Българските разказвачи на светлинни истории
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Българските разказвачи на светлинни истории

Почти пълният екип на MP Studio (от ляво надясно): Дилян Налбантов, Георги Касев, създателят на компанията Марин Петков и Марин Димитров

Българските разказвачи на светлинни истории

Компанията MP Studio вече има над 160 проекта в цял свят

Константин Николов
12901 прочитания

Почти пълният екип на MP Studio (от ляво надясно): Дилян Налбантов, Георги Касев, създателят на компанията Марин Петков и Марин Димитров

© Цветелина Белутова


Технологиите безспорно променят света. Само за посоката няма едно мнение и немалко скептици изтъкват негативните ефекти. Например през последните години потребителите стават "по-мързеливи", трудно е вниманието им да бъде задържано за дълго време, особено при наличието на смартфон в джоба. Ето защо и организаторите на всякакви мероприятия - от концерти, театри до конференции и корпоративни събития, все повече залагат на визуални ефекти, с които да разширят преживяването. Сред бързо разрастващите се технологии в тази сфера е 3D мапинг, който използва проектори, светлини и други специални средства, за да превърне всяка сграда, зала или стена в екран. Именно в тази ниша се е настанила и българска компания, но не с ниска цена, а с извоювано име на една от най-добрите.

Една светла идея

Базираното в София дружество "Ем Пи студио" (MP Studio) вече има завършени над 160 проекта в България и по света. А създателят му Марин Петков простичко обяснява, че целта на екипа е далеч по-голяма от правенето на шоу. "Обичаме да разказваме истории", уточнява Петков, който създава компанията преди девет години, неин изпълнителен директор е и отговаря за визуалните ефекти. Идеята му хрумва, докато учи "Информатика и мултимедия" в Германия. След завръщането си в България, той постепенно привлича способни хора, с които да осъществи плановете си. В момента екипът на компанията е от осем души, като всеки от тях е специалист в дадена област - от софтуер, през 3D ефекти, музика, постпродукция до продажби и маркетинг.

Мнозина в България със сигурност са гледали някои от светлинните представления на MP Studio, без да знаят, че малкият екип на компанията стои зад тях. Такива са първата 3D мапинг прожекция върху Народния театър през 2011 г., върху Паметника на съветската армия година по-късно, както и впечатляващото шоу за Деня на Европа през май т.г. Според Петков след трудните първи стъпки българският пазар вече е достатъчно развит и няколко компании активно работят на него. Но основният бизнес на компанията - около 80%, идва от чужбина.

Последното светлинно шоу на MP Studio беше върху сградата на Министерски съвет по случай Деня на Европа
Източник: MP Studio

От абатства до шейхове

През последните години MP Studio има много проекти в Белгия, Франция и Близкия изток.

През последните години MP Studio има много проекти в Белгия, Франция, Близкия изток и др. Всеки пазар си има своите специфични особености. В първите две държави основните им клиенти са местните власти. "Интересното е, че там повечето проекти са свързани с развитие на исторически и културни райони - трябва да разкажем за някакво събитие и историята на дадено абатство или селище", допълва другият Марин в компанията - Марин Димитров, който отговаря за продажбите и маркетинга. И двамата се шегуват, че вече са се специализирали в спектаклите в църкви и абатства. Но извън тях имат и много други успешни проекти. Отново в Белгия MP Studio прави първото шоу в пещера - поставят инсталация от различни ефекти в пещерата "Хан", разказваща историята на региона в три различни зали.

Неотдавна MP Studio "участва" и на финала на клубното първенство по хандбал в Катар, където представи проекция на пода на игрището. "В Близкия изток основно изпълняваме държавни поръчки от някой шейх, емир или правителствена организация", казва Петков. Също така са правили инсталации в операта в Кувейт, на фасадата на хотел в Дубай и др. Но безспорно най-голяма публичност MP Studio постигна преди две години на Фестивала на светлината в Берлин, когато получи голямата награда от публиката, както и трето място от журито в категорията "Нови измерения". Проектът им разказа история за германската столица върху Бранденбургската врата. Година по-късно компанията "освети" и емблематичната телевизионна кула на Александерплац.

Източник: MP Studio

Най-прясната новина от MP Studio е, че компанията е финалист на един от най-големите шампионати по видеомапинг Circle of Light, провеждащ се в Москва. На него артисти от цял свят ще преобразят известни сгради в центъра на Москва. Шоуто на MP Studio ще е върху фасадата на Болшой театър и ще се прожектира от 23 до 27 септември. Победителите ще станат ясни на 26 септември.

Различните нюанси на проекта

От компанията казват, че цената на всеки проект е много различна: може да струва от 5000 до 100 000 лв., тъй като всичко е относително - къде се провежда, колко дълъг е, какви ефекти и техника изисква и т.н. "Понякога получаваме готов сториборд, но в повечето случаи клиентът ни дава само насоки, а ние развиваме цялостния проект", допълва Димитров. След като се оцени нужната техника - каква мултимедия и аудиосистема да бъдат използвани, се изготвя и сторибордът, който се дава на клиента за одобрение. След това екипът измисля как да визуализира историята. За настройка на мапинг системата на място е нужно време, което също зависи от трудността на шоуто и може да продължи и дни. След това платформата може да работи самостоятелно с месеци, като само има нужда от поддръжка на техници.

MP Studio не притежава техника, а има партньори в цял свят. Такъв в България е Sofia Event Center. "Икономически не е резонно да притежаваме оборудване, тъй като щеше да се превърне във втора неосновна дейност за нас", коментира Марин Димитров. Той допълва, че работата с партньори е от полза и за двете страни, тъй като взаимно си намират проекти. А те освен приход играят ролята и на маркетинг - досега компанията не се е рекламирала активно, а клиентите сами я откриват благодарение на досегашните й инсталации.

Q&A

Каква част от клиентите ви са от развлекателната индустрия, държавни институции, корпоративни клиенти и т.н.?

Общо взето, са поравно. Примерно проектите в Белгия и Франция са от местни власти, които инвестират в проекти с културна насоченост. Повечето закрити събития са поръчани от корпоративни клиенти - презентации, нови стратегии и т.н. Но пък в Копенхаген сме правили проект върху сграда за Coca-Cola, в Холандия - за най-големия мол и т.н. Имали сме и немалко концерти - неотдавна например направихме такъв в Доха. Проектите са толкова различни, че всеки ни кара да мислим в различна посока - от медицински, през кулинарни до исторически.

Колко дълго работите по един проект?

Различно е, понякога работим по няколко едновременно. Проектът за Деня на Европа ни отне две-три седмици за 14-минутно шоу.

Как продавате в чужбина?

Имаме партньори, но по някакъв късмет досега не сме ги търсили ние, а клиентите ни намират.

Технологиите безспорно променят света. Само за посоката няма едно мнение и немалко скептици изтъкват негативните ефекти. Например през последните години потребителите стават "по-мързеливи", трудно е вниманието им да бъде задържано за дълго време, особено при наличието на смартфон в джоба. Ето защо и организаторите на всякакви мероприятия - от концерти, театри до конференции и корпоративни събития, все повече залагат на визуални ефекти, с които да разширят преживяването. Сред бързо разрастващите се технологии в тази сфера е 3D мапинг, който използва проектори, светлини и други специални средства, за да превърне всяка сграда, зала или стена в екран. Именно в тази ниша се е настанила и българска компания, но не с ниска цена, а с извоювано име на една от най-добрите.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK