С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
4 авг 2017, 14:16, 15227 прочитания

Българският Google за клинични проучвания

Компанията FindMeCure създаде технологична платформа, която събира голяма част от всички изпитвания по света и предоставя информацията по лесен начин

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
LAUNCHub Ventures инвестира 300 хил. долара в проекта, а световният акселератор Techstars още 100 хил.
Клиничните проучвания са неразделна част от фармацията: без тях модерните медикаменти никога нямаше да стигат до пазара. Но особеното е, че дори и с тях голяма част от изпитванията така и не завършват, като основната причина дори не е ненадеждността им, а е далеч по-прозаична - липсата на достатъчно пациенти, които да участват в тях. Заради малкия им брой около 40% от тези тестове се провалят. Българската стартираща компания FindMeCure е решена да се справи с този проблем, като помогне и на пациентите, и на компаниите. Тя създава технологична платформа, която събира голяма част от всички клинични изпитвания по света и предоставя информацията по лесен и достъпен начин на всеки, който има нужда от нея. Така пациенти могат да изпробват алтернативни лечения още преди излизането им на пазара, като са запознати с всички плюсове и рискове на целия процес.

Съоснователите на FindMeCure Мая Златанова, Мирослав Вълчев и Ивайло Йосифов имат дългогодишен опит в сектора на клиничните проучвания. Те се познават от десет години, когато започват работа в британска компания, която прави софтуер за тази индустрия. Златанова се е занимавала и с обучения на специалисти в тази област, докато Вълчев и Йосифов са с технологичен бекграунд.


Началото

Идеята за FindMeCure идва на Златанова, след като й се налага да търси алтернативно лечение за много близък човек. Така й става ясно, че всеки, който иска да участва в клинични изследвания, е изправен пред огромна по обем неразбираема информация. В същото време има много отворени изпитвания, които постоянно си търсят пациенти. "Осъзнах, че когато човек има достатъчно пълен набор от информация и достатъчно добро ноу-хау, може много добре да разбере какви алтернативни лечения има", казва Златанова.

Малко по-късно тя участва в състезание на Singularity University, в което хората трябва да споделят идеи, които да помогнат на поне 1 млн души. "Аз реших да разкажа за моята - платформа за клинични изпитвания, която да отговаря на търсенето на хората. Един вид търсачка, подобна на Google, чийто алгоритъм помага да получиш резултати, които за теб са най-релевантни. Исках платформата да показва най-подходящите клинични изпитвания за всеки човек и той да прецени плюсовете и минусите и да се възползва", допълва Златанова.



Оказва се, че такава търсачка е търсена изключително много не само от хората, но и от самата индустрия, която страда от липсата на доброволци. Над 50% от хората не знаят за клиничните проучвания, а в същото време 95% от вече участвалите в такива биха го направили отново.

Участието в конкурса на Singularity University привлича внимание към идеята на Златанова и много институции се свързват с нея, включително и местните асоциации за клинични изпитвания, Агенцията за лекарства в България и др. "Така с Миро и Иво седнахме и започнахме да говорим - двамата вече бяха стигнали до идеята, че това, което правят, им харесва и им е сила - софтуерните продукти, а освен това имаме кауза, която създава реална стойност за хората. И решихме да съберем сили и да започнем FindMeCure", казва Златанова, която е изпълнителен директор на стартиращата фирма, докато Вълчев е оперативен директор, а Йосифов е технологичен директор. По това време двамата вече имат своя софтуерна компания, което също подпомага за присъединяването на още специалисти към FindMeCure. В момента стартиращата фирма има екип от девет души.

Как работи

Дебютът на платформата официално за пациентите става факт през миналата година. В момента около 7000-8000 души на месец търсят реално клинични изпитвания, а процент от тях директно кандидатстват за тези проучвания, казват от фирмата.

"Чрез нашата платформа им предоставяме най-големия пакет от информация, която е публично достъпна, по начин, който те да разберат, за да могат да вземат решение и да кандидатстват. След това ги свързваме със съответните специалисти от клиничните изпитвания и ги консултираме и помагаме, стига, разбира се, лекарят да каже, че те са подходящи за тях", разказва Златанова.

В същото време работят и върху бизнесмодела си и контакта с клиенти. FindMeCure вече има пилотен проект с местните офиси в България на Novartis, Bayer, GSK и други компании. "Един от първите ни клиенти е американска компания, за която до края на годината трябва да намерим 300 пациенти", казват от фирмата. Междувременно минимум двама-трима на ден се свързват лично с хората в компанията, след като са открили клинично изпитване, което отговаря на техните характеристики.

От компанията припомнят, че много от извършващите клинични изпитвания организации - компании, държавни институти или университети, нямат право да контактуват директно с пациенти. Това го правят изследователите - лекари, които имат собствена практика. Но те понякога са много заети и трудно могат да пресеят голям брой кандидати. "Така че пестим адски много време и на индустрията, и на пациентите", твърди Вълчев.

"Ние казваме: това са плюсовете, това са минусите и консултираме пациентите. Даваме пълната информация какво е това изпитване и вършим предварителен скрийнинг за компаниите", допълва Златанова.

Инвеститорите

Развитието на компанията привлече вниманието и на инвеститорите. Във FindMeCure влезе фондът LAUNCHub Ventures. "В момента инвестираме 300 000 долара с опция за допълнително финансиране при развитие на бизнеса. Едновременно с нас инвестира и световният акселератор Techstars, с което цялата сума надхвърля 400 000 долара и предоставя на компанията финансиране за между 12 и 18 месеца", коментира пред "Капитал" Станислав Сираков, партньор в LAUNCHub Ventures. Според него една от причините да изберат компанията за следващата си инвестиция е неефективната работа на огромната индустрия на клиничните проучвания, която е бизнес за 100 млрд. долара. "Индустрията изглежда готова да бъде оптимизирана благодарение на технологиите, а Мая и екипът са в правилното време с правилното позициониране. В бъдеще виждаме възможности в сектора благодарение на оптимизиране на медицинската информация за даден пациент и изкуствения интелект тази индустрия да се дигитализира още повече. Не бихме инвестирали в компанията, ако не виждахме възможност тя да стане 100-милионен бизнес в следващите години", допълва Сираков.

През юли тримата основатели се присъединиха и към тазгодишния акселераторски клас на Techstars London и са една от само 11 избрани компании. Подборът покри 21 държави и стотици предприемачи, а седем от фирмите имат жени за изпълнителни директори. Мая Златанова е една от тях.
Q&A
През платформата ни има над 50 000 отворени проучвания

Какво следва за вашата компания?
Мая Златанова: За последната половин година се фокусирахме върху две неща - бизнесмодела ни, чрез който да поддържаме нашата кауза и да я правим по-голяма. А другото ни решение беше да намерим инвеститори, които да ни подкрепят. Решихме да кандидатстваме в топ три акселератори в света - и в трите стигнахме финални интервюта. Имахме лукса да избираме и се спряхме на Techstars London. Вече сме там и за три месеца имаме много натоварена програма. В Лондон има голяма концентрация на компании за клинични изпитвания и фармацевтични групи и това също допринесе за нашето решение. В България също се чу за нас и започнахме да говорим с LAUNCHub Ventures, които вече са наши инвеститори.

Колко проучвания имате във вашата база данни?
Ивайло Йосифов: Общо взето имаме около 250 000 клинични изпитвания по цял свят, което прави около 90% от всички. В момента около 50 000 от тях са отворените. Ние постоянно обновяваме базата си данни. Информацията там е много сложна и объркваща и човек много трудно може да се ориентира. Ето защо предоставяме само важната информация за пациентите. Зад нея обаче има много технологии. Нашият алгоритъм прави класации по дадени критерии и анализираме огромен обем странични данни.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

31 октомври 2019
София Ивент Център

Конференция HR & Leadership Forum 2019


Ранна регистрация до 02.09.2019 г.

Кои са ключовите тенденции, които ще трансформират работата на бъдещето?
Включете се във форума на Капитал, за да разберете повече за възможностите от използването на новите технологии на работното място и начините хората да останат ценни в технологичната ера. Ще проследим какви качества ще трябва да притежават на лидерите от бъдещето и кои ще са търсените умения при наемане на служители.

Сред лекторите на събитието ще бъдат:


  • Даниел Съскинд, Balliol College, University of Oxford
  • Джои Прайс, Jumpstart
  • Судир Сасийдаран, LEGO Workplace Design

Конференция HR & Leadership Forum 2019 Запазете билет

Прочетете и това

Сготвено под вакуум Сготвено под вакуум

Клиенти на 11 Meats вече са над 300 хотели и заведения и над 40 търговски обекта

23 авг 2019, 2610 прочитания

Геймингът като професия Геймингът като професия

Танко Шокеров, студио мениджър на "Gameloft България", пред "Капитал"

16 авг 2019, 3238 прочитания

24 часа 7 дни

23 авг 2019, 5639 прочитания

23 авг 2019, 4454 прочитания

23 авг 2019, 3054 прочитания

23 авг 2019, 2579 прочитания

23 авг 2019, 1974 прочитания

Всички новини

Кариерен клуб: Финанси »

Кой спечели конкурса за стипендии на ARC Academy

Петимата финалисти ще получат 50% от стипендията за магистърската програма "Реклама и бранд мениджмънт"

"Кариерен кошер" привлича обратно българите с опит и образование от чужбина

Събитието на 4 септември се очаква да събере над 1500 висококвалифицирани кандидати

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Предприемач" Затваряне
Наследникът на Google Reader

Български разработчик на приложения се възползва от нишата, отворила се след спирането на популярното приложение през 2013 г.

Новите от запаса

Как изглежда едномесечната подготовка за доброволния резерв на Българската армия отвътре

Сготвено под вакуум

Клиенти на 11 Meats вече са над 300 хотели и заведения и над 40 търговски обекта

Индексите на борсата започнаха седмицата с ръст

"Стара планина холд" реализира най-голям ръст след съобщението за дивидент

Кредитор продава рециклиращите машини на Пламен Стоянов-Дамбовеца

Оборудването е струвало около 10 млн. лв. при покупката му, а сега се предлага за около половината

Добрият, лошият и безучастният

Важните уроци от кампанията "Не ми се обиждай, но...", която обръща внимание на щетите, нанасяни от предразсъдъците и езика на омразата

Ново място: Клуб за естетическо възпитание на артиста (К.Е.В.А.)

Втори живот за знаковото място до НАТФИЗ