От австралийски поръчки към IT продукти от България
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

От австралийски поръчки към IT продукти от България

След 15 години в компании като Microsoft, HP, Fujitsu Technology Solutions Димитър Каданов (вляво) се присъедини като управител в екипа на Ради Атанасов (вдясно) през 2015 г.

От австралийски поръчки към IT продукти от България

Българската софтуерна OneBit Software интегрира и разработва решения на базата на Microsoft продукти и е в топ 20 на световните компании в областта си

Юлиян Арнаудов, Александра Козбунарова
12888 прочитания

След 15 години в компании като Microsoft, HP, Fujitsu Technology Solutions Димитър Каданов (вляво) се присъедини като управител в екипа на Ради Атанасов (вдясно) през 2015 г.

© АНЕЛИЯ НИКОЛОВА


Историите на българи, които са работели и живели в чужбина, но в един момент са решили да се върнат в страната и да започнат собствен бизнес, са десетки. Основаната от Ради Атанасов "Уанбит софтуер" (OneBit Software) е от IT сектора и има двигател от Австралия. Дружеството е в топ 20 на софтуерните компании в световен мащаб, които се занимават с интеграция и развитие на технологията SharePoint (бизнес платформа на Microsoft - виж карето) според подреждането на американското издание CIOReview. Ради Атанасов основава компанията през 2011 г. и отначало започва с консултантска дейност главно за австралийския пазар, където е живял и работил. Четири години по-късно софийската компания разработва третия си собствен продукт и обучава екипа си от 20 служители на технологии, които са малко познати на местния пазар. Работи за няколко международни клиента и обмисля представителства в чужбина.

Началото в България

Ради Атанасов разполага със силни компетенции в технологията SharePoint. Той е един от около стоте специалисти в света, които са получили престижния сертификат на Microsoft Certified Master and Architect: SharePoint и единственият такъв в България. Затова, когато се връща през 2010 г. от Австралия, Атанасов заварва един неразвит в това отношение пазар, в който обаче вижда огромен потенциал в бъдеще. Затова решава да основе OneBit Software, фирма, която отначало работи като интегратор и консултант по специфичната технология на Microsoft.

"Глобалният пазар за SharePoint е много развит и динамичен, а България е 3-5 години назад и като се върнах, знаех точно как ще се случат нещата", обяснява Атанасов.

Още през първата година, когато екипът е от едва четирима специалисти, компанията изработва няколко проекта. За 2011 г. приходите й са 74 хил. лв., но по-голямата част от реалния оборот всъщност е в австралийското дружество на Ради Атанасов. Тогава проектите на компанията също са основно в Австралия, където собственикът има контакти от времето, когато е живял и следвал в страната.

През следващите години бизнесът на OneBit Software се разраства – 2012 г. екипът се състои вече от осем специалисти, а днес те са вече около 20. За разлика от първите си стъпки в сектора, когато основно Атанасов и другите му трима служители продават основно технологичната си експертиза и са по-скоро консултанти, скоро се оформя концепцията за разработка на собствени продукти.

"Втората година беше основополагаща за ръст. Започнахме да се замисляме за собствени продукти и предлагане на услуги", обяснява Атанасов. Така през 2013 г. OneBit пуска първия си продукт за анкети, който е базиран на SharePoint. Година по-късно идва и вторият, а в момента работят върху третия и четвъртия.

Плановете са фокусът на бизнеса им да се измества все повече в посока собствени разработки. Все още делът от подобен бизнес е малък, като за миналата година той съставлява едва 5% от приходите, които тогава са достигнали почти 2 млн. лв. За 2016 г. компанията предвижда 15% приход от собствени разработки, а догодина очакванията са те да достигнат една четвърт от постъпленията. За развитието на самостоятелни продукти ще бъдат инвестирани 400 хил. лева, обяснява управителят на фирмата Димитър Каданов. Наскоро компанията обяви, че е създала нов екип от специалисти в облачните технологии.

Бизнесът на OneBit Software е ориентиран основно към външни пазари, макар да не липсват и български клиенти като "Мобилтел", където интегрират решения заедно с Microsoft, "ВМ Финанс груп" и стартиращата компания Property Club. Международните проекти са по-интересни за компанията и благодарение на местни партньорства в Дания, Германия, Англия и САЩ Атанасов се развива и на тези пазари. "Започваме първи стъпки към представителства в други държави", обяснява Каданов. 

В Океания и отвъд

Корените на българската фирма всъщност са извън страната. OneBit започва в Австралия покрай личните контакти на Атанасов. Отначало заработва с няколко едри австралийски фирми – например телекомa Telstra, като българското дружество прави проект за 190 хил. евро, продължил девет месеца. Благодарение на това фирмата натрупа добър капитал, обяснява Атанасов.

Следващият голям проект е за ATS – австралийска компания в електроенергийната индустрия. Тя печели държавен договор за тестове на електрически устройства на училищата в цяла Австралия, а OneBit Software разработва базата им данни, която приема всички справки от устройствата, прави анализи. След това за същата компания правят и система, благодарение на която от таблет се тестват бушони. "Мащабът е огромен – само една поръчка е за стотици милиони устройства, които трябва да се тестват", обяснява Атанасов. Следователно и данните, с които се оперира, са в големи количества. До момента проектите с ATS, с които Атанасов работи още преди раждането на OneBit, са на обща стойност над 600 хил. евро. През 2012-2013 г. OneBit внедрява решение и в една австралийска община. Компанията има и други интересни проекти за големи международни компании - за датската Maersk, където изграждат интранет с вътрешна новинарска система, базирана на SharePoint, за около 150 хил. евро. В Англия пък екипът на Атанасов разработва решения за компании нa имотния пазар. Пример за такава е Golden Gates Housing Trust, където са направили информационни портали, през които потребителите да преглеждат всичките си документи, да подават сигнали, да се проверяват сметки.

Сред международните клиенти на компанията е и Coca Cola Hellenic, за които OneBit разработват решения за управление на различни процеси и отдели - от човешки ресурси, през продажби до счетоводство. OneBit работят още за National Australia Bank, Barclays Bank, Министерството на отбраната на Австралия, Australia & New Zealand Bank и други.

Какво е SharePoint

Това е технология на Microsoft, която помага на бизнеса да създава собствени сайтове, както и да съхранява, организира, подрежда и споделя различна информация от всякакви устройства. Единственото, което е необходимо за достъп, е устройство с интернет браузър. Софтуерният гигант предлага няколко различни услуги, включително и облачни, които да допълнят възможностите на SharePoint. Обикновено този продукт се ползва от големи департаменти на корпорации или на средни предприятия за създаването на информационни сайтове за вътрешно ползване от служителите. Доста често елементи от SharePoint се интегрират в традиционните ERP, CRM и BI системи на компаниите.

Историите на българи, които са работели и живели в чужбина, но в един момент са решили да се върнат в страната и да започнат собствен бизнес, са десетки. Основаната от Ради Атанасов "Уанбит софтуер" (OneBit Software) е от IT сектора и има двигател от Австралия. Дружеството е в топ 20 на софтуерните компании в световен мащаб, които се занимават с интеграция и развитие на технологията SharePoint (бизнес платформа на Microsoft - виж карето) според подреждането на американското издание CIOReview. Ради Атанасов основава компанията през 2011 г. и отначало започва с консултантска дейност главно за австралийския пазар, където е живял и работил. Четири години по-късно софийската компания разработва третия си собствен продукт и обучава екипа си от 20 служители на технологии, които са малко познати на местния пазар. Работи за няколко международни клиента и обмисля представителства в чужбина.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK