С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
16 6 яну 2017, 14:00, 58681 прочитания

Бавният семеен сладолед

"Джелатерия натурале" има своя ниша – продукти без Е-та и основно от местни суровини

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
"Нашият бизнес е със социална кауза – не предлагаме боклуци на деца, работим с български локални доставчици, въртим българската икономика."

"Не използваме растителна сметана, консерванти, оцветители, изкуствени аромати, химически сгъстители, моно- и диглицериди на мастните киселини, хидрогенизирани мазнини."

Савина Николова, двигателят зад Gelateria Naturale на ул. "Шишман"в столицата
Истинският сладолед се разтича и се омазваш. Това е само едно от описанията, които дават собствениците на Gelateria Naturale – заведение на столичната улица "Иван Шишман", в което се продава занаятчийски сладолед от натурални суровини. "С нашия сладолед ще се омажете със сигурност, защото оставихме палмовото олио и хидрогенизираните мазнини за индустриалния сладолед", уверяват те.

Началото. Зад продукта и мястото стои Савина Николова, която е креативен директор на фирмата. Тя е на 23 години и завършва в Италия обучението си по дигитални медии и реклама. Множество фестивали и изложения за сладолед по време на следването разпалват интереса й. Разговор с баща й – Николай Николов, в който той съобщава, че общ познат продава машина за сладолед, отключва осъзнатото желание на Савина да се занимава с производство.


Семейството, в съдружие с близък приятел, застава зад идеята. Първоначалната инвестиция надхвърля 50 хил. лв. собствени средства. В крайна сметка обявената за продажба машина за сладолед се оказва неподходяща и Николови купуват нова от Италия. Това е и най-големият първоначален разход за стартиращия бизнес.

Започват през юли 2015, когато сезонът за похапване на сладолед е към края си. Продажбите, логично, се влияят от температурите навън – по данни на маркетинговите агенции над 85% от покупките се правят от май до август.
Семейство Николови намира подходящо помещение на централната софийска улица "Шишман" и започва въпреки задаващата се есен. Изчитат доста информация, експериментират с рецепти, търсят точната формула. Резултатът в подготвителния етап е множество проби и големи количества изхвърлен сладолед.

"Производството на сладолед е точна наука и изисква много математика. При готвенето, ако сложиш малко повече от някоя подправка, не означава непременно, че ще развалиш яденето. При сладоледа обаче, ако сложиш 50 грама повече захар, губиш структурата му и всичко отива в кофата", казва Николай Николов.



Съставките. "Производството е специфично, защото говорим за неиндустриален сладолед. А това означава, че използваме пълномаслено мляко, животинска сметана, нерафинирана захар и мед", обяснява Савина Николова. Намирането на подходящите суровини се оказва проблем, защото искат да работят с местни производители. В началото това се оказва доста трудно и са принудени да използват белгийска течна животинска сметана например, защото българска не намират. Днес работят с фирмата за биопродукти "Хармоника", но продължават да търсят, защото количествата, с които ги снабдяват, са ограничени.

Започнали с италиански ядкови пасти, но вече използват изцяло български, при това органични – от лешник, бадем, орех, фъстък, сусам... Работят само със сезонни плодове – например райска ябълка, тиква, малини, къпини и др., които се купуват всяка сутрин, а после се чистят, белят и режат на ръка.

Държат да отбележат, че са различни. "Други производители също твърдят, че техният сладолед е занаятчийски, но масово използват готов индустриален прах, който се разтваря във вода и съдържа аромати, сухо мляко, емулгатори. Индустриалната смес за сладолед за пръв път се появява в САЩ, после завладява целия свят, включително и Италия. В България всичко, което се прави на място, се обявява за занаятчийско, но всъщност най-важното за това определение е какво слагаш в сладоледа. Не е все едно да правиш кекс у дома и вместо да сложиш масло, яйца, брашно, да го забъркаш с готова смес от магазина. Пак е домашно приготвен, но има разлика, нали", казва Савина Николова.

Продуктът. Gelateria Naturale предлага между 12 и 14 вида сладолед всеки ден, сред които задължително има няколко основни. "Правила няма, следваме интуицията си. Експериментираме постоянно с вкусовете според търсенето, пазара, сезона, настроението. Някои видове сладоледи са правени само веднъж. Отскоро смесваме хрян и дюля например. Не знаем колко пъти ще го направим, но пробваме", дава примери Савина Николова. По думите й българският клиент е традиционалист, не обича да експериментира. Не обича сладолед с вкус на кафе, предпочита ванилия, тирамису, шоколад, плодовите вкусове.

Цените са между 18 и 20 лв. за кг. "Наша стратегическа грешка беше, че в началото решихме да се движим в ценовия диапазон на конкуренцията. Сега вече не ни е страх да вдигнем цените. Ако търсиш определен продукт с определено качество, трябва да знаеш, че той има определена цена, която си готов да платиш. Българското свинско пасищно месо например има различна цена от вносното ГМО месо", обобщава Савина Николова.
Освен сладолед в джелатерията се предлагат сандвичи, сладкиши, сицилиански десерти по стари рецепти... "Работим с хора, които вярват в нашата кауза: Яж бавно, яж локална истинска храна", твърди Савина.

Бъдещето. През 2015 г. фирмата "Джелатерия натурале" отчита нетни приходи от продажби 67 хил. лв. и печалба 6 хил. лв., става ясно от данните в Търговския регистър. Заетите са 10-12 души в зависимост от сезона. Собствениците все още не се издържат само от този бизнес. Но през 2017 г. възнамеряват да разширят точките на продажба в столицата, затова обмислят да теглят кредит.
Различните сладоледи

Gelateria Naturale предлага два основни типа сладолед – класическо занаятчийско джелато с мляко и сметана и веган сорбета на водна база. Към тези две основи се надграждат различни вкусове – от сорбе с каберне до яйчен рем с вино марсала. "Почти всички сладоледи са безглутенови с изключение на тирамису и гранола (мюсли с био кисело мляко)", уточнява Савина Николова. Сорбетата съдържат пасиран сезонен плод, вода и захар, без животински съставки, като млечните протеини са заменени с ядкови пасти или оризов протеин. "За шоколадовото сорбе например използваме само сертифицирано Fair Trade сурово какао и кокосово масло", казва Савина Николова. Фирмата предлага и сладолед Zero Zero, подходящ за всички, които са нетолерантни към лактозата и тръстиковата захар. За направата му се използва естествено извлечена фруктоза и безлактозно мляко, което прави този вид сладолед подходящ и за диабетици. От компанията заявяват, че няма да използват изкуствени подсладители.
Q&A

Савина Николова, творчески директор на Gelateria Naturale

Какви са плановете ви за развитие на бизнеса?
– Имам конкретна бизнес идея, за която търся финансиране. Искам да произвеждам специфичен тип сладолед, какъвто няма на световния пазар – биосертифициран, с определени съставки. Знам, че хората искат да забогатеят бързо, но парите идват с времето. Ако не създаваш определена връзка с потребителя, няма как да искаш определена възвращаемост. Няма да правим франчайз, няма да продаваме на трети лица готов продукт, защото се страхуваме да не падне качеството на сладоледа.

Какво ви пречи, за да развивате бизнеса си?
– Много неща. Прост пример – според законодателството не можеш да режеш на дървена дъска, тя трябва да е пластмасова. Няма как един млад човек, решил да започне свой бизнес, да се справи без помощ. Бориш се с бюрокрация и с абсурдни неща в движение. Получих много удари. Кандидатствах по няколко проекта за финансиране, но без успех, дори не получих обратна връзка от оценяващите. Абсурдно е нещата да се случват само с даване на пари под масата. Щом кандидатстваш за субсидия, значи имаш нужда от тези пари, за да правиш нещо, което има смисъл.

За какво мечтаете?
– Да създам компания за бавен сладолед. Смятам, че човек трябва да прави нещата по честен начин – без палмови мазнини, без консерванти, без фруктоза. Да бъде отговорен и за следващите поколения. Вярвам, че има нещо над финансовата част, над печалбата, което ни кара всяка сутрин да се събуждаме и да ходим на работа. Не може само с реклама на продукти, трябва да има и отговорност за производството и съдържанието им. Нашият бизнес е със социална кауза – не предлагаме боклуци на деца, работим с български локални доставчици, въртим българската икономика.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Кекс по желание 1 Кекс по желание

Основаната от Елица Тъмнева и Иван Благоев пекарна за кексчета Take a Cake вече десетилетие предлага сладки изкушения на софиянци.

24 яну 2020, 2698 прочитания

По Scala-та на добрия вкус По Scala-та на добрия вкус

Как домашните рецепти за сладки и соленки на Калина Иванова се превърнаха в продукти за масовия пазар

17 яну 2020, 3921 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Предприемач" Затваряне
България - перфектният декор

Петко Спасов, Ангел Апостолски и Тони Колчев са създателите на Push Pull Production и вече шест години продуцират и снимат реклами за цял свят

Още от Капитал
БТК ще бъде купена почти изцяло с дълг

Купувачът на телекома пласира облигации за общо 1.2 млрд. евро, които ще бъдат усвоени преди финализирането на сделката

Ryanair става Buzz в София

Нискотарифната компания планира реорганизация и ребрандиране на част от поделенията си под марката Buzz. Сред тях е това в Полша, което ще поеме управлението на София

Битката за столичната адвокатура

Изборите на органи на софийската колегия имат значение не само за професионалните интереси на гилдията, но и за институционалната зрялост на държавата

Възраждането на "Пирогов"

В болницата бяха открити нови клиники и приходите я нареждат на първо място в София

Берлинска ръченица

Електронният артист Стефан Голдман за новаторския си поглед към музиката и защо винаги ще имаме нужда от човека в технологията

Ален де Ботон, писател, философ, основател на The School of Life: Ние сме любов и мрак

Ботон за емоционалната интелигентност, стоицизма и деструктивното в човешкия вид пред "Капитал"

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10