Препоръчано от Опра
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Препоръчано от Опра

Добавката е натурална, а една капсула се равнява на полезните бактерии от 10 кофички кисело мляко, без в нея да има лактоза

Препоръчано от Опра

Български пробиотик влезе в топ листа от продукти на водещата, а скоро може да се продава и във втората най-голяма американска верига аптеки

21123 прочитания

Добавката е натурална, а една капсула се равнява на полезните бактерии от 10 кофички кисело мляко, без в нея да има лактоза

© НАДЕЖДА ЧИПЕВА


Цялото производство на добавката се осъществява от българската компания Genesis и сред бъдещите планове са те да разширят производствения капацитет.

След като стана най-продаваната и скъпа европейска хранителна добавка в Ню Йорк (40 щатски долара) - разработеният в страната Proviotic е и първият български продукт, който влезе в списъка на препоръчани стоки от тв водещата и една от най-богатите жени в САЩ Опра Уинфри. Това не е американският медиен дебют на добавката - тя вече беше препоръчана и от The Wall Street Journal.

Сега българският екип очаква Proviotic да заеме мястото си на рафтовете в 3500 аптеки в цяла Америка, след като премине дългите процедури на проверка на веригата CVS. Това вероятно ще е първата стока made in BG, която ще се продава в обектите на милиардната компания. Зад тези новини стои продуктът - натурална добавка, която в една капсула носи полезните бактерии от 10 кофички кисело мляко, без обаче в нея да има каквато и да било следа от лактоза, соя и алергени.

Наука без маркетинг

Американският пазар безспорно е конкурентен. Това естествено важи и за нишата на хранителните добавки, където българският пробиотик се изправя срещу над 100 себеподобни. За разлика от всички тях, вместо да инвестира главно в маркетинг на продукта, Proviotic залага на науката, като изследва и доказва качествата на бактерията Lactobacillus bulgaricus, която е основата на добавката. В случая с Proviotic става въпрос за един от около 300-те щама на лактобактерията, който има изцяло растителен произход – получен от цветовете на високопланинско кокиче и отглеждан не в млечна среда, а изцяло в растителни сокове. С помощта на специалисти от България и съвместните усилия на българската фирма "Генезис лаборатории" (работещи под бранда Genesis), която има патент върху щамове от бактерията и произвежда добавката, учените от Медицинския университет – София, и Българската академия на науките проучванията на свойствата на щама са доказани и след това потвърдени от лабораторията на Harvard Medical School. "Заради доказания ефект на добавката Proviotic беше една от трите пробиотични компании (от общо 2000), която участва в Конференцията на педиатрите във Вашингтон", разказва Кирил Петков, акционер в "Провиотик". Петков е завършил Harvard Business School, основател и преподавател е в Центъра за икономически стратегии и конкурентоспособност към Софийския университет, който пък е връзката към Харвардския институт за икономически стратегии и конкурентоспособност, управляван от проф. Майкъл Портър. Освен преподавател Кирил Петков е и сериен предприемач.

Да те посочи звезда

Продуктът на Петков още от самото му начало преди година и половина има силен старт. Популярността на добавката в Манхатън започва, когато американската компания за биофрешове Juice press започва да я използва, за да предотврати появата на вредни бактерии в тях. Биопродуктите без пестициди, храните за вегани и вегетарианци са изключително търсени в САЩ. За запазването им обаче е необходима бактерия с растителен произход, която да вирее във фрешове и да няма досег с мляко, соя или глутен. Тук идва ролята на Proviotic, който се добавя в соковете. Продуктът става популярен не само сред нюйоркчаните, но и сред моделите и знаменитостите в града, често последователи на веганството. След това се родила идеята и за пробиотик, специално разработен за вегани и вегетарианци. Добавката също следва бързата популярност на соковете.

Така стигаме до декември, когато Опра Уинфри получава продукта като подарък от своя приятелка и решава да го сподели с читателите на месечното си списание O, The Oprah Magazine. Списъкът с препоръчани от звездата продукти или т.нар. O List е известен с това, че повишава в пъти продажбите на стоките, описани в него (виж карето). За разлика от други компании, които се опитват да влязат в листата на звездата, като й изпращат продукта си, създателите на Proviotic не са правили никакви усилия да бъде препоръчан там. Продуктът е първият от България сред селектираните от Опра и е единствената добавка в нейния списък. "Списанието излезе в петък (04.12) и оттогава определено онлайн продажбите ни се качиха", разказва Петков. Въпреки това компанията все още не е усетила напълно очаквания засилен интерес и поръчки, защото абонатите на лайфстайл списанието поетапно ще го получават през декември. "След публикацията за Proviotic във вестника The Wall Street Journal продажбите се качиха още същия ден, докато след препоръката в списанието на Опра очаквам това да се случва през целия месец. По коледните празници също прогнозираме доста голямо търсене, тъй като тогава и хората имат повече време да четат списания", разказа Петков. 

"Растем бързо и ако всичко върви добре, се надяваме продажбите през 2016 г. да се увеличат около пет пъти", разказва Кирил Петков, акционер в "Провиотик".
Фотограф: Надежда Чипева

От Манхатън до Южна Корея

След старта през май миналата година в Ню Йорк, който е и най-големият пазар на българската добавка, тя вече се продава и в трите големи града в Калифорния - Сан Франциско, Лос Анджелис и Сан Диего. За Ню Йорк фирмата произвежда около 120 кг на месец от пробиотика само за соковете Juice press, а отделно между 3000 и 5000 бутилки от добавката. Почти същото количество от добавката се произвежда и за Калифорния, където все още няма силен партньор като Juice press. "Отворихме в цяла Канада от Ванкувър до Торонто, продаваме се и в Лондон, а скоро и в Швейцария", посочва Петков. Proviotic се предлага и в България. Тук цената за опаковка с 10 капсули е 15 лв. Потенциални пазари пред Proviotic са и Южна Корея, Япония, Испания и Германия. "Планираме да се разширим и на Балканите. Пазарите тук не са големи, но не iа много трудни за нас", обясни предприемачът.

Общо продажбите на продукта тази година са за около 1 млн. долара.

Клиентът гигант

Голяма възможност пред компанията е и потенциалното влизане на продукта в аптеките на 103 млрд. доларовата компания CVS. "Подписахме договор за 3500 аптеки в САЩ, но в момента минаваме много голямa проверка от тях, за да може до месец март да сме официално техни партньори", разказа Петков. Ако успее да влезе във втората най-голяма верига в Америка, компанията очаква да продава поне по 18 000 бутилки от добавката на месец. Пробиотикът ще се продава под марка на CVS.

"Растем бързо и ако всичко върви добре, се надяваме продажбите през 2016 г. да се увеличат около пет пъти", посочва Петков. Това ще се дължи главно на нарасналия брой локации, тъй като от самото начало компанията има много високи продажби на магазин.

Лечебен тест

Цялото производство на добавката се осъществява от българската компания Genesis и сред бъдещите планове са те да разширят производствения капацитет. "Сред амбициите ни в научен аспект са да направим още проучвания в Харвард", посочва Петков. Компанията ще проведе със съдействието на директора на микробиологията в Харвард човешки изпитания за бактерията Helicobacter pylori. Целта е да се докаже, че щамът на българската лактобактерия унищожава причинителя на стомашна язва. Екипът вече е провел в по-малки размери изследването в столичната ИСУЛ. Заедно с един от най-добрите професори в Харвард по вагинално здраве - българката д-р Фичорова, екипът ще тества бактерията и за влиянието й в тази област. "Надяваме се през 2016 г. да завършим тези две проучвания като целта ни е да поставим добавката на ниво възможност на лекуване на съществуващи проблеми. Тъй като в момента американският регулатор на храните и лекарствата не разрешава да използваш думата "излекувам" без тези изследвания", разказа Петков.

 

Ефектът Опра

За пръв път български продукт влиза в списъка на "препоръчаните неща" от Опра Уинфри в едноименното месечно списание. Звездата публикува в специална секция - O List (от англ. Списъкът на Опра) продукти за които смята, че заслужават вниманието на читателите й. След като стоките им са били публикувани в списъка, бизнесите обикновено усещат силен ръст в трафика на уебсайтовете и посещения на магазините им. Един от многото, но показателни примери е компанията Marie Belle Hot Chocolate, чийто приходи са пораснали от 1 млн. долара до 5 млн. долара след публикацията за тях в O, The Oprah Magazine.
Цялото производство на добавката се осъществява от българската компания Genesis и сред бъдещите планове са те да разширят производствения капацитет.

След като стана най-продаваната и скъпа европейска хранителна добавка в Ню Йорк (40 щатски долара) - разработеният в страната Proviotic е и първият български продукт, който влезе в списъка на препоръчани стоки от тв водещата и една от най-богатите жени в САЩ Опра Уинфри. Това не е американският медиен дебют на добавката - тя вече беше препоръчана и от The Wall Street Journal.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

4 коментара
  • 1
    karen_walker avatar :-|
    karen_walker

    На техния официален сайт, продуктът е представен с "европейски корени" и между другото е вмъкнато за някаква страна "северно от Гърция". И толкова за българската връзка. В България се тупаме по гърдите колко сме велики, на като излезем навън гледаме да се асоциираме минимум с България.

    Публикувано през m.capital.bg

  • 2
    malakai avatar :-|
    Malakai

    Аз на сайта поне на четири места видях да се споменава името на страната. Има и истински снимки от България (а не то Колорадски планини).

    Пък уви Гърция е по-известна от България по света и на "умните" американци предполагам е добре да се започне от далече :)

  • 3
    pipon avatar :-|
    pipon

    Браво ! Имате потенциал ,пожелаваме успех ! Продуктът ви е напълно реален , а не някаква псевдо измислица .

  • jordani

    До коментар [#1] от "karen_walker":

    Недей хейти толкова де...

    http://www.proviotic.com/#transparent&european
    Описан си е точно с произход от България, а както споменаха по-горе за да не бъркат зрителите на Опра държавата България с квартала Бруклин им е дадена географска отправка Гърция.

    Продукта бил представен с европейски корени - така де, какви да са ? Азиатски ли ?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK