Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

"Всяка година бизнесът ни в България расте с около 20%."

Как се отглежда "Слънчоглед"

От сергия за канцеларски материали бизнесът на Живка и Пламен Панайотови се разраства до три магазина, склад и цех за производство на хартиени изделия

26550 прочитания

"Всяка година бизнесът ни в България расте с около 20%."

© Цветелина Белутова


Когато обяснявам къде е редакцията на "Капитал", най-лесният начин да ориентирам някого е, като кажа срещу магазин "Слънчоглед". Пространство, което започна като магазин за канцеларски и материали за художници, постепенно разшири асортимента си и обхваща много хобита и крафт занаяти. Обектът в София съществува вече над двадесет години и устоява на кризите и финансовите трудности. И е наистина популярен - почти всички знаят къде се намира.

"Слънчоглед" е само част от семейния бизнес на Живка и Пламен Панайотови, които започват през 1994 г. със сергия за канцеларски материали и ученически пособия във Варна. По това време в Морската градина има много художници, които рисуват портрети на туристи и им са нужни консумативи. Днес освен в София имат още по един търговски обект във Варна и Лондон, както и цех и склад за търговия на едро, в които са заети общо 28 души персонал.

Началото

"Първата ни стока беше на консигнация. Не разполагахме с инвестиция, първите реални пари влязоха от един договор за продажба на застояла стока в един склад. Фирмата приключваше с тази си дейност и искаха да си освободят максимално бързо парите. Успяхме много бързо да продадем стоката и с маржа започнахме начисто", казва Пламен Панайотов. След сергията отварят малко магазинче с две стаи във Варна, а през годините бизнесът им се променя много.

"В началото трябваше да се оцелее. Работехме почти денонощно, писали сме фактура в десет вечерта за химикалки и класьори. Работехме, за да задържим всеки клиент", спомня си Панайотов. Той споделя, че един от най-трудните периоди е бил по време на хиперинфлацията: "Имало е случай да сменяме два пъти на ден цени, така че да запазим маржа си и клиентите да са доволни, че работим коректно."

Първият артикул, който внасят сами в България, са аерографи Hansa. Следват изделията на Da Vinci - най-голямата фабрика за четки в Европа. "Започнахме да търсим разширение в тази област: бои, моливи, стативи платна", казват Живка и Пламен. Но много от марките вече са заети и има други работещи дистрибутори за България. "В този момент имахме късмeт, Daler Rowney имаха нов търговски директор. Направихме проучване и му написахме точно описание на българския пазар. Бяхме откровени и искрени и така спечелихме доверието му, за да станем основни вносители на техните висококачествени четки." И до ден днешен, десетилетия по-късно работят с тези фирми, въпреки че са се сменили доста и собственици и директори.

"Обещаваме само това, което може да се изпълни. И се стремим да го изпълним, но да сме малко над това, което е договорено. Така доверието с тези и други фирми в бранша се затвърди", обяснява Пламен Панайотов. В момента от "Слънчоглед" е единствен вносител на: Harder, Hansa, Hexdа, японските материали за писане Kuretake и др.

Разрастването

След Варна семейството решава да разшири бизнеса си към София. Това е магазинът им на ул. "Иван Вазов". Той бързо се утвърждава и прави добри продажби. "Всяка година бизнесът ни в България расте с около 20%", казва Панайотов. Следващата стъпка е работа по сайта.

"Оказва се, че в България онлайн търговията се развива много добре и все повече хора си поръчват оттам", казва Пламен Панайотов. Следващата им важна стъпка е да започнат дистрибуция и продажба на едро на стоките, които внасят. "Бързо се установиха някои нови пазарни ниши - например започнахме да внасяме холандски бои за деца и рисуване по тялото, които станаха хит в детски градини и клубове. Осъзнах, че можем да започнем да развиваме бранда "Слънчоглед", обяснява Пламен Панайотов.

Стартират производство на скицници, подаръчни кутии и поздравителни картички. "Първата ни машина беше немска, ръчна много стара, от 1930-1938 г. Втората машина беше за термосвиваемо фолио", пояснява Пламен Панайотов. Следва пожар и нова инвестиция в оборудване за 180 хил. лв. Освен че продават изделията си в своите магазини, изнасят за Румъния, Сърбия, Гърция, понякога и за Чехия.

Зареждат и собствения си магазин в Лондон. Него решават да го отворят съвсем спонтанно преди седем години. "Тръгнахме с колата и пособия, без въобще да знаем какво ни очаква. Не бяхме предвидили, че средният срок за отдаването на помещения под наем в Англия е 20 години", разказват Живка и Пламен. Те обаче успяват да договорят наем за помещение за десет години и вече успешно развиват бизнеса си в арт квартала Камден (Chalk Farm Road 66, Camden Town). "Имаме постоянен ръст от 15% на продажбите. Интересно е, че английските клиенти търсят малко по-различни неща, например там много ценят поздравителните картички, пишат си писма и купуват в големи количества, харесва им и българската прежда", казва Пламен Панайотов.

Според него има още доста какво да се желае по оптимизацията и автоматизацията на техния бизнес. "Искаме да внедрим нови технологии, за да се съкрати времето от получаване на заявката до нейното изпълнение. Ще автоматизираме и обучението на персонала, ще развием мрежата си за търговия на едро", чертае планове той. Защото както сам казва, всичко в този бизнес е много динамично.

Автор: Цветелина Белутова

Q and A с Пламен Панайотов

- Кой беше най трудният ви момент за всичките тези години?

Когато всичко изгоря. В склада, в който държахме машините - 120 кв. метра, избухна пожар. Застраховка нямаше. Бяха много клетки и бяха отделени само с мрежа, затова застрахователите ми отказаха да го застраховат. Тъкмо бяхме отворили магазина в Лондон. Буквално няколко месеца след като отворихме, и трябваше да започнем отначало - нов склад, нови машини пак на старо. Остана само наличната стоката в магазините. Тогава доверието на доставчиците ни в нас изигра огромна роля, за което съм им много благодарен. Взехме някои машини на изплащане, други сам изработих и сглобих, а някои внесохме от Китай. Общо инвестирахме 180 хил. лв. Другата ни постоянна трудност е персоналът, в София има голямо текучество. Тъкмо обучим някой и той напусне.

- Накъде ще се развивате?

От началото на тази година вече сме с нов склад от 1000 кв. метра, от които 200 са цех и шест офиса. Имаме около 2000 артикула собствено производство - главно папетерия и изделия от хартия и за декорация. Годишно преработваме 18-20 тона хартия. В цеха работят 9 души и шестима складови работници. Последните три години много сериозно се захванахме с оптимизацията на складовите наличности. Така постигнахме повече паричен остатък и благодарение на това се сдобихме и с новия склад.

3 коментара
  • 1
    petianp avatar :-|
    petianp

    Капитал, имам чувството че преди около 2-3 години писахте /рекламирахте/ отново за тия другари ... и статията почти същата ..

  • 2
    ivan_ivanov avatar :-|
    птицата-бегач

    Най ми хареса за "паричния остатък"... :)
    Не бях чувал такова словосъчетание...обогатихте ми речника.

  • 3
    tokkay avatar :-|
    tokkay

    "Слънчоглед" бе едно от първите места, които научи дъщеря ни, когато преди три години се преместихме в София. За мен Капитал се намира срещу "На тъмно".


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Братя татуисти

Братя татуисти

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK