Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
8 май 2016, 17:27, 5877 прочитания

Целта ни е да се разраснем в страните от Централна и Източна Европа

Анета Михалкович, изпълнителен директор на компанията за професионално почистване на домове "Доместина" в Полша, пред "Капитал Daily"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
От началото на годината българската стартираща компания "Доместина" разрасна бизнеса си и на полския пазар. Тя предлага професионално почистване на домовете, а клиентите могат да си поръчат услугата през онлайн платформата на фирмата. Мажоритарни собственици на "Доместина" са Владислав Симов и Николай Казмин, а управлението на бизнеса във Варшава поема Анета Михалкович. Тя е работила в продължение на 5 години за Google, където е отговаряла за продажбите и обслужването на клиенти за пазарите на малки и средни предприятия в Италия и Испания. Преди това има сериозен опит в сферата на банките и застраховането, работейки за компании като Citibank и Zurich Insurance. Как повлиява Goolge на усета й за бизнес и какво следва оттук нататък за "Доместина", разказва Анета Михалкович.

Как се развива онлайн търговията в Полша и какви проблеми среща в момента?
- Онлайн търговията в Полша се развива изключително силно. Хората са склонни да използват новите технологии (early adopters - бел. ред.), те обожават да пазаруват онлайн както продукти, така и услуги. Точно поради тази причина "Доместина" пасва идеално на техните нагласи. Това е така от сравнително дълго време. Макар че имахме известни проблеми с интернет връзката в Полша, правителството инвестира в разрешаването им, за да осигури интернет на всяко домакинство. Резултатът е, че повече от 60% от домакинствата имат достъп до бърз интернет. Това не са само младите хора, но и тези на средна възраст.


Политическите промени, които настъпиха в Полша в края на миналата година, отразиха ли се на онлайн търговията и нагласата на хората?
- Ние сме силна нация, която е устояла на много агресивни икономически трансформации, говоря най-вече за комунистическия режим. Не се страхувам, че макроикономическата система в Полша или манталитетът ни ще се променят драстично след идването на власт на новото правителство. Това, от което се притеснявам, е, че може би ще пострадаме от някои турбуленции тази и следващата година, защото правителството започна нови програми, включващи много държавни фондове, които се опитва да създаде. След всичко преживяно обаче нацията ни успява да поддържа идентичността си – ние сме изследователи и изобретатели. Вече сме в мрежата на международната търговия, а в модерната икономика, особено ще се отнася до онлайн търговията, не е толкова лесно да я разрушиш.

Имахме няколко несигурни момента, когато правителството се опита да забрани всякакъв вид търговия по време на почивните дни. Това би могло донякъде да се отрази на полските компании, но международните огромни бизнеси няма начин да спрат да работят през уикендите. Това беше някакъв опит, който очевидно не проработи и вече не съществува.

Какво е да работиш в гигант като Google и как решихте след него да станете част от екипа на "Доместина"?
- Когато веднъж си работил в Google, никога не напускаш Google. Компанията е уникална от гледна точка на това, че кара хората в нея да гледат на бизнеса и на възможностите, които им се откриват, по по-различен начин, оформя манталитета и вижданията ти за бъдещите перспективи и промени. Не е лесно да намериш правилното работно място, след като си бил в Google, защото знаеш, че то трябва да бъде задължително иновативно, свързано с технологиите и да се опитва да променя пазара. Екипът на "Доместина" отговори на всички тези изисквания. Казах им, че вярвам и в услугата, и в ценностите, които предлагат.



Има ли в Полша ниша и поле за развитие на услугата, която предлагате, и как се развива тя?
- "Доместина" прави всичко като по учебник - наема домашни помощници на трудов договор, а клиентът има дори допълнителна застраховка, която включва защита на частната му собственост. Определено има силна нужда от подобна услуга. Икономиката на Полша се развива, потреблението също, новите технологии се внедряват и всичко това кара хората да очакват висококачествено изпълнение на услугите, които им се предлагат. Освен това статистиката показва, че поляците са сред нациите в Европа, които работят най-много часове. Това означава, че ако искаш да имаш добър стандарт на живот, трябва да ти се предоставят и добри услуги. Затова и моето мнение е, че чрез "Доместина" ние не предлагаме услуга за почистване, а свободно време за нашите клиенти. В големите градове има изключително много хора, които работят усилено и имат нужда от свободно време. Ние им го предоставяме и подобряваме начина им на живот – това е нашето мото и цел. В Полша работим от февруари и до момента сме обработили повече от 500 посещения. Близо 60% от всичките ни клиенти са избрали месечния абонамент. Дори в началото да използват пробно услугата ни веднъж, често след това си я поръчват регулярно.

А имате ли конкуренти на пазара в Полша?
- Не бих казала. Има някои компании, които предлагат същата услуга, но не наемат домашните помощници на трудов договор. Те са или на непълен работен ден, или с некоректни условия, или дори на черния пазар. Затова според мен нямаме преки конкуренти, правим всичко по правилата, чрез технология и бизнесът ни има възможности да се разраства.

Какъв е профилът на домашните помощници, които работят за вас, и срещате ли проблеми с наемането на персонал?
- Близо 80% от домашните помощници, които работят в "Доместина", имат висше образование, а 50% от тях говорят поне един чужд език. Правя всичко възможно, за да ни направя атрактивен работодател и да ги задържа при нас. Казвам им съвсем открито, че ако смятат, че са висококвалифицирани за тази работа, аз ще съм щастлива, ако си намерят по-добре платена професия, която ще ги удовлетворява. В Полша няма много компании, които наемат персонал на трудов договор и на пълен работен ден. Всички дами, които работят при нас, разполагат със социална сигурност и стабилност. Служителите трябва да се възприемат като капитала на една компания и трябва да се ценят. Ако си честен към хората, които работят за теб, и те ще бъдат честни с теб. Винаги съм се стремяла да бъда част от социално отговорен бизнес, при него всички участници печелят по един или друг начин. Това за мен е правилната стратегия за успех.
В момента около 32 дами работят за "Доместина" в Полша. Всеки месец се допитваме до домашните помощници за обратна връзка от работата им в компанията. Понякога те се оплакват от натоварването, защото тази работа в основата си е физическа. В крайна сметка обаче им харесва да работят за "Доместина" и дори я препоръчват на приятелките си. За мен качеството е най-важното и особено като стартираща компания трябва да се вслушваме в мнението на дамите.

Има ли разлика в бизнес модела на компанията в Полша и в България?
- Бизнесът в Полша се базира на същата стратегия като този в България. Искаме да развием услугата, така че, щом моделът е успешен до момента, го прилагаме по същия начин навсякъде. Ние предлагаме услуга, която е сред основните нужди на всеки, и затова, макар че пазарите са различни, използваме един и същ бизнес модел. В Полша манталитетът на хората е може би да бъдат по-директни, когато дават обратна връзка за предоставената им услуга. Поради тази причина казваме на домашните помощници, че от тях зависи какви ще са очакванията и реакциите на клиентите ни за услугата.

Какви са плановете за развитие на бизнеса?
- За момента услугите на "Доместина" са достъпни единствено във Варшава, но имаме планове в близко бъдеще да се разрастнем и в седем от най-големите градове в Полша. Разбира се, това зависи и от успеха на инвестиционните рундове, в които кандидатстваме. България и Полша няма да останат единствените пазари, на които ще предлагаме услугата. Целим да разрастнем компанията и в други държави от Централна и Източна Европа, например Турция.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Предприемачът, който завладя парафина Предприемачът, който завладя парафина

Старозагорската "Евриком" е най-големият производител на восъчни смеси у нас

5 апр 2020, 2632 прочитания

Мартин Ангелов, "Колелиния": Не очакваме големи промени Мартин Ангелов, "Колелиния": Не очакваме големи промени

Съоснователят компанията производител на велосипедите Halfbike пред "Капитал"

3 апр 2020, 2165 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Предприемач" Затваряне
Българска софтуерна компания разраства бизнеса си в САЩ и Великобритания

ERP.BG предлага услуга за цялостно управление на бизнеса

Още от Капитал
В енергетиката всичко върви надолу

Блокирането на икономиката заради COVID-19 доведе до най-драстичния спад в цените на електроенергията и природния газ

Пат в туризма

Хиляди туроператори трябва да върнат на клиенти си суми за провалени почивки, които обаче са предплатени към партньори

Къде изчезна златото

Затварянето на ключови рафинерии и липсата на транспорт почти блокират пазара на физическия благороден метал

Глобалната рецесия изглежда неизбежна

Коронавирусът инфектира както търсенето, така и предлагането по света

Новият живот на електронната книга

Извънредното положение срина традиционния модел на разпространение и книгоиздаването търси нови решения

Всички в кухнята

Как да пазаруваме, какво да готвим и откъде да черпим кулинарно вдъхновение

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10