Свеж кръг

Свеж кръг

Юлиан Митов започва от търговия с плодове, прави верига заведения за фрешове и стига до собствено земеделско производство

Мара Георгиева
28534 прочитания

© Цветелина Белутова


"Имам смелостта да сбъркам утре пак. Не търся оправдания в обстоятелствата. Отдавам всеки успех или неуспех на себе си."

Юлиян Митов създава концепцията и първия обект от веригата Fresh Bar преди три години и половина. От 2009 г. той търгува с плодове и зеленчуци, които купува на едро и доставя на търговски вериги и ресторанти. Растящото търсене на здравословни, пресни и чисти храни подтиква Митов да погледне към фрешовете. Така през февруари 2013 г. в мол "София" отваря първият Fresh Bar. Година по-късно обектите са вече шест. Днес са 10, като последният от тях за първи път е извън столицата - в пловдивския мол "Марково тепе". От скоро предлага и франчайз.

Fresh Bar прави опит да затвори кръга от дейности. В цех в Мировяне край София компанията произвежда сама бутилките за фрешовете, както и капачките за тях. В Равно поле обработва 130 декара земя под аренда. Първите произведени 70 тона цвекло ще отидат директно в обектите на веригата. Тази година компанията спечелила за първи път субсидия по земеделската европрограма. Проектът е за около 350 хил. лв., от които 60% са безвъзмездни. "Субсидията не е водеща за нас. Отглеждаме това, което е нужно за нашите заведения, а не тикви например, където прекаленият интерес единствено заради субсидията доведе до сваляне на цената им до 6 ст. за килограм и до изваждането им от списъка на субсидираните култури", коментира Юлиян Митов.

Митов работи през няколко фирми - "Фреш бар България" (приходи от 700 хил. за 2015 г.), "Фреш груп 89" (891 хил. лв.), компанията, която държи правата върху марката, "Фреш бар" (87 хил. лв.) и производителя на бутилките "ЮМ фреш" (191 хил. лв.). Митов е наел финансов консултант, който да помогне за обединяване на фирмите в холдингова структура.

Грешки. В годините компанията затворила някои от обектите. "Допуснахме две основни грешки. Първата е, че си позволихме да наемем обекти при много висок наем, който ни изяждаше главата. А втората са наетите малки като размер помещения, в които не можем да си вършим добре работата. Платили сме си за тези грешки. Но правилото ни е, ако отворим обект, да не го затваряме в продължение на една година дори да не е успешен", коментира Юлиян Митов. Според него обаче най-лошото за един предприемач е да се опитва да се конкурира с ниски цени. "Да нямаш самочувствие, че можеш да предложиш нещо по-добро и на по-висока цена, е голяма грешка. Когато съм правил това, съм губил", признава той.

Трудности. "Продуктите, които приготвяме, са с малка трайност. И ако не бъдат консумирани до 2-3 часа, недоволството на клиента от вкуса им може да се обърне срещу нас. Проблем е и конкуренцията от сивия сектор при плодовете и зеленчуците. Трудно е да се бориш, когато някой крие 20% от ДДС и не въвежда всяка покупка в касовия апарат", коментира Митов. Има и магазини (например за цигари и алкохол), които приготвят на място фреш, без да имат разрешение от Агенцията по храните. Което означава, че не са инвестирали и стотинка, за да изпълнят изискванията за такъв обект.

Франчайз. Плановете на Fresh Bar е да се развива като верига на франчайз. Първоначалната такса е 15 хил. лв. без ДДС. Допълнителната инвестиция в един обект варира - 25-35 хил. лв. "Имам на склад готово оборудване, ако франчайзополучателят го иска на изплащане или под наем", казва Юлиян Митов. Месечната такса (роялти) е 2% от оборота на обекта плюс още 4% за реклама. Митов изчислява, че предлага и по-ниски с 12-13% цени на плодовете и зеленчуците, както и на бутилките за фреш, които им доставя.

Засега само един от обектите Fresh Bar е на франчайз. Имало още един, но Митов се принудил да го откупи. До това решение се стигнало, защото франчайзополучателят не спазвал стриктно разписаните правила. "Имаше твърде много отклонения от негова страна и ненавременна намеса от наша. Страхувахме се да бъдем твърди, но това се оказа грешка", обобщава Митов.

Заетите. В различните бизнес начинания на Юлиян Митов - земеделие, търговия, производство на бутилки, обекти, заетите са 140. Във Fresh Bar е въведена система на почасово заплащане. Служителите се чекират с карта при влизане и излизане. Всеки час на работа се плаща по определена ставка, описана в таблица. На всеки три месеца ставката се вдига. "След една година вече няма проблем с работещите, те остават твърдо във фирмата", казва Юлиян Митов. И уточнява, че малко хора са си тръгнали от Fresh Bar, защото не им стигат парите - по-често казвали, че има много работа или много правила.

Инвестицията. Досега Юлиян Митов е инвестирал над 1 млн. лв. във веригата за фрешове - за оборудване, наеми, заплати и "скъп опит". "Средствата са от кредити", уточнява той и добавя, че ги обслужва редовно. Митов казва, че като доставчик на плодове и зеленчуци за "Пикадили" има да взема 170 хил. лв. от веригата. За да избегне фалит, влязъл в дългове и теглил кредити повече от планираното. Неизплатената сума стопирала и плановете за по-силно развитие на веригата.

"Ако си взема парите от "Пикадили", ще открия нови обекти. От гледна точка на по-добрата логистика, ще открием още един обект в Пловдив. Голямата ни цел обаче е догодина да открием Fresh Bar в Румъния", казва Юлиян Митов.

Q&А

Какво представлява Fresh bar?

- Търговската марка Fresh Bar е запазена за територията на цяла Европа. Във веригата заведения се предлагат 18 вида плодове и зеленчуци, от които може да се направят над 100 комбинации фреш. Предлагаме също салати, шейкове, сурови ядки. Един от основните ни търговски похвати е безплатното кафе с всеки закупен фреш.

С какво Fresh bar е по-различен?

- Знам, че не съм открил топлата вода. Отличава ни това, че нашият продукт се приготвя на момента, пред очите на клиента. Няма заготовки, няма скрито-покрито, всичко се приготвя пред очите ти.

Какъв тип са клиентите на веригата?

- Всеки ден през Fresh Bar минават средно 2000 души, а средномесечният оборот на заведенията е 170-200 хил. лв. Купуват хора на различна възраст и с различни финансови възможности, но най-запалени фенове са майките с деца. Най-добри са продажбите в заведения до офис сгради. В квартални обекти Fresh Bar най-голям е оборотът в събота и неделя.
"Имам смелостта да сбъркам утре пак. Не търся оправдания в обстоятелствата. Отдавам всеки успех или неуспех на себе си."

Юлиян Митов създава концепцията и първия обект от веригата Fresh Bar преди три години и половина. От 2009 г. той търгува с плодове и зеленчуци, които купува на едро и доставя на търговски вериги и ресторанти. Растящото търсене на здравословни, пресни и чисти храни подтиква Митов да погледне към фрешовете. Така през февруари 2013 г. в мол "София" отваря първият Fresh Bar. Година по-късно обектите са вече шест. Днес са 10, като последният от тях за първи път е извън столицата - в пловдивския мол "Марково тепе". От скоро предлага и франчайз.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


2 коментара
  • 2
    knickolova avatar :-|
    knickolova

    Аз купувах фрешове редовно от фреш бара до Съдебната палата преди години, докато не видях как младежът който го приготвяше как си пушеше цигара отпред с работните ръкавици....без коментар....ако не ги сваля докато пуши, дали ги сваля като отива в тоалетната? Всъщност колко струват чифт подобни ръкавици? 20 стотинки макс при цена на фреш минимум 2-3 лева.....


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал