С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
4 3 дек 2016, 17:30, 55299 прочитания

Храбрите шивачи

Мирослав Марков намира собствена бизнес ниша - изработката на бутикови бройки за ревютата на водещи френски марки

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация

256 хил. лв. са приходите на "Монтана манифекчър" за 2015 г., а печалбата е 2 хил. лв.
Стартов капитал

Първоначалната инвестиция в компанията е 50 хил. евро, като тя се възвръща към края на втората година, казва Мирослав Марков. Парите са вложени в шивашки машини, гладачна преса и помещението, в което се помещава цехът им в Монтана. Машините купува на старо от фалирала фабрика на Weinberg. Купува и три микробуса на лизинг, с които готовите модели се превозват до клиента.
Докато превежда от френски по време на преговори между шивашката фабрика на баща му и френските им клиенти, Мирослав Марков присъства на поредната разправия. Французите искат да им бъдат ушити единични бройки за колекции за ревюта, но повечето български шивашки цехове им отказват.

"Причината е, че за да се шият тези модели, трябва да се наруши целият производствен процес на ишлеме и да се вземат най-добрите шивачки. В такъв момент предприятието е на загуба", казва Мирослав. Тогава му хрумва да пита французинa защо продължава да се обръща към тях, след като му отказват.


Оказва се, че този разговор се води с много фабрики по света и навсякъде се опитва да поръча по няколко бройки. Мирослав мигновено вижда бизнес ниша: създава бутиково ателие в Монтана само с добри шивачки, в което да изработва всичките бройки за ревюта - например 300 колекции всеки модел само по пет броя, а не серийно производство. Така преди две години създава фирмата си "Монтана манифекчър".

Клиентите

Оттогава работи с водещите френски марки за дрехи като Acote и Cotelac, шили са и за Max Mara. От тази седмица шият и за Givenchy. След като създадат новите си колекции за сезона, фирмите изпращат файл с модела и снимка на "Монтана манифекчър". Шивачките правят кройка, така наречена първа бройка и впоследствие от пет до десет бройки от модел – само в най-малките размери, подходящи за манекенките. След което бус с готовата продукция заминава за Франция.



"Току-що изпратихме няколко модела за седмицата на модата в Токио", казва Мирослав. "Именно там се случват и най-големите продажби – на тях нашите клиенти Acote и Cotelac успяват да си продадат колекциите на търговци с верига магазини като Peek and Clopenburg. А някои от моделите за колекции, които ние шием, никога не стигат до серийно производство."

Цената

Марков взима повечето поръчки на двете френски компании, които те преди това разхвърлят между множество шивашки фабрики. Цената на бройка за колекция и ревюта е тройна за разлика от ишлемето – "това е, което ме привлече, че е скъпо платена услуга", казва Мирослав. Към нея прибавя и услугата "изработка на първа бройка" – например за есенно яке клиентите им плащат 130 евро. Следващите седем броя са по 55 евро, докато вече в серийното производство на ишлеме за същото това яке се плаща 18 евро на бройка. Мирослав започва с малко звено от пет шивачки.

"Всички бяха с опит и много добре познаваха процеса на работа и бяха много учудени, че искам да заема тази ниша, до този момент никой в България не се беше заел да шие само колекции", разказва той. Впоследствие персоналът му се разраства до 30 души. Заплатите с премиите им са около 1000 лв. нето според периода: някои месеци са по-силни, други по-слаби. Март, април и септември са така нареченият мъртъв сезон. В силните периоди някои от тях взимат и по 1400 лв., но като цяло размерът на месечното им възнаграждение зависи от изработеното.


Фотограф: Цветелина Белутова


Началото

Успяват да вземат сравнително нови машини, но на старо от фалиралите Weinberg. Иначе една добра нова права машина за шиене струва 1000 евро. Нова машина за шиене на илици е 60 хил. евро. Използват предимно италиански платове, които са на цена между 15 и 25 евро за един метър. Засега печалбата на фирмата се реинвестира в още машини и по-големи помещения.

Мирослав Марков е завършил висше образование комуникации във Франция, където е работил една година в голяма текстилна компания – "опитът от там ми помогна ми да създам необходимите контакти в бранша", казва предприемачът.


Фотограф: Цветелина Белутова


- Какво е бъдещето в шивашкия сектор в България?
Според мен с темпото, с което се развива страната ни – макар и бавно, има икономически ръст, скоро няма да сме конкурентоспособни. В момента цената за ушиване на един панталон на ишлеме е 5 евро и 50 цента и това е максимумът, който големите марки дават. С тази цена фабриките успяват да предложат на шивачките максимум 600 лв. заплата. В същото време в Северозападна България нещата започват да се стабилизират и хората вече могат да си намерят по-лека работа за същата заплата. Серийното шиене на ишлеме скоро ще се изнесе от страната ни, именно затова търсех начин да предлагаме по-високо платена и специализирана услуга.

- А как си представяте развитието на вашата фирма?
Най-ценното, което предлагаме ние и което е с добавена стойност, е, че можем по снимка и скица да изработим кройки и така наречения първи модел. Другото, което много впечатлява бизнес партньорите ни, е, че предлагаме собствен транспорт, което ни прави много гъвкави. С тези услуги ще продължим и занапред. Ще се опитам да създам собствена колекция. Първоначално дрехите ще ги разпространяваме в магазини в Пловдив и Бургас, а впоследствие може би и в София. Но за тази цел трябва да инвестирам в още машини, но този път чисто нови. Планът ми е да стартираме през пролетта. Марката ми е "Лагaца Ладра", което означава "крадливата сврака" и ще се фокусираме върху мъжки и дамски облекла. Ще дам възможност на всичките ми шивачки да предлагат свои модели, те имат собствени идеи.


Фотограф: Цветелина Белутова

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

05 ноември 2019
София Ивент Център

Конференция The Future of Retail


Ранна регистрация до 21 октомври.

Как ще изглежда ритейл секторът през следващите 5 години и какви са възможностите за нови пазари пред местните търговци?
Водещи лектори от България и чужбина ще представят своите отговори по време на ежегодния форум на Капитал, посветен на ритейл бизнеса.

Още акценти в програмата:


  • Нови технологии и дигитализация
  • Тенденции в ритейл маркетинга
  • Клиентско поведение и преживяване
  • Устойчива и екологична търговия
  • Синергия между физическите и онлайн магазини
  • Иновации в търговските пространства

Конференция The Future of Retail Запазете билет

Прочетете и това

Чисто от Чехия, скоро и от София Чисто от Чехия, скоро и от София

В началото на 2018 г. Вихра Динчева и Ирена Събева заедно създават "Тиера Верде България", която предлага екологични почистващи препарати и стоки за живот с нулев отпадък

11 окт 2019, 2050 прочитания

Драгалевската къща за общуване 4 Драгалевската къща за общуване

Първият социален клуб в София е проект на Мила Григорова и Дилян Димитров, познати добре в стартъп средите

4 окт 2019, 16706 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Предприемач" Затваряне
Кацнала на един автоцентър

Спортната зала "Арена Исаев" се появи на нетрадиционно място, но в незаета ниша

Доктор Ружа и пътят на милиардите

Само до есента на 2016 г. схемата OneCoin е събрала над 3.3 млрд. eвро, а печалбата е над 2 млрд. евро

Ново време за "Славянска беседа"

Двама френски предприемачи са купили 2 хил кв. м за близо 3 млн. евро, за да направят офиси и споделено простраство

София: този път има интрига

За пръв път от над 10 години в София се води истинска политическа кампания. "Капитал" прекара по един ден с четиримата основни кандидати, за да види отвътре как те се борят за гласовете на софиянци

Кеч с корупцията

За близо две години съществуване антикорупционната комисия не само не постигна резултати, но и създаде корупция

Надежда за "Ирина"

Режисьорката Надежда Косева преплита темите за женската сила и клаустрофобията на малкия град в новия си филм

Другари срещу "хулигани"

Изложба изследва хомосексуалността в България по време на комунизма