Ароматен бизнес
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Ароматен бизнес

Ароматен бизнес

Фирмата за кафе на Йордан Дъбов печели все повече фенове на собственото Dabov Specialty Сoffee

Мара Георгиева
36434 прочитания

© Цветелина Белутова


"Ако печалбата расте, това е свързано с 362 дни работа в годината. Почивам само по Коледа и Великден".

"Пекарите на кафе в България със сертифицирани производствени помещения са над 100. Само една пекарна обаче пече Specialty Coffee", казва Йордан Дъбов. Той е собственик на семейната фирма "Мира Мар 08", която е по-известна с търговската си марка Dabov Specialty Сoffee, а бизнесът й продължава да расте.

Началото. Дъбов е джазов музикант – завършил е консерваторията в Прага, свири на тромпет. В кафе бизнеса навлиза по-сериозно през 2007 г., когато завършва първия си курс за баристи. Някъде по това време узрява и идеята страстта към кафето да се превърне от хоби в бизнес. Семейната фирма "Мира Мар 08" е регистрирана през 2008 г. и започва с дистрибуция на кафе.

Година по-късно идва решението да започнат сами да пекат кафе. Първите поръчки са за собствените марки (Private Labels) на много претенциозни клиенти. Успоредно с това фирмата налага свой бранд - Gourmet Coffee. Клиентите обаче обикновено уточнявали: "Това е кафето на Дъбов." Така семейството стигнало до решението за промяна и персонализиране на търговската марка - Dabov Specialty Coffee.

Инвестициите. Кафето се пече и пакетира в малка софийска фабрика с капацитет приблизително 15 тона на месец. Модерно складово помещение осигурява необходимите условия за съхранение на приготвените количества. "Производството е супермодерно и фокусирано върху печенето и пакетирането само на специално, а не на масово кафе", уточнява Йордан Дъбов.

Последното модернизиране на технологии и оборудване е за над 200 хил. лева и е направено с подкрепата на програма JEREMIE. Досега в машини, помещения, уреди за измерване и следене на качеството и суровини фирмата е инвестирала над един милион лева. Готовият продукт се доставя директно на барове, кафетерии, ресторанти, а около половината от продукцията е за клиенти в чужбина.

Развитието. Компанията на Дъбов внася и висок клас чай под собствената марка Delimarte, който предлага на над 300 партньори в страната и в Европа. Семейната фирма с общо 12 заети - заедно със собственика и съпругата му, е вносител и на аксесоари за баристи. Част от дейността й е свързана с обучение на баристи, съвместно с браншовата асоциация, на която Дъбов е съосновател. "Досега сме обучили над 1000 баристи, които са клиенти, но и конкуренти", посочва Йордан Дъбов. За 2015 г. приходите от оперативна дейност на фирмата са 920 хил. лв. (612 хил. за 2014), а печалбата - 167 хил. лв. (21 хил. за 2014 г.), показват данните в Търговския регистър.

"Specialty Сoffee". Акцент в дейността на компанията са "специалните кафета". Това не е разговорно определение, а най-бързо разрастващият се сегмент в кафе индустрията, уточнява Дъбов. Според официални данни в САЩ за последните 25 години пазарът на специално кафе е нараснал до 20% от общите продажби.

Dabov Specialty Coffee се нарича и кафетерията на столичната улица "Любен Каравелов". Заведението е открито преди година и половина и е обособено и като тренинг център за баристи. Тук по думите на собственика "можете да изпиете едно от най-добрите кафета в света за съответната година и от съответния регион". Твърдението не е израз на излишно самочувствие. Йордан Дъбов е член на дегустаторското жури на единствения международен конкурс Cup Of Excellence, който всяка година оценява и избира топ кафетата в световен мащаб, а определението "specialty coffee" се присъжда на тези, които получат повече от 80 точки при класирането.

"Това са кафета, които се отглеждат в специални климатични условия и се отличават с екстраординерно качество", обяснява Йордан Дъбов.

Шампионско кафе. Cup Of Excellence се организира всяка година в 11 държави - производителки на кафе. След като кафетата бъдат оценени и класирани от международни експерти, се провежда търг, на който купувачи от цял свят наддават за конкретна партида от избраната ферма. "Всички условия и правила на аукционите са прозрачни и обикновено фермерите наблюдават търга. Затова знаят точно каква сума им се полага - над 80% от печалбата. Целта на Cup Of Excellence е точно тази - фермерите да получат справедлива цена за труда и усилията, които са положили за отглеждането на качествена суровина", обяснява Йордан Дъбов.

Тази година българската фирма "счупила всички рекорди". "За първи път кафе - победител на Cup of Excellence, от Гватемала беше продадено в Европа и по-специално в България", обясни Дъбов. Двата лота кафе от фермата на Кастило Серезо в Гватемала, разпродадени на търга, донесли на производителя над 75 000 долара. Българската фирма закупила около 400 от общо 800 кг (другата част е купена от корейска компания) и вече е продала част от количествата в Япония, Нова Зеландия, Германия, Гърция. "Кафето от Гватемала може да бъде закупено и на дребно в кафетерията на фирмата - "Калибус Ла Сиера" струва 78 лв. за 200 грама. Йордан Дъбов уточнява, че най-масовите цени на дребно на предлаганите от компанията кафета са от 12 до 70 лв. за 200 грама. "Най-продавани са тези на цени между 14 и 16 лева - изключително евтино за такава луксозна стока", уточнява Дъбов.

Директен контакт. Йордан Дъбов пътува непрекъснато до фермите, от които купува кафе - в Бразилия, Гватемала, Колумбия, Етиопия. "Работим и със съвсем малки, и с доста големи ферми. Качеството на реколтата не зависи от големината на фермата, а от менажирането й. То е ключово за подбора на правилния сорт, както и за целия процес по отглеждането и прибирането на кафето", коментира Дъбов.

Българската фирма не купува само сертифицирани от Cup Of Excellence кафета, "защото те са изключително лимитирани и изключително скъпи". Но винаги избира само тези, които са получили над 84 точки по скалата за оценяване на Европейската асоциация за специално кафе – SCAE. Дъбов е международен съдия на шампионатите, организирани от SCAE.

Предизвикателства. Кафето е сезонен продукт. В Бразилия например сделките се сключват през юни, а в Етиопия – през декември. "Транспортирането до България понякога създава проблеми, особено когато български митничари разкъсат чувалче с кафе. Тогава сме принудени да бракуваме три четвърти от съдържанието. Не става въпрос за финансови загуби, защото имаме застраховка и щетите са ограничени. Но това са лимитирани количества от убийствено хубаво кафе, които няма как да бъдат възстановени", обяснява Йордан Дъбов.

Планове. Йордан Дъбов вече има кафетерия в Лондон – резултат от партньорски проект. До края на годината ще отвори друга в Мадрид – отново със съдружници. А през 2017 в Лондон ще заработи още едно заведение, но този път под бранда Dabov Specialty Coffee.

Q&А

Какво ви отличава от конкурентите?

- Отличава ни качеството на кафето, което избираме и което е различно от масовата конфекция. "Specialty coffee" е възможно най-краткият начин, по който индустрията описва кафе с превъзходни вкусови качества. Трениран съм да избирам най-добрите кафета в света. Зад гърба си имам подкрепата и доверието на най-добрите фермери в света. Предлагаме абсолютен перфекционизъм по отношение на всичко, което ще се случи с кафето, докато стигне до ръката на клиента. Всичко това е моя отговорност. Не се сравнявам с конкуренцията в България, имам по-големи амбиции.

Защо фермерите продават на вас своето специално кафе?

- Защото ми имат доверие и защото имат сигурен пазар за техните лимитирани количества. Печелим с огромното желание да бъдем посланици на техните усилия в Европа. За мен най-големият проблем е, ако не мога да си осигуря такова кафе, каквото желая.

Какво е важно за този бизнес?

- Отношението към кафето. Бариста не е просто оператор на кафе машина. Трябва да си изключително отдаден на кафето. Кафето е религия.
"Ако печалбата расте, това е свързано с 362 дни работа в годината. Почивам само по Коледа и Великден".

"Пекарите на кафе в България със сертифицирани производствени помещения са над 100. Само една пекарна обаче пече Specialty Coffee", казва Йордан Дъбов. Той е собственик на семейната фирма "Мира Мар 08", която е по-известна с търговската си марка Dabov Specialty Сoffee, а бизнесът й продължава да расте.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    tpotoap avatar :-|
    TPOTOAP

    Всичко е много добре, но на сайта им не може да се плаща с карта или пейпал. Опциите са от 20 век - наложен платеж и банков превод.

  • 2
    angelana avatar :-|
    Ангел Андреев

    Уважаеми г-н Дъбов, с целия респект към Вашата дейност очаквам най-после да организирате курс за пекари (или поне Вашия майстор да го направи). И още да инсталирате роустър в едно заведение за да демонстрирате как точно печете тези невероятни кафета. Щото иначе да продаваме прескъпи машинки и оборудване и да учим младежите от провинцията на бариста майсторство малко ни е омръзнало.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Да пипнеш илюзията

Да пипнеш илюзията

Дом за миди

Дом за миди

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK