С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
4 27 апр 2015, 13:12, 9972 прочитания

Българско приложение превръща всяка игра в 3D изживяване

Приложението Intugame е дело на двама млади разработчици, а конкурентът му бе придобит от Facebook за 2 млрд. долара

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

От Габрово до Маранело

Малкият град се оказва предимство за братя Гърдевски, които разработват симулатори за Ferrari и други големи автопроизводители

30 апр 2015

България има нужните условия за успешна предприемаческа екосистема

Елан Зивотофски, партньор в компанията за инвестиции в иновативни проекти Ourcrowd, пред "Капитал Daily"

20 апр 2015

Без добър екип и най-добрата идея няма голяма стойност

Георги Стоянов, основател на приложението Clusterize, пред "Капитал Daily"

6 апр 2015

Виртуалната арена на героите

Компютърната игра Arena of fate ще излезе на пазара до два месеца

31 мар 2015
Технологията за виртуална реалност набира все по-голяма популярност навсякъде по света. Тя е способна да отведе всекиго в непознато и фантастично пространство или пък на далечно пътешествие в екзотична държава. Зaсега обаче най-благоприятната сфера за развитие на тази нова система се явяват видеоигрите. Това е и нишата, в която двама млади българи виждат потенциал за успешен бизнес. Софтуерните специалисти Красимир Николов и Георги Георгиев разработват приложение, което позволява на запалените геймъри да играят всяка компютърна игра във виртуална реалност. Всичко, което им е необходимо да се пренесат на игровото поле, са специални очила, смартфон и апликацията Intugame.

Българското присъствие на сцената


Преди близо година Красимир Николов и Георги Георгиев решават да напуснат работата си в голяма софтуетна компания, за да развият собствен проект. Първоначалната им предприемаческа идея е била свързана с дигиталните очила Google Glass, чрез които изцяло да заменят функциите на компютърната мишка, изпълнявайки всички команди с жестове на главата. Благодарение на силната си екипна работа и технологични умения двете момчета получават финансиране в размер на 30 хил. евро от фонда за рискови инвестиции LAUNCHub. Впоследствие този проект се оказва неперспективен и решават да развият втори такъв, в сферата на виртуалната реалност. Те създават приложението Intugame, което преобразува всяка компютърна игра в 3D формат. Смартфон замества екрана на очилата, а за да може играта да се пренесе на него, е необходимо да е свързан в интернет мрежата на компютъра. Сензорите му улавят движението на главата и играчите могат да се оглеждат във всички посоки, влизайки във виртуалната реалност. "За разлика от технологията на Oculus Rift нашето приложение позволява всяка компютърна игра да се играе във виртуална реалност. Усещането обаче е най-силно при вида First Person Games, каквато е Counter Strike например", обяснява Красимир Николов.

Intugame е налично за операционната система Android, а съвсем скоро ще бъде активно и за iOS на цена от 10 долара. "До момента не съществува друго приложение, което дава възможност на притежателите на iPhone да се потопят във виртуалната реалност на игрите", казва Георгиев. За да успеят да развият проекта си, двамата разработчици са започнали кампания в платформата за групово финансиране indiegogo. Чрез нея се надяват до края на май да съберат необходимите им средства от 20 хил. долара, за да предложат на потребителите си "едно наистина добро и достъпно виртуално преживяване".

Най-големият пряк конкурент на българското приложение е dмериканската компания Oculus VR. Тя разработва очилата Oculus Rift, които разполагат със собствен дисплей и предлагат специално пригодени за системата компютърни игри. Разработчикът започна чрез кампания за групово финансиране в платформата Kickstarter, а през 2014 г. беше придобит от Facebook срещу 2 млрд. долара. Една от причините да закупят Oculus VR е големият бъдещ социален аспект, който виждат в тази технология. С помощта на 360-градусовите видеа можеш да бъдеш с твоите колеги, приятели или близки в едно и също виртуално пространство, да гледате филми заедно, да общувате и работите, дори и да се намирате в различни точки от света.



Разгъвка на виртуалната технология

Макар виртуалната реалност да е още в много начален етап от развитието си, плановете на специалистите са това да е технологичният бум на века. Ето как работи тя. Специална програма превръща обикновени снимки в 360-градусова 3D картина на мястото. Тя се пренася на смартфона, който се поставя в предната част на очилата, а с помощта на уголемителните лещи и жироскопа, който засича движението на главата, може да се оглеждаш във всяка една посока. Това създава усещането, че си част от 3D картината и присъстваш на мястото, което наблюдаваш. Цената на подобни очила варира от 2 долара за картонени и 200 долара за най-високотехнологичните с множество функции. Предлагат се в интернет сайтове и всички те докарват желаното усещане. Виртуалната реалност може да те пренесе на Марс, на върха на Емпайър стейт билдинг с гледка към цял Ню Йорк или на туристическа обиколка във Версайския дворец.

Негативни ефекти

Както при всичко, и тази технология има отрицателни страни. Неприятен начален ефект от използването на системата е прилошаване и завиване на свят. "Тялото ти казва на мозъка, че не се движиш, но във виртуалната реалност очите ти виждат, че тичаш, и организмът се обърква, което довежда до реакция, наподобяваща морска болест. С времето обаче се свиква", обяснява Георги Георгиев. Също така не е препоръчително очилата да се използват от деца под 14 години, защото екранът на смартфона е много близо до очите, а тяхното зрение се развива до тази възраст. След това, ако използването на технологията е умерено и не се прекалява, няма да има странични реакции.


С поглед към виртуалното бъдеще

Според младите предприемачи, след като приблизително 10 години бяха нужни на смартфоните да се сдобият с функциите, които притежават в момента, то на технологията за виртуална реалност ще са й необходими още от 5 до 10 години, за да се разработи и да стане популярна. Докъде обаче може да стигне тази нова система? Социалният елемент за споделяне на виртуалното преживяване е възможен само ако се направи виртуален модел на човека чрез 3D камера, както и сензори, които да улавят движенията му. Гласовата комуникация ще се случва чрез микрофон и аудиопредавател. Вече има разработки за 3D аудио, чрез което се разбира къде се намира източникът на звука и как човешките уши го долавят. Например ако събеседникът ти е от лявата страна, ще чуваш с лявото ухо първо и малко по-силно. Най-сложната и недоразвита технология в света на виртуалната реалност е тази, която може да предаде усещане за допир. Има прототип на ръкавици, които чрез сензори изпращат сигнали на пръстите и заблуждават мозъка, че в ръката си държиш определен предмет. Така ако в играта например си хванал ябълка, ще усещаш нейната форма и тежест благодарение на ръкавиците. Тази разработка може да прерасне в костюм за цялото тяло, за да имат играчите по-реални усещания. Очаква се най-много проучвания да се правят в тази посока - изкуствено усещане за допир. Придвижването във виртуална реалност може да се развие само в ограничена и защитена среда, защото, ако това, което виждаш, не съответства на реалността, има опасност да се удариш и нараниш. "Съществува един продукт, който наподобява проходилка, която чрез колани и ограждения ограничава движенията на човека. По този начин той е достатъчно защитен, за да симулира виртуално придвижване било то в игра или на непозната дестинация", разказва Николов. Системата за виртуална реалност може да бъде от полза на инвалиди. Разработено е приложение за хора с ампутация, при които се наблюдава феноменът за усещане на болка в крайника въпреки липсата му. Във виртуалната реалност те виждат ръката или крака си и така вече не ги боли, мозъкът им се излъгва и може да се приложи терапия. Новата технология може да стане част от ежедневието ни или под друга, по-фантастична форма да се внедри в живота ни. Все още съществуват много неизвестни и каквито и планове и прогнози да правим сега, само бъдещето ще покаже до каква степен виртуалната реалност ще измести реалната такава.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

29 ноември 2018г.
София Хотел Балкан

capital.bg/conference

13 годишна конференция Сделки и инвеститори



Акценти в програмата:


  • Икономически обзор на региона и какво да очакваме занапред
  • Гледната точка на инвеститорите за перспективите пред региона и България
  • Най-важните сделки за годината и какво стои зад тях
  • Кои активи и сектори ще бъдат в радара на инвеститорите през 2019
  • Защо за МСП е важно да са публични компании и каква подкрепа има за това
  • Нови инициативи в сектора за инвестиции с рисков капитал

Повече подробности на capital.bg/conference

Прочетете и това

Да събориш и пак да вдигнеш "Строежа" 4 Да събориш и пак да вдигнеш "Строежа"

Екипът зад култовото заведение от Студентски град не само успя да го прероди в нова версия в центъра на София, но и да го надгради с втори клуб - "Терминал 1"

16 ное 2018, 5805 прочитания

Кралицата при сирената 5 Кралицата при сирената

Cheese The Queen предлага различни видове сирена от кашу с пробиотик

9 ное 2018, 7758 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Стажове, стипендии, конкурси (19 – 25 ноември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Във Франция всеки студент има възможност да покаже на какво е способен

Филипа Тенева, завършила докторантура във Франция, разказва за впечатленията и опита си от френската образователна система

Университетът в Тулон, Франция

Марина Малчева разказва за магистратурата по дигитална комуникация и преживяванията си във френския университет

Мениджърът на бъдещето управлява чувствата, емоциите и мотивацията на хората

Хесус Вега, консултант и бивш управляващ директор на Zara-Inditex, лектор в HR and Leadership Forum

Стажове, стипендии, конкурси (25 - 30 септември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Предприемач" Затваряне
От Габрово до Маранело

Малкият град се оказва предимство за братя Гърдевски, които разработват симулатори за Ferrari и други големи автопроизводители

Съдът на ЕС: Платеният отпуск не може да се губи автоматично

Работникът не може да бъде лишен от отпуск само защото не го е поискал за годината, за която се полага

Икономиката настина

Брутният вътрешен продукт расте по-бавно за второ поредно тримесечие

Индексите на борсата започнаха седмицата с ръст

"Стара планина холд" реализира най-голям ръст след съобщението за дивидент

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

20 въпроса: Мария Касимова

Най-новата й книга - "Балканска рапсодия" (изд. "Колибри"), излезе тази есен

Ния от 9 до 5

Петата самостоятелна изложба на създателката на Water Tower Art Fest Ния Пушкарова е арт експеримент с отворено студио

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 46

Капитал

Брой 46 // 17.11.2018 Прочетете
Капитал PRO, Кои са най-растящите IT компании, ще има лимити по "Гражданска отговорност", паркът на основателите на "Телерик" расте с нова сграда

Емисия

DAILY @7AM // 21.11.2018 Прочетете