Бизнес с дъх на уют
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Бизнес с дъх на уют

И трите създателки идват от арт средите. Сами стоят зад визуалното оформление на етикетите, сайта и кампаниите си.Сара Кюркчиева (вляво) е учила графичен дизайн, видео обработка и мениджмънт в Париж и Лондон. Зорница Ангелова (вдясно) завършва моден дизайн в Амстердам. Наталия Парушева (в средата) завършва Текстил в Националната Художествена академия и в момента като мениджър проекти е отдадена на проекта на пълен работен ден.

Бизнес с дъх на уют

"Айтъмс дизайн" произвежда аксесоари за дома

Александра Козбунарова
34188 прочитания

И трите създателки идват от арт средите. Сами стоят зад визуалното оформление на етикетите, сайта и кампаниите си.Сара Кюркчиева (вляво) е учила графичен дизайн, видео обработка и мениджмънт в Париж и Лондон. Зорница Ангелова (вдясно) завършва моден дизайн в Амстердам. Наталия Парушева (в средата) завършва Текстил в Националната Художествена академия и в момента като мениджър проекти е отдадена на проекта на пълен работен ден.

© Цветелина Белутова


Пазарът на ароматни свещи

"В България пазарът на свещи се дели на две. Или са масови с не много високо качество, или изключително скъпи и вносни, които се продават в специализирани магазини. Първите са на цени от 5 до около 10 лв., вторите около 60-70 лв. и нагоре. Така се получава ниша, която решихме да запълним със свещ, която хем е много качествена, но е и достъпна. В момента свещите са бързо растяща категория в цял свят, само в САЩ пазарът е за 3.2 млрд. долара. В Европа не е толкова голям все още, но расте. За разлика от Америка, в Европа и България предлагането в този сегмент не е голямо и затова сме се насочили тук.

Маржовете в бизнеса със свещи са сравнително високи и зависят от това през какви канали се продават и дали са синтетични аромати или със есенциални масла. Минималните маржове са около 50-60% в зависимост от канала на продажба. В България ги продаваме на цена

15 лв.

, защото искаме да сме достъпни. В чужбина цените са ни двойни на българските и ни носят маржове, отговарящи на категорията и задоволителни за бизнеса.", обяснява Сара Кюркчиева.

Как да превърнеш красотата, с която искаш да се заобиколиш, в бизнес? Отговор на този въпрос може да дойде от Сара Кюркчиева, Зорница Ангеловa и Наталия Парушева. Преди около година трите основават компания на име "Айтъмс дизайн" с идеята да създават аксесоари за дома. Мотивацията им е основно, че не могат да намерят такива продукти за себе си - не толкова, за да печелят. Три месеца след като пускат първата си линия - ароматни свещи, и изненадани от успеха ѝ, те вече предлагат и дървени аксесоари, а за догодина планират и текстил. Формулата на успеха им, смятат основателките, е в личното отношение, което полъхва от всеки продукт.

Ароматен пламък

Фотограф: Цветелина Белутова

Първият продукт под марката i/tems, който се продава от август, са ароматни свещи. И то не какви да е, а ръчно изработени от трите основателки и с лично избрани материали. "Поръчахме парфюмните композиции в Грас в една от най-старите парфюмерии във Франция и ароматите са създадени специално за нас и всичко е от етерични масла. Восъкът ни идва от Германия", обясняват те какво ги различава от повечето ароматни свещи, които се произвеждат от парафин и със синтетични аромати. Всеки детайл - от самите свещи - разбъркването на восъка, добавянето на аромата, изливането, през опаковката и етикетите, минава през ръцете на трите дами. "Най-трудно ни беше да се научим да леем свещите по начин, по който те да горят добре и напълно равномерно до края на свещта. Изливането на една партида свещи трае около ден", обяснява Парушева и допълва, че броят е според нуждите на пазара. В момента например за разлика от летния сезон се лее всяка седмица, а партидите са от между 400 и 600 свещи.

Преди да започнат с всичко това, няколко месеца Кюркчиева, Парушева и Ангелова се съветват с технолози кое и как точно се получава - кой е правилният фитил, какъв трябва да е восъкът, за да гори 60 часа. Така например научават, че фитилът е най-важен за една свещ.

Инвестицията в започването на свещите е малко под 50 хил. лв. лични средства на трите основателки. "Такъв бизнес може да започне с минимални средства, дори под 1000 лв. Ние обаче решихме да инвестираме в качествени материали, затова и ароматите заемат най-голям процент от тази инвестиция, после си купихме оборудване и восък", пояснява Кюркчиева.

Сега всяка седмица се леят малки серии, с които се захранва пазарът. "В ателието в момента цари предколеден хаос", усмихва се Наталия Парушева, която се е посветила на i/tems на пълно работно време. През декември за малката компания предстоят много базари, което за тях обикновено означава и доста стокооборот. За техния стандарт. Иначе извън изложения и базари свещите се продават онлайн и офлайн (виж карето).

Естествено продължение

Следващата стъпка в развитието на "Айтъмс дизайн" са новите продуктови линии. Отскоро на пазара има дървени аксесоари - чинийки, точилки, пръстени за салфетки. И тук е заложено на естествените материали. "Всеки дървен аксесоар е стругован от баща ми индивидуално, от различно парче дърво. Това е и причината материалът да е всеки път различен", разказва Парушева. А освен семействата с едно или друго помагат много от приятелите на трите съоснователки. "Впрегнали сме всички", смеят се те.

След дървените аксесоари ще дойде ред на текстилните, издават от i/tems. "Едно от големите предизвикателства ще бъде да продължим да пресъздаваме духа на бранда с всяка следваща колекция и когато поръчките се увеличат", смята Кюркчиева.
Но преди всичко това да се случи, младата компания ще се подготви за Коледа и събира в подаръчни комплекти различни свои аксесоари, които ще предлага на различни базари.
Q&A

Къде се продават продуктите ви?


- Изненадващо открихме канали, които не очаквахме да продават - йога студиата например, продаваме много добре и в пространства за срещи и събития. Освен това в магазини за дрехи, кафенета, ресторанти, малки магазинчета за дрехи и аксесоари в "живите места в града", които отговарят на нашите ценности и визия.

Онлайн също продаваме много добре и през нашия сайт. Засега повечето ни продажби са във физическите магазини в България, но сме получавали запитвания от Англия и Холандия.

Какво планирате оттук нататък?

- Искаме да отделим ателието си и да бъде магазинче (в момента свещите се леят в собствено пространство, което обаче не е подходящо за търговия - бел. авт.). Смятаме да инвестираме и в разширяване на каналите си за продажба в България - и извън София. Освен това сме си набелязали и външни пазари - Англия и Холандия,Турция, Испания, Румъния, Гърция. В началото на 2017 г. започваме в онлайн магазин в Испания за независими дизайнери (http://www.makersofdesign.com/), водим преговори и с два ритейлъра в Англия - те са он- и офлайн.

Какво ви различава от конкуренцията?

- Първо, че спадаме към категорията достъпен лукс. Хората все повече търсят такъв тип качествени, по-лични изделия, индивидуално опаковани с ръчно зашити етикети. Иначе има и много малки ателиета, които правят ръчно свещи.

Как се маркетирате?

- Дигитално. И смятаме да заложим на това изцяло, защото онлайн можем да достигнем целия свят.
Под марката I/TEMS се продават свещи с четири аромата - черна ванилия, сандалово дърво, българска лавандула и роза дамасцена. Ароматите са от парфюмна композиция с етерични масла, специално изработени за "Айтъмс дизайн" в една от най-старите парфюмерийни къщи във Франция, която се намира в Грас и е основана през 1779 г. "Ароматите са това, което прави свещите ни уникални", казват създателките.
Фотограф: Цветелина Белутова
"Всяка от колекциите ни лежи върху определени критерии - качеството, достъпна цена и внимание към детайлите", казват основателките на "Айтъмс дизайн".
Фотограф: Цветелина Белутова

Пазарът на ароматни свещи

"В България пазарът на свещи се дели на две. Или са масови с не много високо качество, или изключително скъпи и вносни, които се продават в специализирани магазини. Първите са на цени от 5 до около 10 лв., вторите около 60-70 лв. и нагоре. Така се получава ниша, която решихме да запълним със свещ, която хем е много качествена, но е и достъпна. В момента свещите са бързо растяща категория в цял свят, само в САЩ пазарът е за 3.2 млрд. долара. В Европа не е толкова голям все още, но расте. За разлика от Америка, в Европа и България предлагането в този сегмент не е голямо и затова сме се насочили тук.

Маржовете в бизнеса със свещи са сравнително високи и зависят от това през какви канали се продават и дали са синтетични аромати или със есенциални масла. Минималните маржове са около 50-60% в зависимост от канала на продажба. В България ги продаваме на цена

15 лв.

, защото искаме да сме достъпни. В чужбина цените са ни двойни на българските и ни носят маржове, отговарящи на категорията и задоволителни за бизнеса.", обяснява Сара Кюркчиева.

Как да превърнеш красотата, с която искаш да се заобиколиш, в бизнес? Отговор на този въпрос може да дойде от Сара Кюркчиева, Зорница Ангеловa и Наталия Парушева. Преди около година трите основават компания на име "Айтъмс дизайн" с идеята да създават аксесоари за дома. Мотивацията им е основно, че не могат да намерят такива продукти за себе си - не толкова, за да печелят. Три месеца след като пускат първата си линия - ароматни свещи, и изненадани от успеха ѝ, те вече предлагат и дървени аксесоари, а за догодина планират и текстил. Формулата на успеха им, смятат основателките, е в личното отношение, което полъхва от всеки продукт.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    ana_ni avatar :-|
    ana_ni

    м ного прриятно изглежда начинанието на младите дами

    но последния въпрос на журналиста е идиотски
    ква е тая новоизмислена грозна дума?м а р ке тирате
    много грозно


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK