Бавният семеен сладолед
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Бавният семеен сладолед

Савина Николова, творчески директор на Gelateria Naturale: Смятам, че човек трябва да прави нещата по честен начин – без палмови мазнини, без консерванти, без фруктоза. Да бъде отговорен и за следващите поколения.

Бавният семеен сладолед

"Джелатерия натурале" има своя ниша – продукти без Е-та и основно от местни суровини

Мара Георгиева
64120 прочитания

Савина Николова, творчески директор на Gelateria Naturale: Смятам, че човек трябва да прави нещата по честен начин – без палмови мазнини, без консерванти, без фруктоза. Да бъде отговорен и за следващите поколения.

© Цветелина Белутова


"Нашият бизнес е със социална кауза – не предлагаме боклуци на деца, работим с български локални доставчици, въртим българската икономика."

"Не използваме растителна сметана, консерванти, оцветители, изкуствени аромати, химически сгъстители, моно- и диглицериди на мастните киселини, хидрогенизирани мазнини."

Савина Николова, двигателят зад Gelateria Naturale на ул. "Шишман"в столицата

Истинският сладолед се разтича и се омазваш. Това е само едно от описанията, които дават собствениците на Gelateria Naturale – заведение на столичната улица "Иван Шишман", в което се продава занаятчийски сладолед от натурални суровини. "С нашия сладолед ще се омажете със сигурност, защото оставихме палмовото олио и хидрогенизираните мазнини за индустриалния сладолед", уверяват те.

Началото. Зад продукта и мястото стои Савина Николова, която е креативен директор на фирмата. Тя е на 23 години и завършва в Италия обучението си по дигитални медии и реклама. Множество фестивали и изложения за сладолед по време на следването разпалват интереса й. Разговор с баща й – Николай Николов, в който той съобщава, че общ познат продава машина за сладолед, отключва осъзнатото желание на Савина да се занимава с производство.

Семейството, в съдружие с близък приятел, застава зад идеята. Първоначалната инвестиция надхвърля 50 хил. лв. собствени средства. В крайна сметка обявената за продажба машина за сладолед се оказва неподходяща и Николови купуват нова от Италия. Това е и най-големият първоначален разход за стартиращия бизнес.

Започват през юли 2015, когато сезонът за похапване на сладолед е към края си. Продажбите, логично, се влияят от температурите навън – по данни на маркетинговите агенции над 85% от покупките се правят от май до август.

Семейство Николови намира подходящо помещение на централната софийска улица "Шишман" и започва въпреки задаващата се есен. Изчитат доста информация, експериментират с рецепти, търсят точната формула. Резултатът в подготвителния етап е множество проби и големи количества изхвърлен сладолед.

"Производството на сладолед е точна наука и изисква много математика. При готвенето, ако сложиш малко повече от някоя подправка, не означава непременно, че ще развалиш яденето. При сладоледа обаче, ако сложиш 50 грама повече захар, губиш структурата му и всичко отива в кофата", казва Николай Николов.

Съставките. "Производството е специфично, защото говорим за неиндустриален сладолед. А това означава, че използваме пълномаслено мляко, животинска сметана, нерафинирана захар и мед", обяснява Савина Николова. Намирането на подходящите суровини се оказва проблем, защото искат да работят с местни производители. В началото това се оказва доста трудно и са принудени да използват белгийска течна животинска сметана например, защото българска не намират. Днес работят с фирмата за биопродукти "Хармоника", но продължават да търсят, защото количествата, с които ги снабдяват, са ограничени.

Започнали с италиански ядкови пасти, но вече използват изцяло български, при това органични – от лешник, бадем, орех, фъстък, сусам... Работят само със сезонни плодове – например райска ябълка, тиква, малини, къпини и др., които се купуват всяка сутрин, а после се чистят, белят и режат на ръка.

Държат да отбележат, че са различни. "Други производители също твърдят, че техният сладолед е занаятчийски, но масово използват готов индустриален прах, който се разтваря във вода и съдържа аромати, сухо мляко, емулгатори. Индустриалната смес за сладолед за пръв път се появява в САЩ, после завладява целия свят, включително и Италия. В България всичко, което се прави на място, се обявява за занаятчийско, но всъщност най-важното за това определение е какво слагаш в сладоледа. Не е все едно да правиш кекс у дома и вместо да сложиш масло, яйца, брашно, да го забъркаш с готова смес от магазина. Пак е домашно приготвен, но има разлика, нали", казва Савина Николова.

Продуктът. Gelateria Naturale предлага между 12 и 14 вида сладолед всеки ден, сред които задължително има няколко основни. "Правила няма, следваме интуицията си. Експериментираме постоянно с вкусовете според търсенето, пазара, сезона, настроението. Някои видове сладоледи са правени само веднъж. Отскоро смесваме хрян и дюля например. Не знаем колко пъти ще го направим, но пробваме", дава примери Савина Николова. По думите й българският клиент е традиционалист, не обича да експериментира. Не обича сладолед с вкус на кафе, предпочита ванилия, тирамису, шоколад, плодовите вкусове.

Цените са между 18 и 20 лв. за кг. "Наша стратегическа грешка беше, че в началото решихме да се движим в ценовия диапазон на конкуренцията. Сега вече не ни е страх да вдигнем цените. Ако търсиш определен продукт с определено качество, трябва да знаеш, че той има определена цена, която си готов да платиш. Българското свинско пасищно месо например има различна цена от вносното ГМО месо", обобщава Савина Николова.

Освен сладолед в джелатерията се предлагат сандвичи, сладкиши, сицилиански десерти по стари рецепти... "Работим с хора, които вярват в нашата кауза: Яж бавно, яж локална истинска храна", твърди Савина.

Бъдещето. През 2015 г. фирмата "Джелатерия натурале" отчита нетни приходи от продажби 67 хил. лв. и печалба 6 хил. лв., става ясно от данните в Търговския регистър. Заетите са 10-12 души в зависимост от сезона. Собствениците все още не се издържат само от този бизнес. Но през 2017 г. възнамеряват да разширят точките на продажба в столицата, затова обмислят да теглят кредит.

Различните сладоледи

Gelateria Naturale предлага два основни типа сладолед – класическо занаятчийско джелато с мляко и сметана и веган сорбета на водна база. Към тези две основи се надграждат различни вкусове – от сорбе с каберне до яйчен рем с вино марсала. "Почти всички сладоледи са безглутенови с изключение на тирамису и гранола (мюсли с био кисело мляко)", уточнява Савина Николова. Сорбетата съдържат пасиран сезонен плод, вода и захар, без животински съставки, като млечните протеини са заменени с ядкови пасти или оризов протеин. "За шоколадовото сорбе например използваме само сертифицирано Fair Trade сурово какао и кокосово масло", казва Савина Николова. Фирмата предлага и сладолед Zero Zero, подходящ за всички, които са нетолерантни към лактозата и тръстиковата захар. За направата му се използва естествено извлечена фруктоза и безлактозно мляко, което прави този вид сладолед подходящ и за диабетици. От компанията заявяват, че няма да използват изкуствени подсладители.
Q&A

Савина Николова, творчески директор на Gelateria Naturale

Какви са плановете ви за развитие на бизнеса?

– Имам конкретна бизнес идея, за която търся финансиране. Искам да произвеждам специфичен тип сладолед, какъвто няма на световния пазар – биосертифициран, с определени съставки. Знам, че хората искат да забогатеят бързо, но парите идват с времето. Ако не създаваш определена връзка с потребителя, няма как да искаш определена възвращаемост. Няма да правим франчайз, няма да продаваме на трети лица готов продукт, защото се страхуваме да не падне качеството на сладоледа.

Какво ви пречи, за да развивате бизнеса си?

– Много неща. Прост пример – според законодателството не можеш да режеш на дървена дъска, тя трябва да е пластмасова. Няма как един млад човек, решил да започне свой бизнес, да се справи без помощ. Бориш се с бюрокрация и с абсурдни неща в движение. Получих много удари. Кандидатствах по няколко проекта за финансиране, но без успех, дори не получих обратна връзка от оценяващите. Абсурдно е нещата да се случват само с даване на пари под масата. Щом кандидатстваш за субсидия, значи имаш нужда от тези пари, за да правиш нещо, което има смисъл.

За какво мечтаете?

– Да създам компания за бавен сладолед. Смятам, че човек трябва да прави нещата по честен начин – без палмови мазнини, без консерванти, без фруктоза. Да бъде отговорен и за следващите поколения. Вярвам, че има нещо над финансовата част, над печалбата, което ни кара всяка сутрин да се събуждаме и да ходим на работа. Не може само с реклама на продукти, трябва да има и отговорност за производството и съдържанието им. Нашият бизнес е със социална кауза – не предлагаме боклуци на деца, работим с български локални доставчици, въртим българската икономика.
"Нашият бизнес е със социална кауза – не предлагаме боклуци на деца, работим с български локални доставчици, въртим българската икономика."

"Не използваме растителна сметана, консерванти, оцветители, изкуствени аромати, химически сгъстители, моно- и диглицериди на мастните киселини, хидрогенизирани мазнини."

Савина Николова, двигателят зад Gelateria Naturale на ул. "Шишман"в столицата

Истинският сладолед се разтича и се омазваш. Това е само едно от описанията, които дават собствениците на Gelateria Naturale – заведение на столичната улица "Иван Шишман", в което се продава занаятчийски сладолед от натурални суровини. "С нашия сладолед ще се омажете със сигурност, защото оставихме палмовото олио и хидрогенизираните мазнини за индустриалния сладолед", уверяват те.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

16 коментара
  • 1
    mitakk avatar :-|
    mitakk

    Такива хора заслужават само адмирации!

  • 2
    roum avatar :-|
    roum

    Браво! Дано просъществува бизнеса и се увеличават свестните хора, отхвърлящи отровите, химията и ментетата в хранителната индустрия! С удоволствие ще бъда клиент, когато съм в София!

  • 5
    zumz avatar :-|
    zumz

    До коментар [#1] от "mitakk":

    "Адмирации" заслужава баба ти, такива хора заслужават "възхищение", "уважение" и т. н.

    Към авторката - хубав текст за хубаво нещо, но пак с оглед езика - ще се радвам(е) ако можете да ни спестите дивотии от типа на "локално". Има си дума в българския - "местно" и това "локално" принадлежи към същата категория към която принадлежат и "адмирациите" и "мерсим ви" и т. н.

    А по същество - само аз ли изпитвам лека тъга поради усещането, че начинанието на "Джелатерия натурале" няма да издържи дълго, финансово най-вече в българските условия? Посочено е - българският потребител е консервативен, не обича нови неща и най-вече не обича да му бъркат по-дълбоко в кесията. Не съм ги опитвал, но съдейки по описанията - сладоледите би трябвало да са прекрасни - и като вкус и като съдържание и като качество. А тези три съставки - вкус, съдържание и качество - изискват сериозни разноски - точно това, което българинът най-много не обича да прави. Дано да греша, от сърце желая на Джелатерията и най-вече на Савина и съдружниците й успех в това с което са се заели.

  • 6
    sopher avatar :-|
    abdelhaqq

    До коментар [#5] от "zumz":

    е чак така лошо с "адмирациите". да не се окаже, че по тая логика и "джелатерията натурале" ще стане "естествена сладоледаджийница"...

  • 7
    zumz avatar :-|
    zumz

    До коментар [#6] от "abdelhaqq":

    "Джелатерия натурале" е претенциозно име, но не е поставено в контекст на българския език - само име. Поради това може да се приеме въпреки че да, струва ми се проява на лош вкус или, както се изразяваше дядо ми - парвенющина. От друга страна "адмирациите" и "локално" са в контекст на езика (българския) и поради това режат ухото и са със сигурност проява не само на лош вкус, но и на липса на езикова култура. Когато в езика има точни съответствия на чуждицата - както е в случая, използването на чуждицата е неприемливо.

  • 8
    315707 avatar :-|
    Димитър

    Като оставим кулинарията настрани и поглеждайки цифрите, все пак сме в бизнес/економедия...много ми е чудно как се стъкмяват тези цифри.
    10-12 човека персонал....67 хил. лв продажби, 6 хил. лв печалба. Как става това чудо?

  • 9
    sopher avatar :-|
    abdelhaqq

    До коментар [#7] от "zumz":

    не съм съгласен, че е само "име" - само "име" е колкото моят никнейм е "само име", хехе. но не бих се встрастявал в тая дискусийка тук де, това е форум, не е докторска дисертация или филологическа дискусия в института за български език в БАН. браво на хората, отделно от това. дано успеят.

  • 10
    ivan.iordanov avatar :-|
    ivan.iordanov

    До коментар [#8] от "Димитър":

    Разходи?!?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.