Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Съоснователите на GombaShop Георги Костов (вляво) и Петър Михайлов

Е-магазин за 50 лв. на месец

Създадената от Георги Костов и Петър Михайлов платформа GombaShop дава възможност и на дребните търговци да продават онлайн

Константин Николов
46282 прочитания

Съоснователите на GombaShop Георги Костов (вляво) и Петър Михайлов

© Цветелина Белутова


Не е никаква тайна - пазаруването онлайн в България нараства с изключително бързи темпове, докато това през физически магазини остава равно или дори намалява (в зависимост от сегмента). Но какво да направи дребният търговец, който няма нужния бюджет за създаване и поддръжка на собствен сайт, а иска да достигне до повече клиенти. Точно тук е нишата на платформата GombaShop, която дава достъпно решение за отваряне на онлайн бизнес.

Създателите й Георги Костов и Петър Михайлов стигат до идеята преди четири години, след като виждат колко е трудно и скъпо създаването на онлайн магазин. В този момент е-търговията се развива много бързо най-вече заради тогава много популярните сайтове за групово пазаруване, както и желанието на традиционните търговци да разнообразят каналите, през които достигат до клиентите си. Костов е основател и на дигиталната агенция eDesign и затова има наблюдения за пазара в България.

"В този момент предлаганите софтуерни решения не даваха достатъчно добра възможност за лесно стартиране на собствен онлайн магазин, тъй като бяха сложни, претрупани с функционалности, реализацията им отнемаше месеци, а инвестицията за самия софтуер стартираше от няколко хиляди лева нагоре", казва той.

Двамата с Михайлов, който е софтуерният експерт зад платформата, имат голям опит в правенето на сайтове основно за клиенти извън България и така решават да създадат лесна за ползване SaaS (software as a service) платформа за електронна търговия. Идеята зад него е решението да е достъпно за обикновения търговец, без да има нужда от голяма първоначална инвестиция от негова страна. Така се появява GombaShop. Всъщност идеята не е нова - в САЩ този бизнес модел беше наложен от компании като Shopify, през която продуктите и услугите си предлагат над 370 000 търговци с годишен обем на продажбите над 15 млрд. долара.

Как действа

В GombaShop клиентът може да подреди сайта си, като избира от десетки готови дизайни, които може да разнообразява и персонализира. Срещу допълнително заплащане може да поръча и изготвянето на уникален такъв.

"Възможностите за настройки в платформата са много, което гарантира, че магазините на различните търговци няма да си приличат", казва Михайлов. Единственото изискване към тях е да имат снимки и описание на продуктите си, както и лого. Качването на всеки артикул става бързо и интуитивно и не е нужно търговецът да има особени компютърни познания. Хостингът е включен в цената (компанията superhosting.bg e акционер във фирмата зад GombaShop - "Гомба").

Платформата е интегрирана с основните разплащателни системи: наложен платеж, Visa, Mastercard, Easy Pay, PalPal, ePay и дори транзакции с BitCoin. Лесно е и прилагането на връзка с големите куриерски фирми. Освен това GombaShop предоставя и инструменти, с които търговецът cлeди пpoдaжбитe и пoвeдeниeтo нa клиeнтите си. Има интеграция с Gооglе Аnаlуtiсs. Всеки клиент може да ползва платформата през безплатен тестов период, след което да реши дали да продължи.

GombaShop има и т.нар. среда за разработка, където клиентите с необходимите софтуерни умения могат да допълват магазина си, като сами "кодират" в СSS или JаvаSсriрt, казва Михайлов. Тези възможности не са достъпни през обикновения административен панел. Може да се добавят кодове за Facebook и Googlе АdWоrds и да се интегрират инструменти и приставки, които все още ги няма в системата.

До 99 лв. на месец

Заплащането е чрез месечен абонамент, а цените варират от 25 до 99 лв. на месец. Така търговците могат да стартират своя онлайн бизнес, без да инвестират в софтуер, а да отделят нужните средства за маркетинг и реклама, казва Костов. Бекграундът му е в областта на дигиталния маркетинг и по тази причина компанията също така може да помага на клиентите си със съвети и консултации как да достигнат до повече потребители. Зад платформата стоят около десет експерти в областта на софтуера, маркетинга и дигиталните услуги.

В момента регистрираните демо магазини на платформата са над 12 000, а около 8-10% от потребителите продължават да я използват и след изтичане на безплатния демо период. Според статистиката на GombaShop 25% от търговците се отказват в рамките на първите 6 месеца.

"Клиентите ни основно са малки до средни търговци, но имаме буквално всякакви магазини - големи, малки, с много продукти, с един продукт, такива, продаващи модни стоки, храни и спортни артикули, както и за специализирани продукти", твърди Костов. Сред компаниите, ползвали платформата е най-големият онлайн магазин за хранителни стоки - ebag.bg (който продава продуктите на "Фантастико"), издателства като Lovebooks и "Пощенска кутия за приказки", известни брандове, както и десетки артисти, бижутери...

Според Костов от създаването й досега GombaShop расте годишно с над 40%. В същото време оборотът от търговците в платформата е скочил с над 1500% за последните 3 години - от 800 000 хил. лв. през 2014 г. до над 12.5 млн. лв. през 2016 г. Плановете на Костов и Михайлов са да продължат да добавят нови модули и допълнения към GombaShop.

Q&A

Защо GombaShop е подходящо решение за много търговци?

Моделът, който предлагаме, е единственият, при който софтуерният доставчик и търговецът имат еднакви интереси. Тъй като заплащането за услугата е на абонаментен принцип, ние се превръщаме в своеобразен партньор на търговците. Целта ни е да направим всичко възможно бизнесът на нашите клиенти да е успешен, за да могат те да продължат да използват платформата.

Какви са очакванията ви за 2017 г.?

Очакваме тенденцията на растеж от предишните години да се засили и предвижданията ни са бизнесът ни да нарасне с около 50%. Това се дължи предимно на новите функционалности, които въведохме през последните месеци и които правят платформата подходяща за все повече търговци, както и на факта, че успешните магазини, използващи GombaShop, са все повече, което допълнително затвърждава доверието на хората в нашата платформа.

17 коментара
  • 1
    jxj24394852 avatar :-|
    jxj24394852

    Браво!

  • 3
    evpetra avatar :-|
    evpetra

    До коментар [#2] от "Lubomir Toshev":

    О, погрешно натиснах "+". Не съм съгласна с мнението Ви.

  • 4
    tfj08519547 avatar :-|
    tfj08519547

    Креативно, иновативно, полезно и за търговците и за потребителите! Адмирации!

  • 5
    plf avatar :-|
    plf

    Аз пък нищо не разбрах.
    Ама ще ида на сайта им да си изясня.

  • 6
    plf avatar :-|
    plf

    Така 5 мин за оценка бяха достатъчни :)

    В такъв сай можете да поддържате според мен не повече от 50-200 артикула. Елементарна функционалност - би свършила работа за някой който продава хавлии или часовници но на съвсем ниско ниво. Който не вярва - да си направи тестов магазин. Ниастина става за 3-4 минути но до там :)
    Класифицирам статията - платен репортаж (за мен).

  • 10
    tqh42306221 avatar :-|
    tqh42306221

    Чинков,наблюдавам те.И камера и микрофон съм ти сложил до леглото.Ще те приберем на топло в болницата и ти обещавам отсега нататък докато си жив-цял живот да гледаш света навън през решетки.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Quartal за улична храна

Quartal за улична храна

Братя татуисти

Братя татуисти

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK