Аз, продуцентът
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Аз, продуцентът

Аз, продуцентът

19170 прочитания

© Цветелина Белутова


"За мен еднакво важни са идеята за филма и екипът."

"Утре заминавам на лов, както описват работата ми моите приятели", казва Мартичка Божилова, която отива на филмовия пазар за документално кино в Лайпциг. Ще се срещне с инвеститори и представители на телевизии, които трябва да убеди, гледайки ги с честните си сини очи, да инвестират в нейните филми. Или по-скоро филмите, които тя, Борис Мисирков и Георги Богданов представят чрез продуцентската си къща "Агитпроп". Ловен амулет е гривната, която дъщеря й е подарила и я носи за късмет, а с нея винаги са лаптопът и слушалки - "за да им пускам трейлъри, в които ние сме много добри". Силният й коз за утре е документалният филм "Колите, с които нахлухме в капитализма" - за лади, волги, москвичи и други подобни. Той вече е събрал голяма част от финансирането - шест телевизии са го купили "на зелено", но утре ще търси още инвестиции.

Борис Мисирков и Георги Богданов основават "Агитпроп" през 1997 г., когато се занимават предимно с реклама, две години по-късно се появява Мартичка Божилова и им предлага да се впуснат по спиралата - следват успешни 17 години в документалното кино. Тя е завършила право и богословие. Има опит в управлението на клубове и заведение - "Кева" например, до НАТФИЗ. Специализира и в един от водещите европейски кино курсове – EURODOC. От няколко години преподава продуцентство във френската програма Euro Doc и пражкия Institute of Documentary Film.

Нишата

"През 90-те имаше един период, в който се смяташе, че българското игрално кино е умряло. Даже имаше такива заглавия - "Бог да прости българското кино", и затова решихме, че правилната свободна ниша на пазара е документалният филм. А точно тогава имаше и възход на интереса към него в цял свят. "Изисква се и по-малък бюджет", казва Мартичка.

Автор: Цветелина Белутова

Отиват на най-големия pitching форум в Амстердам – "дори не знаехме, че сме попаднали на точното място". След като представят идеята си, седем различни държави веднага финансират "Георги и пеперудите" със 70 000 евро. Именно защото успяват да създадат продукт, който в момента е липсвал на пазара, филмите им се купуват дори от телевизии от Азия и ги гледат милиони хора. Другият ключ към успеха е майсторството - Борис Мисирков и Георги Богданов са изключително добри оператори.

Цената

В киноиндустрията се казва, че след две престижни награди цената на филма се покачва. А техните филми имат множество: "Георги и пеперудите" получи "Сребърен вълк" от международния фестивал за документално кино в Амстердам, "Коридор N8" получи наградата на "Вселенското жури" от Международния филмов фестивал в Берлин и наградата за дебют в документалното кино от Канадския международен фестивал Hot Docs и др. Най-печеливш е филмът им "Татко прави мръсни филми" за българина Стивън Апостолоф - известен в Холивуд режисьор на еротични филми – "инвестирахме много в него, поехме риск, но той се оказа и най-успешен откъм финансова гледна точка. Сексът продава".

Автор: Цветелина Белутова

Винаги реинвестират печалбата си в следващите продукции. Най-големият им разход са заплатите на персонала – седем души постоянен екип, наемането на техниката, хонорарите на актьори, режисьори и технически лица. "Данните във финансовите отчети могат и да подвеждат, защото в киноиндустрията приходите за даден филм се осчетоводяват чак когато филмът излезе, ако в дадена година имаме само продукция, но нито едно завършване на филм, всъщност сме на загуба", казва Мартичка Божилова.

Според нея предприемачеството във филмовия бизнес е като стреляне на сляпо. "Художествените качества са водещи в избора ми в какво да инвестирам, а дали ще изкара пари е абсолютно неясно. Телевизионната продукция е по-измерима - сериалите и реалити форматите могат да се измерят в рекламно време и са прогнозируеми."

Автор: Цветелина Белутова

Финансирането

По време на фестивала So Independent (до 6 ноември) ще бъде премиерата на най-новия им филм "Лятна бригада" – за който средства идват почти изцяло през платформата за crowdfunding Kickstarter – 25 000 долара, той е копродукция между САЩ и България. Другият им механизъм на пакетно финансиране е програмата на Европейския съюз "Творческа Европа", където "Агитпроп" се състезават с най-добрите от Стария континент, но печелят вече два пъти.

Автор: Цветелина Белутова

По принцип бюджетът на един филм зависи от самия филм - колко е сложен, къде се снима, откъде са инвеститорите и какви са техните разходи, колко е известен режисьорът. "Продуцирам филми, които струват 50 хиляди, и такива, които са с бюджет 1 милион." За всеки готов филм имам агент продажби, който го договаря на всички останали територии, които все още не са продадени предварително "на зелено". Брутният приход се разпределя процентно към всички инвеститори.

- Как се прави успешен документален филм?

Не обичам да рискувам излишно. За да започна да снимам, искам да имам поне 70% от финансирането – това означава, че телевизии от различни страни са закупили правата за филма "на зелено". Много е важно да се подбере правилният екип – с тези хора ще прекараме заедно четири години от живота си (толкова продължава снимането на един филм), а толкова е и в момента средната продължителност на европейските бракове. За мен еднакво важни са идеята за филма и екипът. Именно така успяхме да направим първия български сериал, който ще се излъчва по телевизия Arte до година – "Дворците на народите". Вътре се разказва за комунистическата архитектура, включително и НДК, двореца на Чаушеску и др. Филмът има по-голям шанс, когато е на английски – "Любов и инженерство" например, който именно благодарение на това се разпространява в САЩ в Amazon. Ако някой иска сега да навлезе в сектора, му трябва търпение, умения на психоаналитик, реализъм, вкус и чувствителност към това какво иска публиката - и в България, и по света, и винаги готов куфар.

Автор: Цветелина Белутова

- Кои са най-големите трудности?

Да балансирам между всички хора, които участват в продукцията. Понякога може да са сто души, понякога тридесет – това са десетки хора, с които комуникирам постоянно. Всички те трябват да спазват сроковете. Когато убеждавам инвеститорите да ни финансират, аз залагам името си, че ще доведем продукцията до край и навреме. Да се съобразяваме с изискванията на телевизиите също е трудно понякога - "Проблемът с комарите" го купиха в предпродажба Sundance Channel, по това време на Робърт Редфорд, и те искаха филмът от 100 минути да стане 52. Режисьорът Андрей Паунов прехвърли задачата върху мен, така създадох продуцентски американски вариант на същия филм. Имахме договор и нямах избор. Андрей така и не гледа тази версия. Друг път разпространението е спънка, например "Късмет" – филмът за турските сериали все още не е показван по българска телевизия, предполагам, че ги спира силното поляризиране на обществото ни по тази тема.

Фотограф: Цветелина Белутова
"За мен еднакво важни са идеята за филма и екипът."

"Утре заминавам на лов, както описват работата ми моите приятели", казва Мартичка Божилова, която отива на филмовия пазар за документално кино в Лайпциг. Ще се срещне с инвеститори и представители на телевизии, които трябва да убеди, гледайки ги с честните си сини очи, да инвестират в нейните филми. Или по-скоро филмите, които тя, Борис Мисирков и Георги Богданов представят чрез продуцентската си къща "Агитпроп". Ловен амулет е гривната, която дъщеря й е подарила и я носи за късмет, а с нея винаги са лаптопът и слушалки - "за да им пускам трейлъри, в които ние сме много добри". Силният й коз за утре е документалният филм "Колите, с които нахлухме в капитализма" - за лади, волги, москвичи и други подобни. Той вече е събрал голяма част от финансирането - шест телевизии са го купили "на зелено", но утре ще търси още инвестиции.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK