Pulse-ът на колелетата
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Pulse-ът на колелетата

Pulse-ът на колелетата

Най-новият български велостартъп се цели към пазара на планинското колоездене

Гергана Михайлова
40596 прочитания

© Цветелина Белутова


Q&A Цветелин Иванов:

Ревнив ли сте към колелото си?


Не, напротив. Давам го на всеки, който го поиска, да покара, за да види колко е хубаво. И всъщност имам няколко, различни.

Как протича интервюто за работа при вас?

Представям си как казвам на кандидата да се чакаме в 6 ч. сутринта на някоя пътека, с велоекип и пълно снаряжение. Това е най-добрият тест ставаш или не. Но засега нямаме нужда от нови хора.

Защо млад човек с вашите умения не се занимава с нещо по-безрисково, за да издържа семейството си?

Защото това е нещо, което обичам, в което смятам, че имам експертиза, и в което виждам необятни възможности.

Има ли човек от индустрията или от бизнеса, на когото се възхищавате?

Да, това със сигурност е собственичката на марката за седалки VELO - Стела Ю, която имам честта да познавам. В момента е на над 70 г. и все още управлява сама фирмата си с над 1000 души персонал, която произвежда 90% от седалките в света, или иначе казано, по около милион броя на месец.

Правенето на велосипеди е от онзи тип бизнеси, където не е достатъчен само финансов нюх, а трябва и страст. При най-новия български велопроект всеки от партньорите носи по една от тези съставки. В главните роли са Велизар Драгоев, собственик на един от най-големите вносители на медицински консумативи за диагностика на диабет "Марвена", и Цветелин Иванов-Цуцо, когото карачите познават от най-култовите години на Ram Bikes. Пресечна точка между тях двамата закономерно ражда и името на колелетата, които произвеждат - Pulse. За по-малко от година те влизат в ритъма на една от най-живите и бързо развиващи се индустрии в глобален мащаб, където вече установените български производители успешно градят име. И макар и малки вече имат физиономията на играч, който ще бъде внимателно наблюдаван от другите с ускорен пулс.

Началото

"Всичко започна на един Великден. Бяхме на приятелско събиране и се заговорихме за велосипеди", разказва Цветелин Иванов, който към онзи момент развива магазин за велосипеди в София. "Реших, че идеята е супер. Прегледах след това и цифрите и се оказа, че пазарът на колелета е такъв, че никоя сила на света няма капацитета да смогне на този ръст и да произведе толкова, колкото се търси на пазара", добавя Велизар Драгоев и се усмихва, че "е неизбежно да се намери място и за нас".

Съвпадение между двамата е и стремежът към висококачествен продукт. "Винаги съм продавал само качествени изделия, не нещо, което да е евтино. Така че проектът съвпадна напълно с моите виждания по въпроса", добавя собственикът на "Марвена". Той е и финасовият гръб, обезпечил старта на Pulse. "От няколко години ми се иска да направим някакво производство в България, което да е ориентирано към външния пазар, тъй като при медицинските изделия, в които сме наистина експерти, сме достигнали едно ниво на пазара, където растежът приключва", продължава Драгоев.

В момента фабриката за велосипеди е приютена в негова новопостроена сграда в столичния квартал "Младост 2" и е оборудвана с всичко необходимо за производството. Дотук са вложени 1.5 млн. лв. "Някои от машините струват колкото малък апартамент", добавя Цветелин Иванов. Наред с първоначалните вложения обаче производството изисква още много ресурси. "Инвестицията няма да бъде възвърната още много време. Няма как да кажа: Чудесно, сега работете без мен! Дори и когато се вдигнат продажбите, пак ще трябват още много милиони, които да се влагат, за да растем. Хубавото е, че имаме дългосрочни отношения с банките, които са склонни да ни финансират, така че, дай боже, да станат нещата, имаме готовност да работим", спокоен е собственикът на "Марвена", която към момента произвежда колелетата, но дейността предстои да се обособи в отделно дружество. Амбицията на Цветелин Иванов обаче е първият рунд финансиране да бъде възвърнат скоро, до три години.

Не количество, а качество

"На ден капацитетът ни е да произвеждаме по 50 велосипеда, което прави 1000 на месец и 12 хил. на година. Това е обемът, към който се стремим първоначално", споделя Цветелин Иванов, който ръководи екипа от общо 7 души, работещи във фабриката. Той обяснява, че целта не е да се конкурират директно с другите големи производители на велосипеди в България като Sprint или Cross, за които работят по 700 - 800 работници. "Те разчитат на обем, а ние разчитаме на качество", набляга Цветелин и обяснява какво точно има предвид. "Аз имах мой магазин за велосипеди и там с колегите се шегувахме, че от България идват колелета, на които са указани местата на частите, нищо повече. Няма настройка, няма разбирателство между тези части. Просто са си сложени на местата и нищо повече. Докато нашите колелета, всяко едно, след като го направи механик, друг го поема за преглед и настройка, кара го, след което попълва много детайлен check list."

Основна цел на производството е да поема поръчки на световни марки, които да правят велосипедите си в България. Желаният пазар е външният. Първият такъв клиент на фабриката е германският Adler, за когото в средата на юни е изпратена първата партида от 200 велосипеда.

Собствените модели велосипеди Pulse се появяват като мостри на това, което фабриката е в състояние да предложи. "Никой нямаше да ни поръча нищо, без да сме показали какво можем. Затова направихме няколко модела", разказва Цветелин Иванов. Моделите могат да се видят на сайта pulse-cycles.com, който е и единственото място, от което могат да се купят. Компанията не разчита на дистрибутори и физическа продажба в магазини, тъй като това би оскъпило допълнително продукта. Търговията засега е в рамките на Европейския съюз, плюс Швейцария и тепърва набира скорост спрямо отчетените за 2016 г. скромни пилотни продажби за 137 хил. лв. Причината да се очаква сериозно подобрение е в огромния успех, който велосипедите Pulse постигат на специализирани конкурси за планинско колоездене.

Сензация сред елита

"Преди няколко месеца изпратихме на едно германско списание топ модела ни. Те щяха да правят сравнение на enduro колела до 2500 евро. Беше ни интересно какво ще кажат за нашето колело. Ден преди да съобщят резултатите, на сайта им имаше тийзър, в който обявиха кои са десетте модела, участващи във финалното класиране, и не можахме да повярваме, че нашето е в селекцията сред модели на Giant, Ghost и Canyon. Последните например продават по 500 велосипеда на ден и правят оборот от 60 млн. евро на месец. На следващия ден от списанието ни се обадиха да кажат, че нашето колело печели теста. Казаха ни, че било "с дължини пред останалите". И то при положение, че всички тези фирми рекламират при тях, а ние не сме дали един лев, само сме си платили разходите за транспорта дотам и обратно", разказва Цветелин Иванов.

И това не е единственият такъв пробив на Pulse. Попаднали на гребена на вълната, от компанията полагат усилия да се задържат там и инвестират активно в реклама в специализираните международни издания за индустрията. "Струва почти колкото заплатата на един човек, но се отплаща в покани за срещи и потенциални партньорства."

Опасни завои

Колелото може да е изобретено отдавна, но формулата за това как да правиш безкомпромисни откъм качество велосипеди на приемлива цена и да печелиш от това тепърва се доизпипва от екипа зад велосипедите Pulse. Техните модели са на цени от 1000 до 4800 лв. и са малко по-скъпи от подобни масово произведени колела. Всеизвестен факт е, че за това производство почти всички компоненти за производството идват от Китай, а в България се правят проектирането на велосипедите и асемблирането им. Малко обаче се знае, че в този бизнес е нужно да имаш здрав стомах, за да издържиш на дългите срокове за доставка на частите и също така дългите срокове на отложено плащане на доставените към клиента велосипеди.

"Ние доставяме от Тайван, а не от Китай, защото качеството е по-високо. Но фабриките там са страшно заети. Ако например сега поръчам части и ги платя, те ще бъдат тук най-рано след 4 месеца", разказва Цветелин Иванов. Друго предизвикателство е отложеното плащане. Някои плащали 36 месеца след пратката, а други - едва след като продадат продукцията, което не е по силите на малки компании.

Но това е като неравностите по планинска пътека. Който е карал колело, знае, че през такъв терен се минава със засилка и без страх.

Фотограф: Цветелина Белутова
Фотограф: Цветелина Белутова
Фотограф: Цветелина Белутова
Фотограф: Цветелина Белутова
Фотограф: Цветелина Белутова
Фотограф: Цветелина Белутова
Q&A Цветелин Иванов:

Ревнив ли сте към колелото си?


Не, напротив. Давам го на всеки, който го поиска, да покара, за да види колко е хубаво. И всъщност имам няколко, различни.

Как протича интервюто за работа при вас?

Представям си как казвам на кандидата да се чакаме в 6 ч. сутринта на някоя пътека, с велоекип и пълно снаряжение. Това е най-добрият тест ставаш или не. Но засега нямаме нужда от нови хора.

Защо млад човек с вашите умения не се занимава с нещо по-безрисково, за да издържа семейството си?

Защото това е нещо, което обичам, в което смятам, че имам експертиза, и в което виждам необятни възможности.

Има ли човек от индустрията или от бизнеса, на когото се възхищавате?

Да, това със сигурност е собственичката на марката за седалки VELO - Стела Ю, която имам честта да познавам. В момента е на над 70 г. и все още управлява сама фирмата си с над 1000 души персонал, която произвежда 90% от седалките в света, или иначе казано, по около милион броя на месец.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

9 коментара
  • 1
    vaskoangelov avatar :-|
    vaskoangelov

    успех

  • 2
    cinik avatar :-|
    cinik

    "Някои плащали 36 месеца след пратката". Надявам се да е 3-6 месеца. Ако някой бави по 3 години, дълг на останалия бизнес е да го изхвърли от пазара, като не работи с него.

  • 3
    vjl1499672093526588 avatar :-|
    Tsvetelin Ivanov Cuco

    До коментар [#2] от "cinik":

    Да, това имах предвид по време на интервюто. 3 до 6 месеца. :-)

  • 4
    rqg24526631 avatar :-|
    rqg24526631

    Колко струва подобна PR статия в Капитал? Благодаря.

  • 5
    andreyrusev avatar :-|
    Андрей Русев

    Статията е супер, усеща се колко много хъс имате и желание нещата да се случат тогава, когато трябва! Успех и дано скоро ви стана клиент, метнал съм око на един жълт екземпляр! :)

  • 6
    v_l avatar :-|
    v_l

    До коментар [#4] от "rqg24526631":

    Що, имаш нещо против да се подкрепят безплатно едни от малкото хора в тая страна с честен бизнес, при това при който не всичко се върти само около $$$ а има и истинска страст в него ли ?

    Голямо евала на момчетата. Не са първите, които се опитват у нас да правят качествени колела и честно казано не очаквах, че ще дръпнат така за толкова кратко време.

  • 7
    hke1499953720527004 avatar :-|
    Tsvetelin Ivanov

    До коментар [#4] от "rqg24526631":

    Поне на нас ( Пулс) нито стотинка. Колко струва на Капитал за да я напишат не мога да знам :-)

  • 8
    gost22 avatar :-P
    gost22

    [quote#4:"rqg24526631"]Колко струва подобна PR статия в Капитал? Благодаря.[/quote]
    Абе, първо пусни на пазара свестен продукт, пък после питай колко струва рекламна статия...

  • 9
    iyx45593759 avatar :-|
    iyx45593759

    Кое е това германско списание, че да направим справка доколко е вярно подобно твърдение. Имайки предвид преките ми наблюбения върху Пулс, все още сте доста далеч като качество и здравина от производител като GIANT. Ако трябваше да избирам в коя от двете марки да затворя 5к със сигурност щеше да си е оригиналната тайванска/китайска.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK