С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
4 11 дек 2015, 15:59, 20326 прочитания

Препоръчано от Опра

Български пробиотик влезе в топ листа от продукти на водещата, а скоро може да се продава и във втората най-голяма американска верига аптеки

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Цялото производство на добавката се осъществява от българската компания Genesis и сред бъдещите планове са те да разширят производствения капацитет.
След като стана най-продаваната и скъпа европейска хранителна добавка в Ню Йорк (40 щатски долара) - разработеният в страната Proviotic е и първият български продукт, който влезе в списъка на препоръчани стоки от тв водещата и една от най-богатите жени в САЩ Опра Уинфри. Това не е американският медиен дебют на добавката - тя вече беше препоръчана и от The Wall Street Journal.
Сега българският екип очаква Proviotic да заеме мястото си на рафтовете в 3500 аптеки в цяла Америка, след като премине дългите процедури на проверка на веригата CVS. Това вероятно ще е първата стока made in BG, която ще се продава в обектите на милиардната компания. Зад тези новини стои продуктът - натурална добавка, която в една капсула носи полезните бактерии от 10 кофички кисело мляко, без обаче в нея да има каквато и да било следа от лактоза, соя и алергени.

Наука без маркетинг


Американският пазар безспорно е конкурентен. Това естествено важи и за нишата на хранителните добавки, където българският пробиотик се изправя срещу над 100 себеподобни. За разлика от всички тях, вместо да инвестира главно в маркетинг на продукта, Proviotic залага на науката, като изследва и доказва качествата на бактерията Lactobacillus bulgaricus, която е основата на добавката. В случая с Proviotic става въпрос за един от около 300-те щама на лактобактерията, който има изцяло растителен произход – получен от цветовете на високопланинско кокиче и отглеждан не в млечна среда, а изцяло в растителни сокове. С помощта на специалисти от България и съвместните усилия на българската фирма "Генезис лаборатории" (работещи под бранда Genesis), която има патент върху щамове от бактерията и произвежда добавката, учените от Медицинския университет – София, и Българската академия на науките проучванията на свойствата на щама са доказани и след това потвърдени от лабораторията на Harvard Medical School. "Заради доказания ефект на добавката Proviotic беше една от трите пробиотични компании (от общо 2000), която участва в Конференцията на педиатрите във Вашингтон", разказва Кирил Петков, акционер в "Провиотик". Петков е завършил Harvard Business School, основател и преподавател е в Центъра за икономически стратегии и конкурентоспособност към Софийския университет, който пък е връзката към Харвардския институт за икономически стратегии и конкурентоспособност, управляван от проф. Майкъл Портър. Освен преподавател Кирил Петков е и сериен предприемач.

Да те посочи звезда

Продуктът на Петков още от самото му начало преди година и половина има силен старт. Популярността на добавката в Манхатън започва, когато американската компания за биофрешове Juice press започва да я използва, за да предотврати появата на вредни бактерии в тях. Биопродуктите без пестициди, храните за вегани и вегетарианци са изключително търсени в САЩ. За запазването им обаче е необходима бактерия с растителен произход, която да вирее във фрешове и да няма досег с мляко, соя или глутен. Тук идва ролята на Proviotic, който се добавя в соковете. Продуктът става популярен не само сред нюйоркчаните, но и сред моделите и знаменитостите в града, често последователи на веганството. След това се родила идеята и за пробиотик, специално разработен за вегани и вегетарианци. Добавката също следва бързата популярност на соковете.



Така стигаме до декември, когато Опра Уинфри получава продукта като подарък от своя приятелка и решава да го сподели с читателите на месечното си списание O, The Oprah Magazine. Списъкът с препоръчани от звездата продукти или т.нар. O List е известен с това, че повишава в пъти продажбите на стоките, описани в него (виж карето). За разлика от други компании, които се опитват да влязат в листата на звездата, като й изпращат продукта си, създателите на Proviotic не са правили никакви усилия да бъде препоръчан там. Продуктът е първият от България сред селектираните от Опра и е единствената добавка в нейния списък. "Списанието излезе в петък (04.12) и оттогава определено онлайн продажбите ни се качиха", разказва Петков. Въпреки това компанията все още не е усетила напълно очаквания засилен интерес и поръчки, защото абонатите на лайфстайл списанието поетапно ще го получават през декември. "След публикацията за Proviotic във вестника The Wall Street Journal продажбите се качиха още същия ден, докато след препоръката в списанието на Опра очаквам това да се случва през целия месец. По коледните празници също прогнозираме доста голямо търсене, тъй като тогава и хората имат повече време да четат списания", разказа Петков. 
"Растем бързо и ако всичко върви добре, се надяваме продажбите през 2016 г. да се увеличат около пет пъти", разказва Кирил Петков, акционер в "Провиотик".

Фотограф: Надежда Чипева

От Манхатън до Южна Корея

След старта през май миналата година в Ню Йорк, който е и най-големият пазар на българската добавка, тя вече се продава и в трите големи града в Калифорния - Сан Франциско, Лос Анджелис и Сан Диего. За Ню Йорк фирмата произвежда около 120 кг на месец от пробиотика само за соковете Juice press, а отделно между 3000 и 5000 бутилки от добавката. Почти същото количество от добавката се произвежда и за Калифорния, където все още няма силен партньор като Juice press. "Отворихме в цяла Канада от Ванкувър до Торонто, продаваме се и в Лондон, а скоро и в Швейцария", посочва Петков. Proviotic се предлага и в България. Тук цената за опаковка с 10 капсули е 15 лв. Потенциални пазари пред Proviotic са и Южна Корея, Япония, Испания и Германия. "Планираме да се разширим и на Балканите. Пазарите тук не са големи, но не iа много трудни за нас", обясни предприемачът.
Общо продажбите на продукта тази година са за около 1 млн. долара.

Клиентът гигант

Голяма възможност пред компанията е и потенциалното влизане на продукта в аптеките на 103 млрд. доларовата компания CVS. "Подписахме договор за 3500 аптеки в САЩ, но в момента минаваме много голямa проверка от тях, за да може до месец март да сме официално техни партньори", разказа Петков. Ако успее да влезе във втората най-голяма верига в Америка, компанията очаква да продава поне по 18 000 бутилки от добавката на месец. Пробиотикът ще се продава под марка на CVS.
"Растем бързо и ако всичко върви добре, се надяваме продажбите през 2016 г. да се увеличат около пет пъти", посочва Петков. Това ще се дължи главно на нарасналия брой локации, тъй като от самото начало компанията има много високи продажби на магазин.

Лечебен тест

Цялото производство на добавката се осъществява от българската компания Genesis и сред бъдещите планове са те да разширят производствения капацитет. "Сред амбициите ни в научен аспект са да направим още проучвания в Харвард", посочва Петков. Компанията ще проведе със съдействието на директора на микробиологията в Харвард човешки изпитания за бактерията Helicobacter pylori. Целта е да се докаже, че щамът на българската лактобактерия унищожава причинителя на стомашна язва. Екипът вече е провел в по-малки размери изследването в столичната ИСУЛ. Заедно с един от най-добрите професори в Харвард по вагинално здраве - българката д-р Фичорова, екипът ще тества бактерията и за влиянието й в тази област. "Надяваме се през 2016 г. да завършим тези две проучвания като целта ни е да поставим добавката на ниво възможност на лекуване на съществуващи проблеми. Тъй като в момента американският регулатор на храните и лекарствата не разрешава да използваш думата "излекувам" без тези изследвания", разказа Петков.
 
Ефектът Опра

За пръв път български продукт влиза в списъка на "препоръчаните неща" от Опра Уинфри в едноименното месечно списание. Звездата публикува в специална секция - O List (от англ. Списъкът на Опра) продукти за които смята, че заслужават вниманието на читателите й. След като стоките им са били публикувани в списъка, бизнесите обикновено усещат силен ръст в трафика на уебсайтовете и посещения на магазините им. Един от многото, но показателни примери е компанията Marie Belle Hot Chocolate, чийто приходи са пораснали от 1 млн. долара до 5 млн. долара след публикацията за тях в O, The Oprah Magazine.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Красота по поръчка Красота по поръчка

Габриела Палавеева-Роджерс създава мобилното приложение GoBeauty, което свързва потребители и козметици на свободна практика

21 фев 2020, 2895 прочитания

Предпочитанията и перспективите за заетост на младите се разминават Предпочитанията и перспективите за заетост на младите се разминават

Проучване на ОИСР показва, че трудовите ресурси се използват неефективно

21 фев 2020, 1534 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Предприемач" Затваряне
Speedinvest: Инвестираме в мотивирани екипи с дългосрочни идеи

Аветрийският фонд инвестира до 500 хил. евро срещу миноритарен дял

Още от Капитал
10 мита за еврото

Не, цените няма да се вдигат, курсът на лева няма да се променя и още няколко отговора на най-популярните заблуди за влизането в еврозоната

Нов цигарен връх

Rothmans е на път да стане най-търсената марка на пазара

Да се учиш да можеш да се отучиш

Главният изпълнителен директор на "А1 България" Александър Димитров пред "Капитал"

Руско-турската прокси война* може да ескалира

Турският президент Ердоган е на път да атакува директно армията на Башар Асад. Това ще има непредвидими последствия

"Мишу", анимационният филм за отговорността ни към природата

Това е вторият филм на Вера Траянова и Милен Витанов, селектиран за участие на "Берлинале"

Нова книга: "Математика на живот и смърт" от Кит Йейтс

Истории за ключовата роля на математиката от съдебната зала до медицината и изборите ни в живота

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10