Софтуер за офиси
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Софтуер за офиси

"Културата ни е такава, че показваме на всеки колко ни пука за успеха на неговия бизнес", казва съоснователят на Office R&D Мирослав Мирославов

Софтуер за офиси

Българската компания Office R&D привлече инвестиции за 800 000 паунда

20909 прочитания

"Културата ни е такава, че показваме на всеки колко ни пука за успеха на неговия бизнес", казва съоснователят на Office R&D Мирослав Мирославов

© Цветелина Белутова


В последните пет години пазарът за споделени пространства постигна изненадващо бързи темпове на развитие. Традиционният модел "една компания, един офис" бе напълно преобърнат. Днес споделените офиси, които окуражават обмен на идеи между различни екипи, са предпочитаният метод на организация. Това е видно и от рязкото увеличение на броя фирми, които предлагат услугата. WeWork, създадена през 2010 г., е най-голямата верига от споделени работни места в света. Компанията е оценена на над 21 млрд. долара, а от тази година е и най-големият наемодател на недвижима собственост в Северна Америка.

Бързото навлизане на споделените работни пространства в модерната трудова култура води и до нуждата от нови инструменти за офис мениджмънт. Един от лидерите при платформите за управление на такива пространства е българската Office R&D, която през тази седмица привлече инвестиции за 800 000 паунда.

Идея, родена в "Телерик"

Създателите на стартиращата фирма Мирослав Мирославов и Мирослав Недялков се запознават по време на работата си като разработчици в софтуерната компания "Телерик" (която днес вече е Progress). Динамичната атмосфера там ги провокира да преосмислят начините за организация на офис пространствата. Мирославов наблюдава постоянното преструктуриране на екипи с цел създаването на нови продукти: "В "Телерик" имаше перманентна, огромна промяна в различните състави. Това неизбежно водеше и до промяна в организацията на офис пространството, която се оказа особено трудна не само за навигиране, но и за разбиране." Създателите на Office R&D виждат неефективния мениджмънт на офис пространствата в "Телерик". "Проблемът не беше свързан толкова с човешка грешка, колкото с необходимостта от интелигентна централизирана система, която да спомага работата на офис мениджърите", добавя Мирославов.

С подкрепата на създателите на "Телерик" Мирославов и Недялков започват да работят по софтуерно решение, което да улесни и оптимизира управлението на пространствата. Днес сред клиентите на българския стартъп са някои от големите играчи в бизнеса. В Лондон Office R&D се използва от Central Coworking - споделеното офис пространство, в което работят компаниите от престижния акселератор Techstars. В САЩ платформата е част от RocketSpace в Сан Франциско, както и работи с Co+Hoots и DeskHub.

Естествен растеж

Благодарение на подобни партньорства българската компания не инвестира в маркетинг. По думите на Мирославов и Недялков клиентите на Office R&D сами ги намират. Над сто коуъркинг бранда ползват българския софтуер в повече от 250 локации на почти всеки континент. Според Мирославов компанията отговаря на съществуваща пазарна нужда. "Това е причината собствениците на споделени офис пространства да идват сами при нас. Така се случи с всичките ни клиенти до момента. Културата ни е такава, че показваме на всеки колко ни пука за успеха на неговия бизнес. Стараем се да изградим общност около продукта, като целта ни винаги е да сме насреща и да отговаряме на всички нужди на потребителя", казва мениджърът.

Мирославов добавя, че именно културата на Office R&D, която поставя клиента на първо място, е основната разлика между българската компания и световните й конкуренти: "Бизнесите, които ни се доверяват, наистина усещат различното отношение, което имаме. Имаме силно положителна репутация, което затвърждава позицията ни на пазарен лидер."

Когато създават Office R&D, Мирославов и Недялков нямат план за това как ще се съревновават с конкурентите си. "Фокусирахме се върху това да създадем софтуер на световно ниво. Пазарната ниша беше малка и съществуващите продукти бяха аматьорски. Потребителите бяха разочаровани от възможностите, което ни помогна бързо да навлезем в най-големите коуъркинг пространства", коментира Мирославов.

Свеж капитал

Първият инвеститор в компанията е акселераторът за иновации в сферата на недвижимата собственост PiLabs с 30 000 паунда. По време на 13-седмичната програма екипът на Office R&D създава ключови контакти в индустрията. "PiLabs постоянно ни стимулираше да излизаме навън, да се срещаме с хора, да им разказваме за бизнеса си. Получихме изключително ценната възможност да изградим бизнеса си на база обратната връзка от менторите и съветниците ни", добавя Мирославов.

След PiLabs в компанията инвестира фондът LAUNCHub Ventures, както и бизнес ангелите Васил Терзиев (eдин от основателите на "Телерик") и Димитър Капитанов. Първият рунд на стартъпа е за 170 хиляди евро. Екипът го ползва, за да наеме петима нови служители в ролите бизнес развитие, продажби и обслужване на клиенти. Миналата година компанията спечели и стартъп състезанието по време на технологичната конференция DigitalK, организирана от "Капитал" и фондовете NEVEQ и LAUNCHub Ventures. За него тя получи 10 000 евро.

Парите от тазгодишния рунд от 800 000 паунда ще бъдат използвани за ускоряване на растежа на компанията. "До момента валидирахме идеята. Сега сме напълно сигурни какво правим, точно за кого и как", коментира Мирославов. Office R&D ще разшири екипа и продажбите си. В момента основната част от служителите са в София - седем.

Освен LAUNCHub Ventures участие в новия рунд взимат и бизнес ангели. Включва се и Констант Тедер - собственик на 12 коуъркинг пространства в Азия и основател на една от първите гейминг компании във Великобритания, която продава преди години за милиони.

В момента Office R&D търси експерти по бизнес развитие и обслужване на клиенти, както и софтуерни разработчици. "Планът е да изградим и по-сериозна стратегия за продажби през партньори в САЩ, Лондон, Австралия, Нова Зеландия и Азия", добавя Мирославов.

Мирослав Мирославов: Екипът е най-важният фактор за успех

Каква беше първоначалната идея на бизнеса и как тя еволюира във времето?

Неотдавна говорихме за това с екипа и стигнахме до заключение, че основната ни мисия не се е променила. Искахме да направим офис пространствата по-приятни, да позволим на хората да бъдат по-креативни, да постигнат баланс между продуктивност и колаборация. Мисията ни винаги е била да създадем повече възможности за взаимодействие в офис пространствата.

Какви бяха първоначалните препятствия, които трябваше да преодолеете като екип?

Като софтуерни разработчици трябваше да излезем от зоната си на комфорт, постоянно да говорим с много хора и да им продаваме идеята си, преди да имаме готов продукт. Това е доста трудна задача и ни отне време, преди да успеем да се пречупим до такава степен, че да придобием увереност в способността си да продаваме.

Какъв е основният фактор зад успеха на Office R&D?

Екипът. Чел съм в много книги, че хората са най-важното нещо за един бизнес, но го разбрах наистина едва когато го видях с очите си. В Office R&D изградихме екип със споделени ценности и обща култура, която следва нуждите на потребителя. Изградихме огромно доверие между отделните хора в екипа.

Има ли едно нещо, което знаете сега и ви се иска да знаехте, когато стартирахте компанията?

Предприемачите понякога имат твърде високо самочувствие и мислят, че могат да създадат продукт, който да пасва на нуждите на всеки потребител. Дори най-опитните предприемачи често се подхлъзват по идеята, че са по-добри от клиентите си. И аз минах през такъв период. Ще ми се, когато създавахме Office R&D, да търсех мнението на повече хора, не само на семейство и приятели. Преди да поставиш първоначалната версия на продукта си в ръцете на потребителя и да получиш обратна връзка, не знаеш нищо за бизнеса си.

В последните пет години пазарът за споделени пространства постигна изненадващо бързи темпове на развитие. Традиционният модел "една компания, един офис" бе напълно преобърнат. Днес споделените офиси, които окуражават обмен на идеи между различни екипи, са предпочитаният метод на организация. Това е видно и от рязкото увеличение на броя фирми, които предлагат услугата. WeWork, създадена през 2010 г., е най-голямата верига от споделени работни места в света. Компанията е оценена на над 21 млрд. долара, а от тази година е и най-големият наемодател на недвижима собственост в Северна Америка.

Бързото навлизане на споделените работни пространства в модерната трудова култура води и до нуждата от нови инструменти за офис мениджмънт. Един от лидерите при платформите за управление на такива пространства е българската Office R&D, която през тази седмица привлече инвестиции за 800 000 паунда.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

7 коментара
  • 1
    ivaylo.hristov avatar :-P
    Ивайло Христов

    Браво за успеха. Попътен вятър и много успехи по пътя напред.

  • 2
    lgrozeva avatar :-|
    Лили

    Супер добра новина, успех!

  • 3
    ralev_com avatar :-|
    Ralev.com

    Евала пичове!
    Който е следил стъпките ви, знае, че всичко е заслужено.
    Чакаме следващата радостна новина :)

  • 4
    nuy58531930 avatar :-|
    nuy58531930

    Браво! Продължавайте да показвате, че у нас може да се успее на световно ниво въпреки...

  • 5
    kokoto2 avatar :-?
    kokoto2

    Все пак не разбрахме какво прави този софтуер... Какво оптимизира? Продава ли се или фирмата извършва услуги с него...

  • 6
    kvt10319485 avatar :-|
    kvt10319485

    Много приказки, никакво съдържание, типична ПР статия.

  • 7
    crusible avatar :-P
    crusible

    Успех! Начинанието е много интересно, а нишата е прясна - прясна :)


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK