Български обувки, харесани от Vogue
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал
Новият брой: Новите визи

Български обувки, харесани от Vogue

Български обувки, харесани от Vogue

Валентина Безуханова, Сабина Гьошева и Деница Бумбарова създават модния бранд By FAR миналата година и вече продават в 35 магазина от висок клас във Франция, САЩ, Англия, Белгия, Испания, Австралия, Русия, Украйна, Дубай

Мара Георгиева
76803 прочитания

© Надежда Чипева


Темата накратко

- Валентина Безуханова, Сабина Гьошева и Деница Бумбарова създават модния бранд By FAR миналата година.

- Те измислят моделите, поръчват ги във фабрика в Пещера и ги продават в 35 магазина от висок клас във Франция, САЩ, Англия, Белгия, Испания, Австралия, Русия, Украйна, Дубай.

- Цената на чифт започва от 250 евро. Създателките на By FAR обясняват, че са 20% по-евтини от конкурентите, но така успяват да се популяризират.
"В България тези, които могат да си позволят обувки от класа на By FAR, искат позната марка, а ние сме нови на пазара. Тенденцията в света обаче е обратната – все повече хора търсят дискретност и качество, защото им е "дошло до гуша" от брандове", казва Деница Бумбарова.

Филип, Алек и Роман са децата на Валентина Безуханова, Сабина Гьошева и Деница Бумбарова от София. Първите букви от имената на момчетата стават част от марката обувки By FAR, създадена от трите майки. Брандът е на пазара от юни миналата година и за 2016 отчита продажби зад граница за 750 хил. лева. Освен това получи признание и от "модната библия" Vogue – печатното издание представи By FAR в своя селекция за аксесоари редом до Chanel, Gucci, Yves Saint Laurent и други култови марки.

"Имате вкус. Ще се справите."

Валентина Безуханова и Сабина Гьошева са близначки, а Деница Бумбарова е тяхна приятелка и роднина. Трите дами са свързани и чрез съпрузите си, двама от които са братя. От няколко години Бумбарова живее в Сидни. След поредно гостуване в Австралия семействата откриват пазарна ниша. "Започнахме да обсъждаме как да внасяме качествени български обувки. Защото в Австралия се продават много хубави и много скъпи обувки, но и зверски боклуци, които отдалеч миришат на пластмаса", разказва Сабина Гьошева.

Идеята за търговия с обувки взема неочаквана посока, след като съпругът на Деница Бумбарова дава идея за собствено производство. Покрай общия бизнес със соларни инсталации, с който са заети бащите в трите семейства, след едно от посещенията си в Пещера той носи ценоразпис за работа по поръчка в една обувна фабрика. Следва ключовата дума "Почвате", макар че собствен бизнес с обувки е далеч от професионалните умения на приятелките. Валентина Безуханова е завършила мениджмънт и медии в Англия и Швейцария, Сабина Гьошева – маркетинг в Англия, а Деница Бумбарова - "история на изкуството" в Нов български университет. Не умеят да рисуват, нямат представа от производство. Но се интересуват от мода. "Той ни нахъса. Каза ни "Сега или никога. Имате вкус. Ще се справите", спомня си Деница Бумбарова.

Роднинският дамски екип си разпределя задачите и започва с преглед на купища снимки в интернет. "Идеята за каишката за първия модел By FAR например се ражда от снимка на огърлица, а за токчето - от снимка на винтидж обувка", разказва Деница Бумбарова.

Made by Peshtera

Фотограф: Надежда Чипева

Избират за партньор фирма "Ингилиз – 2009" в Пещера и отработват механизма на сътрудничество. Когато са наясно с идеята, илюстраторката Криста Алексиева рисува модела. Единодушно одобреният вариант отива във фабриката, където започва уточняване на цветове и форми, както и дали исканото е технически възможно. "Понякога мострата става от раз, понякога се преправя 5-6 пъти, докато се получи изделието, което искаме", споделят дизайнерките.

Екипът разчита на фабриката в Пещера и като доставчик на висококачествени кожи от Италия. Често партньорите от Пещера се пазарят от името на създателките на By FAR с доставчици на суровини и аксесоари. "Обикалят Италия и Турция, за да открият например токчето, което сме си харесали. Всички техни усилия са в общ интерес, защото знаят, че ако нашият бизнес не върви, и техният няма да върви", обяснява Деница Бумбарова.

Екипът твърди, че деловите отношения с "Ингилиз – 2009" са нестандартни. "По правило дизайнерите на обувки се срещат два пъти в годината със своите партньори. Нашата връзка е необичайно близка, чуваме се всеки ден, виждаме се често. Хората са много сериозни и коректни. В началото имаха много големи съмнения в нас. Ние не знаехме какво е подметка дори, но те ни помогнаха. Научиха ни и все още ни учат", разказва Деница Бумбарова. "Ние също ги учим", допълва Сабина Гьошева. "Масовото производство е на черни и по-евтини обувки. Партньорите ни твърдят, че за тях е истинско удоволствие да произвеждат нашите цветни By FAR. Понякога са шокирани от исканията ни, но вече посрещат всичко с хумор", отбелязва още Деница Бумбарова.

Доставчик на суровина за обувките By FAR е и софийски склад, където се съхраняват отпадъчни количества от естествени и екокожи от Испания и Италия. "Харесва ни идеята да даваме нов живот на кожата, като използваме отпадъчен материал. Понякога правим лимитирани серии от 10 или 20 чифта например", обяснява Сабина Гьошева.

Твърдо без твърди материали

Фотограф: Надежда Чипева

Производството започва през януари 2016. Обувките се складират, а екипът работи над стратегията си за маркетинг и продажби. На въпроса "къде ще продавате" отговарят: "Навсякъде". И ако питащият се сепва "как така навсякъде", отговорът е: "А защо да не може навсякъде?"

Обувките By FAR са изцяло от естествени материали, класически, минималистични, комбинация от различни стилове, обясняват създателките. "Традиционната обувка има много твърди конструкции. Нашите са меки, без междинни материали. Това ги прави по-деликатни, по-бързо се изхабяват, но са по-удобни, като част от теб. Постоянно твърдим, че обувката трябва да е като ръкавица", казва Валентина Безуханова.

Дизайнерките разказват как в началото производителите в Пещера винаги успявали "да мушнат нещо твърдо в обувката", защото мислели, че има някаква грешка. Стигнало се дотам дамите да разпорят една обувка, за да извадят твърдото й съдържание и да кажат също тъй твърдо: "Искаме да е така."

Продажбите започват през юни 2016. Няколко седмици след това By FAR се появяват в магазина в Лондон на дизайнерката Марина Гергова – създател на модната марка за дрехи Marina London. "Писахме й, представихме моделите си и тя се съгласи да вземе наши обувки. За два месеца продадохме около 130 чифта и бяхме на второ място по продажби сред всички брандове в магазина", разказва Валентина Безуханова.

От юни до октомври фирмата продава първите 3000 чифта. Следва ново производство в Пещера и зареждане със 7000 чифта. Модни издания като Vogue и Elle забелязват обувките на дамския екип.

"Не робуваме на максимата ден година храни. Нещата в бранша са непредвидими. Пуснахме ботушите за зимния сезон три месеца по-късно, закъсняхме сериозно и мислехме, че нищо няма да продадем. Но всичко се разпродаде и дори направихме още две поръчки за ботуши към фабриката в Пещера. Това си беше истински феномен", разказва Сабина Гьошева.

Светът е голям

Фотограф: Надежда Чипева

Цената на чифт обувки е между 250 и 390 евро (за ботуши). Фирмата продава в 35 магазина, но само във висок клас обекти зад граница – във Франция, САЩ, Англия, Белгия, Испания, Австралия, Русия, Украйна, Дубай. Instagram е най-важният канал за комуникации с клиенти, фенове, блогъри от цял свят. Седмиците на модата в Париж и Ню Йорк, които екипът посещава, са също част от причините за отскока на фирмата.

"Нашите цени са занижени, те са с 20% по-ниски от необходимото. Работим с марж от 200%, който е минимален за тази индустрия. Но за нас е важно да се популяризираме възможно най-много", казва Сабина Гьошева. И добавя, че в страната засега няма интерес към By FAR. Плахият опит на екипа да продава в софийски бутик завършил безрезултатно. "В България тези, които могат да си позволят обувки от класа на By FAR, искат позната марка, а ние сме нови на пазара. Тенденцията в света обаче е обратната – все повече хора търсят дискретност и качество, защото им е "дошло до гуша" от брандове", твърди Деница Бумбарова.

За By FAR работят още трима заети освен създателките. Екипът е аутсорсвал услуги на двама IT специалисти, на Instagram мениджър в Испания и на PR агенция в САЩ.

Сега дизайнерките разработват собствената си колекция за сезон пролет - лято 2018, както и модели съвместно с британската верига Whistles за есенната линия на 2017-2018. Казват, че имат много запитвания за кобрандинг и за колекции в малки серии.

Следващата цел е производство на чанти и бижута By FAR. Планират през октомври да са готови с класически модели чанти, които ще се изработват във фабрика в Димитровград.

Досега са инвестирали около 1 милион лева - собствени средства на трите семейства. За 2016 фирмата отчита 750 хил. лева приходи. Бизнесът с обувки вече се самоиздържа, а целта е до януари-февруари 2018 г. инвестицията да бъде възвърната, казва Сабина Гьошева.

Q&A

Какво отличава вашите обувки?

- Деница Бумбарова: Те са по-минималистични, семпли, носят винтидж усещане, но са микс между винтидж и съвременност. Не се ограничаваме в моделите. Ако решим да направим нещо по-странно, правим го.

- Сабина Гьошева: Не обичаме сезонността. Това са класически обувки, меки и фини, които носят наслада и човек може да ги обува, докато не ги спука от носене. Получаваме писма от клиентки, които казват, че предпочитат удобството пред дълготрайността.

- Валентина Безуханова: Те са секси, носят френски шик и са комбинация от различни стилове.

С какво не правите компромис?

- Сабина Гьошева: С вкуса. С имиджа. Трябва да можеш да теглиш чертата и да не се изкушаваш с продажби в непрестижен магазин. Да кажеш "не" на голяма поръчка, за да си ексклузивен.

Какво ви помага?

- Сабина Гьошева: Не се отказваме. Няма значение, че някой ни отхвърля. Целенасочени сме. Успешното представяне на марката се дължи донякъде и на късмет. Но и на още нещо. Имаме концепция, която не се е променила. Знаем какво искаме да направим, за кого го правим, в какви магазини искаме да продаваме, с каква атмосфера. Знаем кои блогъри, списания, известни личности са важни за бранда. Подреждаме всичко едно по едно. Като пъзел. Нямаме комплекси, дори афишираме това, че сме от България. Но и никой не ни е дискредитирал досега за това, че сме от България.

- Валентина Безуханова: Разбрахме, че в този бизнес трябва много бързо да реагираш. Няма ден, няма нощ. Бяхме забравили например да доставим на една стилистка обувките и се наложи веднага наш човек да се качи на самолета за Лондон.

- Деница Бумбарова: Не ни е страх от провал, правим това, което искаме. Разбрахме, че няма нужда човек сам да си поставя пречки. Че не е нужно да си непременно художник, за да правиш мода. Не бива да се страхуваш само защото си в България и защото не си завършил художествената академия или родителите ти не са в този бранш. Ако си добър в нещо, трябва да го гониш.

Сабина Гьошева, Валентина Безуханова и Деница Бумбарова с обувки "като ръкавица"
Фотограф: Надежда Чипева

Темата накратко

- Валентина Безуханова, Сабина Гьошева и Деница Бумбарова създават модния бранд By FAR миналата година.

- Те измислят моделите, поръчват ги във фабрика в Пещера и ги продават в 35 магазина от висок клас във Франция, САЩ, Англия, Белгия, Испания, Австралия, Русия, Украйна, Дубай.

- Цената на чифт започва от 250 евро. Създателките на By FAR обясняват, че са 20% по-евтини от конкурентите, но така успяват да се популяризират.
"В България тези, които могат да си позволят обувки от класа на By FAR, искат позната марка, а ние сме нови на пазара. Тенденцията в света обаче е обратната – все повече хора търсят дискретност и качество, защото им е "дошло до гуша" от брандове", казва Деница Бумбарова.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

11 коментара
  • 1
    bretschneider avatar :-|
    bretschneider

    Глада за качествени и непосредствени стоки е голям! Да са живи здрави момичетата :)

  • 2
    uyg33525800 avatar :-|
    uyg33525800

    Браво! Успех на момичетата!

  • 3
    ala08478037 avatar :-|
    ala08478037

    Успех момичета!!!

  • 4
    gwa59354694 avatar :-|
    gwa59354694

    Браво! Успех и да направят много пари!

  • 5
    aytep avatar :-?
    aytep

    Успех, обаче видът им куца!

  • 6
    mondiana avatar :-|
    Мондиана

    Поздравления за момичетата! Обувките наистина трябва да са като ръкавица.

  • 7
    bramasole avatar :-|
    bramasole

    Поздравления и от мене за дамите!
    Дано "Капитал" ни покаже и колекцията им от дамски чанти през есента.

  • 8
    jdj1455115687488426 avatar :-(
    Tikva Oranjeva

    "Трябва да можеш да теглиш чертата и да не се изкушаваш с продажби в непрестижен магазин."
    Май само аз не разбирам от маркетинг.

  • 9
    t0d0 avatar :-|
    Pandipool

    Минимален марж от 200% за индустрията..
    Интересно ми е как се определя този марж.

    Евала на дамите де! Вложени 1 млн лева и съвсем скоро възвръщат инвестицията. Похвално!

  • 10
    mpatzekov avatar :-|
    mpatzekov

    Винаги съм се възхищавал на подобни начинания, защото понякога нещата не опират само до капитал, с който разполагаш. Трябва здрава работа и когато правиш качествен продукт, в случая обувки, това се оценява от хората. Едно начинание, което скоро бях стартирал е сайт за обувки <a href="https://allshoes.bg">allshoes.bg</a> - в същия сегмент е, но по-скоро е насочено към спортните типове обувки. И честно казано, тъй като развивам и международен проект, който не е ограничен до рамките на България и където освен обувки се продава и друго облекло, ще ми бъде интересно дали не мога чрез моите партньори ретейлъри да включа и техни продукти.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK