Работилница за бавни колела
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Работилница за бавни колела

"Няма две еднакви деца и не мисля, че трябва да има две еднакви колела", убеден е Чавдар Чотов, който започва бизнеса си заради своето дете.

Работилница за бавни колела

От две години Чавдар Чотов изработва ръчно детски баланс велосипеди и вече търси възможности да разрасне начинанието си

Мария Иванова
19758 прочитания

"Няма две еднакви деца и не мисля, че трябва да има две еднакви колела", убеден е Чавдар Чотов, който започва бизнеса си заради своето дете.

© Цветелина Белутова


Всеки от велосипедите на "Лисичка" има свой собствен дизайн - най-често по идея на клиента, което ги прави уникални - като децата, за които са създадени.

Чавдар Чотов знае какво е усещането да работиш в офис. И не му харесва. Може би затова от години търси начини да прекарва време извън корпоративния свят – като инструктор по ски и сноуборд, тандемен пилот с парапланер, учител по сърф, катерач. А от около две години и като занаятчия със собствен прохождащ бизнес – изработка на детски баланс колелета. Към днешна дата изпод ръцете му са излезли над 30 велосипеда, всеки един от тях със собствен неповторим външен вид, подпис от създателя му, сериен номер и история.

"Всяко дете е уникално и заслужава уникално колело", убеден е младият майстор. Това е и мотото на неговата "Лисичка – работилница ЗА бавни колела" в стария занаятчийски квартал "Капана" в Пловдив. А историята й води началото си от един детски рожден ден и една палатка в планината.

В търсене на баланса

Всичко започва малко преди синът на Чавдар Чотов да навърши година. По онова време младият баща работи за един от водещите производители на велосипеди в страната – пловдивската "Лидер - 96", и търси подходящо колело за първия рожден ден на детето. Задачата обаче се оказва безуспешна. "Нищо не му харесах – нито от България, нито от чужбина. И просто си казах дай да пробвам да направя едно", разказва Чаво, както го наричат всички. "Харесах си от 2-3 места идеи и реших да ги събера в едно", допълва той.

От цялото колело 80-85% го правя аз, разказва Чаво
Автор: Цветелина Белутова
Преглед на оригинала

И така, въоръжен с ентусиазъм, търпение и три инструмента, за два месеца, като се труди в един гараж след работа, създава първия си детски ръчно изработен велосипед. Оттам колелото се завърта – познати и приятели му предлагат да започне да се занимава по-сериозно с това и той решава да опита. "И без това исках да се махна от работата в офис и от корпоративните истории и реших, че просто ще се пробвам да си направя мой си бранд, наех помещение и така..." разказва пловдивчанинът. Допълнителна мотивация идва и от създателите на събралото почти един милион долара в сайта за публично финансиране Kickstarter няколко месеца по-рано полуколело Halfbike, за които Чотов работи известно време, след като напуска "Лидер – 96". "Те ме вдъхновиха наистина да поема риска и да почна да работя за себе си, защото и те така бяха започнали", споделя той.

"И така започна всичко – защото не намерих качествен продукт на пазара, който да си купя", обобщава младият предприемач. И допълва, че времето ще покаже дали е открил пазарна ниша. Любопитна част от историята му е и това, че самата "Лисичка" го намира няколко години по-рано, в планината. "Спях в тревата и една нощ ме събуди една лисица, която ме хапеше по обувката. Тогава си запазих името на страница във Facebook, без да знам за какво ще е – и така в един момент то си дойде", разказва той.

Пътят на един велосипед

"80-85% от цялото колело го изпълнявам аз, единственото нещо, което ми правят външно, е грубото изрязване на заготовката за рамката", обяснява майсторът. Всичко останало прави на ръка, като използва машини само за шлайфането и пробиването на дупки за сглабящите елементи. Пътят на колелетата му започва от вносни плоскости от брезов шперплат, от които се изрязват профилите, които впоследствие се превръщат в рамката на велосипеда. Този материал позволява постигането на максимална лекота на колелетата – под 4 кг, а благодарение на дизайна им височината на велосипедите може да се регулира с израстването на детето, така че да могат да се карат поне 2-3 години.

След машинното грубо изрязване Чотов сам огъва и сглобява профилите за рамката и за седалката на колелото. Тя също се изрязва от шперплат, огъва се, за да не се изсулва дупето на детето, шлайфа се фино и се монтира, след което се тапицира с естествена кожа. Разказва, че е опитал да аутсорсне тази дейност, но специалистите тапицери, към които се обърнал със запитване колко би му струвало това, го съветват да продължи да я извършва сам, като му дават насоки за подобрения. Така изработката и сглобяването остават почти изцяло лично негово дело, а единствените части, които купува готови, са джантите с гумите – внасяни от "Лидер - 96" от Китай, и гумените ръкохватки за дръжките на кормилото.

След сглобяването, което сега му отнема около 1-2 дни, тъй като си е подготвил повечето заготовки, за създаването на едно колело са нужни още два-три дни за гравиране, рисуване и лакиране на дървените части – в зависимост от сложността на графичния проект. Всъщност именно графичното оформление прави велосипедите на "Лисичка" истински уникати.

Първото колело, което създава за сина си, е гравирано с мотиви от Малкия принц, за изработването на които Чавдар Чотов тогава използва поялник. Сега работи с пирограф, лакове и бои на водна основа, с които превръща всяко колело в единствено по рода си. "Няма две еднакви деца и не мисля, че трябва да има две еднакви колела", изтъква създателят им.

След като вече има заготовки, завършването на едно колело отнема 3-5 дни - за сглобяване,гравиране, рисуване и лакиране
Фотограф: Цветелина Белутова

Обикновено дизайнът е по задание на клиентите, но понякога се вдъхновява и за проекти по своя идея – като например велосипед, посветен на 70-годишнината от плаването на сала Кон-Тики, с който норвежкият изследовател Тур Хейердал прекосява Тихия океан от бреговете на Перу до островите на Полинезия. Сред предизвикателните графични проекти, за които разказва, е и този, поръчан от дама от София, която е почитател на футуризма в изобразителното изкуство и иска велосипед с мотиви от платната на италианския художник Фортунато Деперо.

Със собствени сили

Бутиковият характер на работата я прави по-интересна, но също така и по-предизвикателна, тъй като планирането на производството е много по-трудно. По-високата цена на велосипедите също затруднява продажбата им на бездруго ограничения български пазар, където идеята за баланс колелета все още не е толкова разпространена, колкото е на запад например. "В момента в България ги продавам за 280 лв., но на практика това ми дава доста малка надценка накрая", посочва Чотов, като обяснява, че в момента включената в крайната цена стойност на труда му е с разценка от порядъка на 30 стотинки на час, в които влизат 8-10 часа рисуване.

Ето защо на практика в момента възвращаемост от начинанието, което е финансирано изцяло със собствени средства, все още няма. "Общо взето за тези две години не съм си покрил наемите дори", споделя той. За да посреща разходите около работилницата си, Чотов се занимава с различни странични проекти, като например ремонти по заведения и по домовете, летателни часове като инструктор по парапланер и др. "Правя всякакви други странични неща, за да мога да съм тук. Което за момента беше ОК, но може би догодина вече ще бъде различно", обяснява той.

Разликата идва от това, че сега, две години по-късно, вече е готов да направи следващата крачка в развитието на бизнеса и да разшири производството. Това от своя страна евентуално би му позволило да свали малко крайната цена, но дори и така тя би била значително по-висока спрямо продаваните за по 50-60 лв. заводски баланс колелета, внасяни от Китай например.

От най-ниското положение на седалката до най-високото има разлика от 16 см, което позволява височината на велосипедите да се регулира с израстването на детето, така че да могат да се карат поне 2-3 години.
Фотограф: Цветелина Белутова

Отделно от това, самият Чотов признава, че до момента не е наблягал особено много на рекламата на бизнеса си, тъй като в началото не е бил съвсем сигурен, че е създал достатъчно добър продукт. "Сега съм 100% сигурен, че вече няма накъде повече да го пипам – като конструкция и като материал. След две години вече смея да твърдя, че общо взето като процес и като качество на производството съвсем спокойно мога да се меря с англичаните, французите и американците, които правят от години колела", изтъква предприемачът.

Главното предизвикателство пред разширяването на бизнеса обаче се оказва въпросът как точно да го направи. "Защото в крайна сметка целта да се махна от "Лидер - 96" беше да изляза от офис и да работя с ръцете си. И ако сега взема кредит или кандидатствам за финансиране по европроект или търся възможности за crowdfunding, ще си наема 10 човека, ще си купя машини и ще вляза в офис. Но пък за да продавам 500 колела на месец и да има смисъл от това нещо, трябва да вляза в офис", обяснява дилемата си младият майстор. Същевременно признава, че именно липсата на екип, а не набирането на средства е основният му проблем, тъй като в момента прави всичко сам – закупуване на частите, изработка на колелетата, реклама – а това прави цялото начинание много времеемко.

Все пак, докато търси решение на дилемата на растежа, не спира да развива бизнеса в други направления. Например към производството на велосипедите добавя и различни аксесоари – ленти, с които колелетата да могат да се носят на рамо от родителите, когато децата се уморят да ги карат, или пък ключета и инструменти, с които клиентите да могат да регулират височината на седалката, когато детето им порасне. Работи и по други проекти – например за предоставяне на велосипеди под наем.

Междувременно разработва и онлайн магазин, който да му позволи да увеличи продажбите си в чужбина "на някаква адекватна цена". От трийсетината колелета, които е създал до момента, извън страната са заминали 2-3, но като цяло продажбите му са в България, а възможностите тук са ограничени. "Пазарът е основно София и пак говорим за към 20-30 колела на година", обяснява Чотов.

Отделно от това се занимава и със странични проекти, като например производство на баланс бордове, които подобно на баланс колелетата помагат за по-бързото развитие на вестибуларния апарат на децата. "Не съм спрял да мисля за това – искам да правя неща за деца, които ги развиват и им помагат да станат по-спортни", споделя младият предприемач.

Q&A

Кои са конкурентите ви?

Има две български фирми, които правят детски баланс колелета, като едната всъщност май вече не ги произвежда. Другата пък всъщност е фирма за мебели и понеже имат нужните машини, правят и един дизайн на детско колело, което е доста по-евтино. Но аз не се смятам толкова за фирма, колкото за занаятчия, и не се сравнявам с тях нито като обем, нито като качество. По-скоро се сравнявам с разни английски, френски и немски марки, които са най-добрите.

Кое прави велосипедите на "Лисичка" различни?

Имах няколко основни цели, когато започнах да разработвам първото си колело. Едната ми цел беше тегло, другата беше как на минимално тегло да постигна максимална здравина. Аз съм 70 кг и например на колелото "Кон-Тики" се качвам и с вдигнати крака мога да го бутам, без да мръдне – според мен здравината му е впечатляваща. И третата цел беше да използвам максимално природни материали.

Друго нещо, което исках, е колелото да може да се ползва не едно лято, а три. И затова при моето колело цялата конструкция пораства - от най-ниското положение на седалката до най-високото има разлика от 16 см. Отделно от това, с увеличаването на височината се намалява и ъгълът между вилката и рамката, което позволява на детето с времето, след като вече се е научило да кара, да прави и по-остри завои.
Всеки от велосипедите на "Лисичка" има свой собствен дизайн - най-често по идея на клиента, което ги прави уникални - като децата, за които са създадени.

Чавдар Чотов знае какво е усещането да работиш в офис. И не му харесва. Може би затова от години търси начини да прекарва време извън корпоративния свят – като инструктор по ски и сноуборд, тандемен пилот с парапланер, учител по сърф, катерач. А от около две години и като занаятчия със собствен прохождащ бизнес – изработка на детски баланс колелета. Към днешна дата изпод ръцете му са излезли над 30 велосипеда, всеки един от тях със собствен неповторим външен вид, подпис от създателя му, сериен номер и история.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

5 коментара
  • 1
    guguna2 avatar :-P
    guguna2

    Браво! Успех на начинанието!👍

  • 2
    gechkov avatar :-P
    Ilian Gechkov

    Браво!
    Само така. Аз съм горд, че в Пловдив има такива хора. Пожелавам ти Успех Чавдар.

  • 3
    lxo07370614 avatar :-|
    lxo07370614

    Чавдар,
    Виж какво прави и Пипело Байкс - един подобен на теб ентусиаст, от Варна...
    :)

  • 4
    kokoto2 avatar :-|
    kokoto2

    Това не е бизнес, това е хоби! Дори г-н Чотов го е осъзнал че с 30 колелета на година няма да може да си плати дори наема за работилницата.

  • 5
    v_l avatar :-|
    v_l

    Готино :)
    Трябва да се работи първо обаче генерално за маркетинга на темата баланс-байк. Много малко родители знаят за това и колко радост могат да доставят на малките с едно такова.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK