С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
15 сеп 2017, 18:00, 11382 прочитания

Българските разказвачи на светлинни истории

Компанията MP Studio вече има над 160 проекта в цял свят

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Технологиите безспорно променят света. Само за посоката няма едно мнение и немалко скептици изтъкват негативните ефекти. Например през последните години потребителите стават "по-мързеливи", трудно е вниманието им да бъде задържано за дълго време, особено при наличието на смартфон в джоба. Ето защо и организаторите на всякакви мероприятия - от концерти, театри до конференции и корпоративни събития, все повече залагат на визуални ефекти, с които да разширят преживяването. Сред бързо разрастващите се технологии в тази сфера е 3D мапинг, който използва проектори, светлини и други специални средства, за да превърне всяка сграда, зала или стена в екран. Именно в тази ниша се е настанила и българска компания, но не с ниска цена, а с извоювано име на една от най-добрите.

Една светла идея


Базираното в София дружество "Ем Пи студио" (MP Studio) вече има завършени над 160 проекта в България и по света. А създателят му Марин Петков простичко обяснява, че целта на екипа е далеч по-голяма от правенето на шоу. "Обичаме да разказваме истории", уточнява Петков, който създава компанията преди девет години, неин изпълнителен директор е и отговаря за визуалните ефекти. Идеята му хрумва, докато учи "Информатика и мултимедия" в Германия. След завръщането си в България, той постепенно привлича способни хора, с които да осъществи плановете си. В момента екипът на компанията е от осем души, като всеки от тях е специалист в дадена област - от софтуер, през 3D ефекти, музика, постпродукция до продажби и маркетинг.

Мнозина в България със сигурност са гледали някои от светлинните представления на MP Studio, без да знаят, че малкият екип на компанията стои зад тях. Такива са първата 3D мапинг прожекция върху Народния театър през 2011 г., върху Паметника на съветската армия година по-късно, както и впечатляващото шоу за Деня на Европа през май т.г. Според Петков след трудните първи стъпки българският пазар вече е достатъчно развит и няколко компании активно работят на него. Но основният бизнес на компанията - около 80%, идва от чужбина.
Последното светлинно шоу на MP Studio беше върху сградата на Министерски съвет по случай Деня на Европа

Последното светлинно шоу на MP Studio беше върху сградата на Министерски съвет по случай Деня на Европа

[MP Studio]


От абатства до шейхове
През последните години MP Studio има много проекти в Белгия, Франция и Близкия изток.

През последните години MP Studio има много проекти в Белгия, Франция, Близкия изток и др. Всеки пазар си има своите специфични особености. В първите две държави основните им клиенти са местните власти. "Интересното е, че там повечето проекти са свързани с развитие на исторически и културни райони - трябва да разкажем за някакво събитие и историята на дадено абатство или селище", допълва другият Марин в компанията - Марин Димитров, който отговаря за продажбите и маркетинга. И двамата се шегуват, че вече са се специализирали в спектаклите в църкви и абатства. Но извън тях имат и много други успешни проекти. Отново в Белгия MP Studio прави първото шоу в пещера - поставят инсталация от различни ефекти в пещерата "Хан", разказваща историята на региона в три различни зали.



Неотдавна MP Studio "участва" и на финала на клубното първенство по хандбал в Катар, където представи проекция на пода на игрището. "В Близкия изток основно изпълняваме държавни поръчки от някой шейх, емир или правителствена организация", казва Петков. Също така са правили инсталации в операта в Кувейт, на фасадата на хотел в Дубай и др. Но безспорно най-голяма публичност MP Studio постигна преди две години на Фестивала на светлината в Берлин, когато получи голямата награда от публиката, както и трето място от журито в категорията "Нови измерения". Проектът им разказа история за германската столица върху Бранденбургската врата. Година по-късно компанията "освети" и емблематичната телевизионна кула на Александерплац.
Българските разказвачи на светлинни истории

[MP Studio]


Най-прясната новина от MP Studio е, че компанията е финалист на един от най-големите шампионати по видеомапинг Circle of Light, провеждащ се в Москва. На него артисти от цял свят ще преобразят известни сгради в центъра на Москва. Шоуто на MP Studio ще е върху фасадата на Болшой театър и ще се прожектира от 23 до 27 септември. Победителите ще станат ясни на 26 септември.

Различните нюанси на проекта

От компанията казват, че цената на всеки проект е много различна: може да струва от 5000 до 100 000 лв., тъй като всичко е относително - къде се провежда, колко дълъг е, какви ефекти и техника изисква и т.н. "Понякога получаваме готов сториборд, но в повечето случаи клиентът ни дава само насоки, а ние развиваме цялостния проект", допълва Димитров. След като се оцени нужната техника - каква мултимедия и аудиосистема да бъдат използвани, се изготвя и сторибордът, който се дава на клиента за одобрение. След това екипът измисля как да визуализира историята. За настройка на мапинг системата на място е нужно време, което също зависи от трудността на шоуто и може да продължи и дни. След това платформата може да работи самостоятелно с месеци, като само има нужда от поддръжка на техници.

MP Studio не притежава техника, а има партньори в цял свят. Такъв в България е Sofia Event Center. "Икономически не е резонно да притежаваме оборудване, тъй като щеше да се превърне във втора неосновна дейност за нас", коментира Марин Димитров. Той допълва, че работата с партньори е от полза и за двете страни, тъй като взаимно си намират проекти. А те освен приход играят ролята и на маркетинг - досега компанията не се е рекламирала активно, а клиентите сами я откриват благодарение на досегашните й инсталации.
Q&A

Каква част от клиентите ви са от развлекателната индустрия, държавни институции, корпоративни клиенти и т.н.?
Общо взето, са поравно. Примерно проектите в Белгия и Франция са от местни власти, които инвестират в проекти с културна насоченост. Повечето закрити събития са поръчани от корпоративни клиенти - презентации, нови стратегии и т.н. Но пък в Копенхаген сме правили проект върху сграда за Coca-Cola, в Холандия - за най-големия мол и т.н. Имали сме и немалко концерти - неотдавна например направихме такъв в Доха. Проектите са толкова различни, че всеки ни кара да мислим в различна посока - от медицински, през кулинарни до исторически.

Колко дълго работите по един проект?
Различно е, понякога работим по няколко едновременно. Проектът за Деня на Европа ни отне две-три седмици за 14-минутно шоу.

Как продавате в чужбина?
Имаме партньори, но по някакъв късмет досега не сме ги търсили ние, а клиентите ни намират.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Барет Ерсек: Не поставяйте растежа пред изпълнението в бизнеса си Барет Ерсек: Не поставяйте растежа пред изпълнението в бизнеса си

Предприемачът и лектор на Growth Summit пред "Капитал"

11 ное 2019, 966 прочитания

Академия за гейм таланти Академия за гейм таланти

За една година Антони Христов и Милин Джалалиев основават първото в региона гейм обучение в рамките на ARC Academy

8 ное 2019, 4224 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Предприемач" Затваряне
Китайският път на Момчиловци

От седем години държавната Bright Dairy произвежда в Шанхай кисело мляко Momchilovtsi, като продажбите вече са за 100 млн. долара годишно

Още от Капитал
Хранителна добавка към лекарствения бизнес

Германският генеричен гигант Stada купи чешкия производител на хранителни добавки Walmark в показателна за дефектите на свръхрегулирания лекарствен пазар сделка

Да копаеш дъното за Доган

Държавата изненадващо отпусна 220 млн. лв. за драгиране на плавателния канал в пристанище Варна. Съмненията са, че пристанището на Ахмед Доган ще е основният печеливш, а държавните терминали ще трябва да го догонват

30 години след 10-и: Каква я мислехме, каква стана

Българите са по-богати от всякога, но и все по-тревожни, че демокрацията, в която живеят, е имитация

"Шах!" със зенитни ракети

Разполагането на руски противовъздушни комплекси С-400 в Сърбия би било тежък удар по сигурността на България и НАТО

Да бъдеш Дубравка Угрешич

Писателката за обърканото детство, инстинкта да принадлежим към стадото и вечните неприятелства

Календар и домашно кино

По-интересните събития от уикенда и седмицата

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10