Когато любовта към шоколада те прави производител
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Когато любовта към шоколада те прави производител

Мартин Бенямин, Сара Алсбей и Красимир Бенямин (от ляво надясно) основават фирмата "Био Бенямин" през лятото на 2014 г.

Когато любовта към шоколада те прави производител

Идеята на братята Красимир и Мартин Бенямин и съпругата на Мартин - Сара Алсбей, за бизнес със суров шоколад се ражда преди три години. За 2017 г. софийската фирма "Био Бенямин" очаква обороти от 640 хил. лева

Мара Георгиева
28060 прочитания

Мартин Бенямин, Сара Алсбей и Красимир Бенямин (от ляво надясно) основават фирмата "Био Бенямин" през лятото на 2014 г.

© Цветелина Белутова


Повечето продукция е за износ, а акцентът е Германия.
"Захванали сме с едно от най-трудните неща – с производство. Това изисква огромни усилия да създадеш технология, да доставяш суровини със сертификати за качество и биопроизводство, да намериш машини, екип, хора със сходен подход и мислене, да създадеш маркетинг канали."

Красимир Бенямин

Братята Красимир и Мартин Бенямин и съпругата на Мартин - Сара Алсбей, са с различно образование, но с общи интереси и цели. Красимир Бенямин следвал германистика в СУ "Св. Кл. Охридски", Мартин Бенямин е завършил кинознание и испанска филология в Берлин, а Сара Алсбей - право в Нов български университет. Обединяват ги не само роднинските връзки, но и страстта към шоколада, както и желанието да водят по-здравословен начин на живот. И тримата са вегетарианци, занимават се с йога, медитация и различни спортове. Обичат да готвят, пътуват много. Събира ги и идеята да съчетаят какао и т.нар. суперхрани в производството на веган биошоколад.

Преди да разработят своя рецепта пробват десетки предложения от цял свят. Целта е да не копират, а да създадат нов, при това природосъобразен продукт. Правят анализ на пазара на шоколад, проучват какво се предлага и още повече – какво липсва.

Експериментите в домашната кухня започват през декември 2013. Тестват десетки съставки, отказват се от много вкусове, докато изберат най-добрата според тях комбинация.

През лятото на 2014 основават фирмата "Био Бенямин". Наемат производствено помещение в Горубляне. Започват да инвестират собствени средства в закупуване на суровини, оборудване, опаковки.

Решават да се специализират в производството на суров шоколад като "най-здравословна версия на шоколада", при която какаовото зърно само се суши, без да се пече. "Ние сме първият производител на суров шоколад в България. Неговият плюс е, че е с минимална топлинна обработка има по-естествен вкус и запазва в по-голяма степен полезните антиоксидантни свойства на какаото. Но производството му е по-трудно, отколкото при шоколада с изпечени какаови зърна, тъй като температурата трябва да се контролира много стриктно по време на целия процес, за да не надхвърли 45 градуса", обяснява Мартин Бенямин.

Проба - грешка - успех

В началото в производствения цех работят само тримата. Трудът е ръчен, бракът е в огромни количества. С времето след познатото "проба – грешка" идва и очакваното "проба – успех".

Премиерата на първия готов опакован фирмен шоколад е през февруари 2015 на изложението BIOFACH в Нюрнберг, Германия. Участват там с помощта на фирма "Смарт органик" (най-големият дистрибутор на биохрани и напитки в България) и нейния създател Яни Драгов, с когото ги свързват приятелски отношения. Получават много висока оценка за представения шоколад, която ги "надъхва" и стимулира да продължат.

Стартират с четири вида суров шоколад. По това време вършат всичко сами, включително изработването на дизайна на опаковките. Постепенно в производството се включват и други членове на фамилията. Назначават почасово и външни хора. Гамата се разширява – предложенията са вече девет. С времето отчитат, че нишата на суровия шоколад е ограничена. Затова прибавят в листата от предложения и други видове - с печени какаови зърна, отново биосертифициран, отново веган (без животински продукти).

В началото "Смарт органик" е основен доставчик на суровини и основен дистрибутор. Първият износ е за Дания. Следва експорт на малки количества за повече на брой държави, сред които Дубай и Германия.

"Намирахме се по средата между производството на бутиков и индустриален шоколад, трябваше да вървим напред", разказва Красимир Бенямин. Решават да инвестират в ново оборудване. Посещават италианска фирма, за да тестват на място своите рецепти с избраните машини. Назначават нови хора. Сертифицират се като биопроизводители. До края на 2015 г. вече са инвестирали 70 000 евро в бизнеса.

Нов съдружник, нов офис

През лятото на 2016 следва нов етап в развитието на "Био Бенямин". През август старозагорската "Макси-инвестмънт" става съдружник във фирмата с 44% дял. Новият съсобственик отпуска кредит от 1.5 млн. лева на "Био Бенямин" срещу залог на предприятието.

Финансовата инжекция позволява на "шоколадовата компания" да открие свой офис в Берлин. В началото на тази година за германската столица заминават съпрузите Сара Алсбей и Мартин Бенямин. "Целта е да направим скок, а Германия е най-големият европейски пазар за биопродукти. Винаги сме искали там да е нашият основен пазар", обяснява Мартин Бенямин. Заедно с още един нает в Германия семейството се занимава с дистрибуция и развитие на пазара.

Ползват услугите на маркетингова агенция в Мюнхен и на българско дизайнерско студио. Променят опаковките на продуктите. В началото на тази година наемат нов, по-голям производствен цех и се сертифицират по международния стандарт за храните IFS. В първата седмица на май пускат нова серия шоколади.

В биомагазини, вериги и бензиностанции

Компанията работи с 25% надценка към дистрибуторите. Шоколадите се продават в биомагазини, във веригата "Фантастико", в някои бензиностанции, а от есента предстои предлагането им и в "Билла".

"Главен инструмент за маркетинг са международните изложения", казва Мартин Бенямин. От участието си там съдружниците събрали 400 контакта от 35 държави. Близо 90% от продукцията е за износ, фирмата има сключен договор за доставка на магазините на "Метро" в Украйна.

Производственият капацитет на "Био Бенямин" е 20 000 бройки на смяна за 8 часа. Съдружниците казват, че до края на годината ще стигнат 100 000 бройки на смяна, а машината е с капацитет 200 000 бройки. Заетите в производството, в което има и ръчен труд, са общо 10. Компанията планира да открие нови 6-8 работни места в България до края на годината, а в екипа за продажби в Германия - още две. Предстои работа с втори дистибутор за България и доизграждане на разпространителската мрежа в Германия.

За 2016 г. "Био Бенямин" отчита приходи от оперативна дейност 73 хил. лева (66 хил. лв. за 2015) и загуба от 238 хил. лв. (загубата за 2015 е 31 хил. лв.).

"За 2017 г. очакваме обороти от 640 хил. лв. Планираме фирмата да започне да се самоиздържа от началото на 2018 г., а най-късно до 2023 г. да сме върнали кредита", уточнява Красимир Бенямин.

Брандовете

"Био Бенямин" произвежда под три марки. Rocao съдържа девет вида суров веган биошоколад, който се произвежда със сироп от агава и съдържа сурово какао плюс добавени "суперхрани", сред които конопено семе, годжи бери, чия, мака, българска роза. Цената му е от 3.50 до 4 лв. за опаковка от 27 до 38 грама.

Втората серия - Benjamissimo – е от седем вида – отново веган биошоколад със суперхрани, но в по-висок ценови клас, с по-голямо съдържание на какао. Цената е между 4 и 5 лв. за 70 г. Гамата съдържа и "течен шоколад" без палмови мазнини, отново веган, който се продава за 10 лв. за разфасовка от 200 грама.

Happy Benjamino е "младежка серия" от осем вида, два от които са суров шоколад по 25 грама, а другите шест са по 70 грама. Те са със съдържание на протеин, подходящи за спортисти, и се продават на цена 4.50 лв. за 70 грама и 3 лв. за 25 грама.
Q&A

Какво ви отличава от конкуренцията?

Мартин Бенямин: Произвеждаме шоколад от какаови зърна, а не от готова какаова маса. В България производителите на бутиков занаятчийски шоколад като нас са около 4-5. Общото между тях е, че го правят от страст към шоколада и че преди това не са имали нещо общо с хранителния бранш.

Красимир Бенямин: Произвеждаме веган биошоколади, съдържащи суперхрани. Няма друг бранд, който да обединява такива вкусове и разновидности. Например с бяла черница, с чушка. Плодовете са сушени, в естествен вид, с минимална обработка. Пазарната ниша на занаятчийския шоколад се развива, ние се срещаме с другите производители, помагаме си, подкрепяме се.

Каква е спецификата на пазарите, на които продавате?

Мартин Бенямин: Източноевропейските и руският пазар са по-отворени за нови и здравословни продукти. Западният пазар е пренаситен, особено германският. Конкуренцията е много голяма и е доста трудно да се наложиш.

Какво ви помага в работата?

Мартин Бенямин: Помага ни това, че сме екип. Разбираме се много добре, допълваме се.

Красимир Бенямин: В началото 20-часовите работни дни не бяха рядкост. За справяне със стреса ми помага това, което самият аз преподавам в свободното си време като доброволец в програмите за личностно развитие на международната организация "Изкуството да живееш" - йога, медитация, дихателни техники.

Сара Алсбей: Медитацията, знанието, мъдростта. Щастието, че работя със съпруга си и че сме толкова близки тримата.
Повечето продукция е за износ, а акцентът е Германия.
"Захванали сме с едно от най-трудните неща – с производство. Това изисква огромни усилия да създадеш технология, да доставяш суровини със сертификати за качество и биопроизводство, да намериш машини, екип, хора със сходен подход и мислене, да създадеш маркетинг канали."

Красимир Бенямин

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

7 коментара
  • 1
    radio. avatar :-|
    radio.

    Шоколадите им наистина са добри. Но както се казва "хубаво и евтино няма". Аз отдавна минах на по-скъпи марки шоколади, просто защото предпочитам (а и трябва) да консумирам по-малки количества, но наистина качествени.

  • 2
    fifi_5 avatar :-|
    fifi_5

    Нищо не казват за надписа без глутен. Дали наистина са без?!

  • 3
    ocw50528294 avatar :-|
    lzi01528221

    Щом има пазар нека произвеждат. Мен лично ме дразни тая занаятчийска мода. При условие че има достатъчно свободни ниши за качествени и натурални стоки и в масовия сегмент. Но там явно нема такава надценка като при разните био, занаятчийски, бутикови и пр.

  • 4
    ocw50528294 avatar :-|
    lzi01528221

    Под занаятчийско аз разбирам нещо традиционно, потомствен занаят, потомствен семеен бизнес и пр. А не жълтопаветна мода. Решил некой си софиянец че е модерно и станал "занаятчия" за един ден, ще произвежда сладолед (с италианско име естествено), шоколад, ще прави кафе или каквото и да е там ...

  • 5
    biobenjamin avatar :-|
    biobenjamin

    До коментар [#2] от "fifi_5":

    Здравейте,

    Благодарим ви за въпроса. Специално за глутен можем да гарантираме, че няма такъв в нашите продукти, тъй като не се използват суровини съдържащи глутен в производството ни.

    За да сме сигурни, че няма дори следи от глутен, надвишаващи нормите за безглутенови продукти, правим също така редовни лабораторни изследвания, които при необходимост можем да предоставим.

  • 6
    benji87 avatar :-|
    benji87




    До коментар [#3] от "lzi01528221":

    Здравейте,
    балгодаря за споделеното мнение.
    Мотивацията ни да произвеждаме съобразно био нормите и да сме био сертифицирани не идва от възможността за по-висока надценка. Напротив, нашите надценки са изключително ниски за бранша, с цел да могат максимално много хора да си позволят шокаладите ни. Затова те струват колкото качествен конвенционален шоколад.
    Био единствено означава, че е е произеден спрямо определени стандарти, които гарантират, че при отлеждането на суровините не се използват вещества като пестициди, изкуствени торове и химически средства, които имат негативен ефект за околната среда или човешкото здраве.
    Другото, което прави шокаладите ни по-скъпи от евтините шоколади е произхода на какаото. Какаовите зърна, които използваме са от най-висококачественото какао, от така наречнеите финни сортове какаови зърна, които се използват за по-малко от 5% от шоколадите в света (поради цената, която е пъти по-висока от масовото какао). Освен вкуса, основната причина да използваме това какао е справедливия добив и препродаване, т. е. фермерите в страните на произхода да получават уместно заплащане за суровината, така че да могат да изхранват семействата си с тези пари и да не се разчита на детски труд (какъвто е в повечето случай неизбежен при отглеждането на масовото какао).

    А относно въпроса за занаятчиската мода: да, не е предаден семеен бизнес, но всеки семеен бизнес има начало. Ние имахме от самото начало за цел, да създадем нещо дълготрайно, устойчиво и спрямо нашите ценности за етичен бизнес, нещо, което да доставя радост на хората и да е в полза на тези, с които работим. Много важно за нас беше и да не копираме продукти, които съществуват, а да създаваме нещо различно, и това е, върху което се фокусираме. Разработваме различни, уникални продуктите и рецепти и плануваме да продължаваме да правим това. Сами сме придобили знанието и уменията за производството, сами разработваме продуктите, и работим от какаовите зърна, а не от какаова маса, за да имаме контрол върху целия производствен процес. Работим в срванително малки мащаби и с доста ръчен труд. Хората наричат този тип шоколадово производство занаятчийско, но разбира се терминът е върпос на дефиниция и не бих се захващал за този термин.
    Нашия стремеж е да предлагаме чист, колкото е възможно по-здравословен, висококачествен продукт на клиентите ни, на достъпна цена, и работейки по етичен начин с нашите доставчици и партньори.
    Как ще бъде наричан този подход, дали занаятчийски или не, не е толкова важно за нас.

    С поздрав,
    Мартин Бенямин

  • 7
    nor43373307 avatar :-|
    Ил.Йончев

    Поздравления за продукта/тите!
    Има ниша и в сладкарския бранш за тях. Съпругата ми (вече професионален сладкар) имаше поръчка за веган торта. Съответно търсеше нещо подходящо, но в крайна сметка се намери само белгийски шоколад (от МЕТРО) в опаковка от 2,5 кг. Може да помислите и в тази посока - разфасовки за сладкарско производство :).


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK