С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 16 дек 2016, 16:00, 32135 прочитания

Бизнес с дъх на уют

"Айтъмс дизайн" произвежда аксесоари за дома

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Пазарът на ароматни свещи

"В България пазарът на свещи се дели на две. Или са масови с не много високо качество, или изключително скъпи и вносни, които се продават в специализирани магазини. Първите са на цени от 5 до около 10 лв., вторите около 60-70 лв. и нагоре. Така се получава ниша, която решихме да запълним със свещ, която хем е много качествена, но е и достъпна. В момента свещите са бързо растяща категория в цял свят, само в САЩ пазарът е за 3.2 млрд. долара. В Европа не е толкова голям все още, но расте. За разлика от Америка, в Европа и България предлагането в този сегмент не е голямо и затова сме се насочили тук.
Маржовете в бизнеса със свещи са сравнително високи и зависят от това през какви канали се продават и дали са синтетични аромати или със есенциални масла. Минималните маржове са около 50-60% в зависимост от канала на продажба. В България ги продаваме на цена
15 лв.
, защото искаме да сме достъпни. В чужбина цените са ни двойни на българските и ни носят маржове, отговарящи на категорията и задоволителни за бизнеса.", обяснява Сара Кюркчиева.

Как да превърнеш красотата, с която искаш да се заобиколиш, в бизнес? Отговор на този въпрос може да дойде от Сара Кюркчиева, Зорница Ангеловa и Наталия Парушева. Преди около година трите основават компания на име "Айтъмс дизайн" с идеята да създават аксесоари за дома. Мотивацията им е основно, че не могат да намерят такива продукти за себе си - не толкова, за да печелят. Три месеца след като пускат първата си линия - ароматни свещи, и изненадани от успеха ѝ, те вече предлагат и дървени аксесоари, а за догодина планират и текстил. Формулата на успеха им, смятат основателките, е в личното отношение, което полъхва от всеки продукт.

Ароматен пламък



Фотограф: Цветелина Белутова
Първият продукт под марката i/tems, който се продава от август, са ароматни свещи. И то не какви да е, а ръчно изработени от трите основателки и с лично избрани материали. "Поръчахме парфюмните композиции в Грас в една от най-старите парфюмерии във Франция и ароматите са създадени специално за нас и всичко е от етерични масла. Восъкът ни идва от Германия", обясняват те какво ги различава от повечето ароматни свещи, които се произвеждат от парафин и със синтетични аромати. Всеки детайл - от самите свещи - разбъркването на восъка, добавянето на аромата, изливането, през опаковката и етикетите, минава през ръцете на трите дами. "Най-трудно ни беше да се научим да леем свещите по начин, по който те да горят добре и напълно равномерно до края на свещта. Изливането на една партида свещи трае около ден", обяснява Парушева и допълва, че броят е според нуждите на пазара. В момента например за разлика от летния сезон се лее всяка седмица, а партидите са от между 400 и 600 свещи.

Преди да започнат с всичко това, няколко месеца Кюркчиева, Парушева и Ангелова се съветват с технолози кое и как точно се получава - кой е правилният фитил, какъв трябва да е восъкът, за да гори 60 часа. Така например научават, че фитилът е най-важен за една свещ.

Инвестицията в започването на свещите е малко под 50 хил. лв. лични средства на трите основателки. "Такъв бизнес може да започне с минимални средства, дори под 1000 лв. Ние обаче решихме да инвестираме в качествени материали, затова и ароматите заемат най-голям процент от тази инвестиция, после си купихме оборудване и восък", пояснява Кюркчиева.



Сега всяка седмица се леят малки серии, с които се захранва пазарът. "В ателието в момента цари предколеден хаос", усмихва се Наталия Парушева, която се е посветила на i/tems на пълно работно време. През декември за малката компания предстоят много базари, което за тях обикновено означава и доста стокооборот. За техния стандарт. Иначе извън изложения и базари свещите се продават онлайн и офлайн (виж карето).

Естествено продължение

Следващата стъпка в развитието на "Айтъмс дизайн" са новите продуктови линии. Отскоро на пазара има дървени аксесоари - чинийки, точилки, пръстени за салфетки. И тук е заложено на естествените материали. "Всеки дървен аксесоар е стругован от баща ми индивидуално, от различно парче дърво. Това е и причината материалът да е всеки път различен", разказва Парушева. А освен семействата с едно или друго помагат много от приятелите на трите съоснователки. "Впрегнали сме всички", смеят се те.
След дървените аксесоари ще дойде ред на текстилните, издават от i/tems. "Едно от големите предизвикателства ще бъде да продължим да пресъздаваме духа на бранда с всяка следваща колекция и когато поръчките се увеличат", смята Кюркчиева.
Но преди всичко това да се случи, младата компания ще се подготви за Коледа и събира в подаръчни комплекти различни свои аксесоари, които ще предлага на различни базари.
Q&A
Къде се продават продуктите ви?

- Изненадващо открихме канали, които не очаквахме да продават - йога студиата например, продаваме много добре и в пространства за срещи и събития. Освен това в магазини за дрехи, кафенета, ресторанти, малки магазинчета за дрехи и аксесоари в "живите места в града", които отговарят на нашите ценности и визия.
Онлайн също продаваме много добре и през нашия сайт. Засега повечето ни продажби са във физическите магазини в България, но сме получавали запитвания от Англия и Холандия.

Какво планирате оттук нататък?
- Искаме да отделим ателието си и да бъде магазинче (в момента свещите се леят в собствено пространство, което обаче не е подходящо за търговия - бел. авт.). Смятаме да инвестираме и в разширяване на каналите си за продажба в България - и извън София. Освен това сме си набелязали и външни пазари - Англия и Холандия,Турция, Испания, Румъния, Гърция. В началото на 2017 г. започваме в онлайн магазин в Испания за независими дизайнери (http://www.makersofdesign.com/), водим преговори и с два ритейлъра в Англия - те са он- и офлайн.

Какво ви различава от конкуренцията?
- Първо, че спадаме към категорията достъпен лукс. Хората все повече търсят такъв тип качествени, по-лични изделия, индивидуално опаковани с ръчно зашити етикети. Иначе има и много малки ателиета, които правят ръчно свещи.

Как се маркетирате?
- Дигитално. И смятаме да заложим на това изцяло, защото онлайн можем да достигнем целия свят.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Да пазиш традицията "Под Балкана" 1 Да пазиш традицията "Под Балкана"

Животновъдната ферма на семейство Кулови край Карлово е затворила целия цикъл на производство

6 дек 2019, 3600 прочитания

Производители на светове Производители на светове

Българската компания за виртуална реалност ZenArt разработва различни сюжети, включващи истински и легендарни места

29 ное 2019, 4386 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Предприемач" Затваряне
Не изпускай тези стартъпи

Десет от най-иновативните и растящи млади компании в глобален мащаб

Още от Капитал
LVMH тества границите на лукса

Може ли шик конгломератът да се разрасне още

Uber вече не е готин

Лондон удари силно Uber и вече има нови, по-евтини приложения за споделени пътувания

Трудните книжки

Министерството на труда предлага подмяна на сегашните трудови книжки с нови, без да може да обясни защо не ги цифровизира

Румънското управленско дуо: От едната страна на барикадата

Новият премиер Лудовик Орбан и преизбраният президент Клаус Йоханис обещават про-ЕС ера и реформи в Румъния

Не без сестра ми

Режисьорката Светла Цоцоркова за втория си пълнометражен филм "Сестра", който трупа награди преди българската премиера

Кино: "Славни времена"

Романс по френски с пътуване в човешкото време

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10