Беловласият диктатор на Формула 1 си отива
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Беловласият диктатор на Формула 1 си отива

Бърни Екълстоун управлява Формула 1 в последните 40 години, но със смяната на собствеността загуби своята позиция

Беловласият диктатор на Формула 1 си отива

Бърни Екълстоун направи от спорт за аматьори бизнес за милиарди, изправен пред нова ера на модернизация

Георги Филипов
13903 прочитания

Бърни Екълстоун управлява Формула 1 в последните 40 години, но със смяната на собствеността загуби своята позиция

© 140 ideas


Всяко нещо с времето си. Тази максима важи за Бърни Екълстоун, въпреки че вече нямаше надежда неговото управление на Формула 1 някога да приключи. Макар да се беше договорил с новите собственици на спорта Liberty Media да остане още три години като консултант, 86-годишният британец беше освободен като изпълнителен директор на компанията Formula One Managеmеnt в първия удобен момент след окончателното приключване на сделката за придобиването на най-популярния автомобилен шампион. Така беше сложен край на 40 години спорно управление на Формула 1, което обаче преобрази състезание за ентусиасти в един от най-големите спортни бизнеси. Когато Екълстоун в края на 70-те години си осигурява търговските права за Ф1, пилотите търсят пари на всеки ъгъл, за да продължат да развиват хобито си.

Днес звездите на Формула 1 са световни икони, а компании като Ferrari, Mercedes и Rolex всяка година отделят стотици милиони, за да бъдат част от шоуто. Парите от всяко крайче на света отново са добре дошли, но този път мащабът е далеч по-различен.

Екълстоун не само професионализира Формула 1, но и го опакова като стилен и желан продукт, а затъналите в масло механици са отдавна в миналото. Днес това е най-високотехнологичният и разпознаваем автомобилен шампионат с годишен оборот от над 1.5 милиарда долара. Въпреки успехите беше ясно, че времето на Екълстоун изтича, а бизнесът е изправен пред имплозия. Растящите такси за домакинства на състезания ограничиха кандидатите до един малък кръг на заможни държави, като в същото време ги откъснаха от сърцевината им в Западна Европа. Увеличаващите се цени на билетите и непопулярните дестинации отблъснаха феновете от пистите. Растящите разходи на отборите всеки сезон поставят на карта сглобяването на решетката от болиди. А отливът на телевизионни зрители постави на карта смисъла от високите разходи за придобиване на правата. Формула 1 нямаше вече накъде да се развива.

Завладяване и развитие

И въпреки това Екълстоун ще остане в историята със своите методи на управление и превръщането на шампионата в машина за пари. Началото на възхода му е свързан с осъзнаването на ролята на телевизиите за развитието на спорта. Създадената от него Асоциация на отборите от Формула 1 (FOCA) насочва основните си сили в придобиването на контрола върху продажбата на телевизионните права от FISA, както в онези години се казва сегашната Международната федерация по автомобилизъм (FIA). След дълги битки заедно със своя юридически съветник Макс Моузли успяват да издействат независимост в този процес, като в замяна разделят приходите от телевизиите в съотношение 47% за отборите, 30% за FIA и 23% към неговата фирма FOPA. Пробивът му помага по-късно да придобие търговските права върху Формула 1 срещу ежегодни отчисления към международната федерация. Отношенията и до днес се регулират от специалното споразумение "Конкорд", като условията по него се актуализират периодично.

За по-малко от десет години от милионер британецът става милиардер от продажбата на телевизионни права. Днес Formula One Management е може би най-вертикално интегрираната структура в шампионата, която контролира телевизионния сигнал, пропуските за падока (там, където са камионите на отборите), туристическата агенция на Формула 1, ВИП пропуските и дори създава правилата, преди да бъдат одобрени от международната федерация.

Опаковка "Мечта"

Извън техниката на продажба другият основен въпрос, който Екълстоун решава, е какво се продава. За разлика от други конкурентни шампионати той бързо установява, че най-добре е да се продават мечти чрез лукс. На показ са бързите болиди, талантливите пилоти и шампанското в Монако – много систематично англичанинът изгражда премиум продукт, който обаче достига еднакво силно до различните класи – и до заможните клиенти, които могат да си позволят хиляди долари разходи за един уикенд, но и до бензиновите маниаци, които се интересуват от новите автомобилни технологии и високите скорости.

През годините на управлението му Формула 1 трябваше да се справя с много предизвикателства като оттеглянето на тютюневите компании като основни спонсори, трагичните инциденти с пилоти и последвалите промени за подобряване на сигурността, непрекъснатите претенции на отборите (чийто защитник беше в началото) или световната икономическа криза след 2008 г. Не се поколеба да отиде в Корея или Азербайджан вместо Франция или Германия, стига парите да са налице. Не спря да изисква подобряване на инфраструктурата на пистите в модерни съоръжения. Екълстоун мина през всичко с твърда ръка и малко, даже почти никакви компромиси. Но всяко нещо с времето си. От бизнес, който се оценява на 8 милиарда долара, той си тръгва със семейно състояние от 2.9 милиарда долара.

5 неща, които ще се променят

Развитие на звездите

Звездите от Формула 1 често са скрити зад каските или в камионите на своите отбори по време на състезателните уикенди, но това вероятно ще се промени. След промените в управлението може да се очаква Формула 1 да е по-проактивна по отношение на развитието на известността на пилотите и техните изяви. "Едно от нещата, които искаме да направим в дигиталното пространство, е да направим персонализацията на пилотите по-изразена и да се набляга на конфликтите, които стават по време на състезание", коментира за CNN новият управляващ директор на Формула 1 Шон Братчес, който е бивш вицепрезидент на ESPN.

Състезателни фестивали

Всяко състезание се провежда от петък до неделя, като основният фокус е представянето на пистата, но новият изпълнителен директор Чейз Кери иска уикендът да стане посвоему автомобилен "Супербоул". Сега целта на новото ръководство е състезанието да бъде не основното, а част от едно голямо изживяване, като се създаде фестивална атмосфера. "Имам дълъг списък от идеи и това, което мога да гарантирам, е, че изживяването ще се промени", коментира Братчес. Целта му е промените да настъпят максимално бързо, въпреки че едва ли новият дух ще може да се усети още в първото Гран при за годината в Австралия в средата на март.

Промяна на календара

Ако Екълстоун успя да излезе извън традиционните пазари на Формула 1 в Западна Европа и да направи спорта глобален благодарение на състезанията в Близкия изток и Югоизточна Азия, то новият мениджмънт ще направи пълна ревизия на календара, за да може да добави нови дестинации. Европа ще остане центърът, но ще се оглеждат възможности за Латинска Америка, САЩ и Азия. Досега моделът беше воден от високите такси за домакините, но състезанията се провеждаха на места със спорен зрителски интерес. Освен това Малайзия и Сингапур вече дадоха заявка за оттегляне. Първата основна цел на Liberty ще е да се намери домакин за второ състезание в САЩ, загатнато и от бившия президент на "Ферари" Лука ди Монтедземоло пред La Repubblica: "Няма да има повече нонсенс Гран при като Индия, второ състезание в САЩ ще е добре, но не повече от това."

От диктатура към демокрация

Преди известно време Екълстоун каза, че не вярва в демокрацията. Но собствениците от Liberty планират да демократизират процеса по взимането на решения за спонсорите, телевизионните права или промотърите. Като част от демократичните промени ще е и възможността отборите да станат акционери във Формула 1, като по този начин се увеличи тежестта им при взимането на ключови за развитието решения.

Дигиталната ера

Когато през 1978 г. Екълстоун съзира възможността в телевизиите, компютрите все още са лукс, интернет не е роден. Това, което магнатът не успя да направи в последните години, е да се промени и да оцени възможностите на новите технологии. Сега Формула 1 ще се обърне изцяло към социалните мрежи, към които Екълстоун нямаше никакво отношение. "Ще вложа много енергия в трансформирането и създаването на нов дигитален имидж на Формула 1", коментира Братчес. Това обаче няма да стане чрез загърбването на телевизиите, които са традиционната платформа за Формула 1.

Всяко нещо с времето си. Тази максима важи за Бърни Екълстоун, въпреки че вече нямаше надежда неговото управление на Формула 1 някога да приключи. Макар да се беше договорил с новите собственици на спорта Liberty Media да остане още три години като консултант, 86-годишният британец беше освободен като изпълнителен директор на компанията Formula One Managеmеnt в първия удобен момент след окончателното приключване на сделката за придобиването на най-популярния автомобилен шампион. Така беше сложен край на 40 години спорно управление на Формула 1, което обаче преобрази състезание за ентусиасти в един от най-големите спортни бизнеси. Когато Екълстоун в края на 70-те години си осигурява търговските права за Ф1, пилотите търсят пари на всеки ъгъл, за да продължат да развиват хобито си.

Днес звездите на Формула 1 са световни икони, а компании като Ferrari, Mercedes и Rolex всяка година отделят стотици милиони, за да бъдат част от шоуто. Парите от всяко крайче на света отново са добре дошли, но този път мащабът е далеч по-различен.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK