Дизайнът на серийното предприемачество
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Дизайнът на серийното предприемачество

Закут има дялове в още няколко бизнеса - дигиталната агенция Despark и веригата ресторанти Boom! Burgers.

Дизайнът на серийното предприемачество

Най-новият проект на Адел Закут Clippings привлече инвестиция от 2.8 млн. паунда от европейския фонд C4 Ventures, който е на бившия вицепрезидент на Apple Паскал Кагни

14657 прочитания

Закут има дялове в още няколко бизнеса - дигиталната агенция Despark и веригата ресторанти Boom! Burgers.

© Цветелина Белутова


След няколко успешни бизнес начинания, и едно не чак толкова, последната компания на 30-годишния предприемач с български корени Адел Закут успява да привлече вниманието на бившия вицепрезидент и главен управител на гиганта Apple – Паскал Кагни. През май платформата за дизайнерски мебели и осветление Clippings.com получи финансиране от 2.8 млн. паунда от европейския фонд на Кагни C4 Ventures. Макар и работеща на британския пазар, стартиращата компания е тясно свързана с България. Тук е позициониран инженерният й екип, а един от ранните инвеститори в компанията и член на борда на директорите й е Спас Русев.

Закут има дялове в още няколко бизнеса - дигиталната агенция Despark и веригата ресторанти Boom! Burgers.
Фотограф: Цветелина Белутова

Адел Закут е роден в Дубай, майка му е българка, а баща му е учил архитектура тук. Израснал е в студиото на баща си и по думите му това е бил и логичният професионален път, по който да тръгне. Затова и кандидатства в един от най-престижните и стари университети по архитектура Architectural Association School of Architecture в Лондон. Именно там още през първата година се запознава с Том Малори, с когото заедно основават няколко успешни компании, сред които и британската Clippings.

Поредица от начинания

Преди да се насочи към пазара на дизайнерски мебели и осветление, за да се издържа по време на обучението си, Закут започва да работи като уебдизайнер на свободна практика. "Изведнъж обаче се оказа, че хората харесват работата ми и започнах да получавам все повече поръчки. Затова ми се наложи да наема няколко души в България, с които да работя", разказва младият предприемач. Именно така той основава дигиталната агенция Despark, която работи и досега.

Първото съвместно начинание на Закут и Малори обаче започва няколко години по-късно, в края на обучението им. Заедно създават платформата OpenBuildings.com, която представлява своеобразна "Уикипедия" за архитекти. "Искахме да направим архив с информация за всяка сграда в света – кога е построена, кои са архитектите й, кои фирми са участвали в строителството й. Целта на платформата беше да представя архитекти на строителни предприемачи, за да правят бизнес заедно", обяснява Закут. В началото платформата показва голям потенциал за успех, като дори получава финансиране от 2 млн. долара, по-голямата част от тях осигурени от американския фонд Blue run ventures. Предприемачите отварят офис в София и разрастват екипа си. А желанието да пренесат и малко лондонски привкус тук ги мотивира паралелно да отворят и ресторанта за бургери Boom! Burgers.

Впоследствие обаче OpenBuildings.com не успява да постигне заложените цели и да даде добавената стойност на архитектите и строителите, от която имат нужда. Платформата обаче поставя основите на идеята за създадената през 2014 г. Clippings. "Решихме, че трябва да се фокусираме върху по-малките проекти. За домове например - ако някой иска да си направи ремонт на къщата, да си отвори ресторант или бар и търси интериорни дизайнери и мебели", казва Закут.

Как работи

С времето младите предприемачи все повече разбират за проблемите на индустрията и започват да предлагат решения, а именно дигитализация на каталозите, прозрачно ценообразуване и отстъпки и организирана доставка.

Платформата Clippings.com е разделена в три основни категории – мебели, осветление и аксесоари за дома. В нея малки дизайнери или брандове могат да си създават профили, в които да качват и описват продуктите си, да им зададат цени и да започнат да продават. При по-големите дизайнерски компании с много продукти платформата играе ролята на техен дилър. "Те ни изпращат информацията, която ни е необходима за продуктите им, и ние я въвеждаме в системата. Освен това разполагаме и с данни в реално време за складовата им наличност, двете системи са свързани", обяснява Закут.

Стол на бранда Made in Ratio, представен в платформата.
Фотограф: Капитал

Потребителите от своя страна при търсене могат да въведат различни филтри спрямо нуждите и предпочитанията си, сред които са диапазон на цена, материал, предназначение и др. Избирайки определен продукт, клиентите могат да открият допълнителна информация за дизайнера и идеите му, както и да видят останалите му предложения. При завършване на поръчката те получават информация за доставката и необходимото за осъществяването й време. Закут казва, че основен таргет клиенти са архитектите и интериорните дизайнери, които ежедневно купуват много на брой продукти за професионални обекти като хотели, ресторанти и офисни сгради. "По наши изчисления глобално мебелната дизайнерска индустрия е около 80-90 млрд. паунда, от които повече от 70% се реализират от именно този тип потребители. Интериорният дизайнер или архитект е този, който взима решение коя лампа ще влезе в хотела с 200 стаи, което съответно се преобразува в поръчка", казва той. Към момента в платформата има регистрирани общо 3400 потребители интериорни дизайнери и архитекти, като по думите на Закут всеки от тях разполага средно с бюджет между 200 и 400 хил. паунда на година. Над 850 бранда и дизайнери пък представят продуктите си в платформата, сред които са и гигантите в индустрията за осветление Flos и за мебели Vitra.

Бизнес моделът

Цените и отстъпките на продуктите в Clippings.com варират в зависимост от обема на поръчката. Компанията пък печели от разликата между цената на едро, посочена от производителя, и сумата, която клиентът е заплатил. Закут обяснява, че в индустрията има три вида цени - тази за покупка на едро, дефинирана от производителя, той поставя и цената, на която продуктът трябва да се продава към единични крайни клиенти, а има една плаваща средна цена, която интериорният дизайнер, архитект, строител или инвеститор получава в зависимост от обема на поръчката. "Именно тази цена изчисляваме динамично, в реално време, което спестява много време на нашите клиенти. В противен случай те трябва да се свързват с дилъри, с които да преговарят многократно. Нещо, което отнема дни, при нас се случва за секунди." Същевременно компанията не държи нищо на склад, защото всички мебели и аксесоари в платформата са дизайнерски и се изпълняват след поръчката според изискванията на клиентите.

Стъпките на финансиране

Именно този бизнес модел и разчупване на индустрията за десетки милиарди привлича вниманието на инвеститорите. Поетапно компанията преминава през три рунда на финансиране. Първият е в размер на 535 хил. паунда, осигурени от бизнес ангели в края на 2014 г. Сред тях е и Спас Русев - най-големият акционер в БТК и "Левски". "Исках да намеря инвеститор, който се интересува от дизайн и изкуство, и за целта си направих списък с всички дарители или инвеститори в културни институции и галерии в Англия. Спас Русев в качеството си на дарител на Serpentine Gallery в Лондон беше един от хората, с които успях да се свържа. Той хареса проекта и инвестира в бизнеса", разказва Адел Закут. Точно година по-късно Clippings си осигурява нови 850 хил. паунда през платформата за групово финансиране Crowdcube.

Продукти на бранда Muuto, представени в платформата.
Фотограф: Капитал

Най-голямата финансова инжекция обаче е последната, която идва от европейския фонд за рискови инвестиции C4 Ventures и е 2.8 млн. паунда. Фондът е основан от бившия вицепрезидент и главен управител на гиганта Apple – Паскал Кагни. Инвеститорът ще има представител в борда на директорите на Clippings, който към момента включва двамата основатели на компанията, Дейвид Бег – съосновател на дизайнерския бранд Tom Dixon, и Спас Русев. Така към момента основателите на Clippings разполагат с миноритарен дял от компанията от около 40%.

Какво следва

В момента екипът на компанията се състои от общо 32 души, от които 12 са в инженерния отдел в София. Бизнес звеното на Clippings е позиционирано в Лондон, където са общо 11 души, а останалите са служителите във Филипините, които работят по въвеждането и дигитализирането на данните от хартиените каталози за дизайнерски мебели. Милионната инвестиция ще бъде насочена именно към разрастване на инженерния екип на компанията в България. Друга част от средствата ще бъдат използвани, за да развият технологията и инструментите, които дизайнерите и архитектите използват в платформата, както и за разрастване на бизнеса на други пазари. "Сега фокусът ни е Англия, но до края на годината очаквам, че ще продаваме и в Дубай, където се харчат страшно много пари за строителство и съответно за дизайнерски мебели", казва Закут. Амбицията на компанията обаче е много по-голяма, а именно да привлекат в онлайн пространството цялата дизайнерска мебелна индустрия, създавайки не технологична иновация, а нов модел на пазаруване.

Q/A

Кои са конкурентите ви на пазара?

Имаме директна и индиректна конкуренция. Всеки един дилър ни е индиректна конкуренция, наричаме я така, защото всеки може да избере да купи от него или от нас, но подходът ни е напълно различен. Директната ни конкуренция е един британски стартъп, който се казва Eporta. Интересното там е, че един от инвеститорите ни в OpenBuildings сега е инвеститор именно в тях.

Какви предизвикателства срещате в индустрията на дизайнерски мебели?

Нищо в индустрията не е дигитализирано и няма прозрачност на цените. Предизвикателството ни е да преведем онлайн цялата тази хартиена информация. Освен това има много дилъри в Англия, които се оплакват от нас на брандовете и се опитват да ги накарат да спрат да работят с нас, заплашвайки ги, че ще прекратят партньорствата си. Към момента обаче нямат успех - а това, че големите играчи се страхуват от нас, за мен е сигнал, че сме на прав път.

Другите бизнес проекти на Адел Закут

Despark – основана през 2007 г. дигитална агенция, активна и към момента. Преди повече от две години 60% от бизнеса купува рекламната британска група Paperhat. Закут притежава все още 18% от нея, също толкова държи и съдружникът му Лъчезар Цечев. Останалата част е на някои от служителите в компанията.

OpenBuildings – основана през 2010 г. Компанията вече не функционира, но въпреки това сайтът й е все още активен и по думите на Закут продължава да генерира трафик.

Boom! Burgers – първият ресторант отворя врати в центъра на София през 2012 г. Към момента има общо пет локации, от които три в България и две в Литва. Адел Закут е мажоритарен собственик.

Онлайн платформата за покупка на дизайнерски мебели на 30-годишния предприемач с български корен Адел Закут ще разрасне софийския си екип от инженери.
Фотограф: Цветелина Белутова

След няколко успешни бизнес начинания, и едно не чак толкова, последната компания на 30-годишния предприемач с български корени Адел Закут успява да привлече вниманието на бившия вицепрезидент и главен управител на гиганта Apple – Паскал Кагни. През май платформата за дизайнерски мебели и осветление Clippings.com получи финансиране от 2.8 млн. паунда от европейския фонд на Кагни C4 Ventures. Макар и работеща на британския пазар, стартиращата компания е тясно свързана с България. Тук е позициониран инженерният й екип, а един от ранните инвеститори в компанията и член на борда на директорите й е Спас Русев.

Закут има дялове в още няколко бизнеса - дигиталната агенция Despark и веригата ресторанти Boom! Burgers.
Фотограф: Цветелина Белутова

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK