Нов модел за IT обучението
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Нов модел за IT обучението

Екипът на CourseDot тепърва ще се разраства

Нов модел за IT обучението

Основаният от Теодор Панайотов и Георги Ганчев стартъп CourseDot иска през платформата си да направи технологичното образование по-лесно и достъпно

Константин Николов
16187 прочитания

Екипът на CourseDot тепърва ще се разраства

© Надежда Чипева


Обученията са най-различни, зависят от много фактори и може да струват от десетки до хиляди евро. В момента на сайта най-евтиният предлаган курс е 1300 евро, а най-скъпият: 9000.

"Бизнесът с образование не е секси." Основателите на българската фирма CourseDоt са чували тези думи не един или два пъти през последните години, основно от фондове за рискови инвестиции. Но компанията опровергава подобно твърдение и доказателство за това са десетките хиляди IT курсове в цял свят, до които чрез нея имат достъп компании и потребители. Вече от над 50 държави.

На пръв поглед идеята зад стартъпа е проста: прави онлайн платформа, чрез която свързва корпоративни и индивидуални клиенти, които търсят IT обучения за служителите си, с тренинг компании и инструктори. В момента през нея се предлагат над 35 000 IT курсове, като работи заедно с над 430 обучителни фирми и 2000 инструктори.

Но CourseDot е повече от посредник - тя демократизира целия процес на избор на обучения и дава достъп на фирми до програми, възможности и цени, които те трудно биха намерили сами. Изборът на сектора не е случаен: според последни проучвания само през 2016 г. пазарът на IT обученията в цял свят е достигнал 27 млрд. долара.

Началото

Фирмата е създадена през 2012 г. от Теодор Панайотов и Георги Ганчев. Дейността минава през компанията "ИТ инструктор", в която българското дружество "Корс дот" е едноличен собственик. Панайотов има дългогодишен опит в областта на обученията. Самият той е IT специалист и започва кариерата си още като ученик, когато първо работи за "Орбител". Впоследствие преминава през тренинг компании като ITCE и Fast Lane. На 20 години става един от най-младите сертифицирани инструктори CCIE (най-високият сертификат на Cisco).

"Личната ми мотивация е донякъде странна - в ITCE бях най-младият Cisco експерт в Европа, получавах висока заплата. По онова време никой от моите съученици, част от които са по-умни от мен, нямаха същия стандарт на живот. Така реших, че искам това знание, което е оградено с някакъв pay-wall, да бъде по-лесно достъпно", казва той. По това време е приет и в Singularity University в САЩ и при завръщането си отново започва да следи внимателно пазара на обучения. Така идва и желанието му да го промени.

"Огледах се и видях, че големите корпоративни клиенти имат закачени няколко големи тренинг компании, които поставят каквито си искат цени. А те невинаги са свързани с реалните разходи", допълва предприемачът. В същото време инструкторите са едни и същи, разходите за тях също. Така с Ганчев създават marketplace за IT обучения, в който клиентите имат достъп до хиляди курсове. Отделно предлагат на тренинг фирмите достъп до базата си от сертифицирани инструктори. Така се превръщат в основополагаща част на целия пазар и могат да договарят определени намаления и по-добри условия. Компанията всъщност печели марж от договорената цена между различните играчи.

"CourseDot демократизира пазара на IT образование - даваме на нашите клиенти най-добрата комбинация от цена, локация на провеждане, език, начин на провеждане - физическо или онлайн. Ние сме строго специализирани, знаем бизнесът как работи, имаме партньорства с 90% от ключовите играчи в сектора, познаваме почти всички инструктори и решаваме реален проблем на нашите клиенти", казва той.

Според него тези клиенти на професионално обучение най-често са големи компании, които имат смислени IT отдели и усещат нуждата тези специалисти да бъдат обучавани в нови технологии. Тук става дума основно за банки, телекоми, аутсорсинг компании и др. Такива са и някои от сегашните клиенти на българската компания. Сред предишните е и американската армия, като през СourseDot са минали голяма част от нейните IT обучения в Европа.

Нови услуги

Екипът на CourseDot тепърва ще се разраства
Фотограф: Надежда Чипева

Освен marketplace частта CourseDot е пред пускане и на нова корпоративна услуга CourseDot for Business, с която се надяват да дадат начало на истински иновации в сегмента. Платформата дава възможност на служители в дадена компания да изберат предпочитаното от тях обучение, което да споделят с мениджър над тях, който следи бюджета и трябва да го одобри. Накрая всички запитвания от различни отдели в цялата организация отиват при човека, който координира обученията в групата - обикновено HR мениджър. Така целият процес се улеснява, а корпорацията може далеч по-лесно да комбинира и управлява обученията. "От нас получават комбинация от множество оферти, както и акаунт мениджър, тъй като са свикнали насреща си да имат човек, с който да комуникират. Предоставяме им и намаления, което минава през различен брой тренинг компании. Даваме възможност на клиентите много бързо да бюджетират, което за тях беше голям проблем досега", коментира Панайотов.

Платформата е разработвана съвместно с клиенти на компанията, за да разберат какво точно търсят те. "С CourseDot for Businеss съкращаваме цикъла на продажби, който обикновено е между 6 и 18 месеца - от момента на първоначалния контакт до изпращане на оферта може да минат 6 месеца. С платформата можем да съкратим този срок до 45 дни. Клиентите, които тестват платформата, много бързо откликват и виждат, че тя може да им спести пари, време и нерви. Логиката ми е: започнеш ли веднъж с тези клиенти, те трябва да останат такива завинаги", откровен е Панайотов.

Пред нова експанзия

Досега компанията има два инвеститора - фондът Eleven ги финансира в началото на дейността им, а по-късно им дава и конвертируем заем за общо 100 000 евро. Впоследствие с 300 000 евро влиза и УниКредит Булбанк. Панайотов казва, че CoursеDot тепърва ще се разширява, но засега няма планове за тотална експанзия. "Като клиенти растем добре, но със сигурност не сме натиснали газта, за да кажем: започваме да правим мащабен онлайн маркетинг. Фокусът ни е да сме 100-процента убедени, че имаме правилния продукт и таргет пазар, и знаем потенциалните ни клиенти и техните нужди. Защото дори малки нюанси в нашия бизнес водят до големи промени. До шест месеца ще започнем стратегия на доста по-агресивни продажби", допълва предприемачът. Той не крие, че във фирмата са наясно, че няма как да растат със сегашния екип от 10 души и финансиране. "Целта ни е да пораснем и към края на годината да направим следващия рунд на финансиране. До година трябва да излезем и на нулата", допълва Панайотов.

Q&A

Какво точно е CourseDot?

Не сме нито онлайн пазар, нито тренинг компания. Нещо като посредник сме със супер добавена стойност - гарантираме плащането, качеството на обучението, можем да предложим повторение на курса, ако нещо не се харесва. Можем да гарантираме оптимизация на цени, бюджети, време, ресурси. Нито една отделна тренинг компания не предлага такива услуги - не им влиза и в бизнес модела.

Колко курсове покривате в момента?

Предлагаме над 35 000 технически и бизнес обучения, предоставени от партньорската ни мрежа от 430 трейнинг компании по целия свят. Клиентите ни намират курсовете на платформата ни или се свързват директно с нас, за да намерим най-добрата оферта за техните нужди. Освен с трейнинг компании, работим и с над 2000 сертифицирани IT инструктори от 80 държави. Благодарение на инструкторската ни база можем да излезем извън рамките на стандартните обучения, предлагани от трейнинг компаниите, и да създаваме изцяло персонализирани курсове за нуждите на бизнеса.

Какви клиенти се обръщат най-често към вас?

Работим основно със средни и големи компании, които в повечето случаи имат поне 10-15 човека IT-отдел. Тези организации осъзнават нуждата и смисъла от това да образоват своите IT специалисти като бизнесцел. Наши клиенти са банки, технологични компании, аутсорсинг фирми, телекоми и т.н. Имаме клиенти в над 50 държави.

А в България?

Работим с телекоми, няколко софтуерни компании, както и един колцентър.

"До шест месеца ще започнем стратегия на доста по-агресивни продажби, разказва съоснователят на компанията Теодор Панайотов
Фотограф: Надежда Чипева
Източник: Капитал
Обученията са най-различни, зависят от много фактори и може да струват от десетки до хиляди евро. В момента на сайта най-евтиният предлаган курс е 1300 евро, а най-скъпият: 9000.

"Бизнесът с образование не е секси." Основателите на българската фирма CourseDоt са чували тези думи не един или два пъти през последните години, основно от фондове за рискови инвестиции. Но компанията опровергава подобно твърдение и доказателство за това са десетките хиляди IT курсове в цял свят, до които чрез нея имат достъп компании и потребители. Вече от над 50 държави.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK