С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
6 29 сеп 2017, 9:00, 17925 прочитания

Данните са големи и "Сенсика" ги дебне навсякъде

Българската технологична компания продължава международното си разширение и вече работи на печалба

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Целта на "Сенсика" е да прави възможно събирането, анализа и превръщането на анализа в смислени действия
Когато се срещаме с Васил Величков, един от съоснователите на "Сенсика", той не е спал от вече три седмици. За времето на разговора приключва една кутия цигари и веднага започва друга, които класически вървят с кафе. Причината за тази диета е неспирната работа в цялата компания по новата й сделка с дубайския офис на една от най-големите PR агенции в света APCO. "Когато влизаш на чисто нов пазар, трябва да се докажеш", казва Величков. "Имаме какво да доказваме и ако се налага, работиш по 20-22 часа на денонощие, както е сега."

Накратко казано, "Сенсика" се занимава със събирането на т. нар. big data, или големи данни – безкрайни потоци от публикации, идващи от медии и социални мрежи, които след това се "смачкват" до разбираеми анализи, помагащи на клиентите да се ориентират и да направляват бизнеса си. Самият Величков обаче не харесва това определение. "Словосъчетанието "големи данни" е ужасно хипстърски израз, който нищо не означава. Можеш да събереш всички данни на света, въпросът е само какво ще направиш с тях", казва той. Целта на "Сенсика" е именно това: тези потоци от информация да се превърнат в нещо разбираемо, на база на което клиентите на компанията да вземат решение. Разликата между "Сенсика" и традиционните компании, които се занимават с големи данни, обаче е, че "Сенсика" работи само с информация от външни източници, а не с анализ на вътрешния трафик.

Така например APCO трябва да взима множество подобни решения на ден, защото компанията не е краен клиент, а посредник. При нея възникват малки и големи кризи всекидневно и трябва бързо да се анализира откъде е тръгнала дадена анти кампания или фалшива новина, насочена към неин клиент. "Ние сме технологична компания и целта ни е да правим възможно събирането, анализа и превръщането на анализа в смислени действия", казва Величков. "Сенсика" обаче дава само данните и анализите - решението какво да се прави с тази информацията се взима от PR специалистите на нейните клиенти.

Основното предизвикателство в бизнеса с големи данни е бързината на информацията. "Сенсика" предоставя анализи в реално време, с минимално забавяне от 15 минути, което е едно от най-големите предимства на компанията. Другите големи фактори за бързото й развитие на компанията са огромният брой източници, които "Сенсика" покрива, наред с лесната за употреба система.

Бърз растеж

Българската "Сенсика" е компания, създадена през 2013 г. от трима души – Васил Величков, Константин Христов и Ненко Иванов. Христов вече не живее в България, а се е преместил в Дубай, където се оказва неочакваната дестинация за разширение на компанията. Тримата виждат ниша в т.нар. пресклипинг – мониторинг на медии с фокус върху тема, определена от клиента. Самият пресклипинг обаче се променя рязко през последните години, особено с разширението на социалните мрежи и блоговете. Много от традиционните компании, които работят в сферата, като Moreover и LexisNexis, страдат от една слабост: те не са оптимизирани за събирането и смилането на огромните данни, които интернет каналите в днешно време бълват.

Първоначално компанията печели финансиране от фонда за стартъпи Eleven на стойност 200 хил. лв. – максималната възможна сума, която може да получи. При втория рунд на инвестициите в компанията, малко преди тя да сключи първата си сделка в Дубай, в "Сенсика" инвестира и Уникредит Булбанк. Останалите средства, инвестирани в компанията, идват от ангели инвеститори и лични вложения на съоснователите. Един от първите големи клиенти на "Сенсика" е "Мобилтел", която ползва услугите й от началото й до 2016 г. "Сенсика" обаче работи за "Мобилтел" на символични цени, за които, както Величков сам признава, не би работила днес. Когато телекомът се отказва от услугите на "Сенсика", компанията вече има редица други големи клиенти, сред които "Майкрософт България" и United Partners и БТК.

"Преди имаше търсене в медии, както и компании, всяка от която е най-добра в някоя от социалните мрежи – една за Twitter, една за Facebook. Но това са отделни канали за едно и също нещо", казва Величков. Той е горд с мащаба, в който работи "Сенсика", като обяснява, че докато най-големите конкуренти на фирмата в света работят със 150 хил. източника, българската фирма наблюдава ежедневно над 400 хил. източника само онлайн – без да се броят телевизиите, радиата и печатните медии, които компанията също следи. Така например дубайският клон на APCO иска от "Сенсика" да бъдат добавени 5 хил. източника, които обаче са на езици като арабски, фарси и урду. Ден по-късно те са вкарани в системата.

"Ние имаме голям мащаб, поддържаме всички канали и работим в реално време", обобщава най-силните страни на "Сенсика" Величков. Според него дори най-големите световни компании в бранша, като LexisNexis или Meltwater, не могат да се справят с всичко, което фирмата върши. Причината е една: още от създаването й "Сенсика" е замислена като система, която да е насочена към мащаба на интернет. "Всичко е мислено като архитектура, технология, да бъде напред във времето. В бъдеще сме подготвени дори за това, че ще има нови канали, които към момента не съществуват."

Първа година на печалба

Подобно на много други стартъпи "Сенсика" прекарва първите си години, работейки на загуба. Приходите за 2016 г. са 246 хил. лв., а загубата 272 хил. лв. От няколко месеца обаче компанията работи на плюс и финансовата 2017 г. ще бъде първата, която "Сенсика" ще завърши на нетна печалба. "Ако се бяхме фокусирали върху само върху българския пазар, можехме да работим на печалба още преди година", коментира Величков. "Сенсика" обаче е компания, която е създадена за международния пазар още от самото й начало и самият Величков добавя, че българският не е достатъчно голям. "В България има няколко компании, които правят медиен мониторинг с ниско качество, но няма и търсене на по-високо. Когато излезеш на външен пазар, разбираш какво са изискания, очаквания и внимание към детайла", казва той.

Сега пред "Сенсика" стои въпросът как да се развие в бъдеще компанията. Според Величков стартъпът е пред класическата дилема дали да се развива на по-бавни обороти, като по този начин запази контрола си над целия процес,или да се развива на бързи обороти, като се възползва от интереса от страна на няколко големи инвеститора от Близкия изток. Екипът на компанията, който все още се състои от едва 11 души, сред които и трима новонаети, говорещи арабски езици служители, обмисля добре възможностите. Бързото развитие звучи примамливо за "Сенсика", но с него неминуемо биха дошли грешките на растежа. "Една компания може да се разрасне от 40 на 80 програмисти лесно, но от 4 на 40 със сигурност ще има проблеми", казва Величков.

Според него правилният отговор може да се окаже по средата - малко по-бързо темпо, отколкото сегашното развитие на "Сенсика", но без наистина резки движения и инвестиции. Често уцелването на този баланс не е лесно, но определено е по-постижимо в момент, в който изборът на пореден голям клиент се спира на теб не заради цената, а заради услугата. Макар и с цената на хронично недоспиване.



  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

31 октомври 2019
София Ивент Център

Конференция HR & Leadership Forum 2019


Кои са ключовите тенденции, които ще трансформират работата на бъдещето?
Включете се във форума на Капитал, за да разберете повече за възможностите от използването на новите технологии на работното място и начините хората да останат ценни в технологичната ера. Ще проследим какви качества ще трябва да притежават на лидерите от бъдещето и кои ще са търсените умения при наемане на служители.

Сред лекторите на събитието ще бъдат:


  • Даниел Съскинд, Balliol College, University of Oxford
  • Джои Прайс, Jumpstart
  • Судир Сасийдаран, LEGO Workplace Design

Конференция HR & Leadership Forum 2019 Запазете билет

Прочетете и това

Хотелиер в света на чатовете Хотелиер в света на чатовете

Елица Стоилова създава чатбот агенция Umni с идеята да предлага виртуални асистенти за туристическата индустрия, но излиза извън тези граници

20 сеп 2019, 1753 прочитания

Училище за писатели Училище за писатели

Творческа академия "Заешка дупка" предлага курсове за млади писатели в седем различни направления

13 сеп 2019, 1878 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Предприемач" Затваряне
Как да дефинирате размера на пазара си

Конкуренцията ви с останалите играчи не е на ниво продукт, а кой по-добре ще достави това, което е обещал на клиента

Константинос Милонас: Съкровищата на България са данъците и IT талантите

Изпълнителният директор на клъстера на Adecco Group за Гърция и България пред "Капитал"

Споделеното падение на WeWork

За по-малко от 9 месеца основаното в Ню Йорк дружество се превърна от един от най-високооценените стартъпи в САЩ в компания със съмнително бъдеще в инвестиционните кръгове.

Рециклиране за напреднали

Ъпсайклингът е креативност, съчетана с грижа за природата

Кой кара джипа

Скандалите от последните дни показаха, че Бойко Борисов често е само лице на истинската коалиция, която държи властта

Ново място - Cafe 1920

Традиционната българска кухня с модерен прочит

Талантливият мистър Сант

Първа самостоятелна изложба за американския режисьор Гюс ван Сант