С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
6 9 дек 2016, 16:00, 42061 прочитания

Модерен занаят

Христо Войводов започва с колани от кожени изрезки, а от две години прави ръчно мъжки обувки

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
"Иска ми се да имам затворен производствен цикъл на обособено място с шоурум и производство", обяснява завършилият физика и математика занаятчия.
Ул. "Кожухарска", 2004 г., старият занаятчийски квартал "Капана" в Пловдив отдавна е загубил предишния си блясък - заковани с дъски прозорци, празни стари дюкянчета с прашасали витрини, наспирали по тесните улички коли. Един майстор кожар изхвърля пред работилницата си изрезки от материали, които са му непотребни. Завършилият физика и математика и доскорошен служител в куриерска фирма Христо Войводов ги събира, зашива ги едно за друго. Така започва да прави колани, малки кожени чантички, впоследствие и бижута. "Тогава се влюбих в материала и започнах да овладявам детайла", казва той.

Дванайсет години по-късно на ул. "Кожухарска" се появява малко ателие за дизайн. Над вратата на дървена табела пише просто Hand Made Shoes (от англ. - ръчно изработени обувки, бел. авт.). На витрината често има любопитни хора, а вътре почти никога няма продавач, на вратата е сложено малко картонче - "Моля, обадете се на посочения номер". Откакто община Пловдив и няколко местни неправителствени организации се заемат да възстановят "Капана", малките бизнеси тук потръгват. Дотолкова, че Христо Войводов успява да отвори този малък шоурум на мястото, където преди години изработва колани и малки чанти от изрезки.


По стъпките на майсторлъка

В промеждутъка Войводов успява да възроди един стар, някога много уважаван в пловдивския район занаят, като му придава малко по-модерен последен щрих. Отначало прави малки кожени изделия - колани, гривни, чантички, портфейли. После започва с бижута от кожа, предлага ги в София през големи модни студиа. Официално е приет в задругата на майсторите на народните художествени занаяти, няколко години по-късно взима и второто си майсторско свидетелство за изработка на кожени изделия от Регионална занаятчийска камара - Пловдив. Преди шест години добавя и дамски сандали към портфолиото си, а през 2014 г. се запалва страстта му и започва да се учи да прави мъжки обувки. Горе-долу оттогава има и чираци, като един от най-младите е Денис Веисалов, който всеки ден след училище идва в ателието и се учи на занаята - шие, лепи, сглобява, опъва кожи на калъпи.

"Аз самият още се уча и имам късмета да го правя от някои от най-добрите майстори в региона", разказва Войводов зад паравана на първото си магазинче. То се намира на няколко преки от ул. "Кожухарска" и е станало свидетел на цялото развитие на бизнеса му.



В капана на успеха

Днес "МБГ Ледър" обединява две направления - обувките, които продава основно в България и за които отскоро дори сам прави подметките, и аксесоарите, които през онлайн магазини заминават към САЩ и Западна Европа. Войводов има екип от шестима души, а три пловдивски ателиета работят като подизпълнители за различните му продукти. В момента съотношението на продажбите ни е 70 към 30 - онлайн към аналогови. Обувките са в малки серии по няколко номера и разцветки от модел, продават се основно в магазините и са предназначени за българския пазар. В интернет - през различни онлайн платформи по целия свят, както и в собствения си сайт, продава аксесоарите, а основните поръчки са от САЩ. Там много се търсят специфични изделия, обяснява Войводов. И дава примери: малки визитници, ключодържатели, калъфи за таблети, специални аксесоари за музикални инструменти.

"Откакто спрях да правя бижута, всичко тръгна нагоре", шегува се Войводов. Всъщност моментът, в който се отказва от накитите, съвпада с този, в който "Капана" става пешеходна зона преди около две години и става любима дестинация и на местни, и на туристи. По същото време занаятчията открива онлайн каналите за продажба и се фокусира върху обувките. Ако преди пет години е имало цели седмици, в които никой не влиза в магазина, днес е съвсем различно. В разстояние на два часа в дюкянчето с размер около 15 кв.м се купуват шест чифта обувки, четирима от клиентите са туристи. "Не знам как разбират за нас, но има много чужденци", казва Войводов.

След няколко изложения, последното от които дизайнерското Who’s Next в Париж миналата година, и след интереса, който продуктите му предизвикват там, Войводов започва да обмисля следващата стъпка. В момента води разговори с търговци в Италия, които искат да продават обувките му. За да стане възможно обаче, малкото ателие над магазинчето в "Капана" няма да е достатъчно. "Иска ми се да имам затворен производствен цикъл на обособено място с шоурум и производство", обяснява той. Планира и да раздели линиите - на бутиковото производство и по-ежедневни модели, но и в двата вида се запазва ръчния труд. И междувременно се надява до около десет години да стане добър майстор на обувки.
Q&A
С каква инвестиция започнахте бизнеса си?
- С 3 хил. лв. Купих си една машина за поставяне на капси и копчета, втора употреба за 35 лв. С тогавашната ми партньорка правехме дрехи и кожени изделия под името "Мистик България". Купихме и малко материали, а естествена кожа почти не можех да си позволя да купя на цяло парче, затова работех с изрезки. Трудно е да се каже колко общо сме инвестирали до момента, защото всичко, което изкараме, се влага отново.

Какво се печели от производството на ръчни кожени изделия?
- Това е бутиково производство. Маржът би могъл да е и 2000%, не купуваме изделия, които после да продадем, затова тъй нареченият марж в случая е обоснован само от това колко добри майстори сме. От около десет години работим за идеята, вече е време да започнем да берем плодовете на труда си. Скоро ще увеличим цените на обувките (в момента диапазонът е между 150 и 200 лв. за чифт, вижда се от сайта на ателието - бел. авт.).

Как избирате моделите си и какво ви вдъхновява?
- По принцип при мъжките обувки има пет-шест класически модела, не измисляме топлата вода. Преди си налагах да не поглеждам в интернет, за да не се повлияя. Сега вече следя пазара, кой какво прави и какво се носи. Една от новите ни серии са обувки от ръчно тъкан текстил в комбинация с кожа, разработвам я съвместно с младата майсторка Нина Драмова. Tова е проект, който е уникален, и много се гордеем с него, тъй като почти никой не го прави по света.

Правите основно мъжки обувки. Защо се насочихте към тази целева група?
- Като цяло повечето производители наблягат на дамските обувки, но аз реших да дам приоритет на мъжете, тъй като за тях изборът е доста по-ограничен.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Красота по поръчка Красота по поръчка

Габриела Палавеева-Роджерс създава мобилното приложение GoBeauty, което свързва потребители и козметици на свободна практика

21 фев 2020, 2148 прочитания

Предпочитанията и перспективите за заетост на младите се разминават Предпочитанията и перспективите за заетост на младите се разминават

Проучване на ОИСР показва, че трудовите ресурси се използват неефективно

21 фев 2020, 1369 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Предприемач" Затваряне
Бизнес с дъх на уют

"Айтъмс дизайн" произвежда аксесоари за дома

Още от Капитал
Нов цигарен връх

Rothmans е на път да стане най-търсената марка на пазара

Да се учиш да можеш да се отучиш

Главният изпълнителен директор на "А1 България" Александър Димитров пред "Капитал"

Могат ли БНТ и БНР да останат без реклама

Това е едно от ключовите предложения за промени в Законът за радиото и телевизията, които сектора обсъжда

Отчети това

Как умните електромери могат да намалят сметките за ток

Имало едно време в "Червената къща"

Какво се случи в "Червената къща" и какво е бъдещето на сградата с дълга история на "Любен Каравелов" 15

Нова книга: "Математика на живот и смърт" от Кит Йейтс

Истории за ключовата роля на математиката от съдебната зала до медицината и изборите ни в живота

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10