Трима предприемачи в триизмерния свят
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Трима предприемачи в триизмерния свят

Стан Парталев и Цвета-Мария Парталева показват как действа професионалният скенер

Трима предприемачи в триизмерния свят

Бизнесът им е интернет платформа, която събира готови за разпечатване 3D модели

Константин Николов
9029 прочитания

Стан Парталев и Цвета-Мария Парталева показват как действа професионалният скенер

© НАДЕЖДА ЧИПЕВА


Една сутрин си пиете кафе заедно с английската закуска и тъкмо да поръсите бърканите яйца и бум... счупвате солницата. Няма проблем, вместо да купувате нова, просто сваляте дизайнерски модел от интернет и сами я създавате на домашния си 3D принтер. Бъдещето на триизмерния печат предвижда производството в домашни условия на далеч по-сложни предмети и структури от една обикновена солница. Именно на това залагат и българските предприемачи от Threeding, която създаде онлайн пазар за всякакви триизмерни модели, който да свърже дизайнерите с потребителите.

От Ню Йорк през музея към дизайнерите

Threeding е създадена от студентите в Художествената академия Стан Парталев и Цвета-Мария Парталева и софтуерния специалист Филип Филипов. Грабнала ги статия в сп. Economist, че триизмерният печат ще бъде Третата индустриална революция. Братът и сестрата стигнали до идеята за компанията, когато били в Ню Йорк на уъркшоп на производителя на 3D принтери MakerBot и се запознали с огромните възможности, които предоставя технологията. Постепенно стигнали до идеята да направят двустранна онлайн платформа. От едната страна са потребителите, които свалят модел и го принтират. От другата пък са дизайнерите, които качват своите проекти в сайта и сами определят цената. Threeding е посредник и печели от комисиона за всяка сделка - процентът е 8.5. Бизнесът оперира през базираната в София компания "Тридинг".

Както всяко начало, и това на Threeding е трудно. За да дойдат потребителите и дизайнерите, е нужен някакъв стартов брой модели. С първоначалния си собствен капитал купуват два професионални скенера Artec - един за малки детайли и предмети, друг - за големи, който може да сканира хора, скулптури и др. "3D моделите не са като двуизмерните: не можеш да снимаш и да принтираш. Започнахме да сканираме различни неща, за да се обучаваме", казва Стан. Постепенно достигат и до български музеи. Регионалният исторически музей във Варна и този в Перник им разрешават да сканират изложените римски, тракийски и други експонати. Така потребителите вече могат да имат в дома си копия на известни древни артефакти. Процент от продажбите отиват за самите институции.

След като създават първоначалната база, започват да идват и дизайнерите. Проектите са най-различни: голяма част са изкуство и дизайнерски предмети като скулптури и бижута, други са практични. Thrееding вече е добре познат в средите на триизмерния печат и е една от популярните глобални онлайн платформи.

Бизнес измерението

Създателите на компанията казват, че са искали да се занимават с нещо, чрез което да не са зависими от българската държава и българския пазар, който така или иначе е малък. Според тях интернет дава достъп до милиарди потенциални клиенти.

Именно тук е ролята на Филип Филипов, чиято компания Whiz има голям опит в различни онлайн проекти. Той и екипът му са правили сайтове и приложения за компании като Първа инвестиционна банка, "Зора", "Мосю Бриколаж, "Синоптик.бг" и др. Така те изграждат сайта като пазарна платформа (marketplace) от типа на eBay. Създават и мобилни приложения за Android и iOS.

Всъщност, макар и да не са производител, от Threeding предлагат и триизмерен печат. През сайта потребителите могат направо да си купят готов модел, като сами избират от какъв материал и цвят да бъде направен той. Цената е посочена до тази на самия модел, а поръчката става чрез подизпълнител, който има мощности в Сан Франциско и Париж и от тях доставя до различни части на света. Третият източник на приходи за компанията е 3D принтиране по поръчка на клиента.

За да може подобна платформа за продажби да постигне успех, е нужно съдържание, което да генерира приходи. В момента на www.threeding.com има над 3300 модела. Регистрираните потребители пък са над 3400 от над 150 държави. Компанията има продажби вече и в България. От Threeding твърдят, че са наясно, че технологията тепърва ще се развива и все още не е навлязла в домовете на обикновените потребители. "Съвсем скоро някой от големите производители като HP или Samsung ще навлезе в масовия сегмент и искаме да сме подготвени за това", казват от компанията.

Създателите на Threeding казват, че засега основната им цел не е да трупат приходи, а да създадат домино ефект и да привлекат още дизайнери и потребители. Според тях растежът на глобалния пазар в момента е около 50% и с навлизането на голям производител на принтери той ще скочи в пъти. По официални данни на различни производители по света в момента има около 250 - 350 хил. 3D принтери. По-голямата част от тях не са в крайни потребители, а в институции. В момента компанията търси утвърден инвеститор, като създателите й признават, че не се нуждаят толкова от ново финансиране, колкото от ноу-хау и съвети как да се разрастват.

Конкуренцията

В момента има още няколко платформи като Thrеeding, които набират популярност. Най-известната е базираната в Ню Йорк Shapeways, чиято концепция е малко по-различна. Тя не предлага 3D модели, които потребителят сам да принтира, а само възможността клиентът да качи свой проект и фирмата да му печата в някои от 50-те си индустриални триизмерни принтери в Куинс, Ню Йорк. При последното си набиране на капитал фирмата привлече инвестиция от 30 млн. долара.

Платформата Thingiverse пък е собственост на производителя на принтери MakerBot и предлага само безплатни модели, които са дело на потребители. Друг бързо растящ играч е литовската CGTrader.com, която вече получи финансиране от фонда Intel Capital - част от гиганта Intel Сorp. Анализаторската компания Canalys очаква пазарът на триизмерен печат, включващ принтери, материали и услуги да надмине 16 млрд. долара през 2018 г. В Threeding се надяват да са една от компаниите, които да се възползват от тази вълна.

Една сутрин си пиете кафе заедно с английската закуска и тъкмо да поръсите бърканите яйца и бум... счупвате солницата. Няма проблем, вместо да купувате нова, просто сваляте дизайнерски модел от интернет и сами я създавате на домашния си 3D принтер. Бъдещето на триизмерния печат предвижда производството в домашни условия на далеч по-сложни предмети и структури от една обикновена солница. Именно на това залагат и българските предприемачи от Threeding, която създаде онлайн пазар за всякакви триизмерни модели, който да свърже дизайнерите с потребителите.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    virakocha avatar :-|
    EU defender

    Браво на младежите. Третата индустриална революция идва мощно и големия губещ ще бъде Китай. Печелившите - потребителите в САЩ и Европа.

  • 2
    pxz33434952 avatar :-|
    pxz33434952

    Браво!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.