Китайският път на Момчиловци
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Китайският път на Момчиловци

Китайският път на Момчиловци

От седем години държавната Bright Dairy произвежда в Шанхай кисело мляко Momchilovtsi, като продажбите вече са за 100 млн. долара годишно

Мара Георгиева
40137 прочитания

© Надежда Чипева


Загадка е как китайският държавен гигант Bright Dairy избира за име на киселото си мляко родопското село Момчиловци. Но започва да произвежда подсладената напитка в Шанхай преди седем години. Налага Momchilovtsi с реклама, а от скоро в клиповете вече стои и българската нишка. Заради китайските вкусове нашите закваски не се ползват, но достигналите 100 млн. долара продажби са първият допир на китайците с нещо, свързано с България. Това знание е трамплин за развитие на туристически продукт, който след години да доведе хиляди гости от милиардната държава, смята бизнесменът Иван Тодоров, който освен производител на вино е и основател на Българския център за развитие, инвестиции и туризъм в Китай.

Началото на гиганта

"Киселото мляко Momchilovtsi в Китай е по идея на държавната компания Bright Dairy, базирана в Шанхай, която се занимава с производство, внос и търговия с храни", разказва Тодоров. Bright Dairy е основана е през 1911 г., има над 5300 служители и е част от Bright Food Group, която по данни за 2014 г. има оборот от 19 млрд. долара. Млечният подхолдинг е направил продажби за 3 млрд. долара през миналата година.

За пръв път през 2008 г. представители на Bright Dairy посещават опознавателно и неофициално България. Неясно от коя среща се ражда идеята за бранда, но в основата на посланието стоят чистата природа и дълголетниците в Момчиловци. Производството започва през 2010 г.

Същата година Иван Тодоров установява първите персонални контакти с Bright Dairy. По негова идея през 2012 г. е учреден неправителственият Български център за развитие, инвестиции и туризъм в Китай. "Това е и началото на официалните отношения с китайската компания, които се основават на договорно споразумение", уточнява Тодоров, който е председател на центъра.

Фотограф: Надежда Чипева

"Марката Momchilovtsi е собственост на Bright Dairy и на китайски звучи "Мосълиан". Млякото се произвежда в предприятията на корпорацията в Шанхай - без жива заксваска, без лактобацилус булгарикус и без да се обозначава като "българско". "За производството му китайската компания си сътудничи с Dupont. Това е мляко за пиене, което се предлага в шест разновидности с добавки от различни плодове и зеленчуци, например броколи, и е сладникаво на вкус. Цената е около един долар за 250 мл, а продажбите му в Китай достигат до около 100 млн. долара годишно", обясни Тодоров.

На опаковката от 200 грама е разказана историята на марката и е посочен произходът на името Momchilovtsi - село на дълголетниците, където животът е бавен и спокоен.

"Производството на мляко е бизнес на Bright Dairy. Това е техен проект, който се развива без България. Но брандът вече се свързва с България и помага за популяризиране на страната ни като туристическа дестинация", коментира Иван Тодоров. По думите му центърът също съдейства за това, като подкрепя активно китайската корпорация при изготвяне на рекламни клипове за Momchilovtsi. "Преди ние ревностно да фокусираме нещата към България, рекламата на млякото не е звучала по начина, по който е позната сега в Китай. В годините започнахме да променяме лицата, музиката, средата в рекламните клипове и те вече се свързват директно с Момчиловци в България", обобщава той.

За заснемането на клипа през 2016 например в селото пристига китайски телевизионен екип, както и професионалисти от Холандия и Англия, водени от Bright Dairy. Местните хора, от които над 50 били наети като платени статисти, пресъздават празник на киселото мляко, изнасят пъстри родопски халища, звучи родопска народна музика. Акцентът е върху традицията и дълголетието – основно послание за китайския пазар.

От Шанхай към Родопите

В годините стаите за гости в родопското село се пълнят с все повече посетители от Китай. Bright Dairy и Българският център за развитие, инвестиции и туризъм в Китай отварят звоя зала в музея в селото, който акцентира върху съвременната история и отношенията с китайската корпорация, откриват Пътека на дълголетието, маркирана на български, китайски и английски, инвестират в част от инфраструктурата на селището.

Популярността на марката, киселото мляко и Момчиловци се засилва и след като през 2015 центърът става инициатор на годишен Фестивал на киселото мляко в родопското село. Инициативата е съпътствана с изложения на млечни продукти, на народни художествени занаяти, фолклорна програма, фотоизложба, павилион на китайската култура и занаяти, демонстрации на китайски бойни изкуства. Селото посреща множество гости от Китай и България, част от гостите дори се настаняват в Пампорово и Смолян поради недостиг на легла.

Новината от фестивала тази година бе символичната първа копка на нова ферма с мандра, която ще се нарича "Момчиловци – Брайт". "Тя ще е с 40 крави и капацитет за преработка на 500 лира мляко на ден. Инвестицията е съвместна и е приблизително 400 хил. евро. Малката мандра трябва да заработи през септември 2018 г., заетите в нея ще са десет. Млякото ще бъде натурално, типично българско, с лактобацилус булгарикус, изолиран от местните хора", уточнява Иван Тодоров.

Отварянето на мандрата означава, че за пръв път кисело мляко "Момчиловци" ще се появи и на българския пазар. "Момчиловци – Брайт" ще бъде притегателен център, който ще даде тласък на развитието на туризма и ще засили присъствието на китайски туристи", убеден е Иван Тодоров. Идеята е родопското село да бъде включено в туристически маршрут като основна за България дестинация. "Гостите ще могат да отседнат в Момчиловци, за да видят мястото на дълголетието, и да участват в демонстрации по производство на кисело мляко. В Китай тези турове по дестинации, които са свързани със земеделие и с производство на храни, са много популярни. Това е и нашата най-голяма цел – развитие на туристически отношения чрез продукта "Момчиловци", посочва Иван Тодоров. И уточнява, че през първото шестмесечие България е била посетена от 15 хил. китайски туристи, а целта е през следващите пет години броят им да достигне 50 000 - 60 000 годишно.

Износът на български стоки за Китай е другата посока в усилията на Българския център за развитие, инвестиции и туризъм в Китай. "На изложенията в Китай се предлагат храни с дълъг срок на годност – мед, сладко, лютеница, вино, минерална вода, розова вода. Това са и продуктите с най-голям шанс за продажба на китайския пазар. Процесът обаче е дълъг и нелек, защото изисква лицензионен режим, който е отделен за всяка фирма", обобощава Иван Тодоров. Той е изнасял епизодично свои количества вино за Китай, но представителите на Bright Food са обяснили, че френското вино се продава без реклама, докато за българското трябва силна реклама, т.е. голям разход. Затова акцентът е бавно да се налагат типично български продукти.

Q&A

Защо туризмът е важен за Българския център за развитие, инвестиции и туризъм в Китай?

- Центърът работи по различни проекти, организира например двустранни икономически форуми. Някои от инвестиционните проекти за съжаление се провалят не по наша вина. Моят опит досега показва, че докато не развием туристически отношения с Китай, всичко останало - инвестиции и търговия, ще бъде в процес на изчакване и на много бавно случване. Като цяло България е слабо посетена от китайски туристи, те не познават страната ни, те идват спорадично по време на розобера, няма директен туристически полет.

Говорили сме с много туристически компании в Китай. Отговорът е, че Bright Dairy трябва да заявят, че мандрата в Момчиловци е готова и ще е интересна за китайските туристи, и тогава те ще включат селото в своите маршрути. Засега все още нямаме достатъчно добър туристически продукт, но вярваме, че Момчиловци би могло да бъде един от акцентите за посещение в България. Нашата цел е китайските туристи да имат възможност да поживеят няколо седмици в Момчиловци, дори да поработят малко във фермата. Наясно сме, че те търсят забавления, което означава, че трябва да инвестираме в зали за игри например, в спортни площадки и др. И ще го направим.

Срещате ли покрепа за Фестивала на киселото мляко?

- Фестивалът на киселото мляко по същество е среща на две култури. Той се финансира от Bright Dairy, нашият център участва с организацията. Фестивалът среща много силна подкрепа от местните власти – кметство, община, областна управа, а също и от президентската институция, от министерствата на туризма и земеделието.

"Докато не развием туристически отношения с Китай, всичко останало - инвестиции и търговия, ще бъде в процес на изчакване и на много бавно случване", казва Иван Тодоров
Фотограф: Надежда Чипева

Загадка е как китайският държавен гигант Bright Dairy избира за име на киселото си мляко родопското село Момчиловци. Но започва да произвежда подсладената напитка в Шанхай преди седем години. Налага Momchilovtsi с реклама, а от скоро в клиповете вече стои и българската нишка. Заради китайските вкусове нашите закваски не се ползват, но достигналите 100 млн. долара продажби са първият допир на китайците с нещо, свързано с България. Това знание е трамплин за развитие на туристически продукт, който след години да доведе хиляди гости от милиардната държава, смята бизнесменът Иван Тодоров, който освен производител на вино е и основател на Българския център за развитие, инвестиции и туризъм в Китай.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

12 коментара
  • 1
    olga_kokoshkina avatar :-|
    olga_kokoshkina

    По-добре да се познава като българско, отколкото гръцко, както е в по-голямата част на света (за съжаление).

  • 2
    lfn29533063 avatar :-|
    lfn29533063

    И с какво право ползват български географски имена, заблуждавайки потребителите че млекото е българско? Това руши и имиджа на родното кисело млеко, защото е негова имитация, като всичко китайско.
    Вместо български фирми да откриват производство по Азия, Европа и Америка, го правят местни или гръцки. Пълен провал за българския бизнес, от нищо не можем да се възползваме, дори и когато имаме традиции в дадена област.

  • 4
    olga_kokoshkina avatar :-|
    olga_kokoshkina

    До коментар [#3] от "lfn29533063":

    Продаваното като гръцко кисело "млеко" в САЩ например, нито се произвежда в Гърция, нито се произвежда по гръцка технология, нито се произвежда от гръцка компания. Но това не пречи да се прави реклама на държавата Гърция, нали? Нито пък гърците имат нещо против да се прави реклама на тяхната държава във всеки супермаркет. Какъв точно е твоят проблем (от всичките безбройни, които очевидно имаш)?

  • 7
    olga_kokoshkina avatar :-|
    olga_kokoshkina

    До коментар [#6] от "lfn29533063":

    Много ми е кеф, че китайското кисело "млеко" се прибавя към дългия списък на пробеми, които очевидно вече имаш. :) :) :)

  • 8
    vassilun avatar :-|
    vassilun

    До коментар [#4] от " olga_kokoshkina ": В САЩ редовно си купувах краве сирене, пакетирано от гръцка фирма в пластмасови кутии от по 200 грама, със саламура. Но поне бе написано "Product of Bulgaria"!

  • 10
    gavrilov avatar :-|
    gavrilov

    В Европа "българското" сирене се продава под запазената марка "фета". Само гърците имат право да я ползват, което им дава малко търговско предимство. Така нареченото "сирене" държи по-голямата част от пазара, защото е по-евтино и има същото качество. Произвежда се обаче извън България, без лиценз, и с местни прясно мляко. Не е български бизнес. Вкусът му е същият като на добре узряло българско сирене произведено в България. И за какво им е лиценз? Баба ми като правеше сирене, трябваше ли и лиценз? Така нареченото "сирене фета" (както му вика сестра ми) си е балкански продукт за шир-потреба, можем само да се радваме, че вкуса му се наложи в Европа (от 5-10 години, по-рано не се намираше). За съжаление, не може да се каже същото за българското кисело мляко, чийто вкус не се познава в чужбина. В чужбина се продават някакви имитации: виж историята с напитката "момчиловци".


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK