С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
5 18 авг 2017, 13:32, 17355 прочитания

Работилница за бавни колела

От две години Чавдар Чотов изработва ръчно детски баланс велосипеди и вече търси възможности да разрасне начинанието си

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Всеки от велосипедите на "Лисичка" има свой собствен дизайн - най-често по идея на клиента, което ги прави уникални - като децата, за които са създадени.
Чавдар Чотов знае какво е усещането да работиш в офис. И не му харесва. Може би затова от години търси начини да прекарва време извън корпоративния свят – като инструктор по ски и сноуборд, тандемен пилот с парапланер, учител по сърф, катерач. А от около две години и като занаятчия със собствен прохождащ бизнес – изработка на детски баланс колелета. Към днешна дата изпод ръцете му са излезли над 30 велосипеда, всеки един от тях със собствен неповторим външен вид, подпис от създателя му, сериен номер и история.

"Всяко дете е уникално и заслужава уникално колело", убеден е младият майстор. Това е и мотото на неговата "Лисичка – работилница ЗА бавни колела" в стария занаятчийски квартал "Капана" в Пловдив. А историята й води началото си от един детски рожден ден и една палатка в планината.


В търсене на баланса

Всичко започва малко преди синът на Чавдар Чотов да навърши година. По онова време младият баща работи за един от водещите производители на велосипеди в страната – пловдивската "Лидер - 96", и търси подходящо колело за първия рожден ден на детето. Задачата обаче се оказва безуспешна. "Нищо не му харесах – нито от България, нито от чужбина. И просто си казах дай да пробвам да направя едно", разказва Чаво, както го наричат всички. "Харесах си от 2-3 места идеи и реших да ги събера в едно", допълва той.

Илюстрация

И така, въоръжен с ентусиазъм, търпение и три инструмента, за два месеца, като се труди в един гараж след работа, създава първия си детски ръчно изработен велосипед. Оттам колелото се завърта – познати и приятели му предлагат да започне да се занимава по-сериозно с това и той решава да опита. "И без това исках да се махна от работата в офис и от корпоративните истории и реших, че просто ще се пробвам да си направя мой си бранд, наех помещение и така..." разказва пловдивчанинът. Допълнителна мотивация идва и от създателите на събралото почти един милион долара в сайта за публично финансиране Kickstarter няколко месеца по-рано полуколело Halfbike, за които Чотов работи известно време, след като напуска "Лидер – 96". "Те ме вдъхновиха наистина да поема риска и да почна да работя за себе си, защото и те така бяха започнали", споделя той.



"И така започна всичко – защото не намерих качествен продукт на пазара, който да си купя", обобщава младият предприемач. И допълва, че времето ще покаже дали е открил пазарна ниша. Любопитна част от историята му е и това, че самата "Лисичка" го намира няколко години по-рано, в планината. "Спях в тревата и една нощ ме събуди една лисица, която ме хапеше по обувката. Тогава си запазих името на страница във Facebook, без да знам за какво ще е – и така в един момент то си дойде", разказва той.

Пътят на един велосипед

"80-85% от цялото колело го изпълнявам аз, единственото нещо, което ми правят външно, е грубото изрязване на заготовката за рамката", обяснява майсторът. Всичко останало прави на ръка, като използва машини само за шлайфането и пробиването на дупки за сглабящите елементи. Пътят на колелетата му започва от вносни плоскости от брезов шперплат, от които се изрязват профилите, които впоследствие се превръщат в рамката на велосипеда. Този материал позволява постигането на максимална лекота на колелетата – под 4 кг, а благодарение на дизайна им височината на велосипедите може да се регулира с израстването на детето, така че да могат да се карат поне 2-3 години.

След машинното грубо изрязване Чотов сам огъва и сглобява профилите за рамката и за седалката на колелото. Тя също се изрязва от шперплат, огъва се, за да не се изсулва дупето на детето, шлайфа се фино и се монтира, след което се тапицира с естествена кожа. Разказва, че е опитал да аутсорсне тази дейност, но специалистите тапицери, към които се обърнал със запитване колко би му струвало това, го съветват да продължи да я извършва сам, като му дават насоки за подобрения. Така изработката и сглобяването остават почти изцяло лично негово дело, а единствените части, които купува готови, са джантите с гумите – внасяни от "Лидер - 96" от Китай, и гумените ръкохватки за дръжките на кормилото.

След сглобяването, което сега му отнема около 1-2 дни, тъй като си е подготвил повечето заготовки, за създаването на едно колело са нужни още два-три дни за гравиране, рисуване и лакиране на дървените части – в зависимост от сложността на графичния проект. Всъщност именно графичното оформление прави велосипедите на "Лисичка" истински уникати.

Първото колело, което създава за сина си, е гравирано с мотиви от Малкия принц, за изработването на които Чавдар Чотов тогава използва поялник. Сега работи с пирограф, лакове и бои на водна основа, с които превръща всяко колело в единствено по рода си. "Няма две еднакви деца и не мисля, че трябва да има две еднакви колела", изтъква създателят им.

След като вече има заготовки, завършването на едно колело отнема 3-5 дни - за сглобяване,гравиране, рисуване и лакиране

След като вече има заготовки, завършването на едно колело отнема 3-5 дни - за сглобяване,гравиране, рисуване и лакиране

Фотограф: Цветелина Белутова
Обикновено дизайнът е по задание на клиентите, но понякога се вдъхновява и за проекти по своя идея – като например велосипед, посветен на 70-годишнината от плаването на сала Кон-Тики, с който норвежкият изследовател Тур Хейердал прекосява Тихия океан от бреговете на Перу до островите на Полинезия. Сред предизвикателните графични проекти, за които разказва, е и този, поръчан от дама от София, която е почитател на футуризма в изобразителното изкуство и иска велосипед с мотиви от платната на италианския художник Фортунато Деперо.

Със собствени сили

Бутиковият характер на работата я прави по-интересна, но също така и по-предизвикателна, тъй като планирането на производството е много по-трудно. По-високата цена на велосипедите също затруднява продажбата им на бездруго ограничения български пазар, където идеята за баланс колелета все още не е толкова разпространена, колкото е на запад например. "В момента в България ги продавам за 280 лв., но на практика това ми дава доста малка надценка накрая", посочва Чотов, като обяснява, че в момента включената в крайната цена стойност на труда му е с разценка от порядъка на 30 стотинки на час, в които влизат 8-10 часа рисуване.

Ето защо на практика в момента възвращаемост от начинанието, което е финансирано изцяло със собствени средства, все още няма. "Общо взето за тези две години не съм си покрил наемите дори", споделя той. За да посреща разходите около работилницата си, Чотов се занимава с различни странични проекти, като например ремонти по заведения и по домовете, летателни часове като инструктор по парапланер и др. "Правя всякакви други странични неща, за да мога да съм тук. Което за момента беше ОК, но може би догодина вече ще бъде различно", обяснява той.

Разликата идва от това, че сега, две години по-късно, вече е готов да направи следващата крачка в развитието на бизнеса и да разшири производството. Това от своя страна евентуално би му позволило да свали малко крайната цена, но дори и така тя би била значително по-висока спрямо продаваните за по 50-60 лв. заводски баланс колелета, внасяни от Китай например.

От най-ниското положение на седалката до най-високото има разлика от 16 см, което позволява височината на велосипедите да се регулира с израстването на детето, така че да могат да се карат поне 2-3 години.

Фотограф: Цветелина Белутова
Отделно от това, самият Чотов признава, че до момента не е наблягал особено много на рекламата на бизнеса си, тъй като в началото не е бил съвсем сигурен, че е създал достатъчно добър продукт. "Сега съм 100% сигурен, че вече няма накъде повече да го пипам – като конструкция и като материал. След две години вече смея да твърдя, че общо взето като процес и като качество на производството съвсем спокойно мога да се меря с англичаните, французите и американците, които правят от години колела", изтъква предприемачът.

Главното предизвикателство пред разширяването на бизнеса обаче се оказва въпросът как точно да го направи. "Защото в крайна сметка целта да се махна от "Лидер - 96" беше да изляза от офис и да работя с ръцете си. И ако сега взема кредит или кандидатствам за финансиране по европроект или търся възможности за crowdfunding, ще си наема 10 човека, ще си купя машини и ще вляза в офис. Но пък за да продавам 500 колела на месец и да има смисъл от това нещо, трябва да вляза в офис", обяснява дилемата си младият майстор. Същевременно признава, че именно липсата на екип, а не набирането на средства е основният му проблем, тъй като в момента прави всичко сам – закупуване на частите, изработка на колелетата, реклама – а това прави цялото начинание много времеемко.

Все пак, докато търси решение на дилемата на растежа, не спира да развива бизнеса в други направления. Например към производството на велосипедите добавя и различни аксесоари – ленти, с които колелетата да могат да се носят на рамо от родителите, когато децата се уморят да ги карат, или пък ключета и инструменти, с които клиентите да могат да регулират височината на седалката, когато детето им порасне. Работи и по други проекти – например за предоставяне на велосипеди под наем.

Междувременно разработва и онлайн магазин, който да му позволи да увеличи продажбите си в чужбина "на някаква адекватна цена". От трийсетината колелета, които е създал до момента, извън страната са заминали 2-3, но като цяло продажбите му са в България, а възможностите тук са ограничени. "Пазарът е основно София и пак говорим за към 20-30 колела на година", обяснява Чотов.

Отделно от това се занимава и със странични проекти, като например производство на баланс бордове, които подобно на баланс колелетата помагат за по-бързото развитие на вестибуларния апарат на децата. "Не съм спрял да мисля за това – искам да правя неща за деца, които ги развиват и им помагат да станат по-спортни", споделя младият предприемач.
Q&A

Кои са конкурентите ви?

Има две български фирми, които правят детски баланс колелета, като едната всъщност май вече не ги произвежда. Другата пък всъщност е фирма за мебели и понеже имат нужните машини, правят и един дизайн на детско колело, което е доста по-евтино. Но аз не се смятам толкова за фирма, колкото за занаятчия, и не се сравнявам с тях нито като обем, нито като качество. По-скоро се сравнявам с разни английски, френски и немски марки, които са най-добрите.

Кое прави велосипедите на "Лисичка" различни?

Имах няколко основни цели, когато започнах да разработвам първото си колело. Едната ми цел беше тегло, другата беше как на минимално тегло да постигна максимална здравина. Аз съм 70 кг и например на колелото "Кон-Тики" се качвам и с вдигнати крака мога да го бутам, без да мръдне – според мен здравината му е впечатляваща. И третата цел беше да използвам максимално природни материали.

Друго нещо, което исках, е колелото да може да се ползва не едно лято, а три. И затова при моето колело цялата конструкция пораства - от най-ниското положение на седалката до най-високото има разлика от 16 см. Отделно от това, с увеличаването на височината се намалява и ъгълът между вилката и рамката, което позволява на детето с времето, след като вече се е научило да кара, да прави и по-остри завои.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Кухните на Вирджиния Кухните на Вирджиния

Основаната от трима българи компания Virginia Kitchens вече три години предлага сглобяване и монтаж на IKEA кухни в САЩ

19 юли 2019, 1277 прочитания

Дигитално досие за авиопратки Дигитално досие за авиопратки

Създадената от Тодор Тодоров и Кевин Ваз и базирана в Сан Франциско Frontline Dynamics работи по продукт, който да оптимизира операциите във въздушния карго транспорт

12 юли 2019, 2930 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Кой спечели конкурса за стипендии на ARC Academy

Петимата финалисти ще получат 50% от стипендията за магистърската програма "Реклама и бранд мениджмънт"

"Кариерен кошер" привлича обратно българите с опит и образование от чужбина

Събитието на 4 септември се очаква да събере над 1500 висококвалифицирани кандидати

"Юбер България" помага на студенти за първата им среща с работодатели

Компанията организира две лекции преди кариерния форум във Факултета по математика и информатика на СУ "Св. Климент Охридски"

Да си изградиш професия

В Института по строителство на Santa Fe College са едни от най-перспективните специалности във Флорида

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Предприемач" Затваряне
Секси бизнес

Елена Урумова създава свой бранд ръчно изработено бельо, което продава предимно зад граница

Държавата с най-отворените данни в света

Как България неволно настигна скандинавските страни по публичност на доходите

Напрежението около Кипър: Газ, санкции и геополитика

Конфронтацията между Анкара и Никозия е лоша новина за възможността за алтернативни доставки за Европа, включително за България

"Слънчо" поглежда отвъд хоризонта

С проект по "Конкурентоспособност" за 1.6 млн. лв. компанията ще започне да изнася детски храни в региона

Индексите на борсата започнаха седмицата с ръст

"Стара планина холд" реализира най-голям ръст след съобщението за дивидент

До Луната и напред

Светът отбелязва 50-годишнината от стъпването на човека на Луната с още по-амбициозни космически програми

Made in Poland

"АБВ на полския дизайн" в Пловдив изследва един век история и поставя въпроса за преосмислянето на миналото