С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
5 4 ное 2015, 17:16, 14194 прочитания

Може ли латексът да бъде иновативен продукт

Българският стартъп Creō, който произвежда иновативна боя, получи второ финансиране от акселератора Eleven

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Целта на компанията е да набере 200 хил. евро за бъдещето си развитие
Двойно увеличение на продажбите от юли насам и начало на оборудване на собствена фабрика в Русе. Това е равносметката на българския стартъп Creō от създаването му през май тази година. Компанията разработва, произвежда и продава иновативна боя, която позволява на всяка стена да се пише с маркер и после да се трие с гъба. Наскоро Creō получиха второ финансиране от акселератора Eleven, което е поне двойно по-голямо от първото в размер на 25 хил. евро през май. Сега компанията води преговори и с други фондове и инвестиционни ангели, а целта й е да набере 200 хил. евро за по-нататъшното си развитие.

Tabula rasa


Учителите все още не гледат с добро око на послания по стените в класните стаи. Съвсем друга е ситуацията в иновативните компании, особено в ИТ сектора, където се пише много и мястото никога не стига. Продуктът на Елена Николова и екипа ѝ дава заявка да реши този проблем. Creō е боя, която след нанасянето й позволява всяка гладка повърхност да се използва като дъска за писане с маркер. Произвежда се в много различни цветове, включително и прозрачна, може да бъде дори и матова. Противно на първоначалните очаквания на екипа продуктът да се наложи в училища и детски градини Creo е най-търсена за офис пространства.


Досега с Creō са боядисани над 800 кв.м в едни от най-големите бизнес сгради в България, където наематели са компании като Telerik, VMware, SAP, Skrill и Fox. Все още са съсредоточени в София, тъй като се опитват да предлагат и услугата боядисване. Скоро обаче смятат да обхванат и други големи градове - Бургас, Варна и Пловдив, където усилено се строят бизнес сгради. По данни от последния анализ на Forton започнатите или планирани офис сгради до 2018 г. са с обща площ 450 хил. кв.м. "Ако успеем да хванем 1-2% от всички новостроящи се офис сгради от висок клас, ще имаме повече от достатъчно работа", смята Николова. Тъкмо многото потенциални корпоративни клиенти са накарали Creō на този етап да не гледа към чуждите пазари и да се концентрира в България.

Какво, къде и как

Боята засега може да се поръча на сайта на компанията. Там се избират цвят и количество, като разфасовките са от два, пет и десет литра. Доскоро Creō сами се ангажират и с боядисването, но смятат все повече да се преориентират към продукт, който клиентите сами да нанасят, и поради това боята ще идва в комплект с всички нужни материали. В момента се работи и върху създаването на електронен магазин, който да улесни пазаруването. А в дългосрочен план компанията предвижда да открие и физически магазин, където да акцентира на срещи с клиенти и демонстрация на продукта.



Боята се произвежда в малка фабрика в Русе, като от Creō планират в близките месеци да закупят две машини, с които капацитетът ще се увеличи значително. С новото оборудване фирмата ще може да произвежда до два тона боя месечно. Машините ще са дългосрочна инвестиция, а за купуването им Creo ще кандидатства по европрограмата за конкурентоспособност.

Прекрояването на идеята


Идеята за вълшебната боя хрумва на Елена, Искрен Митев и Ясен Русев през лятото на 2013, когато са на предприемаческа академия в САЩ. Там е представен сходен продукт на компанията IdeaPaint, която продава в 50 страни и прави обороти по 100 млн. долара годишно. Отначало започват да търсят начин да позиционират продукта на американската фирма на българския пазар, бързо обаче решават да създадат свой такъв. "Много ни помогна това, че при боите не са налага патент на рецептата. Всеки химик в света може да разработи поне 15 различни формули и ефектът да е същият", разказва Николова.

До осъществяване на замисъла се стига в началото на тази година, когато предприемчивото трио среща Манол Новаков, технолог с дългогодишен опит в бранша и създаването на бои. Така четиримата решават да разработят продукта и от тогава Новаков постоянно работи върху подобряването на формулата. През май Creō получава 25 хил. евро финансиране от Eleven срещу 8% от акциите на компанията и
развитието й се задвижва на бързи обороти. До края на септември вече има 60 клиента, а в средата на предишния месец акселераторът им потвърждава второ финансиране. Точният размер на инвестицията от Creō засега се въздържат да съобщят, тъй като все още водят преговори и с други инвеститори, но потвърждават, че тя ще е над два пъти по-голяма от първата.

Прохождащата компания си е поставила за цел да привлече общо 200 хил. евро за развитие на продукта, увеличение на персонала и проучване на възможностите за стъпване на  международните пазари. Плановете за развитие на Creō са колкото смели, толкова и реалистични. За следващата година Николова има амбицията иновативната боя да покрие 5 хил. кв.м в офиси в България и оборотът на компанията да достигне около 250 хил. лв.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Производители на светове Производители на светове

Българската компания за виртуална реалност ZenArt разработва различни сюжети, включващи истински и легендарни места

29 ное 2019, 3539 прочитания

Общо 6% от българите са започнали бизнес през 2018 г., половината в търговията 1 Общо 6% от българите са започнали бизнес през 2018 г., половината в търговията

Предприемаческата активност в страната се повишава, но остава сред най-ниските в света, показва изследването на GEM

27 ное 2019, 2354 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Предприемач" Затваряне
Измери, за да продадеш

Основателят на "Метрило" Мъри Иванов избира София пред Сан Франсиско за поредния си бизнес - софтуер за анализ на онлайн магазини

Още от Капитал
Производители на светове

Българската компания за виртуална реалност ZenArt разработва различни сюжети, включващи истински и легендарни места

Никос Статопулос: Възможно е Vivacom да се превърне в регионален хъб на бизнеса ни

Какви са плановете на избрания за купувач на най-големия български телеком, според CEO-то на BC Partners, мажоритарен акционер в United Group

Винаги с Америка, винаги с Русия

Посещението на Бойко Борисов в САЩ показа как правителството разбира баланса между Вашингтон и Москва

Нов кмет, нова такса смет

Една от основателните причини за ръста на местните данъци и такси е увеличената цена за депониране, кои са другите

Ново място: Little Bird Place

Галерията е посветена на взаимовръзките между природата и изкуството

Кино: "Един дъждовен ден в Ню Йорк"

Уди Алън с джазова комедия за съвременното лицемерие

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10