С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
  • K:Reader - изданията
3 23 юни 2017, 10:51, 23139 прочитания

Как се отглежда "Слънчоглед"

От сергия за канцеларски материали бизнесът на Живка и Пламен Панайотови се разраства до три магазина, склад и цех за производство на хартиени изделия

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация

Когато обяснявам къде е редакцията на "Капитал", най-лесният начин да ориентирам някого е, като кажа срещу магазин "Слънчоглед". Пространство, което започна като магазин за канцеларски и материали за художници, постепенно разшири асортимента си и обхваща много хобита и крафт занаяти. Обектът в София съществува вече над двадесет години и устоява на кризите и финансовите трудности. И е наистина популярен - почти всички знаят къде се намира.

"Слънчоглед" е само част от семейния бизнес на Живка и Пламен Панайотови, които започват през 1994 г. със сергия за канцеларски материали и ученически пособия във Варна. По това време в Морската градина има много художници, които рисуват портрети на туристи и им са нужни консумативи. Днес освен в София имат още по един търговски обект във Варна и Лондон, както и цех и склад за търговия на едро, в които са заети общо 28 души персонал.


Началото

"Първата ни стока беше на консигнация. Не разполагахме с инвестиция, първите реални пари влязоха от един договор за продажба на застояла стока в един склад. Фирмата приключваше с тази си дейност и искаха да си освободят максимално бързо парите. Успяхме много бързо да продадем стоката и с маржа започнахме начисто", казва Пламен Панайотов. След сергията отварят малко магазинче с две стаи във Варна, а през годините бизнесът им се променя много.

"В началото трябваше да се оцелее. Работехме почти денонощно, писали сме фактура в десет вечерта за химикалки и класьори. Работехме, за да задържим всеки клиент", спомня си Панайотов. Той споделя, че един от най-трудните периоди е бил по време на хиперинфлацията: "Имало е случай да сменяме два пъти на ден цени, така че да запазим маржа си и клиентите да са доволни, че работим коректно."



Първият артикул, който внасят сами в България, са аерографи Hansa. Следват изделията на Da Vinci - най-голямата фабрика за четки в Европа. "Започнахме да търсим разширение в тази област: бои, моливи, стативи платна", казват Живка и Пламен. Но много от марките вече са заети и има други работещи дистрибутори за България. "В този момент имахме късмeт, Daler Rowney имаха нов търговски директор. Направихме проучване и му написахме точно описание на българския пазар. Бяхме откровени и искрени и така спечелихме доверието му, за да станем основни вносители на техните висококачествени четки." И до ден днешен, десетилетия по-късно работят с тези фирми, въпреки че са се сменили доста и собственици и директори.

"Обещаваме само това, което може да се изпълни. И се стремим да го изпълним, но да сме малко над това, което е договорено. Така доверието с тези и други фирми в бранша се затвърди", обяснява Пламен Панайотов. В момента от "Слънчоглед" е единствен вносител на: Harder, Hansa, Hexdа, японските материали за писане Kuretake и др.

Разрастването

След Варна семейството решава да разшири бизнеса си към София. Това е магазинът им на ул. "Иван Вазов". Той бързо се утвърждава и прави добри продажби. "Всяка година бизнесът ни в България расте с около 20%", казва Панайотов. Следващата стъпка е работа по сайта.

"Оказва се, че в България онлайн търговията се развива много добре и все повече хора си поръчват оттам", казва Пламен Панайотов. Следващата им важна стъпка е да започнат дистрибуция и продажба на едро на стоките, които внасят.ързо се установиха някои нови пазарни ниши - например започнахме да внасяме холандски бои за деца и рисуване по тялото, които станаха хит в детски градини и клубове. Осъзнах, че можем да започнем да развиваме бранда "Слънчоглед", обяснява Пламен Панайотов.

Стартират производство на скицници, подаръчни кутии и поздравителни картички. "Първата ни машина беше немска, ръчна много стара, от 1930-1938 г. Втората машина беше за термосвиваемо фолио", пояснява Пламен Панайотов. Следва пожар и нова инвестиция в оборудване за 180 хил. лв. Освен че продават изделията си в своите магазини, изнасят за Румъния, Сърбия, Гърция, понякога и за Чехия.

Зареждат и собствения си магазин в Лондон. Него решават да го отворят съвсем спонтанно преди седем години. "Тръгнахме с колата и пособия, без въобще да знаем какво ни очаква. Не бяхме предвидили, че средният срок за отдаването на помещения под наем в Англия е 20 години", разказват Живка и Пламен. Те обаче успяват да договорят наем за помещение за десет години и вече успешно развиват бизнеса си в арт квартала Камден (Chalk Farm Road 66, Camden Town). "Имаме постоянен ръст от 15% на продажбите. Интересно е, че английските клиенти търсят малко по-различни неща, например там много ценят поздравителните картички, пишат си писма и купуват в големи количества, харесва им и българската прежда", казва Пламен Панайотов.

Според него има още доста какво да се желае по оптимизацията и автоматизацията на техния бизнес. "Искаме да внедрим нови технологии, за да се съкрати времето от получаване на заявката до нейното изпълнение. Ще автоматизираме и обучението на персонала, ще развием мрежата си за търговия на едро", чертае планове той. Защото както сам казва, всичко в този бизнес е много динамично.

Илюстрация

Q and A с Пламен Панайотов

- Кой беше най трудният ви момент за всичките тези години?

Когато всичко изгоря. В склада, в който държахме машините - 120 кв. метра, избухна пожар. Застраховка нямаше. Бяха много клетки и бяха отделени само с мрежа, затова застрахователите ми отказаха да го застраховат. Тъкмо бяхме отворили магазина в Лондон. Буквално няколко месеца след като отворихме, и трябваше да започнем отначало - нов склад, нови машини пак на старо. Остана само наличната стоката в магазините. Тогава доверието на доставчиците ни в нас изигра огромна роля, за което съм им много благодарен. Взехме някои машини на изплащане, други сам изработих и сглобих, а някои внесохме от Китай. Общо инвестирахме 180 хил. лв. Другата ни постоянна трудност е персоналът, в София има голямо текучество. Тъкмо обучим някой и той напусне.

- Накъде ще се развивате?

От началото на тази година вече сме с нов склад от 1000 кв. метра, от които 200 са цех и шест офиса. Имаме около 2000 артикула собствено производство - главно папетерия и изделия от хартия и за декорация. Годишно преработваме 18-20 тона хартия. В цеха работят 9 души и шестима складови работници. Последните три години много сериозно се захванахме с оптимизацията на складовите наличности. Така постигнахме повече паричен остатък и благодарение на това се сдобихме и с новия склад.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

05 ноември 2019
София Ивент Център

Конференция The Future of Retail


Ранна регистрация до 21 октомври.

Как ще изглежда ритейл секторът през следващите 5 години и какви са възможностите за нови пазари пред местните търговци?
Водещи лектори от България и чужбина ще представят своите отговори по време на ежегодния форум на Капитал, посветен на ритейл бизнеса.

Още акценти в програмата:


  • Нови технологии и дигитализация
  • Тенденции в ритейл маркетинга
  • Клиентско поведение и преживяване
  • Устойчива и екологична търговия
  • Синергия между физическите и онлайн магазини
  • Иновации в търговските пространства

Конференция The Future of Retail Запазете билет

Прочетете и това

Чисто от Чехия, скоро и от София Чисто от Чехия, скоро и от София

В началото на 2018 г. Вихра Динчева и Ирена Събева заедно създават "Тиера Верде България", която предлага екологични почистващи препарати и стоки за живот с нулев отпадък

11 окт 2019, 2490 прочитания

Драгалевската къща за общуване 4 Драгалевската къща за общуване

Първият социален клуб в София е проект на Мила Григорова и Дилян Димитров, познати добре в стартъп средите

4 окт 2019, 17095 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Предприемач" Затваряне
Български обувки, харесани от Vogue

Валентина Безуханова, Сабина Гьошева и Деница Бумбарова създават модния бранд By FAR миналата година и вече продават в 35 магазина от висок клас във Франция, САЩ, Англия, Белгия, Испания, Австралия, Русия, Украйна, Дубай

Доктор Ружа и пътят на милиардите

Само до есента на 2016 г. схемата OneCoin е събрала над 3.3 млрд. eвро, а печалбата е над 2 млрд. евро

Ново време за "Славянска беседа"

Двама френски предприемачи са купили 2 хил кв. м за близо 3 млн. евро, за да направят офиси и споделено простраство

Сметка за основни операции - струва ли си

Всеки, който ползва рядко банкови услуги, може да се възползва от опцията, но и не само той

Музей или СПА

Предизборната кампания повдигна въпроса за забравеното северно крило на Централната баня, за което се водят спорове от години

Надежда за "Ирина"

Режисьорката Надежда Косева преплита темите за женската сила и клаустрофобията на малкия град в новия си филм

Изкуство на ръба

"Фриндж" в Единбург е най-големият фестивал на изкуствата в света