Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация
1 1 сеп 2017, 12:17, 14135 прочитания

От софийския балкон, през Серес до Мюнхен

Георги Христов започва производството на бирата "Айляк" като хоби, но после го превръща в бизнес

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Досега бирата се бутилира в Гърция, но през ноември производството ще се премести в Германия, а после и в софийска фабрика.

За производството в България ще са нужни 500 хил. евро, част налични, другите - от кредит.

Още по темата

Дай си водата

Основаната от петима акционери "Хидролиа" е първата българска компания, която предлага да поеме грижата за водния ресурс на частни дружества

8 сеп 2017

ПодБИРАй

Нов магазин за крафт бири и по-масови бири "Антиквариат"

19 май 2017

Бира "Айляк" мести производството си от Гърция в България

Собственикът търси помещение за цех в София, като планира да отдава част от мощностите под наем и на други крафт пивовари

19 апр 2017

Там, където сме

В този брой събрахме личности, които са важни елементи от средата, в която живеем през последните няколко години. Те са алтернатива на новините с кръвожадни заглавия, данните без пулс, безплодните статистики, изместения фокус, популисткото говорене. Имат ценности и мечти, свързани с житейския и професионалния си път. Вярват в себе си и в това, което правят. За тях са нашите страници, защото Light винаги е разказвал истории, които дават перспектива, смисъл и светлина.

28 окт 2016
Създателят на занаятчийската (крафт) бира "Айляк" Георги Христов избира името на продукта, защото носи усещане за свобода. В бизнеса навлиза случайно, но три години след началото, което поставил на софийския си балкон, е готов да рискува с производство в Германия и в София.

Христов е завършил финанси във Франция и е магистър по бизнес администрация от Софийския университет. Животът и пътуванията в чужбина подхранват интереса му към качествената бира. И макар че има добре платена работа в софийския офис на световната одиторска компания "Ърнст и Янг", решава да прибави още едно хоби към заниманията си. И през есента на 2014 заедно с приятелка се впуска в експеримента "домашна бира, сварена на балкона". "Поради липса на гараж", уточнява с усмивка той.

Започва да чете специализирана литература и да гледа видео с демонстрации и практически съвети. Купува от дистрибутор хмел, ечемичен малц и мая. Първите пет литра, които наподобяват бира, са сварени на газов котлон. После котлоните стават три, търсенето на рецепти продължава, а пробата и грешката водят до все по-успешни опити. "С времето започваш да усещаш пропорциите, научаваш все повече за етапите и паузите при варенето, които позволяват на ензимите да се активират. И бирата придобива търсения вкус", обяснява Георги Христов.

Дебютните клиенти на домашното пиво са приятелите. Началните проби ги напивали бързо, защото било "много трудно да се прецени нивото на алкохол". Първите спечелени от собственоръчно сварена бира пари са от октомврийско парти на открито - за приятели и случайни минувачи - в градинката пред Народния театър в столицата.

Пътят до Серес



"Балконското хоби" на Христов става по-амбициозно. През 2015 г. той купува германска професионална машина за варене на бира с капацитет 50 литра и я инсталира в кухнята. "Това е инсталация, която ти дава право да регистрираш домашна пивоварна, защото отговаря на изискванията", уточнява Христов.

Бира "Айляк" става все по-разпознаваема през участие в различни фестивали в столицата. През есента на 2015 г. "Айляк" отива на световното изложение "Експо" в Милано на щанда на "Слоу фууд" и това е първата стъпка към широката публика. Христов напуска работата си в "Ърнст и Янг" и се посвещава изцяло на проекта "Айляк". Прави проучване, след което заедно с производителя на крафт бирата "Ах!" преговаря с мениджърите на пивоварна в Серес, Гърция. "По това време в България нямаше малки занаятчийски пивоварни с оборудване и експертиза, а големите не са част от философията ни", обяснява избора той.

Пристигат първите 6000 бутилки "Айляк", произведени в Серес. От декември 2015 крафт бирата вече се продава в специализирани магазини. "Първоначалната инвестиция е 10 хил. лв., от които 4000 лв. са взети назаем от приятели", уточнява Христов. Отчетените за 2015 г. приходи са 11 хил. лв., печалба няма.

2016 година носи високи оценки за бирата в специализираните сайтове. През лятото и есента на пазара се появяват още два вида "Айляк". Търсенето расте, "в определени месеци има дори недостиг", местата за продажба се увеличават, брандът става все по-популярен. Годината приключва с 64 хил. лв. приходи от оперативна дейност и 7000 лева печалба.

Не особено рисков бизнес модел

"Малцът за бирата е от Германия, хмелът е от САЩ, маята от Белгия, а бутилките са от България", казва Георги Христов. И уточнява, че плаща на гръцката пивоварна за бутилка готов продукт. В сумата са включени суровините и наемът на мощностите.

Месечно в Серес се произвеждат около 2000 литра "Айляк"

["Айляк"]
Месечно в Серес се произвеждат около 2000 литра "Айляк". "Продаваме три вида "Айляк" в близо 60 обекта - специализирани магазини за бира и качествен алкохол в София, Варна, Бургас и Пловдив, както и в нощни заведения и във веригата "Фантастико". Водим преговори за навлизане и в други големи търговски вериги", съобщи Георги Христов.

Дистрибуторите получават 10% отстъпка. В търговската мрежа бирата се продава на цени между 3.85 и 4.50 лв. за 330 мл. "Клиентите са млади, образовани с високи доходи, ценители на качествен продукт, различен от масовия. Но сме получавали похвали и от възрастни хора, за които крафт бирите са новост", казва Христов.

Рекламата за "Айляк" върви "от уста на уста". Компанията участва редовно във фестивали и събития, свързани с активния начин на живот. "Върша повечето неща сам. За определени дейности разчитам на външни изпълнители – етикетите са дело на млади талантливи български художници, аутсорсвал съм счетоводните услуги, работя с четири дистрибуторски фирми. Когато ползваш пивоварна под наем, това е сравнително нискорисков бизнес. Защото не инвестираш в дълготрайни активи, нямаш големи постоянни разходи. Дори да не продадеш дадена партида бира, не е краят на света", обобщава Георги Христов.

В България и в Германия

През април тази година Георги Христов обяви намерението си да премести производството на "Айляк" от Серес в София. Плановете на Христов и неговата компания – "Фийл гууд брю ко", изискват фабриката да е разположена в индустриалните квартали на София. Помещението трябва да е около 500 - 1000 кв. метра, търси се готова сграда с трифазен ток и работеща пречиствателна станция. "Вече имаме сключен договор с голяма специализирана фирма за недвижими имоти за търсене на подходящо помещение", уточнява той.

Възможният капацитет ще е около 200 хил. литра годишно. Идеята е една трета от мощностите да бъдат заети с производство на бира "Айляк", а свободните да се отдават под наем. Във фабриката ще има място и за дегустации. Планираният бюджет е около 500 хил. евро - за наем, оборудване, суровини, обучение на служителите и др. Очаква се в пивоварната да бъдат открити 5-7 нови работни места.

"Две трети от капитала е наличен, за част от сумата ще тегля кредит", обяви Георги Христов. Според неговите изчисления, ако "Айляк" се произвежда в България, себестойността на бирата ще падне с 30-40%.

"Наясно съм, че проектът в България ще се проточи във времето", отбелязва той. Затова възнамерява през ноември да премести производството от Серес в Мюнхен. "Имах оферта за Германия още при стартирането. Тя обаче изискваше да поема отговорност за целия производствен процес – снабдяването със суровини, варенето и т.н. Тогава нямах опит и не събрах кураж за такава стъпка. Сега съм готов да направя тази крачка, защото изчисленията показват, че въпреки по-високите транспортни разходи заради по-дългото разстояние себестойността на бирата ще падне. Разликата ще ми позволи да вдигна отстъпката за дистрибуторите", коментира намеренията си Георги Христов. И допълва, че планира да открие подходящо помещение за склад в Германия, което ще му позволи по-лесно да дистрибутира бирата в региона и съседните държави.

"Опитът ми досега ме научи, че парите не са нещо, което пристига сигурно в края на всеки месец. Доходите ми са по-ниски в сравнение с предишната ми работа, но това, което правя, ми е много по-интересно", казва Христов.
Q&A

Какви видове бира "Айляк" предлагате?
- Засега три вида: Айляк Mosaic - India Pale Ale - силна светла бира със силен аромат от рядък сорт хмел, Weissbier Pils – бленд между пшенична бира с кориандър и портокалови кори и сухо-охмелен лагер, Export Stout – тъмна плътна бира сварена с бленд от два сорта DABOV Specialty Coffee.

Какво ви отличава от останалите крафт бири?
- Никога досега хмелът не бил толкова ароматен както в нашите бири. В България се страхуват да слагат по-големи количества хмел, но това е традиция в развитите бирени пазари.

Кои са най-големите трудности за вашия бизнес?
- Липсата на оборотни средства, тъй като плащанията от дистрибуторите се бавят. Затова често вземам заеми от приятели. Кредите са скъпи, изискванията за отпускането им са големи.

Как оценявате конкуренцията в този сегмент?
- В България има около 10 крафт пивоварни и компании за крафт бира. За съжаление не се опитваме да изградим общност. Има няколко асоциации на производители и вносители на занаятчийска бира, в които нищо не се случва.

Как виждате развитието на "Айляк" след пет години?
- Очаквам брандът да бъде стабилен, да има ясно лице и да бъде разпознаваем и в Европа.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

2 март 2018г.
Sofia Event Center

capital.bg/emobility

E-mobility and The Future of Urban Transportation Forum



Теми в програмата:
Политики за стимулиране на чист транспорт
Бъдещето на градската мобилност
Дигиталнa трансформация в транспорта и технологични иновации
Каква икономика стои зад новата градска мобилност
Как Мобилността като услуга (MaaS), ще революционизира и промени градовете


Прочетете и това

Полет към нов бизнес със самолетни обезщетения Полет към нов бизнес със самолетни обезщетения

През софтуер, адвокати и маркетинг ClaimCompass достига до пътници с проблемни полети и ги представлява пред авиокомпаниите срещу комисиона от компенсацията

23 фев 2018, 1155 прочитания

Бизнес в трета възраст Бизнес в трета възраст

Голяма част от първите семейни фирми в България вече трябва да преминат към следващото поколение, но собствениците не са подготвени

16 фев 2018, 3048 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Най-важното за данъчните рискове при бизнес пътувания

Запис от уебинара за данъчните, осигурителните и миграционните последици от командироването на служители в страната и чужбина, организиран от EY и Кариери

Поставяйте си ясни цели и ги следвайте

Стойка Зеленгорова, участникът с най-висок финален резултат в програмата на "Капитал" и MDV Professional Education School of Finance and Accounting for Young Professionals, разказва как обучението ще повлияе на бъдещото й кариерно развитие

Стажове, стипендии, конкурси (19 - 25 февруари)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

За да бъдете успешни, фокусирайте се върху крайната цел, но я разбийте на по-малки, постижими цели

На гости в рубриката "Пет минути със..." е Манди Хиксън, бивш пилот на Кралските военновъздушни сили, а към настоящия момент - лектор и коуч

Стажове, стипендии, конкурси (22-28 януари)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Предприемач" Затваряне
Дай си водата

Основаната от петима акционери "Хидролиа" е първата българска компания, която предлага да поеме грижата за водния ресурс на частни дружества

Щастливата история на Елена фон Месинг

Или как Комисията за отнемане на незаконно имущество и Пламен Георгиев се опитаха да подарят 23 млн. лв. на руската мафия

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

Миролио продаде дела си в "Булгартабак" за 26.6 млн. лв.

През фондовата борса бяха прехвърлени 7.22% от капитала, които отговарят точно на дела на италианския бизнесмен

Календар и домашно кино

Интересните събития през уикенда и следващата седмица

Лъчезар Бояджиев is present

Можем ли да вярваме в нещо днес и познаваме ли истински средата си? Художникът подсказва отговорите с две изложби

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 8

Капитал

Брой 8 // 24.02.2018 Прочетете
Капитал PRO, Топ 5 от "Капитал"

Емисия

СЕДМИЧНИКЪТ // 24.02.2018 Прочетете