Финтех компаниите са изправени пред нови предизвикателства заради COVID-19 и първия им сблъсък с икономически проблеми

(Не)платени пътища

Тол системата работи официално вече от месец, на практика - не съвсем

И това ще мине

Как да се съхраним психически по време на пандемия и изолация

20 въпроса: Енчо Керязов

През март "Колибри" издаде първата му биография – "Обичай смело"

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10