Българският социален стартъп Listen Up е финалист в SAP Startery
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Българският социален стартъп Listen Up е финалист в SAP Startery

Кирил Славов от Listen Up презентира проекта на фондация "Заслушай се" на езика на жестовете

Българският социален стартъп Listen Up е финалист в SAP Startery

Идеята на компанията събра най-много гласове от аудиторията на състезанието по социално предприемачество Startery, домакинствано от SAP

Александра Козбунарова
8836 прочитания

Кирил Славов от Listen Up презентира проекта на фондация "Заслушай се" на езика на жестовете

© АНЕЛИЯ НИКОЛОВА


До финала достигна още една българска компания - CHAWBY.

Три от десет проекта за бизнес със социална насоченост отся журито на финала на конкурса Startery на 13 ноември в литературен клуб "Перото". До финала достигнаха два български стартъпа. Първият е  CHAWBY - платформа, която обединява активни граждани, общински институции и бизнеса, за да работят заедно по проекти за подобряване на средата в собствените им райони. Другият проект Listen Up цели интеграция на нечуващи чрез специално приложение. Listen Up получиха най-висока оценка от публиката, с което ще получат тренировъчна програма по предприемачество в Берлин и възможност да кандидатстват за по-нататъшно финансиране.

Превод в ефир

Listen Up е инициатива на фондация "Заслушай се" да се внедри софтуер за превод на аудиоинформация в езика на жестовете или текстове и формат, с което да се улесни интеграцията на хора със слухови увреждания в ежедневието. Най-големият фокус на екипа е върху училищата и университетите, където двама от основателите - Кирил Славов и Ашод Дерандон, виждат сериозна нужда от подобна платформа. Идеята им е да могат в реално време чрез приложението си да посредничат в комуникацията между нечуващи и институции.

Конкретно от фондацията са започнали внедряане на софтуерната платформа, използвайки инсталирано приложение на смарт устройство и облачни услуги, с която ще бъде възможен жестов превод в ефир чрез тристранна видеовръзка между глух потребител, жестов преводач и чуващ потребител. "Ще има и тип "говор-към-текст" с помощта на специализирани хардуерни и софтуерни приложения и съдействие на редактор зад кадър", обясни за "Капитал Daily" Дерандонян.

Екипът всъщност не измисля нова платформа, а ще адаптира на български и интегрира вече съществуваща такава. В бъдеще смятат да генерират приходи от публични и частни организации, които искат да осигурят на своите потребители с увреден слух равен достъп. По думите на Дерандонян интерес има от Столична община, някои банки, телекоми и висши учебни заведения. На този етап Listen Up търсят финансиране между 100 и 300 хил. евро за първите шест месеца, с което да започнат да разпространяват продукта. По-нататък идеята им е да предлагат и абонаментни пакети за институциите - най-вече учебните заведения, стана ясно по време на презентацията пред журито на Startery. Listen Up e финалист и на инициативата "Промяната" за социално предприемачество на фондация Reach for Change, допълва Дерандонян.

Другите участници в инициативата

В ежегодното състезание, организирано от технологичната компания SAP, германската неправителствена организация Social Impact и предприемаческата мрежа Ashoka, взеха участие общо 70 екипа от Централна и Източна Европа, от които бяха селектирани 30 перспективни идеи. В течение на последната седмица от инициативата компаниите участваха в различни работилници, менторски диалози и нетуъркинг срещи в София, които имаха за цел да им помогнат да доразвият идеята си. Ден преди финала бяха обявени десетте финалиста - две компании от България, три от Румъния и по един от Полша, Словакия, Словения и Унгария.

Идеите на финала бяха от платформа за интегриране на настоящи затворници на пазара на труда, като се използва законовата рамка, че техният труд е по-ниско заплатен, през платформа за свързване и обмен на вещи между майки до консултантска дейност за напасване на бизнеса към хора с увреждания.

На първите две места след селекция на журито се наредиха румънската I donate my brithday  и словенската Post Apocaliptical Quest. Идеите зад двата предприемачески проекта са коренно различни един от друг. I donate my brithday e краудфъндинг платформа за дарения. Идеята е да бъдат заменени често неподходящите подаръци за рожден ден с дарение в полза на родители, които нямат възможност да изпратят децата си на детска градина. Екипът на Post Apocaliptical Quest пък подема инициативата да превърне изоставени и неподдържани градски пространства или стари индустриални зони в поле за интерактивни игри и място за креативни дейности.

С бизнес насоченост

В голямата си част идеите в състезанието бяха повече социални инициативи, отколкото реални бизнес модели. Полската компания Integration беше обаче сред участниците, които се отличиха с предприемачески замисъл. Integration използва нишата с пет милиона хора с увреждания в Полша като пазар и помага на компании да напаснат бизнесите си към тези потребители. Чрез одит на достъпността на сгради, електронни платформи и обучение на персонал компанията помага на фирмите във Варшава да оптимизират дейността си за различни клиенти. А цените за консултантските им услуги са според размера на проекта - за оценка на по-големи обекти - около 2 хил. евро, за по-малки магазини - приблизително 600 евро. Integration вече има реални клиенти и развитие, като наскоро техен клиенти е бил търговски обект на Samsung, разказаха от компанията по време на представянето си на Startery.

До финала достигна още една българска компания - CHAWBY.

Три от десет проекта за бизнес със социална насоченост отся журито на финала на конкурса Startery на 13 ноември в литературен клуб "Перото". До финала достигнаха два български стартъпа. Първият е  CHAWBY - платформа, която обединява активни граждани, общински институции и бизнеса, за да работят заедно по проекти за подобряване на средата в собствените им райони. Другият проект Listen Up цели интеграция на нечуващи чрез специално приложение. Listen Up получиха най-висока оценка от публиката, с което ще получат тренировъчна програма по предприемачество в Берлин и възможност да кандидатстват за по-нататъшно финансиране.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK