С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
2 20 яну 2017, 12:03, 19116 прочитания

България - перфектният декор

Петко Спасов, Ангел Апостолски и Тони Колчев са създателите на Push Pull Production и вече шест години продуцират и снимат реклами за цял свят

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
"Цялата реклама трябва да се снима в един или два дни. Ако има грешки и трябва да се удължат снимките още един ден, става убийствено скъпо и ни изяжда цялата печалба, даже може и да сме на загуба," казва Тони Колчев.

"Това, което основно продаваме, е локацията – в България има красива природа за снимане и декори във филмовото студио в Бояна", казва Ангел Апостолски
"Снимахме реклама тук, в София, за индийска продукция с един от най-известните боливудски актьори - Саиф Али Кхан. Вечеряме с целия екип и индийските продуценти, семействата им и индийския клиент – представители на огромната корпорация Tata Sky. Влиза актьорът, който закъсняваше, и цялата маса с индийци млъква, оставя приборите и започва да гледа в земята. Оказва се, че той е от по-висока каста, баща му е принц и останалите нямат право да се хранят в негово присъствие", разказва Петко Спасов.

Той, Ангел Апостолски и Тони Колчев са създателите на Push Pull Production и вече шест години продуцират и снимат реклами за цял свят, а тази история е само една от много забавни ситуации, в които са изпадали по време на снимки. Техни са и много от добрите български клипове, които могат да задържат зрителите пред телевизора дори по време на рекламния блок, а също и прословутото музикално видео за Rammstein, снимано в България. Част от приходите им идват от правене на продукции за Япония, Германия, Италия, Индия, Австрия, Швеция и Дания. Запазеният им почерк е рекламата да прилича повече на филм, отколкото на директен рекламен клип.


Снимали са за Smart, "Националната лотария", Telenor, ДСК, индийската Tata Sky, които произвеждат коли, имат строителни компании и сателитни телевизии, Mtel и много други. "Отговорността е огромна, защото осъзнаваме, че милиони хора гледат какво сме сътворили. Например с рекламата, която снимахме за Tata Sky, целта им беше да привлекат 300 милиона нови потребители на кабелната им телевизия."

Екипът

Основават фирмата през 2010 г., Петко Спасов и Ангел Апостолски са режисьори, преди това са снимали за CIA Advertising. "Успяхме да привлечем в компанията продуцентките Стела Павлова и Поли Левиева, които са основен двигател в компанията, а е много важно да имаш опитни и талантливи продуценти, за да сработи машината. Те преди това работеха в българския клон на испанска продуцентска компания, който бе закрит", казва Петко Спасов. Тони Колчев е финансовият директор. Служителите на постоянен трудов договор в Push Pull Production са двадесет, но постоянно работят с фрийлансъри в зависимост от продукцията.



Препятствията

"Откакто създадохме фирмата, трудност не сме видели, но има доста предизвикателства". Пак за индийска продукция клиентите им искат на жълтите павета да минават два танка, 120 едновременно маршируващи войници, както и 1000 души масовка. Оказва се, че единствено гвардейците са обучени да маршируват в синхрон и благодарение на промяна на закона от 2008 г. могат да ги наемат за снимките. По-голям проблем се оказва танкът, защото режисьорът държи на истински. Всичко това се случва седмица преди кметските избори и е изключително трудно да се извадят необходимите разрешителни. Подобни трудности с разрешителните имат и при снимки за колите Smart – тогава затварят ул. "Раковски" и изграждат рампа за каскади.

Разходите

Те зависят най-много от сценария на конкретната реклама и какво е необходимо за него – дали повече статисти или сложни каскади, или специална техника. Например колите с кранове и камери на тях са много скъпи. "А има и установки по 50-60 хил. евро, с устройство за motion control, което се управлява от пет души, които трябва да бъдат докарани от Англия, и разходите се увеличават с хонорарите и билетите", казва Петко Спасов. Ако трябва да се заснеме кола, която е замръзнала във въздуха – трябва да се наеме огромен кран, който да я държи в това положение. Преследване или движение на автомобили се снима от друго превозно средство със закачен специален кран с камера.

Именно затова нямат право на грешка. Наемането на терен, техника, хонорари на хора, всичко е толкова скъпо, че трябва да са много организирани. "Изключително отговорно е, защото цялата реклама трябва да се снима в един или два дни – и после да се изберат най-добрите кадри. Ако има грешки и трябва да се удължат снимките още един ден, става убийствено скъпо и ни изяжда цялата печалба, даже може и да сме на загуба", казва Тони Колчев.

Според него най-големият им разход е времето, вложено през последните шест години, за да развият фирмата си и да стигнат до там, където са в момента – устойчив растеж на приходите и изградена база от клиенти – "препоръките са много важни за нашия сектор".

"Финансово сме възпитани, спазваме строги правила и това ни позволи да оцелеем, защото си изградихме репутация. Когато обещаем на екипите, с които работим, да им платим в даден срок, винаги спазваме обещанието си", казва Колчев. От друга страна, клиентите на Push Pull Production обикновено им плащат три месеца след завършване на продукцията. "Това е всеобща практика в бранша в цял свят, както и в България, и не е само към нас. Всяка голяма корпорация има и тромава система на одобрение и плащане. Само за чуждите продукции, които снимаме, си получаваме плащането веднага" обобщава Спасов.

Секторът

Повечето им клиенти идват от препоръки, но използват и други начини да развият мрежата си. Преди четири години отиват в Англия да се запознават с евентуални партньори. "Това, което основно продаваме, е локацията – в България има красива природа за снимане и декори във филмовото студио в Бояна – където всеки може да снима, след като плати наем", казва Ангел Апостолски. Не ходят на рекламния фестивал в Кан, според тях няма смисъл, но мястото, където присъствието им е важно, е профилираната платформа за продуценти от цял свят.

Според Тони Колчев България става все по-популярна дестинация за снимане и догонва Чехия и Унгария в това отношение. С годините в страната са се изградили много професионалисти – "има даже цели екипи, които са на нивото в Холивуд: осветители, сценографи, асистент оператори, костюми и реквизити, все хора, които са обиграни и познават занаята", казва Ангел Апостолски.

На въпроса какво самите те гледат единодушният отговор е сериали. "В момента по света сериалите се снимат по-добре от филми. Тъкмо свърших да гледам "Младият папа", казва Ангел Апостолски, и силно го препоръчвам." Но в България все още няма пари в снимането на сериали – "средствата, които отделят телевизиите за снимането на един епизод за сериал, са по-малко, отколкото за снимането на една 30-секундна реклама. И после се появяват неща като "София ден и нощ" и зрителите консумират безкритично, каквото им се пусне. Тук е ролята на телевизията да каже, че такива продукции са слаби и не трябва да се излъчват", казва Петко Спасов.
Според него другият проблем в България е, че няма форум, в който зрителите да могат да гласуват за реклама.
Q&A
Каква е първоначалната ви инвестиция?

За първоначалната инвестиция трябваше да имаме достатъчно пари, че да покрием разходите по снимането на една реклама – наемане на техника, декори, кастинг за актьори, заплати. Защото никой клиент не би платил предварително рекламата. Другата част от първоначалната ни инвестиция беше наемането на офис и неговото обзавеждане, защото това е много важно за бранша, офисът е лицето на компанията ни.

Какви са плановете ви за развитие на Push Pull Production?

Да правим нови и интересни неща. Да увеличим сърцевината на компанията, като интегрираме млади талантливи автори и им дадем възможност да се развиват.

Бихме искали да снимаме филм или сериал. Даже сме си набелязали актьорите – Юлиан Вергов, Владимир Карамазов и Захари Бахаров. С работно заглавие "Трима мъже на ръба", но това е само план засега. Не бихме направили филм на всяка цена, трябва да си върнем инвестицията. А засега няма български филм, който да е имал печалба.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Фасулска работа Фасулска работа

За 20 години Милко Младенов създаде една от най-разпознаваемите компании за варива в България "СуиКо"

15 ное 2019, 4210 прочитания

Барет Ерсек: Не поставяйте растежа пред изпълнението в бизнеса си Барет Ерсек: Не поставяйте растежа пред изпълнението в бизнеса си

Предприемачът и лектор на Growth Summit пред "Капитал"

11 ное 2019, 1108 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Предприемач" Затваряне
Sofia AI Summit ще представи най-новите тенденции при изкуствения интелект

Събитието ще се проведе на 26 януари в хъба за IT професионалисти S*BAR

Още от Капитал
Искам ново и по-хубаво жилище

Преориентирането на търсенето към по-качествени имоти в София води до лек ръст в средните цени

Раждането на 5G в България

2020-а ще бъде годината на едни от най-големите търгове за честоти досега, даващи началото на изграждането на 5G мрежа

Европа и светът според Макрон

Френският президент е прав за проблемите на ЕС. Но не успява да намери партньори за решаването им

Приемно село

"Резиденция Баба" изпраща на село млади хора, които в продължение на три седмици опознават местните и техните традиции

Филм след филм

Забравени класики и модерно авторско кино на "Киномания" 2019

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10