Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
4 27 апр 2015, 13:12, 11021 прочитания

Българско приложение превръща всяка игра в 3D изживяване

Приложението Intugame е дело на двама млади разработчици, а конкурентът му бе придобит от Facebook за 2 млрд. долара

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Технологията за виртуална реалност набира все по-голяма популярност навсякъде по света. Тя е способна да отведе всекиго в непознато и фантастично пространство или пък на далечно пътешествие в екзотична държава. Зaсега обаче най-благоприятната сфера за развитие на тази нова система се явяват видеоигрите. Това е и нишата, в която двама млади българи виждат потенциал за успешен бизнес. Софтуерните специалисти Красимир Николов и Георги Георгиев разработват приложение, което позволява на запалените геймъри да играят всяка компютърна игра във виртуална реалност. Всичко, което им е необходимо да се пренесат на игровото поле, са специални очила, смартфон и апликацията Intugame.

Българското присъствие на сцената


Преди близо година Красимир Николов и Георги Георгиев решават да напуснат работата си в голяма софтуетна компания, за да развият собствен проект. Първоначалната им предприемаческа идея е била свързана с дигиталните очила Google Glass, чрез които изцяло да заменят функциите на компютърната мишка, изпълнявайки всички команди с жестове на главата. Благодарение на силната си екипна работа и технологични умения двете момчета получават финансиране в размер на 30 хил. евро от фонда за рискови инвестиции LAUNCHub. Впоследствие този проект се оказва неперспективен и решават да развият втори такъв, в сферата на виртуалната реалност. Те създават приложението Intugame, което преобразува всяка компютърна игра в 3D формат. Смартфон замества екрана на очилата, а за да може играта да се пренесе на него, е необходимо да е свързан в интернет мрежата на компютъра. Сензорите му улавят движението на главата и играчите могат да се оглеждат във всички посоки, влизайки във виртуалната реалност. "За разлика от технологията на Oculus Rift нашето приложение позволява всяка компютърна игра да се играе във виртуална реалност. Усещането обаче е най-силно при вида First Person Games, каквато е Counter Strike например", обяснява Красимир Николов.

Intugame е налично за операционната система Android, а съвсем скоро ще бъде активно и за iOS на цена от 10 долара. "До момента не съществува друго приложение, което дава възможност на притежателите на iPhone да се потопят във виртуалната реалност на игрите", казва Георгиев. За да успеят да развият проекта си, двамата разработчици са започнали кампания в платформата за групово финансиране indiegogo. Чрез нея се надяват до края на май да съберат необходимите им средства от 20 хил. долара, за да предложат на потребителите си "едно наистина добро и достъпно виртуално преживяване".

Най-големият пряк конкурент на българското приложение е dмериканската компания Oculus VR. Тя разработва очилата Oculus Rift, които разполагат със собствен дисплей и предлагат специално пригодени за системата компютърни игри. Разработчикът започна чрез кампания за групово финансиране в платформата Kickstarter, а през 2014 г. беше придобит от Facebook срещу 2 млрд. долара. Една от причините да закупят Oculus VR е големият бъдещ социален аспект, който виждат в тази технология. С помощта на 360-градусовите видеа можеш да бъдеш с твоите колеги, приятели или близки в едно и също виртуално пространство, да гледате филми заедно, да общувате и работите, дори и да се намирате в различни точки от света.



Разгъвка на виртуалната технология

Макар виртуалната реалност да е още в много начален етап от развитието си, плановете на специалистите са това да е технологичният бум на века. Ето как работи тя. Специална програма превръща обикновени снимки в 360-градусова 3D картина на мястото. Тя се пренася на смартфона, който се поставя в предната част на очилата, а с помощта на уголемителните лещи и жироскопа, който засича движението на главата, може да се оглеждаш във всяка една посока. Това създава усещането, че си част от 3D картината и присъстваш на мястото, което наблюдаваш. Цената на подобни очила варира от 2 долара за картонени и 200 долара за най-високотехнологичните с множество функции. Предлагат се в интернет сайтове и всички те докарват желаното усещане. Виртуалната реалност може да те пренесе на Марс, на върха на Емпайър стейт билдинг с гледка към цял Ню Йорк или на туристическа обиколка във Версайския дворец.

Негативни ефекти

Както при всичко, и тази технология има отрицателни страни. Неприятен начален ефект от използването на системата е прилошаване и завиване на свят. "Тялото ти казва на мозъка, че не се движиш, но във виртуалната реалност очите ти виждат, че тичаш, и организмът се обърква, което довежда до реакция, наподобяваща морска болест. С времето обаче се свиква", обяснява Георги Георгиев. Също така не е препоръчително очилата да се използват от деца под 14 години, защото екранът на смартфона е много близо до очите, а тяхното зрение се развива до тази възраст. След това, ако използването на технологията е умерено и не се прекалява, няма да има странични реакции.


С поглед към виртуалното бъдеще

Според младите предприемачи, след като приблизително 10 години бяха нужни на смартфоните да се сдобият с функциите, които притежават в момента, то на технологията за виртуална реалност ще са й необходими още от 5 до 10 години, за да се разработи и да стане популярна. Докъде обаче може да стигне тази нова система? Социалният елемент за споделяне на виртуалното преживяване е възможен само ако се направи виртуален модел на човека чрез 3D камера, както и сензори, които да улавят движенията му. Гласовата комуникация ще се случва чрез микрофон и аудиопредавател. Вече има разработки за 3D аудио, чрез което се разбира къде се намира източникът на звука и как човешките уши го долавят. Например ако събеседникът ти е от лявата страна, ще чуваш с лявото ухо първо и малко по-силно. Най-сложната и недоразвита технология в света на виртуалната реалност е тази, която може да предаде усещане за допир. Има прототип на ръкавици, които чрез сензори изпращат сигнали на пръстите и заблуждават мозъка, че в ръката си държиш определен предмет. Така ако в играта например си хванал ябълка, ще усещаш нейната форма и тежест благодарение на ръкавиците. Тази разработка може да прерасне в костюм за цялото тяло, за да имат играчите по-реални усещания. Очаква се най-много проучвания да се правят в тази посока - изкуствено усещане за допир. Придвижването във виртуална реалност може да се развие само в ограничена и защитена среда, защото, ако това, което виждаш, не съответства на реалността, има опасност да се удариш и нараниш. "Съществува един продукт, който наподобява проходилка, която чрез колани и ограждения ограничава движенията на човека. По този начин той е достатъчно защитен, за да симулира виртуално придвижване било то в игра или на непозната дестинация", разказва Николов. Системата за виртуална реалност може да бъде от полза на инвалиди. Разработено е приложение за хора с ампутация, при които се наблюдава феноменът за усещане на болка в крайника въпреки липсата му. Във виртуалната реалност те виждат ръката или крака си и така вече не ги боли, мозъкът им се излъгва и може да се приложи терапия. Новата технология може да стане част от ежедневието ни или под друга, по-фантастична форма да се внедри в живота ни. Все още съществуват много неизвестни и каквито и планове и прогнози да правим сега, само бъдещето ще покаже до каква степен виртуалната реалност ще измести реалната такава.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Търговецът и производител на биохрани Яни Драгов: Ръст 30% в онлайн продажбите, в магазините нагоре-надолу с 10% Търговецът и производител на биохрани Яни Драгов: Ръст 30% в онлайн продажбите, в магазините нагоре-надолу с 10%

Действам предпазливо и не наемам нови хора, а в краен случай бих намалил работното време, вместо да освобождавам служители, казва собственикът на "Смарт органик"

28 мар 2020, 3889 прочитания

С 3D принтери срещу вируса 1 С 3D принтери срещу вируса

Български доброволци започнаха производство на шлемове за медицински лица чрез 3D принтери

27 мар 2020, 4354 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Предприемач" Затваряне
От Габрово до Маранело

Малкият град се оказва предимство за братя Гърдевски, които разработват симулатори за Ferrari и други големи автопроизводители

Още от Капитал
Ваксина срещу комуникационна криза

6 съвета как компаниите да адаптират комуникационните си стратегии към новата реалност

Съвети при борсова зараза

"Капитал" разговаря с мениджърите на няколко от най-големите управляващи дружества в България

Ричард Грийвсън: Дълбока рецесия е най-вероятният сценарий за региона

Заместник-председателят на Виенския институт за международни икономически изследвания wiiw пред "Капитал"

Масови тестове или карантина без край

България не може да издържи повече от два месеца със спряла икономика, а разхлабване на мерките без масово тестване носи голям икономически и здравен риск

Емисия "Добри новини"

За конструктивната журналистика и начините да намалим стреса от информационния поток

Голямото гледане 2

Отлични адаптации, талантлива актьорска игра, увлекателни сюжети и великолепно чувство за хумор – някои от сериалите, които си струва да изгледате (ако сте пропуснали)

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10