Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
2 8 ное 2015, 17:27, 11053 прочитания

Измери, за да продадеш

Основателят на "Метрило" Мъри Иванов избира София пред Сан Франсиско за поредния си бизнес - софтуер за анализ на онлайн магазини

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
През лятото започна събирането на кандидатури за участие в конкурса "Най-добра българска фирма", организиран от Първа инвестиционна банка (Fibank), който цели да насочи обществения интерес към предприемачеството.

Тазгодишното четвърто издание събира заявки за участие до 18 октомври. Победителите се избират в няколко категории: "Средни и големи фирми", "Микро- и малки фирми", "Стартираща фирма", както и новата категория "Проектно финансиране на бизнес таланти". Жури оценява участниците, които се конкурират на база финансови показатели като нетна печалба, възвращаемост на капитала, сума на активите, размер на краткосрочните и дългосрочните заеми. За да участват в конкурса, фирмите трябва да са основани с български капитал, да имат български мениджмънт и да налагат български бранд на пазара. Сайтът на конкурса naidobrafirma.bg предоставя възможност на посетителите да гласуват за тяхната компания фаворит, а кандидатът с най-много гласове ще спечели в категорията "Награда на публиката". Крайният срок за гласуването на публиката е 5 ноември.


4
корпоративни истории ще разкаже "Капитал Daily" през следващите седмици. Те са на компании, които са кандидатствали в конкурса "Най-добра българска фирма" и са подбрани от редакцията. В предишни броеве вече описахме бизнеса на "Сладоледена фабрика" - Велико Търново, IT компанията "Скейл фокус", производителя на носии "Мели - М" - Пловдив, платформата за професионално почистване "Доместина" и строителната "Фамоза 7".


Въпросът пред всеки е-търговец е има ли начин да продава и печели повече, а едно софтуерно решение, създадено от български предприемач, завърнал се от Силициевата долина, опитва да намери отговор. Metrilo на Мъри Иванов следи в реално време всичко, което се става в онлайн магазина, анализира клиентите, поведението им и съдейства да се върнат обратно, ако са спрели да купуват. Целта на инструмента е да оптимизира целия процес така, че повече посещения да завършват с продажби. Софтуерът вече се ползва от 100 компании в 25 държави, сред които и екзотични пазари като Монголия, Индия и Австралия, но основните са в САЩ и Европа.

Опитът от Силициевата долина


Metrilo се ражда през пролетта на 2014 г. малко след като Мариан Иванов се връща от шестгодишен престой в Силициевата долина и с няколко проекта зад гърба си. Още на 16 години, когато е ученик в Пловдив с компютър, взет на бартер, Иванов започва първия си бизнес - малка агенция за уеб дизайн. После, почти по случайност, отивайки на гости в САЩ, се запознава с интересни хора и решава да остане.



През 2011 г. Иванов е в Сан Франциско и заедно със свой приятел от Южна Корея основава компанията Redeemr. Целта й - да анализира данните в социалните мрежи с цел маркетинг. "Големите компании още не бяха кракнали Facebook през 2011 г., затова и печелехме доста добре", разказва Иванов. До преименуването си на PostRocket компанията им получава 250 хил. долара финансиране от различни фондове, а след това още 610 хил. долара.

След като излиза от PostRocket, около година Мъри Иванов работи за маркетинг компанията Viroo, чиито клиенти са IBM и Samsung. Там Иванов се занимава с разпространение на видеореклами и генериране на трафик. Бизнесът обаче му става скучен, а калифорнийският живот му омръзва, разказва Иванов. И това го връща обратно в България в края на 2013 г.

С идея в България


Идвайки в София, Иванов вече знае, че иска да се занимава с анализ на данни за бизнеса, след като установява, че те не се използват достатъчно рационално. Не му отнема много време, преди да се насочи към електронната търговия, където според него проблемите са еднотипни и не е трудно да се създаде решение, приложимо за всеки онлайн магазин. Някъде в промеждутъка от три месеца между връщането си и създаването на Metrilo Иванов среща Петър Илиев, един от основателите на Grabo. Двамата започват проекта като съдружници, като и досега Иванов държи мажоритарния дял в "Метрило" - 55.7%. Освен Илиев в компанията има още два съдружника - инвестиционните фондове Eleven и Launchub, с дялове от 8.3 и 5.8%, показват данни в търговския регистър. Това е първата компания, която получава финансиране и от двата фонда. От "Метрило" се обръщат към тях, след като екипът вижда, че в проекта има потенциал, но 10 хил. евро собствен капитал няма да са достатъчни, за да се развият. "Разбрахме, че трябва да инвестираме 7-8 месеца усилена работа в продукта, за което ще ни трябват хора, а на тях - заплати", обяснява Иванов. Тогава компанията още няма клиенти.

Първото финансиране от Eleven и Launchub е за 50 хил. евро и идва през пролетта на 2014 г. Отначало идеята на Иванов е софтуерът освен да проследява продажбите и да систематизира клиентите според продуктите, които купуват и това дали се връщат, да дава и насоки как да подобрят интерфейса на сайтовете си, така че да е по-лесен и удобен за потребителите. Например, ако от данните на Metrilo може да се проследи, че голяма част от купувачите спират до стъпката за плащане, екипът да съветва собствениците на сайта да променят вида или начина на разплащане.

Не след дълго обаче благодарение на десет души, които през август и септември 2014 г. ползват софтуера безплатно и пробно, компанията се преориентира. "Осъзнахме, че предприемачите не гледат на сайтовете си като на продукт, а като на инфраструктура, и за тях единственото важно е да следят как се движи бизнесът", обяснява Иванов смяната на курса на компанията. През есента на 2014 г. "Метрило" се съсредоточава изцяло върху анализа на бизнес данни. "Ако трябваше да се направи графика на растежа на клиентите, тя щеше да е равна докъм октомври 2014 г. и само нагоре с 15-20% увеличение на месец след това", описва Иванов отражението на смяната в стратегията. През пролетта на 2015 г. "Метрило" получи второ финансиране, този път само от Еleven, от 50 хил. евро.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Мартин Ангелов, "Колелиния": Не очакваме големи промени Мартин Ангелов, "Колелиния": Не очакваме големи промени

Съоснователят компанията производител на велосипедите Halfbike пред "Капитал"

3 апр 2020, 1409 прочитания

Михаил Николов и Йонко Дяков, 11 Meats: Производството ни спадна с около 70% заради затворените хотели и ресторанти Михаил Николов и Йонко Дяков, 11 Meats: Производството ни спадна с около 70% заради затворените хотели и ресторанти

Производителите на меса по технологията за вакуумно готвене sous-vide ("су вид") пред "Капитал"

3 апр 2020, 1506 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Предприемач" Затваряне
Пет български стартъпа стигнаха финала на SAP Startery

Общо 30 компании със социална насоченост от Централна и Източна Европа ще се борят за финансиране

Още от Капитал
Тяхната първа криза

Финтех компаниите са изправени пред нови предизвикателства заради COVID-19 и първия им сблъсък с икономически проблеми

Къде изчезна златото

Затварянето на ключови рафинерии и липсата на транспорт почти блокират пазара на физическия благороден метал

Може ли България да надбяга вируса

България използва времето, спечелено от социалната изолация, за минимални подобрения в здравната система и планира да въведе софтуер за следене на заразени и нарушители на карантини. Засиленото тестване все още не се случва

Икономика след пандемията

Ясно е, че светът влиза в рецесия, но сега бизнесът трябва се готви за новата нормалност след нея

Всички в кухнята

Как да пазаруваме, какво да готвим и откъде да черпим кулинарно вдъхновение

20 въпроса: Енчо Керязов

През март "Колибри" издаде първата му биография – "Обичай смело"

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10