Свеж кръг
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Свеж кръг

Свеж кръг

Юлиан Митов започва от търговия с плодове, прави верига заведения за фрешове и стига до собствено земеделско производство

Мара Георгиева
26455 прочитания

© Цветелина Белутова


"Имам смелостта да сбъркам утре пак. Не търся оправдания в обстоятелствата. Отдавам всеки успех или неуспех на себе си."

Юлиян Митов създава концепцията и първия обект от веригата Fresh Bar преди три години и половина. От 2009 г. той търгува с плодове и зеленчуци, които купува на едро и доставя на търговски вериги и ресторанти. Растящото търсене на здравословни, пресни и чисти храни подтиква Митов да погледне към фрешовете. Така през февруари 2013 г. в мол "София" отваря първият Fresh Bar. Година по-късно обектите са вече шест. Днес са 10, като последният от тях за първи път е извън столицата - в пловдивския мол "Марково тепе". От скоро предлага и франчайз.

Fresh Bar прави опит да затвори кръга от дейности. В цех в Мировяне край София компанията произвежда сама бутилките за фрешовете, както и капачките за тях. В Равно поле обработва 130 декара земя под аренда. Първите произведени 70 тона цвекло ще отидат директно в обектите на веригата. Тази година компанията спечелила за първи път субсидия по земеделската европрограма. Проектът е за около 350 хил. лв., от които 60% са безвъзмездни. "Субсидията не е водеща за нас. Отглеждаме това, което е нужно за нашите заведения, а не тикви например, където прекаленият интерес единствено заради субсидията доведе до сваляне на цената им до 6 ст. за килограм и до изваждането им от списъка на субсидираните култури", коментира Юлиян Митов.

Митов работи през няколко фирми - "Фреш бар България" (приходи от 700 хил. за 2015 г.), "Фреш груп 89" (891 хил. лв.), компанията, която държи правата върху марката, "Фреш бар" (87 хил. лв.) и производителя на бутилките "ЮМ фреш" (191 хил. лв.). Митов е наел финансов консултант, който да помогне за обединяване на фирмите в холдингова структура.

Грешки. В годините компанията затворила някои от обектите. "Допуснахме две основни грешки. Първата е, че си позволихме да наемем обекти при много висок наем, който ни изяждаше главата. А втората са наетите малки като размер помещения, в които не можем да си вършим добре работата. Платили сме си за тези грешки. Но правилото ни е, ако отворим обект, да не го затваряме в продължение на една година дори да не е успешен", коментира Юлиян Митов. Според него обаче най-лошото за един предприемач е да се опитва да се конкурира с ниски цени. "Да нямаш самочувствие, че можеш да предложиш нещо по-добро и на по-висока цена, е голяма грешка. Когато съм правил това, съм губил", признава той.

Трудности. "Продуктите, които приготвяме, са с малка трайност. И ако не бъдат консумирани до 2-3 часа, недоволството на клиента от вкуса им може да се обърне срещу нас. Проблем е и конкуренцията от сивия сектор при плодовете и зеленчуците. Трудно е да се бориш, когато някой крие 20% от ДДС и не въвежда всяка покупка в касовия апарат", коментира Митов. Има и магазини (например за цигари и алкохол), които приготвят на място фреш, без да имат разрешение от Агенцията по храните. Което означава, че не са инвестирали и стотинка, за да изпълнят изискванията за такъв обект.

Франчайз. Плановете на Fresh Bar е да се развива като верига на франчайз. Първоначалната такса е 15 хил. лв. без ДДС. Допълнителната инвестиция в един обект варира - 25-35 хил. лв. "Имам на склад готово оборудване, ако франчайзополучателят го иска на изплащане или под наем", казва Юлиян Митов. Месечната такса (роялти) е 2% от оборота на обекта плюс още 4% за реклама. Митов изчислява, че предлага и по-ниски с 12-13% цени на плодовете и зеленчуците, както и на бутилките за фреш, които им доставя.

Засега само един от обектите Fresh Bar е на франчайз. Имало още един, но Митов се принудил да го откупи. До това решение се стигнало, защото франчайзополучателят не спазвал стриктно разписаните правила. "Имаше твърде много отклонения от негова страна и ненавременна намеса от наша. Страхувахме се да бъдем твърди, но това се оказа грешка", обобщава Митов.

Заетите. В различните бизнес начинания на Юлиян Митов - земеделие, търговия, производство на бутилки, обекти, заетите са 140. Във Fresh Bar е въведена система на почасово заплащане. Служителите се чекират с карта при влизане и излизане. Всеки час на работа се плаща по определена ставка, описана в таблица. На всеки три месеца ставката се вдига. "След една година вече няма проблем с работещите, те остават твърдо във фирмата", казва Юлиян Митов. И уточнява, че малко хора са си тръгнали от Fresh Bar, защото не им стигат парите - по-често казвали, че има много работа или много правила.

Инвестицията. Досега Юлиян Митов е инвестирал над 1 млн. лв. във веригата за фрешове - за оборудване, наеми, заплати и "скъп опит". "Средствата са от кредити", уточнява той и добавя, че ги обслужва редовно. Митов казва, че като доставчик на плодове и зеленчуци за "Пикадили" има да взема 170 хил. лв. от веригата. За да избегне фалит, влязъл в дългове и теглил кредити повече от планираното. Неизплатената сума стопирала и плановете за по-силно развитие на веригата.

"Ако си взема парите от "Пикадили", ще открия нови обекти. От гледна точка на по-добрата логистика, ще открием още един обект в Пловдив. Голямата ни цел обаче е догодина да открием Fresh Bar в Румъния", казва Юлиян Митов.

Q&А

Какво представлява Fresh bar?

- Търговската марка Fresh Bar е запазена за територията на цяла Европа. Във веригата заведения се предлагат 18 вида плодове и зеленчуци, от които може да се направят над 100 комбинации фреш. Предлагаме също салати, шейкове, сурови ядки. Един от основните ни търговски похвати е безплатното кафе с всеки закупен фреш.

С какво Fresh bar е по-различен?

- Знам, че не съм открил топлата вода. Отличава ни това, че нашият продукт се приготвя на момента, пред очите на клиента. Няма заготовки, няма скрито-покрито, всичко се приготвя пред очите ти.

Какъв тип са клиентите на веригата?

- Всеки ден през Fresh Bar минават средно 2000 души, а средномесечният оборот на заведенията е 170-200 хил. лв. Купуват хора на различна възраст и с различни финансови възможности, но най-запалени фенове са майките с деца. Най-добри са продажбите в заведения до офис сгради. В квартални обекти Fresh Bar най-голям е оборотът в събота и неделя.
"Имам смелостта да сбъркам утре пак. Не търся оправдания в обстоятелствата. Отдавам всеки успех или неуспех на себе си."

Юлиян Митов създава концепцията и първия обект от веригата Fresh Bar преди три години и половина. От 2009 г. той търгува с плодове и зеленчуци, които купува на едро и доставя на търговски вериги и ресторанти. Растящото търсене на здравословни, пресни и чисти храни подтиква Митов да погледне към фрешовете. Така през февруари 2013 г. в мол "София" отваря първият Fresh Bar. Година по-късно обектите са вече шест. Днес са 10, като последният от тях за първи път е извън столицата - в пловдивския мол "Марково тепе". От скоро предлага и франчайз.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 2
    knickolova avatar :-|
    knickolova

    Аз купувах фрешове редовно от фреш бара до Съдебната палата преди години, докато не видях как младежът който го приготвяше как си пушеше цигара отпред с работните ръкавици....без коментар....ако не ги сваля докато пуши, дали ги сваля като отива в тоалетната? Всъщност колко струват чифт подобни ръкавици? 20 стотинки макс при цена на фреш минимум 2-3 лева.....


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Да пипнеш илюзията

Да пипнеш илюзията

Дом за миди

Дом за миди

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK