От Габрово до Маранело
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

От Габрово до Маранело

Фирмата на братя Гърдевски е едно от малкото малки предприятия от бившият източен блок, което изпълнява поръчки за луксозната италианска марка

От Габрово до Маранело

Малкият град се оказва предимство за братя Гърдевски, които разработват симулатори за Ferrari и други големи автопроизводители

33555 прочитания

Фирмата на братя Гърдевски е едно от малкото малки предприятия от бившият източен блок, което изпълнява поръчки за луксозната италианска марка

© Арсийт


Бизнес моделът на семейната габровска фирма "Арсийт" показва, че с правилния микс от умения, предприемчивост и адаптивност български брандове могат да завладеят нишови пазари.

На фона на стотиците истории за неспирен поход на млади хора от провинцията към София или направо към чужбина, тази на братята Михаил и Христо Гърдевски изглежда като куриоз. Двамата са съответно само на 28 и 27 години, но последната мисъл, която преминава през главите им, е да бягат от родното им Габрово, а още по-малко - от България. Освен за бърза разходка до централата на Ferrari в Маранело или до следващото издание на световното изложение за автосимулатори в Париж, разбира се. Все пак имат да правят бизнес, и то не с кого да е, а с маркетинг шефовете на луксозната италианска марка. А новите клиенти вече търсят следващия модел на техния продукт.

Това, което двете момчета от занаятчийския град произвеждат, са шасита и седалки за автосимулатори с марката "Арсийт". Да, почти както тези в игралните зали, в които всички сме ходили като ученици - на екрана върви рали игра, в която виртуални коли се състезават, а играчът седи на спортна седалка, каквато има в рали автомобил, и управлява с волан и скорости возилото. Заводът на тяхната компания "Арсийт" в Габрово изготвя автентичните седалки и металните шасита, на които се окачват педалите и воланът, както и стойки за мониторите. Само че освен по аркадните центрове на моловете можете да намерите някои от техните модели в автосалоните на марки като Ferrari, Lamborghini, Audi, Porsche и Bentley. А по маркетингови събития, като например откриването на телевизия "Скай Спорт Ф-1" са ги изпозлвали и много автомобилни състезатели, сред които и пилотите от Формула-1 – Ромен Грожан, Даниел Рикардо и Жан Ерик Верн. Като много успешни истории и тази има своето скромно начало, две години преди гореспоменатия маркетингов директор на италианската суперкола да ги покани в офиса си.

От 0 до 60 патента за три години

Идеята се заражда през зимата на 2011 г., когато братовчед им, рали пилот, си купува волан за симулатори, за да може да тренира на компютърни симулации през зимата, когато не е на пистата. На братовчедите му Христо и Михаил им хрумва да "допълнят" усещането за истинско шофиране, като конструират цял симулатор - изработват метална рамка, на която се закачат воланът, педалите и екранът, а "шофьорът" сяда върху автомобилна седалка. Вдъхновени от реалистичното усещане, двамата се разравят в интернет и откриват, че за тези "неща" има пазари - онлайн състезателните игри се играят от милиони души по цял свят, а огромна част от тях имат желанието (и възможността да си позволят) по-реалистично усещане. След като успешно създават и продават още няколко прототипа, братята - подкрепени от родителите си, които имат свои бизнес в производството на детайли за мебелната индустрия - рискуват и купуват първата машина за работа с композитни материали, която им позволява сами да изработват спортните седалки. През 2012 и 2013 г. успяват да разраснат бизнеса си в Европа и САЩ, като постоянно патентоват нови модели. По думите им, техните продукти се намират в средния и високия спектър (ценови, както и качествен) на симулаторите - в европейския им магазин един от най-евтините базови модели симулатори е с цена 599 евро, а по-сложните модели достигат до 1200 евро. Стойките за екрани пък могат да достигнат до 550 евро. До момента имат над 60 разработки със защитени интелектуални права.

Първоначалните успехи и позитивните отзиви на клиентите ги вдъхновяват да участват на световното изложение на симулаторите - Mondial de la simulation 2013, където, случайно или не, успяват да пробият далеч над очакванията си. "По тези места ходят хора от автомобилната индустрия", казва Михаил: "Без да се представят, едни хора огледаха симулатора ни и след това казаха на френските ни дистрибутори: "Искаме тези момчета да проектират и сглобят платформа и симулатор в завода ни. В Маранело." Оказва се, че двамата, без да осъзнаят, са впечатлили представители на Ferrari. Останалото е история - в Маранело се срещат с директорите и ръководителите на маркетинг отдела на автокомпанията и подписват договор да оборудват шоурумите на марката с техния модел (5-минутно "кръгче" на подобен автосимулатор струва 15 евро). Брандът "Арсийт" (или "rSeat", както е известен в чужбина) става лесно разпознаваем, следват договори с нови дистрибутори в Щатите, Австралия, Африка и Азия, отварят се три онлайн магазина… Макар и да изглежда бърз, успехът на габровчани далеч не е случаен, а е граден с години натрупан опит, труд… и доза късмет.

Няма лесна рецепта

"От малки работим - каквото можем, помагахме в семейния бизнес, брат ми се учи на графичен дизайн, а аз програмирах", казва Христо. Семейната среда им помага по много начини - първо, опитът на родителите в информационните технологии (и двамата са работили в изчислителния център на града преди 1989 г., майката като програмист, а бащата като хардуерен специалист по поддръжка на компютри) ги подтиква да развият уменията си в тази насока, а и ги запалва по компютрите. "Закърмени сме с компютри, от малки имахме един сглобен с подръчни средства от баща ни "Правец 16", казва Михаил. Но освен с информатика и отдаденост на труда родителите им предават и още едно важно качество - предприемчив дух. "Докато всеки си пазеше работата в най-гладните години, ние със съпруга ми Милко рискувахме добрите си професии, за да започнем първия си бизнес с мебелите", казва майка им Виолета. Още по-ценна е подкрепата, която получават от родителите си в началото. "Това бе семейно начинание от самото начало", казва Михаил: "Без моралната - а и финансова подкрепа на родителите ни нямаше как да започнем".

"Ако моделът не беше проработил, всичко щеше да се стовари на нашия гръб", допълва Христо. Първоначалната инвестиция в скъпите машини излиза над 200 хил. лева - сума, която никоя банка не желае да кредитира, а кандидатстването за финансиране по Европейската програма за подпомагане на малките и средните предприятия не проработва на два пъти. За да поддържат растежа си и да се конкурират с по-големи производители, те реинвестират по-голямата част от печалбата си в нови машини, като целта им е да "затворят" цикъла на производство, като закупят лазер за точно рязане на металните планки. И на всичко отгоре казват, че време за почивка няма. "Ние не сме ходили на море от 18 години", споделят Виолета и Милко. "Случвало ни се е да работим, без да спираме, по 40-50 часа, както стана преди шоуто в Париж през 2013 г.", добавя Христо. Въпреки усилията си момчетата не крият, че и късметът е изиграл своята роля във Франция. Но да бъдеш идеално подготвен, когато късметът те намери, си е уникално умение. А и той не винаги е бил на тяхна страна: "Имахме проблем с доставчика - бяхме направили два модела специално за откриването на новата писта на Формула 1 в САЩ, но симулаторите пристигнаха два дена след откриването", казва Михаил. Друга пропусната възможност са сделки за над 500 хил. евро с клиенти в Русия заради санкциите. Но вместо да се оплакват или да протестират, двамата братя равнодушно приемат, че не могат да променят нищо по този въпрос, затова трябва да се адаптират. А в това те се много добри.

Расте, но не спира с иновациите

"Тъй като продуктът ни е съвместим с всички големи брандове волани, това означава, че на него могат да се играят всякакви компютърни и видео игри независимо от платформата. Collin McRae, GTA Revolution, Race Room, Project CARS, I-Racing, последната от които има 10 млн. абонати, основно от САЩ. "Всеки един от тези хора ни е потенциален клиент", казва Христо. Според него интернет дава огромна перспектива за разрастване на много подобни бизнеси. "Маркетинг, онлайн магазини и разплащания, обслужване на клиентите - всичко може да стане по интернет!", добавя Михаил.

Технологията, която използват, е инфузионно леене на композитни материали под вакуум. Купуват стоманените планки, които са нарязани от външен доставчик, а в завода огъват планките, леят седалките, шият и тапицират продукта. "Можем да напълним ТИР с 60-70 симулатора и 50 стойки за монитори за около 10 дена. Ще стигнат до крайния потребител за още пет", казва Михаил.

Нещо, което прави силно впечатление при разговора с двамата габровчани, е тяхната пълна отдаденост към нуждите на потребителя. "Най-важното е клиентът винаги да остава доволен от продукта, защото за всеки 1000 доволни е нужно само един да се оплаче, за да разруши граденото с месеци впечатление", казва Михаил. "Хубавият дизайн създава имидж, а той продава. На клиента са му нужни три минути да реши дали да си купи продукта, след това не можеш да го върнеш", твърди брат му.

Освен това си личи вниманието и към най-малките детайли - Михаил разказва с подробности как по желание на една от автокомпаниите са започнали да предлагат шаситата в определена гама, съответстваща на цветовете, в които се произвеждат истинските автомобили. "Някои хора пък възприемат симулатора като мебел и той трябва да е издържан така, че да пасва на различни интериори", допълва той. Брат му пък разказва за напълно регулируемите механизми, които правят настройката на седалките, телевизорите и педалите лесно като детска игра.

Габровско качество, като за "Ферари"

Момчетата не се оплакват от бизнес средата у нас, но и са пестеливи с похвалите. Плоският данък ги устройва идеално - Михаил казва, че едва ли биха успели да започнат подобно производство в Западна Европа, защото огромна част от печалбата би отишла за данъци. "В момента България е идеално позиционирана между Европа и Китай - който иска по-качествена изработка, се обръща към нас, защото предлагаме много по-добри продукти на цена, сравнима с китайската." Според тях с централното си разположение, техническото училище и спокойната бизнес среда Габрово е идеално място да развиват производството си. В началото за тях работят трийсетина души, но след като са закупили машините, са намалили щата си. "Имаме проблеми с намирането на квалифициран персонал, но най-добрите остават и лека-полека изграждаме стабилен екип около семейството си. Но се стараем да можем да боравим с всеки инструмент, да можем да вършим всяка част от работата", казват братята. И имат причина да са внимателни - в подобен иновативен бизнес, произвеждащ скъпи и сложни за производство стоки, кражбите на интелектуална собственост не са изключени. "Най-сериозния ни конкурент - холандска фирма, която произвежда в Китай - се опита да копира дизайните ни, но първото нещо, което правим още преди да ги обявим, е да ги защитим", разказва Христо.

Успехът на габровската фамилия се е градил с години, стои на стабилните основи на фамилните бизнеси, а експериментаторският и предприемчив дух на Гърдевски със сигурност са помогнали. Примерът им доказва, че в интернет ерата, където нишовите пазари са по-достъпни от всякога, ако си наистина добър и произвеждаш конкурентоспособен продукт на световно ниво, успехът е само на няколко обиколки разстояние.

В Габровската фабрика се извършва цялата дейност по сглобяването на симулаторите - от металообработката до тапицирането
Фотограф: Капитал
Михаил (вляво) и Христо Гърдевски пред завода в Маранело
Фотограф: Арсийт
Състезателният пилот от Формула-1 Даниел Рикардо изпробва симулатора на "Арсийт"
Фотограф: Арсийт
Симулаторите на фирмата могат да бъдат открити във фирмените магазини на Ferrari
Фотограф: Арсийт
На изложение в Манила
Фотограф: Арсийт
Финансови показатели на компанията
Бизнес моделът на семейната габровска фирма "Арсийт" показва, че с правилния микс от умения, предприемчивост и адаптивност български брандове могат да завладеят нишови пазари.

На фона на стотиците истории за неспирен поход на млади хора от провинцията към София или направо към чужбина, тази на братята Михаил и Христо Гърдевски изглежда като куриоз. Двамата са съответно само на 28 и 27 години, но последната мисъл, която преминава през главите им, е да бягат от родното им Габрово, а още по-малко - от България. Освен за бърза разходка до централата на Ferrari в Маранело или до следващото издание на световното изложение за автосимулатори в Париж, разбира се. Все пак имат да правят бизнес, и то не с кого да е, а с маркетинг шефовете на луксозната италианска марка. А новите клиенти вече търсят следващия модел на техния продукт.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

14 коментара
  • 1
    dow_jones avatar :-|
    dow_jones

    Поредната успешна фирма и продукт в сфера, където държавата и идея си няма, че съществува и може да се меси в нея...

    Публикувано през m.capital.bg

  • 2
    bosev.asen avatar :-P
    bosev.asen

    БРАВО! Това вече е НОВИНА!

  • 3
    pen4o avatar :-|
    Daniel Ivanov

    Страхотни!

  • 4
    stamata avatar :-|
    stamata

    ПОЖЕЛАВАМ ВСЕКИ ДЕН ПО ЕДНА ТАКАВА НОВИНА.УСПЕХ

  • 5
    cinik avatar :-|
    cinik

    "Момчетата не се оплакват от бизнес средата у нас, но и са пестеливи с похвалите. Плоският данък ги устройва идеално - Михаил казва, че едва ли биха успели да започнат подобно производство в Западна Европа, защото огромна част от печалбата би отишла за данъци."

    >>>> От БСП явно са чули тази работа, защото в деня, в който излезна статията, са внесли законопроект за отмяна на плоския данък. Промърморвайки "само гърч за тия очилати чикиджийчета с лаптопи и таблети!"

  • 6
    ssh34368102 avatar :-?
    роджър

    До коментар [#5] от "cinik":

    +++
    По-скоро логиката им е - щом няма ние вече да печелим, за какво ни е плосък данък ;)

  • 7
    cinik avatar :-|
    cinik

    До коментар [#6] от "роджър":

    Така е, комунистите са майстори на подривните действия

  • 8
    Slick avatar :-|
    Slick

    Успех, пичове, не се отказвайте. Клиентите ви ще го оценят.

    Публикувано през m.capital.bg

  • 9
    nikolavj avatar :-|
    Никола Йорданов

    Габрово едно време е било "българския Манчестър"

  • 10
    simval avatar :-|
    simval

    Който иска, търси начин.
    Който не иска, намира оправдания.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK