Дизайнът на серийното предприемачество

Най-новият проект на Адел Закут Clippings привлече инвестиция от 2.8 млн. паунда от европейския фонд C4 Ventures, който е на бившия вицепрезидент на Apple Паскал Кагни

Закут има дялове в още няколко бизнеса - дигиталната агенция Despark и веригата ресторанти Boom! Burgers.
Закут има дялове в още няколко бизнеса - дигиталната агенция Despark и веригата ресторанти Boom! Burgers.    ©  Цветелина Белутова
Закут има дялове в още няколко бизнеса - дигиталната агенция Despark и веригата ресторанти Boom! Burgers.
Закут има дялове в още няколко бизнеса - дигиталната агенция Despark и веригата ресторанти Boom! Burgers.    ©  Цветелина Белутова

След няколко успешни бизнес начинания, и едно не чак толкова, последната компания на 30-годишния предприемач с български корени Адел Закут успява да привлече вниманието на бившия вицепрезидент и главен управител на гиганта Apple – Паскал Кагни. През май платформата за дизайнерски мебели и осветление Clippings.com получи финансиране от 2.8 млн. паунда от европейския фонд на Кагни C4 Ventures. Макар и работеща на британския пазар, стартиращата компания е тясно свързана с България. Тук е позициониран инженерният й екип, а един от ранните инвеститори в компанията и член на борда на директорите й е Спас Русев.

Адел Закут е роден в Дубай, майка му е българка, а баща му е учил архитектура тук. Израснал е в студиото на баща си и по думите му това е бил и логичният професионален път, по който да тръгне. Затова и кандидатства в един от най-престижните и стари университети по архитектура Architectural Association School of Architecture в Лондон. Именно там още през първата година се запознава с Том Малори, с когото заедно основават няколко успешни компании, сред които и британската Clippings.

Поредица от начинания

Преди да се насочи към пазара на дизайнерски мебели и осветление, за да се издържа по време на обучението си, Закут започва да работи като уебдизайнер на свободна практика. "Изведнъж обаче се оказа, че хората харесват работата ми и започнах да получавам все повече поръчки. Затова ми се наложи да наема няколко души в България, с които да работя", разказва младият предприемач. Именно така той основава дигиталната агенция Despark, която работи и досега.

Първото съвместно начинание на Закут и Малори обаче започва няколко години по-късно, в края на обучението им. Заедно създават платформата OpenBuildings.com, която представлява своеобразна "Уикипедия" за архитекти. "Искахме да направим архив с информация за всяка сграда в света – кога е построена, кои са архитектите й, кои фирми са участвали в строителството й. Целта на платформата беше да представя архитекти на строителни предприемачи, за да правят бизнес заедно", обяснява Закут. В началото платформата показва голям потенциал за успех, като дори получава финансиране от 2 млн. долара, по-голямата част от тях осигурени от американския фонд Blue run ventures. Предприемачите отварят офис в София и разрастват екипа си. А желанието да пренесат и малко лондонски привкус тук ги мотивира паралелно да отворят и ресторанта за бургери Boom! Burgers.

Впоследствие обаче OpenBuildings.com не успява да постигне заложените цели и да даде добавената стойност на архитектите и строителите, от която имат нужда. Платформата обаче поставя основите на идеята за създадената през 2014 г. Clippings. "Решихме, че трябва да се фокусираме върху по-малките проекти. За домове например - ако някой иска да си направи ремонт на къщата, да си отвори ресторант или бар и търси интериорни дизайнери и мебели", казва Закут.

Как работи

С времето младите предприемачи все повече разбират за проблемите на индустрията и започват да предлагат решения, а именно дигитализация на каталозите, прозрачно ценообразуване и отстъпки и организирана доставка.

Платформата Clippings.com е разделена в три основни категории – мебели, осветление и аксесоари за дома. В нея малки дизайнери или брандове могат да си създават профили, в които да качват и описват продуктите си, да им зададат цени и да започнат да продават. При по-големите дизайнерски компании с много продукти платформата играе ролята на техен дилър. "Те ни изпращат информацията, която ни е необходима за продуктите им, и ние я въвеждаме в системата. Освен това разполагаме и с данни в реално време за складовата им наличност, двете системи са свързани", обяснява Закут.

Потребителите от своя страна при търсене могат да въведат различни филтри спрямо нуждите и предпочитанията си, сред които са диапазон на цена, материал, предназначение и др. Избирайки определен продукт, клиентите могат да открият допълнителна информация за дизайнера и идеите му, както и да видят останалите му предложения. При завършване на поръчката те получават информация за доставката и необходимото за осъществяването й време. Закут казва, че основен таргет клиенти са архитектите и интериорните дизайнери, които ежедневно купуват много на брой продукти за професионални обекти като хотели, ресторанти и офисни сгради. "По наши изчисления глобално мебелната дизайнерска индустрия е около 80-90 млрд. паунда, от които повече от 70% се реализират от именно този тип потребители. Интериорният дизайнер или архитект е този, който взима решение коя лампа ще влезе в хотела с 200 стаи, което съответно се преобразува в поръчка", казва той. Към момента в платформата има регистрирани общо 3400 потребители интериорни дизайнери и архитекти, като по думите на Закут всеки от тях разполага средно с бюджет между 200 и 400 хил. паунда на година. Над 850 бранда и дизайнери пък представят продуктите си в платформата, сред които са и гигантите в индустрията за осветление Flos и за мебели Vitra.

Бизнес моделът

Цените и отстъпките на продуктите в Clippings.com варират в зависимост от обема на поръчката. Компанията пък печели от разликата между цената на едро, посочена от производителя, и сумата, която клиентът е заплатил. Закут обяснява, че в индустрията има три вида цени - тази за покупка на едро, дефинирана от производителя, той поставя и цената, на която продуктът трябва да се продава към единични крайни клиенти, а има една плаваща средна цена, която интериорният дизайнер, архитект, строител или инвеститор получава в зависимост от обема на поръчката. "Именно тази цена изчисляваме динамично, в реално време, което спестява много време на нашите клиенти. В противен случай те трябва да се свързват с дилъри, с които да преговарят многократно. Нещо, което отнема дни, при нас се случва за секунди." Същевременно компанията не държи нищо на склад, защото всички мебели и аксесоари в платформата са дизайнерски и се изпълняват след поръчката според изискванията на клиентите.

Стъпките на финансиране

Именно този бизнес модел и разчупване на индустрията за десетки милиарди привлича вниманието на инвеститорите. Поетапно компанията преминава през три рунда на финансиране. Първият е в размер на 535 хил. паунда, осигурени от бизнес ангели в края на 2014 г. Сред тях е и Спас Русев - най-големият акционер в БТК и "Левски". "Исках да намеря инвеститор, който се интересува от дизайн и изкуство, и за целта си направих списък с всички дарители или инвеститори в културни институции и галерии в Англия. Спас Русев в качеството си на дарител на Serpentine Gallery в Лондон беше един от хората, с които успях да се свържа. Той хареса проекта и инвестира в бизнеса", разказва Адел Закут. Точно година по-късно Clippings си осигурява нови 850 хил. паунда през платформата за групово финансиране Crowdcube.

Най-голямата финансова инжекция обаче е последната, която идва от европейския фонд за рискови инвестиции C4 Ventures и е 2.8 млн. паунда. Фондът е основан от бившия вицепрезидент и главен управител на гиганта Apple – Паскал Кагни. Инвеститорът ще има представител в борда на директорите на Clippings, който към момента включва двамата основатели на компанията, Дейвид Бег – съосновател на дизайнерския бранд Tom Dixon, и Спас Русев. Така към момента основателите на Clippings разполагат с миноритарен дял от компанията от около 40%.

Какво следва

В момента екипът на компанията се състои от общо 32 души, от които 12 са в инженерния отдел в София. Бизнес звеното на Clippings е позиционирано в Лондон, където са общо 11 души, а останалите са служителите във Филипините, които работят по въвеждането и дигитализирането на данните от хартиените каталози за дизайнерски мебели. Милионната инвестиция ще бъде насочена именно към разрастване на инженерния екип на компанията в България. Друга част от средствата ще бъдат използвани, за да развият технологията и инструментите, които дизайнерите и архитектите използват в платформата, както и за разрастване на бизнеса на други пазари. "Сега фокусът ни е Англия, но до края на годината очаквам, че ще продаваме и в Дубай, където се харчат страшно много пари за строителство и съответно за дизайнерски мебели", казва Закут. Амбицията на компанията обаче е много по-голяма, а именно да привлекат в онлайн пространството цялата дизайнерска мебелна индустрия, създавайки не технологична иновация, а нов модел на пазаруване.

Q/A

Кои са конкурентите ви на пазара?

Имаме директна и индиректна конкуренция. Всеки един дилър ни е индиректна конкуренция, наричаме я така, защото всеки може да избере да купи от него или от нас, но подходът ни е напълно различен. Директната ни конкуренция е един британски стартъп, който се казва Eporta. Интересното там е, че един от инвеститорите ни в OpenBuildings сега е инвеститор именно в тях.

Какви предизвикателства срещате в индустрията на дизайнерски мебели?

Нищо в индустрията не е дигитализирано и няма прозрачност на цените. Предизвикателството ни е да преведем онлайн цялата тази хартиена информация. Освен това има много дилъри в Англия, които се оплакват от нас на брандовете и се опитват да ги накарат да спрат да работят с нас, заплашвайки ги, че ще прекратят партньорствата си. Към момента обаче нямат успех - а това, че големите играчи се страхуват от нас, за мен е сигнал, че сме на прав път.

Другите бизнес проекти на Адел Закут

Despark – основана през 2007 г. дигитална агенция, активна и към момента. Преди повече от две години 60% от бизнеса купува рекламната британска група Paperhat. Закут притежава все още 18% от нея, също толкова държи и съдружникът му Лъчезар Цечев. Останалата част е на някои от служителите в компанията.

OpenBuildings – основана през 2010 г. Компанията вече не функционира, но въпреки това сайтът й е все още активен и по думите на Закут продължава да генерира трафик.

Boom! Burgers – първият ресторант отворя врати в центъра на София през 2012 г. Към момента има общо пет локации, от които три в България и две в Литва. Адел Закут е мажоритарен собственик.

Още от Капитал