С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
4 25 авг 2017, 14:05, 35752 прочитания

Секси бизнес

Елена Урумова създава свой бранд ръчно изработено бельо, което продава предимно зад граница

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
На шега. Така преди около три години Елена Урумова започва бизнеса си за ръчно направено бельо. Усмивката й не слиза от лицето, защото "имам щастието да правя това, което обичам".

Тя е дизайнер, крояч, шивач, мениджър, маркетолог - наложило й се е да разбира от всичко покрай своя бизнес. Прекарва по-голямата част от денонощието в малко уютно студио в центъра на София. "Нямам работно време, не си тръгвам в шест вечерта. Понякога излизам, вечерям и се връщам, защото ми е приятно да стоя тук", казва младият предприемач.
Дигитална цензура

Една от причините Lena-Lena да поддържа единствено плащания през Paypal е свързана с клауза за голота при картовите плащания. "Ние със сигурност няма да сменим снимките в сайта, защото за нас е много важно всички клиенти да придобият представа как точно изглежда бельото, какво купуват и колко точно прозрачно е то", казва Урумова. Пак процентът голота е и причината Lena-Lena да няма реклама във Facebook и Google.

Започва "Лена-Лена" през 2014 г. от вкъщи. Току-що завършила Техническия университет, Елена решава, че това е моментът да поеме риск, преди да си е намерила удобна работа в офис.


Лесен старт

Елена разказва, че в началото започва на принципа "проба - грешка". Но тогава и конкуренцията в този сегмент - ръчно изработено софт бельо, е по-малка и е "по-лесно да бъдеш забелязан". Първоначалната инвестиция е за купуване на платове, създаване на сайт и заснемане на фотосесия. Вложените средства обаче се възвръщат още през първия месец.

Името на компанията Елена Урумова мисли заедно с илюстратора Калоян Тошев. Елена не иска да го кръсти на себе си, защото го намира за "суетно и егоистично". По време на главоблъсканиците се появява Lena, "което по всички правила беше много лесно - да се чете лесно, да се пише лесно в интернет, да се произнася лесно". Четирибуквеният домейн е зает, но Lena Lena се оказва свободeн. "Тогава Калоян Тошев направи логото, което излезе сякаш с тире по случайност и така остана", допълва предприемачът.



Тя твърди, че се сблъсква с проблемите, които в началото среща всеки малък и среден бизнес при позиционирането на пазара, особено ако стартира като нея - без голямо проучване и планиране. "Нито можем да предложим много ниски цени, защото имаме малко производство, нито можем да наложим много високи цени", допълва Елена.

Купуването на платове също е предизвикателство, защото количествата не предполагат цени на едро, но пък и не са като за домашна употреба. Останалите елементи за изработката на бельото се поръчват от различни места и се тестват за здравина и за качество.

Пазарите

Продуктите на Lena-Lena се предлагат само онлайн и в началото са насочени основно към българския пазар.
Част от новата колекция на Lena-Lena.

Фотограф: Венцислав Илиев

"Първата година всеки месец беше различен - с много колебания нагоре-надолу в приходите. След първата година започна да се установява една права линия и някак натурално преминахме към повече продажби в САЩ." В момента около 80% от пазара на компанията е отвъд Атлантика, 15% - в Европа, и около 5% - в България.

В края на първата година Елена решава да увеличи цените, "тъй като няма как иначе да се самоиздържаме". Един сет бельо е между 70 и 120 долара. Елена споделя, че именно по-високата цена печели вниманието към марката в чужбина, където по-евтините продукти не са възприемани "сериозно".

В България остават повече редовни клиенти, а според Елена Урумова българският клиент е много по-претенциозен. Според нея това е следствие на очакването за високо качество при по-високи цени. Фактът, че не може да се направи поръчка с наложен платеж, каквато е масовата практика тук, а се изисква плащане през Paypal, също спира част от българите.

Продажбите

Елена твърди, че не разчита на PR или маркетинг партньори, но работи с ARTery - български стартъп, който налага независими дизайнерски брандове на американския пазар чрез една от известните платформи за онлайн търговия - Etsy. "Те се грижат за клиентите ни там и общуват с тях, грижат се продуктите ни да се позиционират добре", допълва дизайнерът. През Etsy генерират и значителна част от продажбите си.

Лятото използват за изработване на нови колекции, а периодът от ноември до януари и около Св. Валентин е традиционно с най-големи обороти. Приходите на компанията са 51 хил. лв. за миналата година, показва справка в "Капи", а Елена е доволна, че продажбите й на годишна база растат с трицифрено число. Най-продаван е един модел бикини със закачливи детайли. "Имаме един много бейсик сутиен, който е просто триъгълници, мрежа и черни очертания, той е абсолютен бестселър, понеже е не само секси, но е и много комфортен и естетичен", допълва тя.

Засега не мисли в посока отваряне на физически магазин, тъй като подобно начинание изисква повече капитал.

"Предполагам, че ако отворим магазин, би вървял успешно, защото имаме клиенти, които идват тук, в ателието, намерили са адреса ни в сайта, но да кажем, че е един допълнителен голям ангажимент, а в момента предпочитам да инвестирам енергията си в онлайн платформата", твърди тя. "Предвид нивото на наемите и дължимите данъци е трудно да ни излезе сметката. Всеки нов бизнес има поне едногодишен период, в който трябва да се докаже и да се стабилизира, така че това означава, че ние трябва да инвестираме поне една година, преди да имаме някаква възвръщаемост", допълва Елена.

Дизайнът

"Принципно правим неща, които смятаме, че са естетични, трябва да ни харесват на нас, за да знаем как да ги продаваме. Ние сме първите клиенти на бельото", обяснява Урумова.

За всяка колекция правят два типа фотосесия - една е имиджова, която създава някакво усещане около самата колекция, а другата е каталожна, чиято цел е да се види как стои самото бельо. Моделите не са професионални. "Според мен е важно самата фотосесия да има дух. Опитваме се фотографиите да са естествени, да са натурални, не съм фен на многото пози", допълва своята концепция Елена. Дизайнът на бельото й също е изчистен.

Имали са два случая, в които китайски производители копират "шев по шев" техни модели и след това ги предлагат за продажба, илюстрирани с техните снимки. "В модния дизайн няма как да се патентова изделие, защото ако се нанесе само един различен шев, вече се води друго изделие. Но пък имаме права над снимките и в крайна сметка свалиха и от двата магазина продуктите заради тях", обяснява Елена. Подобни случаи им вредят имиджово: "Наши клиенти се чудят дали не сме изкупили бельото за 10 долара и след това го продаваме за повече. Това е притеснителното", допълва дизайнерът.

Порастването

"Реинвестираме печалбата, не я разпределяме", казва младият дизайнер. За миналата година тя е 29 хил. лв. С разрастването на бизнеса са нужни и повече хора и отскоро в Lena-Lena работят още двама души. Елена Урумова прогнозира, че скоро ще й трябват още нови хора - които да се занимават с маркетинг, планиране.

"Когато има някакъв проблем в работата, аз се ядосвам и си казвам - започна да го правиш, за да ти е приятно, трябва да ти е приятно и спокойно, това е най-важното нещо", допълва дизайнерът. И е убедена, че ако не се поддава на негативни емоции около бизнеса си, точно в тези моменти нещата се получават добре.
Q&A

Защо решихте да изработвате бельо?

Бельото е най-личното нещо за една жена, това наистина е нещото, което остава за теб и най-много за още един човек. За нашето използваме и думи секси и еротично, но по-скоро бих го описала, че е за лично самочувствие.

Какво отличава Lena-Lena на пазара?

Пазарът е много голям, стига да си достатъчно добър. Ние държим графиката ни да е на ниво, самите продукти да са много детайлни, да са изработени добре, да са качествени. Докато това, което забелязвам в другите магазини, е, че са малко по-небрежно направени нещата и като фотография, и като текстове.

Какъв е профилът на купувача ви?

В един по-конкретен сезон са повече мъжете, през останалото време са повече жени. Средно мога да кажа, че разделението между половете е 50-50%. Дамите, които са наши клиенти, са обикновено около 28-40-годишни, по-уверени, с личен стил, с конкретна оценка за всичко, което потребяват.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Да опазиш облака Да опазиш облака

Българската софтуерна компания "Мнемоника" започва бизнеса си със съхранение на данни преди десет години

17 май 2019, 2161 прочитания

Сникърсите от месо 1 Сникърсите от месо

Предприемачите Иво Димитров и Тихомир Колев създават първите барчета от месо, ядки и плодове, за да задоволят търсенето на кето храни, удобни за консумация в движение

10 май 2019, 9986 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

"Юбер България" помага на студенти за първата им среща с работодатели

Компанията организира две лекции преди кариерния форум във Факултета по математика и информатика на СУ "Св. Климент Охридски"

Да си изградиш професия

В Института по строителство на Santa Fe College са едни от най-перспективните специалности във Флорида

Студенти от 17 до 71 години

Хора на всякаква възраст сменят професията си в Центъра за ускорено обучение на американския Valencia College

Половината от работните места за IT специалисти във Вашингтон са незаети

Освен различни компютърни специалности Northern Virginia Community College има и стажантска програма с Amazon

Работници по поръчка

Професионалните колежи в САЩ осигуряват на бизнеса точно кадрите, които му трябват, максимално бързо

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Предприемач" Затваряне
От софийския балкон, през Серес до Мюнхен

Георги Христов започва производството на бирата "Айляк" като хоби, но после го превръща в бизнес

Бай Ганьо - европейски прокурор

Европейската прокуратура е уникална възможност за България да получи независим разследващ орган по корупцията

В режим на готовност

Очакването за следваща криза внася доза предпазливост в инвестиционните стратегии

"Съгласие" купи животозастрахователния портфейл на "Дженерали" (коригирана)

Сделката е сключена в началото на декември, след като италианската компания обяви, че в България ще се съсредоточи само върху общото застраховане

Работохолици до доказване на противното

Марк Грифитс, професор по поведенческо пристрастяване и директор на звено за изследване на хазарта в Nottingham Trent University

Фотографът на печалния образ

Изложбата "Изгнания" на документиралия Пражката пролет Йозеф Куделка за пръв път напуска Париж, за да гостува в София