С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
5 4 ное 2015, 17:16, 13003 прочитания

Може ли латексът да бъде иновативен продукт

Българският стартъп Creō, който произвежда иновативна боя, получи второ финансиране от акселератора Eleven

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Целта на компанията е да набере 200 хил. евро за бъдещето си развитие
Двойно увеличение на продажбите от юли насам и начало на оборудване на собствена фабрика в Русе. Това е равносметката на българския стартъп Creō от създаването му през май тази година. Компанията разработва, произвежда и продава иновативна боя, която позволява на всяка стена да се пише с маркер и после да се трие с гъба. Наскоро Creō получиха второ финансиране от акселератора Eleven, което е поне двойно по-голямо от първото в размер на 25 хил. евро през май. Сега компанията води преговори и с други фондове и инвестиционни ангели, а целта й е да набере 200 хил. евро за по-нататъшното си развитие.

Tabula rasa


Учителите все още не гледат с добро око на послания по стените в класните стаи. Съвсем друга е ситуацията в иновативните компании, особено в ИТ сектора, където се пише много и мястото никога не стига. Продуктът на Елена Николова и екипа ѝ дава заявка да реши този проблем. Creō е боя, която след нанасянето й позволява всяка гладка повърхност да се използва като дъска за писане с маркер. Произвежда се в много различни цветове, включително и прозрачна, може да бъде дори и матова. Противно на първоначалните очаквания на екипа продуктът да се наложи в училища и детски градини Creo е най-търсена за офис пространства.


Досега с Creō са боядисани над 800 кв.м в едни от най-големите бизнес сгради в България, където наематели са компании като Telerik, VMware, SAP, Skrill и Fox. Все още са съсредоточени в София, тъй като се опитват да предлагат и услугата боядисване. Скоро обаче смятат да обхванат и други големи градове - Бургас, Варна и Пловдив, където усилено се строят бизнес сгради. По данни от последния анализ на Forton започнатите или планирани офис сгради до 2018 г. са с обща площ 450 хил. кв.м. "Ако успеем да хванем 1-2% от всички новостроящи се офис сгради от висок клас, ще имаме повече от достатъчно работа", смята Николова. Тъкмо многото потенциални корпоративни клиенти са накарали Creō на този етап да не гледа към чуждите пазари и да се концентрира в България.

Какво, къде и как

Боята засега може да се поръча на сайта на компанията. Там се избират цвят и количество, като разфасовките са от два, пет и десет литра. Доскоро Creō сами се ангажират и с боядисването, но смятат все повече да се преориентират към продукт, който клиентите сами да нанасят, и поради това боята ще идва в комплект с всички нужни материали. В момента се работи и върху създаването на електронен магазин, който да улесни пазаруването. А в дългосрочен план компанията предвижда да открие и физически магазин, където да акцентира на срещи с клиенти и демонстрация на продукта.



Боята се произвежда в малка фабрика в Русе, като от Creō планират в близките месеци да закупят две машини, с които капацитетът ще се увеличи значително. С новото оборудване фирмата ще може да произвежда до два тона боя месечно. Машините ще са дългосрочна инвестиция, а за купуването им Creo ще кандидатства по европрограмата за конкурентоспособност.

Прекрояването на идеята


Идеята за вълшебната боя хрумва на Елена, Искрен Митев и Ясен Русев през лятото на 2013, когато са на предприемаческа академия в САЩ. Там е представен сходен продукт на компанията IdeaPaint, която продава в 50 страни и прави обороти по 100 млн. долара годишно. Отначало започват да търсят начин да позиционират продукта на американската фирма на българския пазар, бързо обаче решават да създадат свой такъв. "Много ни помогна това, че при боите не са налага патент на рецептата. Всеки химик в света може да разработи поне 15 различни формули и ефектът да е същият", разказва Николова.

До осъществяване на замисъла се стига в началото на тази година, когато предприемчивото трио среща Манол Новаков, технолог с дългогодишен опит в бранша и създаването на бои. Така четиримата решават да разработят продукта и от тогава Новаков постоянно работи върху подобряването на формулата. През май Creō получава 25 хил. евро финансиране от Eleven срещу 8% от акциите на компанията и
развитието й се задвижва на бързи обороти. До края на септември вече има 60 клиента, а в средата на предишния месец акселераторът им потвърждава второ финансиране. Точният размер на инвестицията от Creō засега се въздържат да съобщят, тъй като все още водят преговори и с други инвеститори, но потвърждават, че тя ще е над два пъти по-голяма от първата.

Прохождащата компания си е поставила за цел да привлече общо 200 хил. евро за развитие на продукта, увеличение на персонала и проучване на възможностите за стъпване на  международните пазари. Плановете за развитие на Creō са колкото смели, толкова и реалистични. За следващата година Николова има амбицията иновативната боя да покрие 5 хил. кв.м в офиси в България и оборотът на компанията да достигне около 250 хил. лв.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Златният партньор на компаниите Златният партньор на компаниите

За девет години "Некст консулт" успя да привлече над 200 клиента, с които работи по стотици проекти

13 дек 2018, 1604 прочитания

Как се прави меден бизнес 2 Как се прави меден бизнес

Основаната през 2016 г. от Петко Симеонов компания за биомед Bulgarian Organic Foods продава основно навън и гледа към създаване на собствен бранд

7 дек 2018, 6094 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Предприемаческа програма изпраща 70 европейци в САЩ

Двама българи бяха стипендианти на Young Transatlantic Innovation Leaders Initiative през 2018 г.

Стажове, стипендии, конкурси (19 – 25 ноември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Във Франция всеки студент има възможност да покаже на какво е способен

Филипа Тенева, завършила докторантура във Франция, разказва за впечатленията и опита си от френската образователна система

Университетът в Тулон, Франция

Марина Малчева разказва за магистратурата по дигитална комуникация и преживяванията си във френския университет

Мениджърът на бъдещето управлява чувствата, емоциите и мотивацията на хората

Хесус Вега, консултант и бивш управляващ директор на Zara-Inditex, лектор в HR and Leadership Forum

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Предприемач" Затваряне
Измери, за да продадеш

Основателят на "Метрило" Мъри Иванов избира София пред Сан Франсиско за поредния си бизнес - софтуер за анализ на онлайн магазини

Беднякът милиардер

Твърденията на прокуратурата, че Баневи са изпрали един милиард, не издържат елементарна проверка

Демонстрацията "Иванчева"

Отмяната на отменения арест на бившият кмет на "Младост" показва истинското лице на специализираното правосъдие

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

Индексите на борсата започнаха седмицата с ръст

"Стара планина холд" реализира най-голям ръст след съобщението за дивидент

Tuesday, I'm in Love

Как Quiz Night Show създаде разрастващо се общество от ентусиасти в киното, музиката и литературата чрез състезанията си

Книга: "Малка история на философията"

Найджъл Уорбъртън запазва лаконичния си стил, за да въведе по разбираем начин читателите дори в най-оплетените философски школи

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 50

Капитал

Брой 50 // 15.12.2018 Прочетете
Капитал PRO, Топ 5 от "Капитал": Темите, които можете да прочетете само тук

Емисия

СЕДМИЧНИКЪТ // 15.12.2018 Прочетете